1 review

Sennheiser HD 660 S (Zwart) - Reviews

Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Sennheiser HD 660 S (Zwart) Review

Foritain 22 februari 2018, laatste update op 22 februari 2018, 4.989 views
De reviewer ontving een beloning voor het schrijven van de review, bijvoorbeeld korting op de aanschaf.

Sennheiser HD 660 S (Zwart)

Uitzonderlijk geluid dat op extremen na elk genre eer aan doet. Dit in een degelijk en chique voorkomen. Comfort uitstekend, al is enig inwerken/oprekken vereist. Toont aan wat een top open constructie voor geluid kan betekenen, onthoud enkel dat deze set echt voor kritisch thuis genieten is gezien het lekken.

Pluspunten

• Wow-audio. Geen ander woord voor. Capabel om van zeer laag tot zeer hoog zaken goed en snel weer te geven, zaken die bij menig goedkopere set aan elkaar worden gewoven blijkt nog tal van detail tussen te zitten.
  • 'Ondanks' open constructie een aantrekkelijke, strakke laagweergave
  • Open constructie klinkt ruimtelijk (maar niet in het extreme)
  • Goede balans tussen degelijke materialen en licht gewicht.
  • Neutrale, weinig opvallende uitstraling die van dichtbij wel at bescheiden details (zoals de zichtbare drivers) toont. Voelt gepast.
  • Grote, zachte oorschelpen die voldoende flexibel zijn voor een goede verdeling van de druk.
  • Ruim verstelbaar, van onze kleine (bijna 5) naar XXL, met nog ruimte over.

Minpunten

• Direct uit de doos een stevige clamp. Vereiste in mijn geval wat rekwerk, voor een kleiner hoofd is simpelweg wat meer speeltijd vermoedelijk genoeg. Meer dan stevig genoeg dat oprekken prima kan.
  • Open constructie lekt geluid alsof het een speaker is, en houdt ook vrijwel niets van buiten tegen (al kan dat ook gewenst zijn). Hoe dan ook geen set voor gebruik in OV bijv.
  • Had wat extra's mogen hebben. Beetje chique tas, extra earpads, zaken die ontbreken.
  • Ondanks 'slechts' 150 Ohm (tov 300 bij voorganger) nog altijd een kit die een degelijke dac/amp vereist om tot zijn recht te komen.
  • Top drivers tonen ook imperfecties in de bron duidelijker. Goed bronmateriaal vereist voor top resultaat.
  • Eenmaal hieraan gewend ben je verwend. Mainstream spul klinkt spontaan een stuk minder dan voorheen.

Sennheiser HD 660 S

- Inleiding
- Uitpakken, bouw en features
- Pasvorm
- Geluidskwaliteit
- Games/Film
- Conclusie
- TL;DR

Toen yours truly nog (flink) wat jonger was werd hij verliefd op Sennheiser headsets (ja, -sets) en microfoons, in een jonge markt voor gaming peripherals met veel teleurstellende microfoons wisten ze bij onze Oosterburen de waarde van een goede mic te waarderen. Op dat moment nog niet bewust of in staat de geluidskwaliteit ten opzichte van vele alternatieven naar waarde te kunnen schatten, dat kwam naarmate er langzamerhand wat concurrenten voorbij kwamen drijven en ik de nodige Sennheiser headphones kon ervaren. Het bewustzijn van hun kunnen op gebied van geluidskwaliteit kwam dus pas later, maar de bijna legendarische reputatie van een aantal van hun modellen staat inmiddels niet meer ter discussie. Hooguit dat ik ze soms kwalijk kon nemen dat je beter niet bij ze aan kon komen zetten met een heel scherp budget.

Dat laatste gaat ook zeker niet op bij het model wat we vandaag bespreken, de Sennheiser HD 660 S. 499 euro voor een koptelefoon houdt in dat we het over apparatuur voor de liefhebber gaan hebben, al valt er bij Sennheiser nog een stukje hoger in de boom te klimmen als je daartoe geneigd bent. Wanneer ik dan stel dat dit model de redelijk wat jaartjes oude HD 650 komt te vervangen zal dat die liefhebber vermoedelijk ook al genoeg zeggen. Voor de nieuwkomer in dit segment, een snelle Google op de inmiddels iets van 15 jaar oude HD 650 laat weinig twijfel bestaan over het feit dat het een benchmark open design headphone was.

Uitpakken, bouw, en features

In dit luxe segment verwachten we iets bijzonders om uit te pakken, en Sennheiser heeft dat redelijk voor elkaar. Ik zeg ‘redelijk’, want het presenteert netjes met een openklappende binnendoos en een koptelefoon in het schuim, maar we hadden dit ook bij een sub 200 euro headphones of sets kunnen verwachten. Geen compacter extra doosje, hoesje of andere extratje is aanwezig.

