Philips Curved UltraWide 349X7FJEW Wit - Reviews

Specificaties 34" • 3440x1440 • 100Hz • VA • 4ms - Bekijk alle specificaties

Philips Curved UltraWide 349X7FJEW Wit Review

cmegensTestpanel 14 februari 2018, laatste update op 15 februari 2018, 269 views Testpanel

Philips Curved UltraWide 349X7FJEW Wit

Bijzondere monitor, die eigenlijk nergens echt in uitblinkt.

Pluspunten

• Erg mooi met video
  • Veel aansluitmogelijkheden
  • Vesa Mount
  • 100Hz

Minpunten

• Onhandige, logge, voet
  • ghosting
  • Voeding is extern en groot
  • Powerknop is onduidelijk
  • Beeld vervormt, geen lijn is recht
  • Lelijk logo onder het scherm

Philips Curved UltraWide 349X7FJEW Wit review

Disclaimer
Ten eerste een disclaimer. Ik review deze monitor vanwege deelname aan de volgende actie van Tweakers. Ik heb dit scherm dus niet gekocht en ik krijg een beloning voor deze review. Ik heb zo goed mogelijk geprobeerd dit niet mee te laten spelen in mijn oordeel, maar ik vind het wel eerlijk dit eerst te vermelden. Daarnaast heb ik recent een andere monitor, de Dell S2417DG gekocht. Ik zal in deze review dan ook enkele keren een vergelijk maken met deze monitor. Ook wil ik er bij vermelden dat ik vantevoren sceptisch was over gebogen schermen. Ik snap de toegevoegde waarde niet tegenover het vervormen van het beeld. Bij TV’s vind ik het echt raar, gezien er meerdere kijkplekken in je woonkamer zijn, bij een monitor zie ik nog wel dat je het beeld voor 1 persoon gebogen aanbiedt.
Daarnaast is net geen 2 weken erg kort om een monitor volledig te testen. Zie deze review dus vooral als eerste indruk.
De Doos. De gigantische doos.
Daar arriveerde hij dan. De koerier van Tweakers kwam de monitor op mijn werk afleveren, dat was logistiek het handigste. Of dat dacht ik tenminste. Eenmaal toen de schuifdeur van de bus open ging had ik spijt. Ik had gedacht de doos aan te pakken en deze in mijn auto, een kleine 300m verderop, te leggen. Het nieuwe plan werd de bus naast mijn auto parkeren, gezien de doos bijna niet in je eentje te tillen is, laat staan 300m verplaatsen. Niet omdat de doos zo enorm zwaar is, maar net te groot en te onhandig om in je eentje vast te pakken. De doos paste dan ook maar net in mijn auto, met de bank plat. Dit in schril contrast tot mijn recent aangeschafte 24 inch Dell monitor, waarvan de doos prima alleen te tillen was en deze gewoon in de kofferruimte past. Tuurlijk, een 31 inch scherm is groter dan 24 inch, maar in dit geval hebben beide schermen dezelfde hoogte (en ook 1440 pixels), alleen is de Philips een stuk breder (21:9 tegenover 16:9). Ik had niet verwacht dat dat zo’n groot verschil zou maken in de afmetingen van de doos.
De inhoud van de doos.
In de doos vind je:
* Het scherm zelf
* De voet, van chroom en kunstof, in hoogte verstelbaar
* De voeding
* Stroomkabel
* DisplayPort kabel
* HDMI kabel
* AudioJack kabel
* USB kabel voor de USB-Hub in het scherm
* Handleiding met een CD (serieus? Het is 2018)

