Sony STR-DN860 - Reviews

Specificaties 7.2-kanaals met 150W versterker en 5x HDMI - Bekijk alle specificaties

Sony STR-DN860 Review

Deejac 19 februari 2018, 293 views Product gekocht

Sony STR-DN860

Prima receiver. Aangesloten op twee Qacoustics 3050 speakers, 3090C als center en Philips achterspeakers. Werkt goed met ARC aansturing vanuit een LG C7V OLED, neemt alle commando's over. Zeer mooie stereoweergave en voldoende power. On screen menu's veel mooier dan Pioneer of Denon, b.v. bij Spotify of NAS afspelen.

Pluspunten

• ARC
  • Connectiviteit
  • FM ontvangst, erg goed
  • Stereo weergave
  • GEEN ruis

Minpunten

• Afstandsbediening

Geluidskwaliteit Score: 5
Zoals in de korte toelichting omschreven een prima versterker. Is qua mogelijkheden echt fantastisch! Er zit alleen geen Atmos op... ik betwijfel of er veel mensen zijn die weten wat het is, laat staan gebruiken. Voor mij dan ook geen minpunt.

Alternatieven
Heb nog de DENON AVR-X2300W en een Pioneer VSX-510 geprobeerd (ruist veel op hoge gain), maar die hebben beide (imho) een non-intuļtief menu en werken gewoon minder gebruiksvriendelijk. Toen zag ik deze versterker op marktplaats voorbij komen en heb nog zitten twijfelen tussen de Denon en deze Sony. Uiteindelijke gekozen voor de Sony.

De keuze is vooral gemaakt door daadwerkelijk interface "onscreen" van de versterker, wat bij de Denon (en Pioneer overigens) van 2005 lijkt af te stammen is bij de Sony een mooie frisse interface. Ook werden bij mij direct alle commando's overgenomen van de TV door de Sony, ideaal. Dat gezegd is de afstandsbediening van de Sony (smaak kwestie) wel een beetje goedkoop ogend, maar wel simpel van opzet. Absoluut een juiste keuze, voor mij althans!

Settings
De Sony versterker zelf heeft een duidelijk menu en aansluiten is dan ook zo gedaan. Hij onthoud de settings die je het laatste zij gebruikt per ingang/source/Spotify/ChromeCast. Dit is echt ideaal, want na eenmaal een goede set-up blijf je niet switchen. Hij herkent overigens het type audiosignaal van de PC/TV en laat dit bij het begin van een soundtrack (film, YouTube clip etc.) even zien op het front display, handig! Je weet dan direct of alles goed staat en of je daadwerkelijk een zogenaamd "ULTRA HD 7.1 TRUE ATMOS BLABLABLA" filmpje zit te kijken op YouTube.

De beste settings voor mij zijn de A.F.D., hij herkent de boel dan automatisch ("Auto" op de Denon) en de D.C.S. - Studio mode, je kunt dan een stereo programma toch in Dolby beluisteren. Dit is gemakkelijk te switchen met een knop op de AB of fysiek op de versterker.

Radio
Qua FM was ik eigenlijk verrast. Bij de Denon zit tenminste nog een normale COAX aansluiting, bij de Sony niet... Maar wees niet getreurd, als je geen COAX aansluiting meer hebt of gebruik (ik niet in ieder geval), is de ontvangst met de bijgeleverde antenne gewoon beter van de Sony. Aangezien de receiver veelal dienst doet als achtergrond vulling, is dit voor mij ideaal.

Minpunt
Ben ik dan helemaal tevreden, ja! Zitten er geen minpunten aan, jawel; er zijn namelijk geen versterkte Sub uitgangen in de versterker. Dit is voor mij wat minder van belang, omdat ik momenteel geen (passieve) subwoofer heb. Overigens is een actieve subwoofer (of losse versterker voor een subwoofer) vaak beter. Maar een een gebruikte passieve 5.1 setje upgraden, lukt dus niet met deze Sony. Wel met bijvoorbeeld de Pioneer VSX-510 (die wel lekker compact is).

Toekomstbestendig?
Qua connectiviteit is de versterker dikke prima. Alles zit erop wat ik gebruik; Bluetooth, NFC, Spotify Connect en ChromeAudioCast. Allen werken uitstekend. Ook is de Sony app prima en, hoewel niet zo mooi als Sonos, beter dan de Denon app. Sony is duidelijk aan het veranderen/verbeteren als het gaat om deze app, het heet nu bijvoorbeeld "Music Center", terwijl voorheen nog Sony in de naam stond. Heb tot nu toe, een keer de versterker een SW update gegeven, waarna met name Spotify connect super stabiel is geworden. Was voorheen iets minder. De vraag is en blijft uiteraard; Hoe lang word dit product nog ondersteund? Maar goed dat is momenteel (helaas) bij elk stuk slim Hardware wat je koopt.

Heb jij ook een Sony STR-DN860?