Asus ROG Swift PG278QR Zwart

Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 165Hz • TN • 1ms - Bekijk alle specificaties

Asus ROG Swift PG278QR Zwart Review

ExiZTeNcE 3 februari 2018, laatste update op 3 februari 2018, 866 views Product gekocht

Asus ROG Swift PG278QR Zwart

Mening over de PG278QR lopen erg uiteen, was dus ook wat huiverig na een IPS zoektocht, maar wat een geweldige monitor!

Pluspunten

• 1440P @ 165Hz
  • Design
  • Bouwkwaliteit
  • Beeldkwaliteit

Minpunten

• Wat colorbanding
  • Coating, eigenlijk alleen op een wit scherm
  • Prijs aan de hoge kant

Na een hoognodige upgrade van mijn PC afgelopen zomer nu toch ook maar de overstap van 1080P 60Hz naar 1440p 144/165Hz.
Vanaf het begin eigenlijk geënt geweest op een IPS scherm, goed ingelezen en toch de gok gewaagt. Helaas alle verhalen mbt kwaliteit en BLB/IPS Glow bleken waar, en voor mij te opvallend en irritant, dus na een MG279Q en PG279Q toch naar TN gegaan.

Was de Pg278QR links en rechts al tegen gekomen. Wel even getwijfeld gezien de wisselende verhalen. Mensen zijn of helemaal positief, of juist helemaal niet. Had hem zelf al in een winkel bekeken, enige twijfel die ik had was of de coating zou bevallen of niet. Viel mij 100% mee in de winkel.
Dus toch de Asus bij Azerty besteld, volgende ochtend geleverd, top!

Uiteraard direct uitgepakt en de bouwkwaliteit is prima. Lekker stevig en zwaar.
Na aansluiten eerst gekeken of hij in orde was, deze ronde gelukkig geen dode pixels of back light bleed. Ook thuis viel de coating in eerste instantie niet op.

Nu een aantal dagen in gebruik, coating is inderdaad vrij agressief, maar hij valt alleen op op een overwegend wit scherm. En ik ervaar het zelfs dan niet als storend. In Game merk je het überhaupt niet.
Hij heeft wel wat last van colorbanding, en inderdaad op een IPS ziet het er allemaal net even wat strakker uit, maar na wat spelen met de instellingen is de kleurweergave meer dan prima en ook de colorbanding zie je in game niet of nauwelijks.

Daarbij, de gehele ervaring is gewoon geweldig. 1440P @ 165Hz is in shooters als Rainbow Six Siege en Overwatch echt super! Ook Gsync doet zijn werk prima, al zit ik qua FPS meestal alsnog rond de 140-150 of hoger. Maar alles is wel geweldig vloeiend.
Overall is dit voor mij het ideale Allround scherm, en wegen de (lichte) minpunten voor mij in geen velden of wegen op tegen positieve punten.
Dikke aanrader!

Heb jij ook een Asus ROG Swift PG278QR Zwart?

Kalibratie kan ik je aanraden. Wellicht is er iemand met zo’n tool in je buurt, zelf maar ik gebruik van de X1 Display Profiler. ;) Fijne ervaring, bedankt.
hey,

Ben je nog tevreden met de monitor? Ik heb een vergelijking gezien met pg279q, pg278qr voelt wel vloeiender aan.
Ja meer dan! Werkt perfect, geen problemen mee ondervonden.
Ik heb de pg279 en de pg278qr niet naast elkaar gehad, maar an sich qua vloeiendheid of beeld kwaliteit had ik geen problemen met de pg279q. Breekpunt voor mij was echt de BLB en de IPS glow
ik twijfel nog effe, ik wil mijn kans wagen op pg279q als het niet goed uitkomt dan ga ik ook voor pg278qr :)
Hoop dat je meer mazzel hebt als ik, wel een mega mooi scherm hoor de pg279q! Succes!