Specificaties 5.1-set met een totaal vermogen van 32 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Creative Inspire T6160 Review

Tower410 24 februari 2010, 7.924 views

Creative Inspire T6160

Pluspunten

• Goed geluid
  • Helemaal niet zo duur
  • Afstandsbediening
  • Ziet er leuk uit

Minpunten

• Korte kabels
  • Geen ophangsysteem, geen verwijderbare voet
  • Glimmende oppervlakken trekken stof aan
  • Geen hoofdtelefoon uitgang

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
Voor mijn verjaardag wilde ik dit jaar graag een 5.1 setje hebben. Na veel vergeleken te hebben, was ik er nog steeds niet uit welke ik wilde hebben. Totdat ik de Inspire T6160 van Creative tegenkwam. Echt goede reviews waren er nog niet te vinden, maar her en der stonden soms toch erg positieve opmerkingen over dit setje. Ik besloot de gok maar te wagen en zette dit setje op mijn definitieve verlanglijstje.

En ik ben nu erg blij dat ik dat gedaan heb :) Wat een goed geluid komt er uit dit setje voor deze prijs zeg!

Verpakking
Alles is erg goed en degelijk verpakt, de subwoofer paste z goed in de doos dat ik moeite had om hem er uit te krijgen :) Alle glimmende vlakken netjes afgeplakt met een plasticje, kortom: erg netjes.
De doos bevat:
- De subwoofer, met stekker, 3,5mm jacks en afstandsbediening er al aan vast.
- 2x een satelliet met 4 meter kabel.
- 3x een satelliet met 1,7 meter kabel.
- Quick Start Guide, garantieboekje en een boekje met alle veiligheid waarschuwingen.
- Een stickervelletje om de satellieten en kabels te labelen

Featureset
De featureset is voldoende voor de meeste dingen die je met een 5.1 setje kan doen.
De afstandsbediening kan handig zijn, al gebruik ik hem niet zo veel. Het enige dat je er mee kan is het volume regelen, als je de knop helemaal omlaag draait gaat de set uit. De afstandsbediening heeft geen extra koptelefoon uitgang, zoals je die wel eens ziet op zulke setjes. Dit kan een nadeel zijn voor sommige mensen. Ook is de afstandsbediening erg licht, waardoor het voor mij moeilijk was om hem goed neer te leggen, omdat de kabel het dingetje overal heen trekt.

Verder hebben de satellieten geen ophangsysteem, en kan de standaard niet losgekoppeld worden. Ik had graag mijn center speakertje horizontaal gehad, omdat dit wat beter zou passen, maar dit ziet er ten eerste niet uit, aangezien de standaard er niet af kan, en ten tweede ligt de speaker dan plat, en is dus niet meer op mij gericht. Jammer.
De kabels waren voor mijn kamer veels te kort, en ik moest er dus verlengkabels bij kopen. Dit was geen verrassing, veel 5.1 setjes in deze prijsklasse hebben standaard te korte kabels. Houd hier rekening mee voordat je deze set koopt (de kabellengtes staan hierboven). Een voordeel is dan wel weer dat ze stickertjes bijleveren, waarmee je de speakertjes en de kabels kan labelen, zodat je niet de hele kabel hoeft te volgen om te weten welke kabel bij welk speakertje hoort.

Hier de center speaker, onder mijn bureauplank gepropt. Schuin naar boven liggend had beter gepast.

Bouwkwaliteit en vormgeving
De speakertjes en de subwoofer zien er erg degelijk uit. De satellietjes zien er door hun afmetingen en vorm leuk uit, en tegelijk aardig luxe. De satellieten zijn van plastic gemaakt, de subwoofer lijkt van hout te zijn gemaakt. Het gaasje over de speakertjes zorgt ervoor dat ze er niet erg 'plastic-achtig' uit zien. Mooi gemaakt. De satellieten hebben een aardig brede standaard en staan dus erg stevig.
Alle glanzende oppervlakken (voetjes en achterkanten van de satellieten, en de afstandsbediening) trekken wel veel stof aan en zijn gevoelig voor vingerafdrukken.

Geluidskwaliteit muziek
Ik had al wat 'geruchten' gehoord dat dit wel goed zat met dit setje, maar zeker weten wist ik het natuurlijk nog niet. Ik ben blij dat ik deze geruchten kan bevestigen :) Natuurlijk komt er beter geluid uit de speakers van mijn stereo, die zijn immers full-range, en die zullen ongetwijfeld per stuk meer hebben gekost dan n zo'n satellietje. Als ik mijn stereo uitzet, en dus alleen nog via de set naar mijn muziek luister (heb ze allebei op mijn pc aangesloten), hoor ik wel verschil. Zonder mijn stereo klinkt het geluid wat minder vol, maar nog steeds erg goed voor de prijs die je er voor betaald! De bassen lijken wat minder dan met films, maar dat kan ook aan mijn computer liggen, die zorgt er immers voor dat het geluid van 2.0 => 5.1 wordt geconverteerd. De set kan aardig hard zonder dat er iets vervormd, maar ik heb het echte maximum nog niet opgezocht omdat ik geen zin heb in pijnlijke oren en ik mijn huisgenoten en buren graag te vriend wil houden :)
Ik heb nog niet alles er uit kunnen halen qua muziek, vanwege brakke realtek drivers, die niet altijd goed van 2.0 geluid 5.1 geluid maken (slechte geluidskwaliteit uit de achterste speakers).