Op het moment dat je de doos open maakt wordt het duidelijk waarom deze zo groot is. Ten eerste zit alles goed verpakt in dikke blokken piepschuim. Ten tweede neemt een gebogen scherm nu eenmaal meer plek in. Ten derde, en dit is de belangrijkste reden: de voet van dit scherm is enorm. De voet loopt in een V-vorm en de twee punten steken ver je bureau in, bijna 30 cm.
Bouwkwaliteit en Vormgeving
Op de doos wordt er gepocht met de design prijzen die dit scherm heeft gewonnen. Het is dan ook zeker een interessante vormgeving, in een combinatie van wit hoogglans plastic met veel chroom en een met witte LED verlicht logo onder het scherm. Zoals al gezegd, de voet is nadrukkelijk aanwezig en zorgt zeker voor karakter. Waar de voet ook voor zorgt is dat het scherm ruim 20cm vanuit de achterkant van je bureau je bureau in komt. Met een kort bureau zit je dus echt met je neus bovenop het scherm. Leuke voet, maar niet de meest praktische. Ik heb het scherm dus al snel aan mijn vaste monitor steun met VESA-mount gehangen. Dit scheelt ruim 12cm afstand tot het scherm.
Over het geheel is het design mijn niet, het voelt allemaal net alsof er iets te veel moeite is gedaan om een design scherm te maken. Het voelt wat gekunsteld. Dit is natuurlijk smaak.
Wat niet aan smaak onderhevig is zijn de details. Voor een scherm in deze prijsklasse vind ik dat de details moeten kloppen. Het scherm is hoogglans wit, de voeding is mat-textuur wit, de kabels die bij het scherm komen zijn computer-grijs. Dit vind ik behoorlijk storend en slordig. Van een scherm van deze prijs, met design prijzen aangekondigd op de doos, verwacht ik consistentie. De afwerking is redelijk. Hier en daar kiert de behuizing, maar alles voelt solide. De keuze voor een losse voeding gaat mijn verstand echter te boven. Zeker gezien het ontwerp van het scherm; aan de bovenkant is deze behoorlijk dun, maar onder, waar de voet verbind met het scherm is het een dikkertje. Er was, ook gezien het formaat van dit scherm, meer dan genoeg plek geweest om de voeding in het scherm te verwerken. Nu ligt er een grote lelijke baksteen naast je hoogglans witte design scherm.
Beeldkwaliteit
Ik belicht in dit stuk een aantal gebruiksscenario’s voor dit scherm. Dit is vooral gebaseerd op mijn ervaring en niet uitvoerige metingen. Hiervoor is 2 weken gewoon te kort. Ik heb dus vooral ervaringsbewijs gekeken wie dit scherm nu zou willen kopen. Door de 21:9 schermverhouding leent dit scherm zicht natuurlijk goed om films op te kijken. Met de 100Hz verversing-snelheid en FreeSync zou het scherm ook voor gaming geschikt moeten zijn. Daarnaast lenen de extra pixels zich natuurlijk ook voor office achtige toepassingen, waarbij je nu met 1 scherm in plaats van 2 voor extra scherm ruimte kunt zorgen. Ik heb hiervoor het scherm verbonden met mijn MacBook Pro en mijn GamePC met een GTX1070, beide via displayport en eenmalig mijn MacBook Pro via HDMI. Om gebruik te kunnen maken van de 100Hz verversing-snelheid zul je displayport moeten gebruiken. HDMI is gelimiteerd tot 60Hz.
Films kijken
Het eerste wat ik met dit scherm heb gedaan was een 4k film via YouTube opgezocht in 21:9. Dat ziet er echt ongelooflijk goed uit, maar wel valt op dat uit de doos het contrast nogal slecht staat afgesteld. Stukken van de film zijn overbelicht en delen van de schaduwstukken vervagen. Na wat experimenteren met de instellingen wordt dit wel beter. Op het web kon ik nog geen calibratie instellingen vinden, dus nu vooral op eigen inzicht ingesteld. Ook met Netflix en een Blu-ray film geeft het scherm een mooi beeld. Wanneer het scherm op je bureau staat en je er dus recht achter zit geeft het een behoorlijke bioscoop ervaring, vooral door de 21:9 verhouding. Het gebogen aspect van het scherm helpt daar ook aan mee. Je wordt echt in de film gezogen. Het nadeel is wel dat je met dit scherm er sowieso recht voor moet zitten. Het is een VA paneel, maar de kijkhoeken waren redelijk gelijk aan wat ik gewend ben van een TN paneel. De kleuren vervormden dus al redelijk snel. Als je schuin op het scherm kijkt zie je ook wat meer backlight bleeding aan de onderkant, iets wat je bijna niet ziet als je er recht voor zit. Dit exemplaar had overigens geen dode pixels.
Gamen
Nu dan gamen. Ik heb dus recent een Dell S2417DG gekocht, een TN scherm met 165hz en G-Sync. Dit scherm heb ik dan ook specifiek gekocht om te gamen, vandaar deze specs. Momenteel speel ik vooral PUBG, Rainbow Six en op zijn tijd Rocket League. Ook heb ik om dit Philips scherm te testen Dirt 3 weer geļnstalleerd, omdat een race-game profijt kan hebben van de 21:9 aspect ratio en het gebogen karakter(je ziet meer om je auto heen en het voelt als een autoruit).

