ASUS RT-AC66U Zwart

€ 74,99
Specificaties WiFi-ac • 5-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

ASUS RT-AC66U Zwart Review

Penetrator1976 18 februari 2018, laatste update op 1 oktober 2019, 1.035 views Product gekocht

ASUS RT-AC66U Zwart

Goed, degelijk en gebruiksvriendelijk! Als je deze voor rond de 100€ nieuw kunt aanschaffen, doen!

Pluspunten

• Interface
  • Gebruiksgemak en instellingen
  • Eenvoudige VPN setup
  • Gast netwerken
  • Aicloud, alles extern in je netwerk kunnen benaderen
  • Bouw kwaliteit
  • Usb aansluitingen
  • Super stabiel en nog steeds updates

Minpunten

• Als je de router ophangt hangen de antennes naar beneden als je de LAN ook wil aansluiten met kabels van onderaf, edit: vrijwel bij elke router
  • De antennes zouden van iets betere kwaliteit kunnen voor deze prijs
  • De prijs is wat aan de hoge kant, maar je krijgt er best wat voor terug.
  • Doorvoer snelheid usb indien hdd is aangesloten is niet bijster snel

WLAN-bereik Score: 4
Ruim 2 jaar in bezit en geen enkele issue mee gehad.

Voorheen had ik een Cisco E5000 die helaas door een netfout van ziggo was overleden(piekspanning op de wan poort)

De E5000 beviel me prima, maar die wou nog wel eens gaan "hangen" bij veel traffic load, verder was dat best een prima product. Voorgaand aan de E5000 had ik een Asus WL500 die ruim 5 jaar dienst heeft gedaan, zonder ook maar 1 keer uitgevallen te zijn.

Toen ik deze AC66u zag en de reviews had gelezen, toch maar besloten om weer een asus router in huis te halen. Geen seconde spijt van gehad!

Aansluiten en installeren is peanuts, en je hebt als "expert" nog voldoende om te tweaken. De doorvoer snelheid van de usb poorten is niet bijster snel, maar best acceptabel als je er een hdd aan hangt voor "nas" gebruik.

Aicloud werkt verbazen goed, vanaf afstand kun je alles in je netwerk qua opslag benaderen, ook je pc, als deze aanstaan.

Doorvoer snelheid van de LAN poorten is stabiel en snel. Ook bij veel load blijft dit snel en stabiel. Ik trek de poorten geregeld voor langere tijd dicht tot 900mbit.

Van de wifi snelheid ben ik niet zo onder de indruk, maar dat zal waarschijnlijk wel aan mijn apparaten liggen. Ik ben persoonlijk niet zo van de wifi, dus dat heeft voor mij niet zo'n prio. Alle apparaten die wifi en Ethernet poort hebben hangen bij mij aan de kabel ipv wifi te gebruiken. Ik heb alleen een tablet, mobiele telefoons en een printer verbonden via wifi.

VPN feature kan ook erg handig zijn. De pppt feature is nu wat achterhaald en onveilig, maar open vpn werkt ook erg goed.

Heb jij ook een ASUS RT-AC66U Zwart?

Vraag & Aanbod

Edit: Vrijwel alle routers die ik ken, met antennes, komen ondersteboven te hangen als je de kabels naar onderen wil aansluiten.

Bij mij is na een paar jaar gebruik de powerknop wel lam geworden, die wou niet meer in de 'aan'-stand blijven staan.
Oplossing was gelukkig simpel: het veertje uit de knop gehaald.
Nu kan ik hem dus niet meer uit zetten met het knopje, om hem nu uit te zetten moet de stroom van de router af.

Verder wel een prettige router, maar langzaam toch maar voor iets nieuwers kijken.

[Reactie gewijzigd door M!chel op 18 februari 2018 16:51]

Yes klopt wat betreft de antennes en de kabels, is haast bij elke router. Het verbaast me nog steeds dat vrijwel geen enkele router extra aansluitpunten aan de andere zijde heeft voor de antennes. Mijn vorige cisco had ingebouwde antennes.

De router "op zijn kop" met antennes naar beneden gaf bij mij echt een ontzettend slecht wifi signaal(door de kabels en lage positie vd. Router). Met de antennes (en dus ook de lan poorten) omhoog was de wifi beter, maar dat was weer nadelig voor mijn netwerkkabels en zorgde voor extra spanning op de lan poorten. Uiteindelijk maar vlak neergezet met de antennes in haakse positie 😊

Handig opgelost van de aan/uit knop, jammer dat hij bij jou kapot is gegaan.

Als je qua wifi een beetje bij wil blijven loont het wel om wat anders aan te schaffen, bij mij mag ie het nog wel een paar jaar blijven doen

Wat voor router zou je graag willen aanschaffen?

[Reactie gewijzigd door Penetrator1976 op 18 februari 2018 18:34]

Je geeft een plus voor USB 3 maar de specs zeggen "2 x USB 2.0" ...
idd, 2.0: https://www.asus.com/nl/Networking/RTAC66U/specifications/

[Reactie gewijzigd door getlost op 1 oktober 2019 15:56]