Je krijgt twee kabels meegeleverd, beide ca 3 meter lang. En eindigt op de vrij bekende 6,35mm plug, waarbij een verlengstukje is meegeleverd voor een even typische 3,5mm aansluiting. De andere kabel is een 4,4mm Pentaconn aansluiting die slechts in een handje vol apparaten wordt gebruikt.

De HD 660 S zelf is een (subjectief) aantrekkelijke balans tussen een licht gewicht, noodzakelijke duurzaamheid, en een keurige afwerking. De bescheiden, mijns inziens nette uitstraling past bij het soort product, al moet je niet verwachten dat iemand op afstand er aan af gaat zien wat er echt in zit. Gezien een open ontwerp zich extra goed leent voor lange sessies is het belangrijk dat de set niet te zwaar is, maar zoals je van een 500 euro unit verwacht moet het toch ook verdomd goed in elkaar zitten. Steviger verhoogt het gewicht, een lager gewicht doet je twijfelen aan de duurzaamheid. Het feit dat de HD 650 zich de nodige jaren heeft kunnen bewijzen doet mij denken dat het slechts minimaal afwijken van het design een positieve stap is.

De onderliggende band is metaal, de hoofdband eromheen kunststof, maar het soort welke je praktisch geheel uit elkaar kan trekken zonder dat het een krimp geeft. Totale verstelbaarheid is ook uitstekend, zowel voor mij (1m96 en XXL helmpje) als de lieftallige dame hoor je niet klagen, en nog groter of wat kleiner is ook geen punt. Kussentje intern is ietwat aan de zachte kant, maar doet wat je verwacht.

Op de schelpen zelf zien we eigenlijk pas dat het wel een bijzonder beestje is, het is tenslotte een open design waarbij we door het weinig verhullende rooster de onderliggende driver constructie goed kunnen zien.

Onderaan, een aansluiting per schelp.

De specs:

De schelpen zelf kunnen iets draaien en kiepen, en vallen daarmee feitelijk goed tegen elk hoofd. De kussens zelf zijn gemiddeld stug, maar de hele zachte materiaalkeuze maakt het heerlijke sloffen rond je oren. Nul klagen.

Pasvorm

Zoals gezegd is de verstelbaarheid uitstekend. Op onze kleine van bijna 5 past hij al goed, toegegeven het is een grote man voor zn leeftijd, en elke set die op mijn hoofd past en vervolgens nog een paar centimeter per kant groter kan kunnen we van stellen dat hij ‘extreem groot’ kan. De schelpen zelf zijn ook groot genoeg zodat ze om vrijwel elk formaat oor vallen, en de schelp draait of kantelt voldoende dat de drukverdeling perfect is, en een bril heeft daar geen invloed op.

De drukverdeling mag dan wel top zijn, de totale druk rond de oren vond ik wat aan de zware kant direct uit de verpakking, iets waar de dame met kleiner hoofd het niet mee eens was dus waarvan ik vermoed dat het hebben van een groter hoofd daar wel een rol in speelt.

Belangrijker is echter de wetenschap dat, op basis van HD 650 ervaringen, dit eenvoudig wat bij te stellen is. Met een kleine beetje rekken kwam er al wat ruimte in, en inmiddels een paar weken verder is de druk zoals hij hoort te zijn. Het blijft wel een ‘snug’ koptelefoon, die ‘aan’ zit, maar hij drukt niet langer overdreven.

Geluidskwaliteit

De eerste ervaringen rekenen we zelden zwaar aan, iedereen is ergens aan gewend, en alles wat ‘anders’ klinkt is dan gewoon even wennen. Niet dat de eerste ervaring verkeerd was, totaal niet, die was juist prima aangenaam. Het geluid wekt direct een hele goede indruk. Goede balans, aantrekkelijke bass, veel detail, niks mis mee. Maar de eerste avond was het gevoel ‘is dit het nu?’ ook aanwezig, ‘heel goed’ geluid kunnen we ook voor een paar honderd euro vinden, dus we zochten het fenomenale.

Laten we het ‘liefde op het tweede gezicht’ noemen, want zodra je dan terug stapt naar “insert willekeurige eerder gereviewde kit” (structureel flink goedkoper dan dit) en dan schrik je van het enorme verschil. Het gemak waarmee de HD 660 S -letterlijk alles- accuraat en vooral snel (Zowel in het laag als in het hoog) weet te presenteren wordt dan pijnlijk duidelijk, pijnlijk voor degene die na een paar weken met dit model terug moet stappen uiteraard. Het zijn de momenten waarop je je realiseert hoe praktisch elke betaalbare driver de rap opeenvolgende details van verschillende instrumenten in elkaar over laten gaan, en dat er dus het nodige detail tussen hoort te zitten.

We zien vaker, en hebben het vaker over meer open of gesloten modellen. Open geeft vaak een wat bredere soundstage en is relatief wat minder zwaar in de bass, maar juist in die opzichten gedraagt deze HD 660 S zich bijna a-typisch. Laag en laag-mid weergave is juist uitstekend, niet overdreven maar wel uitzonderlijk accuraat. Soundstage had ik juist extreem wijd verwacht, maar dat extreme ervaar ik niet, laten we het ‘redelijk wijd’ noemen. De typische aspecten die je bij een gesloten model verwacht ontbreken uiteraard wel, het klinkt veel natuurlijker en niet alsof er dichte deksels om je oren vallen die de bass onnatuurlijk versterken.