Geluidskwaliteit films/games
In films en games komt het 5.1 pas echt tot zijn recht. Je zit midden in de actiescenes, hoort de kogels ook van voor naar achter vliegen in plaats van alleen van links naar rechts. Zeker met films is dit erg mooi. Games heb ik wat minder goed getest, omdat ik nog steeds van mening ben dat je met een headset toch een stuk meer hoort dan uit je speakers, of je moet de speakers zo hard zetten dat de rest van het huis kan meegenieten met je vuurgevechten.

Midden en hoge tonen weergave
Ik kan niet anders zeggen dan dat het hier wel goed mee zit. Als ik de speakers van mijn stereo ook aanzet hoor ik wel verschil, misschien omdat die een echte aparte tweeter hebben. Creative claimt dat door de vorm van de conus (die is puntvormig i.p.v. bolvormig) de hoge frequenties beter uit zouden moeten komen, maar hier kan ik niks over zeggen.

Basweergave
Ook dit zit erg goed. De laagste stand van de subwoofer is misschien niet voor iedereen laag genoeg, soms komt er dan alsnog erg veel bass uit. Bij mij had dit echter meestal te maken met de software en drivers op mijn computer, en kon ik dit makkelijk aanpassen.
Bij actiescenes in films voel ik vaak mijn hele bureau trillen, en dan heb ik de basknop achter op de subwoofer nog geen eens vol open staan. Ook bij muziek heb ik soms een soortgelijk effect :)

Dit is natuurlijk het grote pluspunt van deze set, je betaalt bijna niks voor wat je krijgt!

Kortom, echt een aanrader, je krijgt niet snel meer kwaliteit voor je geld. Voor betere sets kom je toch al snel ver boven de honderd euro uit.

Heb jij ook een Creative Inspire T6160?

Mooie review. Duidelijk alle aspecten van het apparaat bekeken. Veel luiste plezier met je nieuwe set.
Dit is toch de opvolger van de T6100? Dan hebben ze toch wat steekjes laten vallen bij Creative. De voorganger heeft namelijk wel verwijderbare voetjes, een ophangsysteem, een hooftelefoon uitgang (in de box rechtsvoor) en een horziontale center box.
Korte kabels en het aantrekken van stof is hetzelfde gebleven.
De T6160 zal waarschijnlijk wel (wat) beter geluid geven.
Mooie review verder :P
Dankje, was eerst ook van plan om de T6100 te kopen, maar vond het design wat minder, en toen ik deze tegenkwam, ging ik er eigenlijk vanuit dat de positieve punten dan hetzelfde waren gebleven. (is toch vrij logisch als je een opvolger van een andere set op de markt zet)

Nouja niet dus :( Vandaar dat ik er ook extra goed op gelet heb.
Is het ook mogelijk omdat setje op mijn T220HD aan te sluiten zodat ik ook em ook voor m'n Xbox 360 kan gebruiken?
dit vroeg ik me dus ook af want ik heb wel de gigaworks T3 op me 360 aangesloten wat een heerlijk geluid geeft als je het mij vraagt.(persoonlijke mening ofcourse)

maar ik zat even naar deze te kijken voor me neefje want die wou ook zoiets als mij.
heb deze ook sinds gister moest alleen nog ff externe geluidkaart bij kopen omdat me laptop niet egt de beste ooit is en dus geen 3 3,5mm ingangen heeft die wel nodig zijn, gelukkig was dat voor 23,95 op te lossen ^^ ze geven al wel heel mooi geluid en ze zijn nog geneens ingewerkt
Moet ik dit setje via bijvoorbeeld een blu ray speler aansluiten? Het liefst sluit ik em aan op de hdmi poort van mn laptop. Is dat mogelijk, weet iemand dat?
Nee niet met PC speakers zover ik weet. Ga er vanuit dat je laptop wel een 3,5mm ingang heeft?
Is het via de jack-aansluiting ook een verrijking van je geluid van je televisie? Misschien een leuk 5.1 setje daarvoor, of raad je dan echt een homecinema aan?
Ik weet niet wat voor geluid er uit je tv komt, maar voor de meeste tv's zal het wel een verbetering zijn, zeker in de bass. Om echt 5.1 geluid te krijgen moet je tv dit ook (analoog) uit kunnen sturen, volgens mij kunnen de meeste tv's dat niet. Maar ik moet zeggen dat ik het bij films en games zeker een toevoeging vind dus als het kan zou ik het zeker doen! :)