Intel Core i3 530 Boxed Review

Zartok 30 november 2010, 11.698 views

Intel Core i3 530 Boxed

Pluspunten

• Laag energiegebruik
  • Lage temperaturen
  • Stille standaard koeler

Minpunten

• Prijs mag ietsiepietsie lager
  • Graphische prestaties had ik wat hoger ingeschat

Intro
Ach de i3 530, zo'n 100 §'tjes en je hebt een processor en een graphische kaart. Nu gaat het natuurlijk voornamelijk om dat 1e maar toch is dat 2e niet onbelangrijk. Er zijn vele mensen die niet veel eisen van de graka en zo ook dus mijn zusje, voor wie ik een systeempje in elkaar heb geflanst met deze CPU. De eisen kwamen er op neer dat ie goedkoop was, dat ze office lekker kon draaien en daarnaast nog kon msn'en en op facebook kon. Ook wilde ze de sims 3 en rayman's raving rabbits kunnen spelen. Mijn pa wilde daarnaast een redelijk energiezuinig systeem, of ik dat kon regelen.

Waarom de i3 530
Omdat de grafische eisen niet zo hoog waren leek het me handig om geen graka in te bouwen, maar er eentje van een chipset/CPU te nemen. Je denkt toch al snel aan een AMD setje voor interne graphics maar na de review op anandtech en het feit dat ik wel een beetje een intel fanboy ben toch maar besloten om voor de i3 530 te gaan. Een mooi voordeel dat daarbij kwam was dat ie gekoppeld met een moederboord (de MSI H55M-E33) voor slechts §170 te krijgen was (bij de alternate, voor mij lekker dichtbij). Het geheugen is jammer genoeg duur op het moment, of je nu voor ddr2 of ddr3 gaat, en dus ook niet een argument om voor een AM2+/775 boordje te gaan. En daarnaast als laatste argument voor de i3 530: 32 nm ftw :D.
Verder nog een zuinige voeding erbij gekocht en een extra fan, een hard-disk (oudere 80GB sata), dvd-drive had ik nog liggen en erin gezet.

Prestaties
Het is de pc van mijn zusje en kan er dus niet al te veel op veel te testen. De volgende prestaties kan ik sowieso noteren:
Windows 7 prestatie index:
Processor:6.9
Geheugen:5.9
Grafisch:4.9
Grafische weergave voor spellen:5.3
Primaire harde schijf:5.3

Daarnaast superpi gedraaid omdat die toch standaard op mijn USB stick staat:
512k06.492 s
1M14.898 s
2M35.880 s

Ze is momenteel weg dus net even achter haar pc gekropen en 3Dmark06 staat nu te draaien. Haar beeldscherm gaat maar tot 1024*768 dus daarop wordt het gedraaid. Betreft de framerate viel het meteen op dat deze stukken lager ligt dan bij mijn 8800GT, het beeld ververst slechts met zo'n 4-7 fps bij de eerste 2 tests. Dit vind ik wel een tegenvaller, ik had niet verwacht dat ie echt geweldig zou zijn maar ik had toch meer rates van richting de 12fps verwacht. Hier de resultaten:
3DMark Score2125 3DMarks
CPU Score3084
GT1 - Return To Proxycon5,192 FPS
GT2 - Firefly Forest5,499 FPS
CPU1 - Red Valley0,992 FPS
CPU2 - Red Valley1,534 FPS
HDR1 - Canyon Flight7,635 FPS
HDR2 - Deep Freeze9,677 FPS

De laatste 2 komen meer in de buurt van wat ik had verwacht. De CPU prestaties overtreffen mijn E8500 op stock snelheden en zijn dus goed te noemen, graphisch gezien is het minder maar voldoende om bijv de sims 3 op te spelen.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Nog geen problemen gehad, de pc draait nu 2 weken, maar lijkt me dat dit wel snor zit. Als hij kuren vertoont zal ik het er hier bij zetten.

Overklokbaarheid
"Dat doe je maar op je eigen pc, verkloot die maar lekker" aldus mijn zus. Volgens anand moet ie makkelijk tot de 4GHz kunnen (zie het artikel waar ik eerder naar linkte). Het voltage waar die op draait is sowieso best laag dus dat kun je ook nog wel wat omhoog gooien.

Warmteproductie en geluid
Ik ben jaloers, die temperaturen wil ik ook. Na het spelen van de sims 3 op haar pc heb ik een maximale temperatuur gezien van zo'n 48 graden (bij mij schiet mijn CPU naar 51 graden met meer koeling/kabaal). De chassis fans staan op zo'n 1000 rpm te draaien en de CPU koeler (welke de standaard intel koeler is) op een 1200/1300 rpm, je hoort het geheel niet omdat ie onder haar bureau staat en weinig geluid produceert.
Warmte produceren kan natuurlijk ook helemaal niet want het energieverbruik is ook zeer laag, met beeldscherm speakers en al erbij zul je max zo rond de 100/110W komen wat je uit de muur trekt (dat doe ik hier met mijn 20" tft+speakers+pc, gemeten tijdens de installatie en opstarten), het aandeel van de monitor en speakers zal zo'n 30-40 W zijn.