De praktische implicaties van ‘open’ zijn ook nadrukkelijk aanwezig: ventilatie is uitstekend en dat houdt het aangename gevoel in de lange sessie, maar anderzijds voelt het ook alsof je speakers op je hoofd hebt: ook voor je omgeving is het detail uitstekend in orde. Het is duidelijk een unit voor in huis, want er is lastig voor te stellen hoe je het rijkelijk lekkende geluid in het OV of op kantoor wil verantwoorden. Als vader van jonge kinderen heeft het echter ook de positieve keerzijde dat je niet geheel van de wereld afgesloten bent, je blijft redelijk bewust van je omgeving (of was dat een nadeel?).s

Terug naar het geluid. Emotie in muziek is iets wat ik zelden heb kunnen vinden, een betere koptelefoon doet daar weinig aan, maar het neemt niet weg dat het kunnen van deze constructie uitzonderlijk is. Opvallend is dat het genre muziek waar je naar luistert feitelijk niet relevant is, van instrumentaal op laag volume, een vocal-heavy nummer op een middelhoog volume, of een lekkere dance knaller flink open? Ik krijg structureel het gevoel dat ik ervaar wat de artiest voor ogen had, en dat is verdomd tof. Niet op een studio monitor manier, het geluid komt absoluut dynamisch, of noem het levendig voor de dag, en vervorming ervaren we niet ruim voorbij het punt dat het volume het oncomfortabele bereikt. Of het een kneiterrechte lijn is weet ik niet, maar ik kan mij moeilijk voorstellen dat je het kleinste detail ermee kan missen en ik kan geen element in de frequentierange noemen waarbij de HD 660 S iets tekort komt of dat het ergens overdrijft, hooguit marginaal in het sub bass gebied, maar de referentie die dat beter doet heb ik niet.

Klagen, tot zover we het zo kunnen noemen, doen we vooral wanneer we te maken hebben met mindere bronkwaliteit. Het is ook voor ons geen onbekend verhaal wat zowel headsets, headphones als speakers betreft: juist een driver die veel detail naar voren weet te brengen brengt je narigheid wanneer de bron van inferieure kwaliteit is. Imperfecties vanwege de opname of de encoding kwaliteit komen nog nadrukkelijker naar voren in een koptelefoon of speakerset van dit kaliber, en het zorgen van een goede DAC/AMP die 150 Ohm eenvoudig aan kan, plus een goede bronkwaliteit dient een vanzelfsprekendheid te zijn.

Gaming / films

Audiofielen zullen mij voor de titel al willen afschieten, maar dit onderwerp wegen we uitraard niet mee in de eindbeoordeling van de HD 660 S. Desondanks kort bespreken, want de kans bestaat dat je het af en toe wilt kunnen. Het open karakter leent zich in de basis niet heel specifiek voor andere vormen van media, zeker niet gezien de prijs die er aan hangt. Populaire blockbusters maken snel duidelijk dat er een groot gat zit tussen een uitzonderlijke muziekweergave dankzij het kunnen van de drivers, en wat je eigenlijk wil voor een dergelijke film; juist dat bepaalde elementen zoals een dikke bass extra wordt aangezet. Even wat random Netflix en Amazon Prime Video tussendoor is natuurlijk prima vertoeven en geen reden om wat anders op te zetten, maar het moet echt een secundaire wens zijn.

Wat games betreft gaat voor een deel hetzelfde verhaal op, met de uitzondering dat een goede virtual surround aansturing op een open constructie als dit, wat in de basis dus al ruimtelijker klinkt dan de typische game headset, positiebepaling wel degelijk bovengemiddeld goed maakt. Wat potjes CS:GO bijvoorbeeld, dat ik de HD 660 S daarvoor in durf te zetten zal een typische audiofiel wellicht een rilling geven, komen toch echt goed voor de dag. Het zijn de momenten waarop iets als de Creative G5 dat een 300 Ohm unit prima kan aansturen (zelfs als dit model ‘slechts’ 150 Ohm is) duidelijk laten zien dat met de juiste achterliggende hardware veel meer mogelijk is dan je in de basis zou verwachten. Uiteraard gaat hetzelfde op voor de aansturing van muziek, want naast de bron is een degelijke DAC/AMP feitelijk een vanzelfsprekendheid voor deze unit.

Ik schreef eerder al ‘liefde op het tweede gezicht’, en dat gebeurde ergens in de eerste week. Nadat de eerste ervaringen erg goed waren maar ook een stukje ‘is dit het nou?’ in mij achter lieten gezien de prijsstelling was het een kwestie van terug stappen naar wat betaalbaardere alternatieven die mij het kunnen van dit model pas echt deden waarderen. Het ogenschijnlijke gemak waarmee deze set elk snel detail in de muziek naar voren weet te brengen is gewoon indrukwekkend. Inmiddels weer een weekje verder heb ik hem nog meer weten te waarderen en ik zie vooralsnog enkel een stijgende lijn wat gevoelens betreft.