Eerlijk gezegd vond ik de 349X7FJEW een beetje tegenvallen. Natuurlijk ben ik met een TN paneel, met G-Sync en 165 Hz verwend, maar recent speelde ik mijn games nog met een eenvoudige Acer V243HLDObmd. Vanwege de extra pixels van de 349X7FJEW ben ik mijn videokaart, een GTX 1070, natuurlijk behoorlijk onder druk aan het zetten. Deze kan 1440p prima aan, maar nu komen er in de breedte toch weer wat pixels bij. Desalniettemin zat ik met de meeste games toch ruim boven de 60fps met de instellingen ergens tussen medium en high.

PUBG kon ik er echt niet mee spelen. Ten eerste staat het scherm nogal dicht op je neus door de enorme voet. Hierdoor moet je flink met je nek draaien om alle hoeken van het scherm te kunnen zien. Het kost dus meer moeite om vijanden te spotten in je perifere zicht. Het scherm aan de VESA-mount monteren hielp wel wat, maar nog steeds gaf het mij niet dezelfde ervaring dan mijn Dell S2417DG. Wat vooral al snel duidelijk was en stoorbaar: Ghosting. Het scherm heeft hier last van. Het is niet super aanwezig, maar wel merkbaar. Zeker op de Miramar map van PUBG voelt alles daardoor een beetje modderig, alsof de motion-blur optie aan staat.
Al met al, het verschil tussen 165Hz en 100Hz, het ontbreken van G-Sync en het te brede aspect van het scherm zorgde bij mij niet voor een prettige FPS ervaring. Rainbow Six was daarin niet anders, al hielp het dat het tempo van bewegen hier wat lager ligt (minder last van de ghosting).
Met Rocket League en Dirt 3 waren deze nadelen minder aanwezig en zorge het breedbeeld aspect juist voor meer immersie met de game. Natuurlijk was de ghosting hier ook nog steeds merkbaar, maar vanwege het type game minder storend.
Grafische werkzaamheden
Naast games en films heb ik het scherm ook gebruikt voor mijn werkzaamheden. In dit geval voornamelijk office-werkzaamheden maar ook grafische opdrachten. Hier hink ik een beetje op 2 gedachten. De extra ruimte op het scherm is fijn als je met meerdere vensters naast elkaar wilt werken. Op full screen is echter deze aspect ratio niet handig, de afstand tussen links en rechts is zo veel groter dan van boven naar onder dat het snel voelt alsof je aan het fitnessen met je muis bent. De gevoeligheid aanpassen helpt in de breedte, maar werkt je dan weer tegen in de hoogte. Kortom, een geschikt scherm voor multitasken. Hiermee kan het prima een opstelling met 2 schermen vervangen. Het niet hebben van een border tussen je 2 vensters is dan wel zo prettig.

Voor grafische toepassingen is dit scherm dan weer totaal onhandig. De kleuren van het scherm zijn redelijk goed, maar kunnen niet op tegen een IPS paneel. Het grootste probleem is echter dat het scherm gebogen is. Hierdoor is geen enkele lijn meer recht. Zeker wanneer je met Illustrator aan de gang gaat is dit echt storend, je kunt gewoon niet aan op wat je ziet. De breedte werkt ook hier prima, maar een gebogen scherm werkt voor deze toepassingen gewoon niet.
Goed, allereerst de hamvraag: zou ik dit scherm aan iemand aanraden. Mijn antwoord is volmondig: Nee. Het is zeker een indrukwekkend scherm en het doet veel dingen goed. Om films op je bureau af te spelen is het echt een mooi scherm wat zorgt voor veel immersie. Voor gaming vind ik het scherm minder geschikt. Het is zeker geschikt voor wat casual games, maar om dit scherm te kopen als gaming monitor kan ik het niet aanraden. Dan komt het gewoon op een aantal specs te kort en de ghosting is te nadrukkelijk aanwezig. Voor kantoorwerkzaamheden is dit dan ook zeker een leuk scherm, al voegt het gebogen aspect hier niets toe. Voor grafische toepassingen, maar ook bijvoorbeeld CAD is dit zelfs een dealbreaker.
Het scherm staat op dit moment voor 780 euro in de pricewatch. Dat vind ik aardig wat geld voor een scherm. De Dell S2417DG heb ik ook voor rond de 450 euro gekocht, dus ik weet wat het is om een behoorlijk bedrag aan een scherm te spenderen. Voor dergelijke bedragen verwacht ik echter wel dat het scherm zich onderscheidt. Waar de S21417DG zeker uitblinkt voor gaming en dat voor mij de prijs rechtvaardigt kan ik voor de 349X7FJEW niet hetzelfde zeggen. Je betaald 780 euro voor een scherm wat nergens echt goed in is. Voor films is het zeker een prima scherm, maar in deze prijsklasse kun je ook betere vinden. Voor gaming kun je echt top of the line kopen 27 inch schermen kopen voor hetzelfde bedrag. Voor office en grafische toepassingen zal een IPS scherm altijd beter zijn. Kortom, als iemand rond de 800 euro te besteden heeft voor een scherm zal ik niet snel een 349X7FJEW aanraden. Tenzij je het design heel erg mooi vindt dan.