Deze is misschien iets aan de hoge kant, voor de prijs van CPU+MOBO kan je ook een AM3 systeem neerzetten met een triple core en 785G chipset. Desalniettemin is hij zeker niet te duur geprijst en de prijs zakt misschien nog wel een beetje (hij is nu immers al §90), zo'n §80 lijkt me een mooie prijs. En voor een E8500 betaal je altijd nog §160 en deze is sneller/kouder en in mijn optiek beter.

Slot / Algemene beoordeling
Het is een koude kikker die je met de standaard fan niet zo zal horen. Daarnaast is ie snel (snelheid ligt zo rond die van een E8500) en zunig. De graphische kaart is wel aardig en voorziet in de meeste behoeften zoals windows draaien/msn'en/internetten en simpele spellen kunnen ook worden gespeeld zoals de sims 3 en rayman's raving rabbits. De prijs mag misschien wat lager maar is niet zo hoog om te stellen dat dit geen zeergoed product is.

edit:
Plaatjes in de review gezet + foto toegevoegd.

edit 2:
Stukje geneuzel weggehaald.

Heb jij ook een Intel Core i3 530 Boxed?

Hey kan je mij misschien vertellen of deze CPU/IGP het mogelijk maakt om zonder al te veel problemen HD-content af te spelen?
Ja joh: twee vingers in de neus :-)
Zowel de CPU (software) als de IGP (dxva/vaapi) doen dat inderdaad met twee vingers in hun neus.
Hey Zartok,

Mooie review.
Ik heb net een paar i3 systeempjes in elkaar gezet.
Maar ik vindt de snelheid niet zo positief als je hier beschrijft.

Achteraf gezien liever voor een AMD Athlon II gekozen.
HD Content heeft ze ook moeite mee.

Wat ik dus heel erg jammer vindt :(
Ik met me intel pentium dual-core T3200 heb zelfs geen moeite met HD content. Hij kan makkelijk 720p op 30 frames/sec aan.
Hoe kan een i3 nou moeite hebben met HD content? Dan moet er toch echt iets niet goed zitten bij jou, vrees ik...
Helemaal geen probs mee, 1080p blueray werkt zonder problemen.
Met de tags [img ] url [/img ] kan je de plaatjes in je review zetten.Wel ff de spaties er af halen.
Hoi Zartok . :) Ik had je review nog niet gelezen en werd hier via een advertentie heen gelinkt.
Maar wat een hoge 3dmark score .Dat had ik serieus niet verwacht.
Die score is nog hoger als een ati hd 4200 serie`s !(3DMark 05 in comparison)
Met zo`n wei score voor 3d gaming moet je toch inderdaad wel vloeiend sims 3 mee spelen.
Maar dit betrefd dan de 5 serie van intel ,de opvolger van 4500/4700 igp.
De GMA5700MHD.
Het staad natuurlijk in geen vergelijk tot een externe gpu ,(of mischien 1 uit 2005)maar da`s ouwe koeien uit de sloot.Het verschil tussen de 4 series en de 5 series is best wel groot zo te zien..

De review is heel goed.Compleet & professioneel .
Masterpiece.*****
(or chef d'œuvre)

[Reactie gewijzigd door Patecatl op 1 juli 2010 20:08]

Ziet er uit als een leuk dingetje met leuke specs,
Wel jammer dat je toch geen graka hebt gekocht, dat zou toch heel wat helpen en voor 50€ heb je een kaartje tegenwoordig die behoorlijk oke presteerd.

maar wel een zeer slimme keuze van jou om voor de i3 te gaan ipv de e8500 of een andere E processor. Die zijn nu nog steeds erg duur, terwijl ze de i3 niet bepaald bij kunnen houden...

En het lijkt me dat hij makkelijk alle HD content moet spelen. met gemak!
wat ik zo mooi vind aan de MSI H55M-E33, zijn de 2 schakelaars die erop zitten ook ik heb zo'n systeem gebouwd voor mijn vriendin. en door middel van die 2 schakelaars kan je de cpu opvoeren naar 3.6 daarnaast met een Scythe MugenII kan je de fan zelfs uit laten schakelen op dit bordje en dan de CPU passief laten koelen, word hij warmer draait hij automatisch op 500RPM

onhoorbaar stil!

de CPU in combinatie met dit moederbord raad ik iedereen aan!

schakelaar op het bordje

[Reactie gewijzigd door gekke-gerrit op 30 november 2010 13:24]

Mjah, je kunt het ook gewoon in de bios instellen hoor, die OCswitches locken het gewoon op een bepaalde baseclock (een beetje zoals vroeg‚h, toen je alles met jumpers moest doen).
Desalniettemin is de H55M-E33 een echt tof bordje.
Inclusief de pics zeg ik: een goede drie sterren. Heb je nog plaatjes van de CPU zelf? ;)
Ik heb een plaatje van het inbouwen erbij gedaan, maar een plaatje van de CPU zelf nee, is gewoon zo'n vierkant dingetje zoals je altijd ziet met aan 1 kant allemaal vlakjes waar de pinnetjes van het socket tegenaan komen. Als je een afbeelding van de CPU zelf wilt zien moet je ff in dat artikel van Anand kijken.

Ik heb trouwens na het erin zetten gekeken of die goed klemde (je ziet dan puntjes op de vlakjes) en dat was idd zo, ik weet niet of het ook voor deze sockets van toepassing was maar hij klemt dus goed ;).
Ook hier geen problemen. Speelt moeiteloos alles af. Wordt gebruikt in een Mediacenter Pc