Daarbij is het natuurlijk niet meer dan gewoon dat je even moet wennen aan een nieuwe koptelefoon, een paar avondjes is voor een betaalbare unit prima te doen, maar hier moet je duidelijk wat meer in groeien. Iets wat we ook moeten stellen voor de pasvorm. Hij is redelijk licht, maar we kunnen geen klein beetje kwetsbaar element aanwijzen; alles voelt gewoon goed. De grote, uitzonderlijk zachte kussens zitten heerlijk, maar direct uit de doos is de clamp fors te noemen, toegegeven: op een stevige noggin’. Je kan de HD 660 S zonder een moment zorg over de bouwkwaliteit eenvoudig wat rekken, en na de eerste dagen was het ook niets meer dan een hele comfortabele ervaring.

Comfort wordt ook geholpen door het open design, wat voorkomt dat de oren warm worden en menig uurtje passeert zonder dat je erbij stil staat. Je omgeving zal er wel bij stil staan, want geluid lekt bijna alsof je een Bluetooth speaker op bescheiden volume op je hoofd hebt staan. Ook wordt de omgeving nauwelijks gedempt, noem het de absolute tegenpool van active noise cancelling headphones. Het is een model voor thuis, in rust, of in gezelschap enkel wanneer gezelschap meeluisteren niet erg vindt, of in mijn geval weer fijn dat mochten de kinderen ’s nachts huilend wakker worden dat ik ze in elk geval direct hoor.

Hoewel de open constructie de set een goed gevoel van ruimtelijkheid geeft is het niet zo extreem als je wellicht zou verwachten als je zwaar gehyped zit te kijken naar ‘de’ opvolger van ‘de’ open headphones van de afgelopen 15 jaar, maar ik twijfel anderzijds of het nog breder zou moeten zijn gezien de gevoelens voor wat ik nu hoor. Aan de andere kant staat juist weer dat je van een open constructie wat meer verval onderin het lage segment zou verwachten, maar in dat opzicht weet de constructie juist weer een hele goede indruk te maken. Het klinkt uitermate strak van onder tot boven, ongeacht het genre wat je er tegen aan zet, en dat maakt consequent veel indruk.

Maar zijn ze 499 euro waard? Zonder het hele aanbod in die prijsklasse te kennen is dat sowieso een lastige vraag. In de afronding van mijn review heb ik nog even rondgeneusd naar wat oudere ervaringen van de HD 650 bijvoorbeeld, die op dit moment nog te koop zijn voor zo’n 349 euro. Het zal niemand verbazen dat je de grootste stappen maakt in de eerste tientallen en vervolgens eerste honderden euro’s die je extra uitgeeft. Voor menig persoon zal een 499 euro al in de diminishing returns categorie vallen, ook met het oog op de HD 650, voor de ander is het een instapper vergeleken met het echte geweld. Dat het twee sub 200 euro modellen zoals mijn Sony MDR-1R en Edifier H880 (die juist weer geheel gesloten zijn) te kijk zet valt lastig te betwisten, en er valt m.i. veel te zeggen voor een open set met dergelijk talent, maar de meerprijs ten opzichte van ‘gewoon goede’ koptelefoons vereist dat je een kritische luisteraar bent voor wie de middelen niet al te significant zijn. Een jonge, onervaren luisteraar of iemand die ‘gewoon lekker beat wil’ loopt even goed het risico om de ‘is dit het nu’ (voor het geld) fase niet te ontgroeien.

Voor die kritische luisteraar echter? Zij die wel willen (kunnen) discussieren over minuscule details die je in theorie zou moeten kunnen horen, mogelijk wat extra audio fluff die er in deze wereld gaande is, en dan specifiek zij die dergelijke bedragen wel kunnen verantwoorden maar toch wat moeite hebben met het overwegen van een HD 800 en consorten? De beleving van dit product inhoudelijk laat voor mij niets te wensen over. Het zou Sennheiser enkel sieren als ze nog wat verder zouden gaan met de beleving betreft in secundaire elementen, want het gebrek aan een beetje hoesje of extra set earpads op dit prijspunt is wel wat karig, of ze moeten verwachten dat we hem elke avond in het grote doosje leggen. Ze komen er wel mee weg, maar het is wel een duidelijk ‘jij wil dit hebben’ product waar een beetje ‘we willen ook graag dat jij dit wil hebben’ gevoel wel fijn zou voelen.

TL;DR
Uitzonderlijk gedetailleerd geluid dat op extremen na elk genre op een uitstekende manier tot leven doet komen. Dit in een degelijk en chique voorkomen. Comfort na wat inwerken/oprekken top. De HD 660 S toont aan wat een knappe open bouw voor het geluid kan doen, onthoud enkel dat deze set daardoor ook echt vooral voor kritisch thuis genieten is bedoeld; isolatie (beide kanten op) is er niet.