Heb jij ook een Philips Curved UltraWide 349X7FJEW Wit?

grappig dat het nadeel wat jij noemt bij het dit scherm, dat ie zo breed is, ehm, dat is juist precies waarom mensen dit soort schermen kopen? Verder zou ik dit eerder een recensie van de Dell S2417DG noemen, aangezien je het scherm bij iedere paragraaf benoemd en dat je eigenlijk totaal niks ziet in een ultrawide eigenschap van dit scherm, zou ik deze recensie biased kunnen noemen.
Ik noem het niet alleen een nadeel. Daarom heb ik het er ook niet bij staan in de lijst met plussen en minnen. Met video is het zeker een voordeel, met Office toepassingen ook. Alleen met gamen zie ik het voordeel niet. Bovendien heb ik er duidelijk een disclaimer bij staan, die jij duidelijk ook niet hebt gelezen. Ik heb recent dat Dell scherm gekocht, wat me in staat stelt te vergelijken met een ander recent en duur scherm. Lijkt me vreemd als ik dat niet mee zou nemen. Al met al heb ik gewoon gekeken of dit scherm de aanschafprijs waard zou zijn. Er zijn meer ultrawide schermen dus dat maakt dit scherm niet uniek. Maar als je dit soort bedragen betaald verwacht ik wel dat het scherm ergens uitzonderlijk goed in is. Alleen ultrawide zijn is dan niet genoeg.
Als je dit scherm had vergeleken met de Dell Ultrasharp U3415W dan zou dit een veel betere vergelijking zijn. Mensen kopen dit soort schermen juist vanwege de 21:9 aspect ratio, net zoals er mensen zijn die een duidelijke keuze maken met een 16:10 scherm. Iemand die op zoek is naar een ultrawide scherm zal niet ineens een 16:10 scherm kopen, dat is een keuze die al gemaakt is. Daarom maakt de vergelijking die jij maakt (en waar eigenlijk deze hele recensie opgebouwd is) zo mank.
Tja, dan had Tweakers ook dat scherm moeten sturen. Maar ik heb een scherm gekocht en een scherm gekregen om te testen. Ik krijg van Tweakers dit scherm om te testen. Daar krijg ik 2 weken de tijd voor. Ik heb dus zelf niet de bewuste keuze gemaakt voor een ultrawide scherm. Mijn referentiekader van een recente monitor is dus het scherm wat ik gekocht heb. Hoe je het ook wend of keert, dat is mijn referentiekader waarin ik dit scherm bekijk.

Maar dat het een ultrawide scherm is is maar 1 aspect. Dus ik heb het scherm getest, op alle aspecten wat het een goed of slecht scherm maakt. Als je zelf al de keuze hebt gemaakt voor ultrawide kun je dat gedeelte negeren. Maar ook dan, als je al per se ultrawide wilt, is dit niet het beste scherm wat je kunt kopen voor gaming of Office/grafische toepassingen. Als je het scherm koopt voor films kun je voor dit bedrag ook een mooi 4K scherm kopen. Lijkt mij dat dat nuttige informatie is om te horen van iemand die het scherm 2 weken heeft mogen testen. Iemand die dit scherm daadwerkelijk koopt zal inderdaad een andere review schrijven, maar dat is niet van toepassing. Maar om jou gerust te stellen: ondanks je wel of niet een ultrawide scherm wilt, er zijn betere keuzes. Naar gelang wat je met het scherm wilt doen zullen er betere keuzes zijn. Dit scherm probeert alles een beetje te zijn en is daarom nergens goed in.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 14 februari 2018 19:15]