Dank aan Coolblue.nl voor het mogelijk maken van deze ervaring.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Sennheiser HD 660 S (Zwart)?

Hier een grote Sennheiser fan!

5 jaar geleden de HD558 gekocht (zie hier de review op Tweakers) en ik begrijp je punt over een open headset helemaal. Op de fiets is het wel zo veilig om dingen om je heen te kunnen horen, maar in vrijwel elke andere situatie vind ik een open headset eigenlijk maar waardeloos.
Ik kijk al langer uit naar een goede gesloten (of op zijn minst half-gesloten) headset in de prijsklasse als de HD558 - ik ga immers geen 200 euro of meer uitgeven - maar nog niet echt wat tegengekomen.

Je minpunten over de HD660 kan ik je in vinden, tel daarbij op dat er aan beide oorschelpen een kabel zit en dat je dus altijd een kabel voor je hebt hangen. Bij andere modelellen zit er aan n kant een kabel, wel zo handig en minder kwetsbaar.

O ja, en wat een vette review weer! _O_ +3!
Thanks! :D

Twee kabels is des te meer argument dat het een indoor unit is vermoed ik. In theorie zou je dit op de fiets kunnen gebruiken I guess, mits je een beetje audioplayer hebt die 150 Ohm zonder moeite aanstuurt.

Over suggesties in het sub 200 eur segment. Zoek je dan bedraad of wil je draadloos? En je hebt het over headset (woord gebruik ik ook regelmatig nog ipv headphones), maar wil je wel/geen mic erbij?

De genoemde Beyers hebben idd een prima rep, comfortabel spul ook. Ik heb hier nog een Edifier H880 die ik echt heel erg lekker vind klinken. Niet hetzelfde detail kaliber als dit natuurlijk, maar gewoon een heerlijk dynamisch knal ding. Past goed op een grote knar ook :D

Is de 559 niet de directe upgrade over de 558 overigens? Die zie ik nml ook te koop voor 100e. Ken die echter niet.
150 Ohm is niet echt een gangbare uitgang voor een portable media device, als een telefoon of MP3-speler.

Thanks voor je hints! De HD559 is ook open, dus dat is geen optie. Beyers hoor ik ook veel over, maar eens inlezen. :)
Overigens headset was een tiepvaut, ik bedoelde natuurlijk een headphone zonder mic. Voor mij eerder bedraad; hoe goed de verbinding ook is tussen basisstation en headphone, er zit altijd wel iets van een vertraging in. Zeker bij het zelf spelen van instrumenten is dat niet prettig.
Ik gebruik al een goede 8 jaar bijna dagelijks een HD650, zowel thuis als onderweg. Een DT770 is een prima koptelefoon waar ik zeker naar zou kijken voor een redelijk betaalbaar closed-back model. Ik heb een aantal keer naar een DT770 geluisterd en qua geluid komt het heel goed overeen. De HD650 is duidelijk een stapje beter, maar dat mag wel voor het prijsverschil. Ik was prettig verrast hoeveel kwaliteit je al krijgt bij een DT770, gezien de prijs. Daar komt nog bij dat op plekken waar je een closed-back koptelefoon gebruikt, onderweg met behoorlijk wat achtergrond geluid, het extra detail van een HD650 toch eigenlijk niet hoort.
Als je een DT770 overweegt zou ik zeker ook de HD280 en eventueel HD380 proberen. Zijn ook goed gesloten, maar met name de 280 past bij mij prettiger, en beide zijn praktisch in/op te vouwen.

Een HD6x0 zou ik niet aanraden als je op zoek bent naar iets voor onderweg.
Je kan ook eens naar een headset met nc kijken. Een beetje goede kan namelijk specifieke geluiden doorlekken. Voorbeeld je wacht op het vliegtuig en alleen spraak wordt doorgegeven. Dus je hoort omroepen wel maar geroeselmoes niet.
Werkt dat echt? Ik heb wisselende berichten over noise cancelation gehoord.
Ja zeker. Deze heeft dat :https://tweakers.net/pricewatch/999385/sony-wh-1000xm2-(zwart).html waarbij je drie modus kan gebruiken.
De Beyerdynamic DT 770 schijnt vrij hoog aangeschreven te worden als "instap" closed back koptelefoon en de DT 880 als half open variant. Heb zelf geen ervaringen met deze modellen, wel de met open back variant de DT 990, wat ik zelf een zeer goede koptelefoon vind voor de prijsklasse.
Qua goede gesloten koptelefoons is de Shure SRH840 ook het overwegen waard. Het enige nadeel van deze koptelefoon is dat er wel wat sprake is van krakend plastic bij bewegingen, daar staan echter wel een hele goede geluidskwaliteit en isolatie ten opzichte van de omgeving tegenover.

[Reactie gewijzigd door Commendatore op 28 februari 2018 15:22]

Ik heb vroeger ook nog een Sennheiser gehad. Dure koptelefoons maar wel goed geluid. Ik spreek wel van >20 jaar geleden. De mijne kostte als ik het mij goed herinner 149 en ging maar tot 16 Hz voor de lage tonen en dat vond ik niet laag genoeg, te weinig bass. Maar voor een Sennheiser van 10 Hz laag te hebben moest je toen minstens 200-250 betalen en dat vond ik te duur. Deze gaat tot 10 Hz en dat moet idd laag genoeg zijn voor goede bass. Wat wel een enorm nadeel was waren die plugs die je in de koptelefoon moest steken en deze hier ook heeft want die gaven na verloop van tijd slecht contact waardoor het geluid weg viel. Een vaste draad is dus veel beter. Ook het schuim dat aan de binnenkant de drivers afdekte verteerde na verloop van tijd waardoor de plastic constructie vrij kwam te liggen. Comfort was idd uitstekend, was er ook een met zo'n zachte kussens. Ik weet niet of Sennheiser nu nog even duur is maar ik zou nu wel voor een goedkoper merk kiezen(Sony ofzo) waarvan je weet dat je voor dezelfde prijs van een Sennheiser lagere frequentie krijgt.

Uitstekende review weer BTW, Foritain, mooie scherpe foto's. Ik wou deze punten nog even meegeven.
Dank u :D

Goede ouwe tijd? ;) Guldens toen nog, of omgerekend?

Er is (zoals altijd) zeker de vraag hoe de lange termijn ervaring gaat zijn. Zaken als aansluitingen ga je gewoon nooit echt over kunnen oordelen. Enerzijds teer ik dan op de tig jaar reputatie van de HD 650, anderzijds op het feit dat mijn PC 360 kwam te overlijden door een kabelbreuk die je dan niet (voor redelijke prijs) kan laten herstellen. Argumenten voor en tegen, maar onder de streep koffie dik kijken natuurlijk. Zijn wel punten waardoor je wat aandacht kan leggen op bijv extra kussentjes, of de garantieperiode, waarbij ik zie dat ik die laatste niet heb aangehaald. Ik ga even achterhalen of er meer dan 2 jaar op zit, zou mooi zijn.

Weet overigens niet of Sony nu echt goedkoper is wanneer producten 1:1 concurreren met Senn? De modellen die ik ken boksen redelijk gelijk op wat prijs betreft met o.a. Senn en Bose o.i.d. maar de hele lineup ben ik zeker niet mee bekend.
Ouch, dat zijn wel headphones van hele andere klasses he. Het feit dat ze 10Hz in de specs geven betekent ook niet dat ze daar ook echt iets kunnen betekenen. Specs betekenen eigenlijk weinig in audio land. Weerstand wil meestal wel correct zijn, maar frequentiebereik, vermogen, etc is net zo vaak als niet een wassen neus.

Met alle respect voor Sony overigens hoor, ik heb zelf de MDR-1R nog wat een briljant comfortabel ding is. MAar wat geluidskwaliteit in de verste verte geen concurrent voor dit (mag ook niet gezien de 200e prijs van een paar jaar terug). Die gasten hebben echt een berg mooie units, maar wat je nu list lijkt mij (ik ken ze niet allemaal) echt geen vergelijking.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 23 februari 2018 09:50]

Die units van Sony waren de enige die in de pricewatch terug te vinden waren, kan ik niets aan doen. :) Als je de specs al niet meer kan geloven waar moet je op den duur dan nog op voortgaan als je een nieuwe koptelefoon koopt? En ik spreek ook uit ervaring h? Mijn Sennheiser van zoveel jaar terug kon slechts tot 16 Hz laag gaan en dit was gewoon te weinig, er zat te weinig bass in. In de winkel kon ik toen ook een Philips van ongeveer 100 testen en daar zat veel meer bass in maar die was op andere vlakken wellicht wel slechter dan. Moest ik nu een nieuwe koptelefoon kopen koop ik nooit meer een die maar tot 16 Hz gaat, moet minstens 10 Hz of lager zijn. Jij beweert dus dat als je nu een Sennheiser(of een ander merk) koopt die volgens de specs slechts tot 16 Hz gaat er meer bass in kan zitten dan de mijne? Dat geloof ik niet. Ik wil maar zeggen als je een beetje bass in je koptelefoon wil hebben je bij Sennheiser veel geld op tafel mag leggen(en nee ik ben geen bassfreak ;)).
Gezien het feit hoe weinig headphones dermate laag echt kunnen aantippen... weet je zeker dat je 10Hz keihard zoekt of gewoon een dikke bass ervaring zoekt, want dat zijn echt twee verschillende dingen. Het gros van de 'bass' sounds zitten zo laag helemaal niet tot zover ik weet. Mijn speakers beginnen volgens de specs bijv bij 48Hz, en daar uh... zit een partij bass in hoor :D Ik vermoed dat een 'philips van 100e' eerder een dikke bass ervaring heeft gegeven tussen de 60-120 dan dat die 10-16Hz een discussiepuntje was.

Hoe dan ook, de specs zelf kopen we weinig voor. Reviews 4tw I guess? :D
Nee ik zoek geen dikke bass-ervaring, ik zei toch dat ik geen bass-freak ben. Maar als het geluid niet gebalanceerd is omdat er te weinig bass in zit, een beetje bass moet er toch inzitten. En we gaan geen radiospeakers vergelijken met koptelefoonspeakers, natuurlijk gaan die niet zo laag want dat hebben ze ook niet nodig want woofer-diameter is veel groter. Maar ik ga de discussie stoppen, je wilt het niet begrijpen, nog veel plezier met je reviews.
Na acht jaar een HD650 overal mee naartoe gesleept te hebben heb ik wel een idee hoe ze het volhouden. De connectors bij de oorschelpen zijn volgens mij hetzelfde, en die houden het prima vol. Ik zou niet elke week van kabel wisselen, maar als je ze gewoon laat zitten slijten ze eigenlijk niet. Ik heb na een jaar of 6 een kabelbreuk gehad, een oorschelp viel uit. Toen heb ik een nieuw kabeltje besteld, oude kabel er uit getrokken en de nieuwe er in gestoken.

De earpads werden door de jaren heen bruin en verloren ook wat van hun stevigheid, na een jaar of vijf kan je na gaan denken om ze te vervangen. Ik heb meteen een setje mee besteld met de nieuwe kabel. De earpads waren 50 euro voor een paar, dus reken op gemiddeld rond de 10 euro per jaar aan onderhoud.

Verder heeft hij nog last gehad van afbladerende verf. Op de hoofdband en de drivers zat een blauw metallic verf die niet zo heel stevig vast zit en na een jaar of 5 toch wel wat schade had opgelopen aan de voor en achterkant van de hoofdband waar hij op tafel ligt. Op een gegeven moment heb ik met een vingernagel de resterende verf er af gekrabd en nu is het mat zwart plastic. Van de fotos lijkt het alsof ze het kleurtje nu helemaal achterwege gelaten hebben en gewoon kaal plastic gebruikt hebben, een goede keuze wat mij betreft.

Verder is er niets mis, al met al is het een degelijk ontwerp. Mochten ze morgen stuk gaan dan zou ik ze meteen nog een keer aanschaffen.
Je moet wel een grote liefhebber van orgelmuziek zijn om een hoofdtelefoon te willen die tot 10Hz gaat.
Dank! Heb nu nog zin in de Massdrop versie van deze headphone die, als het goed is, binnen enkele weken, wordt bezorgd.
Graag gedaan, dan heb je het over de HD 6XX bedoel je? :D
Ja precies die. Die schijnt toch ongeveer hetzelfde te zijn.
De HD 6XX komt overeen met de HD650, niet de 660S.
Ik vraag mij dus af hoe groot het verschil tussen een 660 en 650 nu echt is. Ik kan ze helaas niet direct naast elkaar leggen, maar ben wel verdomd benieuwd of je dat niet moet kunnen doen om ze echt heel anders te gaan noemen.
Ik ken ze zelf niet, maar wat ik ervan begrijp is dat je ze wat geluid betreft naast elkaar zal moeten hebben om onderscheid te maken. In grote lijnen zal de ervaring dan ook niet heel anders zijn, denk ik althans.
De HD 6XX is de HD650 met een ander kleurtje.
Ikzelf heb de HD6XX mogen ontvangen. Clamp was onmogelijk maar een hele goede tutorial daarover gevonden. Nu vergeet ik dat ze op mijn hoofd zitten.

Het metaal dan de hoofdband en de speakers verbind is zeer stevig and duurzaam doch dun. Dit is wat je moet afstellen als volgt:
Je zorgt dat je het meeste metaal ziet (zeer groot hoofd setting).
Pakt het uiterste metaal vast met beide handen met duim en wijsvinger aan een oorschelpkant, zorg dat je geen druk zet op het plastic (dit is minder vergevingsgezind) en buigt het 5x of 10x en doe hetzelfde aan de andere zijde.
Bij mij was er meteen een verschil merkbaar. Maar in totaal 4x 5x gedaan. En een paar dagen later nog wat preciezer afgesteld. Het voordeel van het buigen van het metaal is dat je niet druk uitoefend op het plastic wat in mijn vorige Sennheiser het zwakke punt was en zodoende hoef je ook niet te wachten op een kartonnen doos die het uitrekken voor je doet en daarbij ook het plastic belast.

Dit was echt een gouden tip voor mij.
Ik heb vooral de rek in het plastic wat gezocht, dat beviel prima en dat spul kan het eenvoudig hebben. Maar 'onmogelijk' was ook bij lange na mijn ervaring niet. Metaal kan je natuurlijk ook een beetje ruimte geven, maar het eerste lijkt meer een versnelling van het natuurlijke proces terwijl metaal buigen wel een stapje verder gaat :D

Maar het is opvallend dat dit een veel besproken onderwerp is. Vraag je af waarom ze het niet direct wat losser zetten, misschien toch vraag naar?
Ik heb je een filmpje gemaakt.

Als je mij vraagt lijkt het alsof Sennheiser het ontworpen heeft om het via het metaal te doen. Daar zitten eigenschappen in alsof het een veer is.

Mijn vriendin heeft niet zo'n bulles als ik. Voor haar was hij uit de doos als meteen goed.
Vrouwlief vond em ook niet zo strak, maar wel beter na de 'hubby-fix' (wat geen vanzelfsprekendheid is, soms is mijn 'fix' wat hardhandig :D). Het lijkt er bijna op alsof ze inderdaad verwachten dat je hem zelf een beetje kan bijstellen, al wordt daar geen woord over gesproken. Zou je bijna verwachten dan.
Der is ergens iets in de krochten van het internet, meen ik een uitspraak dat je het zo moet doen. Echter de originele HD650 en aanverwanten zijn ook alweer wat op leeftijd. Anders had ik het hier gepost.
Ik heb ze gisteren aangeschaft en inderdaad heeft Sennheiser een kleine wonder met de 660s uitgehaald. Ze zijn in alle opzichten beter dan de 600 en 650 maar hebben daarbij nog steeds dat waanzinning Sennheiser middengebied overgehouden.

Wat ik wel jammer vind is dat ze simpelweg te plasticky aanvoelen voor een koptelefoon van 499.

[Reactie gewijzigd door 454232 op 3 maart 2018 00:12]

:D Tof om te horen!

En vind je? Ik vind ze juist wel netjes, je kan ze echt stevig verdraaien zonder dat ze kraken of wat dan ook. Maar goed, ze zijn wel opvallend onopvallend natuurlijk. Als je zou zeggen dat het 200 euro units waren geloof je het uiteraard even goed.
Ja, ik vind ze beduidend minder stevig aanvoelen dan bijvoorbeeld AKG K700 serie of de Beyerdynamics DT700 en hoger (Allemaal gehad, ook die belachaleijk dure Stax ESL systemen ;) )
Bij de Beyers krijg je volledig metalen beugel, bij de AKGs ook. Sennheiser heeft alleen 2 losse, uitschuifbare stukken metaal aan de zijkanten maar het zit uiteindelijk allemaal in een stuk plastic.
Met de HD600 serie is het altijd het probleem geweest, als je een grote hoofd had en het materiaal ouder werd, dat de hoofdbeugel weleens doormidden brak.

Ook de looks van de 660S kunnen mij niet bekoren, vind de 600/650 mooier met hun ''nep-marmer'' looks.
Misschien een idee om een frankenstein te maken...hd600 frame met hd660S units. Met de oude 600 kon je de complete units in 5 minuten verwisselen. Stiekem hoop ik dat Senn ooit een HD669S versie uitbrengt met de looks van de 598/9 :D

[Reactie gewijzigd door 454232 op 3 maart 2018 18:49]

Wat voor DAC gebruikte je?
Ik gebruik een Creative G5 voor het gros van mn daily audio spul, dat ding is zo verdomd praktisch :D. Daarnaast heb ik een SilverStone EB01 en een SB ZxR puur voor vergelijkingen/reviews.
Goede review! Ik heb deze hoofdtelefoon zelf een aantal weken geleden gekocht. Bij https://www.earsunlimited.com heb ik destijds een aantal uren gezeten om verschillende koptelefoons te vergelijken van rond de 500. De Sundara van Hifiman vond ik goed klinken maar lang niet zo comfortabel, en de Beyerdynamic DT 1990 PRO vond ik zowel niet zo goed klinken als niet zo prettig zitten. Dit waren de open-hoofdtelefoons in deze prijsklasse. Ik kwam in eerste instantie voor de Sundara, maar na een tijdje luisteren vond ik vooral in comfort de Sennheiser iets fijner voor mijn hoofd (dit demomodel was wellicht al opgerekt, de nieuwe was inderdaad voor het rekken behoorlijk strak) en het geluid zeker net zo goed.
Ik kan iedereen die interesse heeft in een wat duurdere hoofdtelefoon aanraden om te gaan luisteren. Hiervoor is ears unlimited in Delft (dicht bij het station), echt ideaal.

[Reactie gewijzigd door Platel op 23 februari 2018 20:28]

Leuke tips zijn altijd mooi :) Zal eens langswandelen bij die tent in Delft :D

En of course: thanks! :D
Niceeee. +3
Vereiste in mijn geval wat rekwerk, voor een kleiner hoofd wat speeltijd. Meer dan stevig genoeg dat oprekken prima kan.
Thaaaanks :D

Zinnetje even iets verbeterd, thanks ;)
Hehehe

[Reactie gewijzigd door Frozen op 22 februari 2018 11:56]

+3 voor deze overkill
Prachtig. Deze mag je volgende keer wel even meenemen :)