Specificaties Mono-speaker met Bluetooth/WiFi (netvoeding) - Bekijk alle specificaties

Roberts S1 Review

Esumontere 28 januari 2018, laatste update op 29 januari 2018, 627 views

Roberts S1

Roberts biedt met de S1 een redelijke smart speaker aan voor een bijzonder goede prijs. Connectie maken is simpel via NFC, en met Bluetooth en een AUX poort onderscheidt hem van de concurrentie. Spotify-ondersteuning is aanwezig, maar andere diensen ontbreken. Geluidskwaliteit is ok, maar de bas overheerst en detail ontbreekt.

Pluspunten

• Uitstekende bouwkwaliteit
  • Spotify Connect
  • AUX poort
  • NFC/Bluetooth
  • Prijs (verwachte retailprijs 100 euro)
  • Verrassend goede bas
  • Equalizer
  • Gebruiksgemak

Minpunten

• Geluidskwaliteit is matig
  • Doffe middentonen en schelle hoge tonen
  • Geen auto-off functie
  • Geen Apple Music/Google Play Music/Deezer/Soundcloud
  • Niet aan te sturen vanaf PC (behalve Spotify)
  • Eerste setup buggy

Mid- en hoogweergave Score: 2
Basweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 3

Roberts is een merk dat vooral in de UK bekend is, als producent van fantastische portable radio's. Omdat ze ook met hun tijd mee willen gaan, hebben ze hun assortiment uitgebreid met de S1: een 'wireless stereo speaker with multi-room capabilities'. Naast de S1 bieden ze ook de grotere S2 aan, die een extra mid-woofer heeft en een extra passieve basradiator (speakerconus zonder actieve aandrijving).

Roberts probeert met de S1 en de S2 een markt aan te boren waar Sonos heer en meester is. Ze doelen hier op mensen die geen zin hebben om te gaan zoeken naar losse speakers bij een lompe versterker waar ze 90% van de functies niet van gebruiken. Ze mikken hierbij om de simpelheid en flexibiliteit. Voor de bediening wordt de app UNDOK gebruikt, die niet van Roberts zelf is, maar als platform voor verschillende multi-room oplossingen gebruikt wordt. In de marketingcampagne zit weinig bescheidenheid: termen als 'It sounds fantastic' komen voorbij, wat hoge verwachtingen wekt voor de geluidskwaliteit.

Specificaties

Omdat Roberts mikt op mensen die geen zin hebben in het uitzoeken van tech specs, zijn ze vrij beknopt over de specificaties van de S1. Op de website staat de volgende informatie:

Naast de beknopte informatie, die alleen weergeeft wat de speaker wél ondersteunt, is ook de onderstaande video beschikbaar waarin enkele van de aspecten worden uitgelicht.

Het apparaat beschikt dus over verschillende input-mogelijkheden, zoals Bluetooth (met NFC pairing) en een 3.5mm jack AUX-poort. Hiermee heeft Roberts een streepje voor op Sonos, omdat op de S1 van vrijwel iedere externe audiobron iets kan worden afgespeeld, terwijl de Play:1 geen Bluetooth of AUX-poort ondersteunt. Naast de fysieke inputs wordt het afspelen van muziek van lokale netwerkschijven ondersteund. Verder kan hij via zowel de kabel als WiFi (5GHz en 2.4GHz) aan het internet worden verbonden, wat natuurlijk nodig is voor het gebruik van internetradio en Spotify Connect.

Unboxing, accesoires en bouwkwaliteit

De Roberts S1 wordt geleverd in een vrij grote zwarte doos met logo's en specificaties.

In die doos vind je de speaker, met daarbij de adapter en handleidingen in 3 talen (o.a. Engels). In de handleiding staat een korte omschrijving van de speaker, en een stap-voor-stap beschrijving van het aansluiten, initialiseren (via de UNDOK app) en gebruiken van de speaker. Er zijn verder geen accesoires meegeleverd.

Het eerste dat opvalt bij het uitpakken is dat de speaker zeer licht is (~1.6 kg) en uitblinkt in bouwkwaliteit. Er is geen kiertje of randje te ontdekken, alle naden sluit netjes aan en het grid dat de speakers beschermt is stevig en kan niet worden ingedrukt. De knoppen voelen ook solide aan en geven fijne feedback. De speaker staat stevig op zijn rubberen voetjes en schuift niet makkelijk weg.

Design

Qua design heeft Roberts goed naar de buren gekeken, want de S1 heeft veel weg van de Sonos Play:1. Hij is een stukje groter, en heeft meer knoppen, maar het is eenzelfde soort apparaat. Dit is natuurlijk geen probleem: de S1 past hiermee in ieder interieur. Het zijn de details die het apparaat doen opvallen: het Roberts-logo onderop, de glimmende chroom-details en het kekke LED-stripje dat van kleur verandert wanneer een andere bron wordt gekozen. De kleuren zijn niet customizable, wat geen ramp is, maar waarom Roberts ervoor heeft gekozen om Spotify geel te maken en AUX groen is mij een raadsel...

De bovenkant van de speaker bevat een bedieningspaneel, en een NFC-chip voor het gemakkelijk pairen van de speaker met bijvoorbeeld een telefoon. Het bedieningspaneel bovenop de speaker heeft 5 knoppen: Power, Mode/Bluetooth, Reset, Volume up en Volume down. Je kunt dus wel het volume aanpassen, maar het niet niet mogelijk om een track te skippen. Een track pauzeren gaat wel, door op de powerknop te drukken. Hiermee zet je de speaker in standby modus, en hij speelt weer verder zodra je opnieuw de powerknop indrukt.

De lokatie van de Reset-knop vind ik vreemd, omdat het prominent in het midden plaatsen impliceert dat deze knop vaak nodig is. In de praktijk valt dat wel mee, alleen bij het eerste gebruik was hij een paar keer nuttig (zie onder). Ik zou hier zelf eerder een 'play/pauze' of een 'next' knop verwachten.

Aan de achterkant van de S1 zit een schakelaar waarmee ingesteld kan worden of de speaker een linker- of rechterspeaker is, moet fungeren als stereo-apparaat of een softwarematige wijdere stereoweergave moet laten horen. Verder vind je aan de achterkant een UTP-poort, een 3.5mm jack AUX-poort, de adapter-aansluiting en een ophangschroef.

Eerste gebruik

Het eerste gebruik vereist het verbinden met het internet, via ofwel kabel of WiFi. Dit verloopt allemaal via de UNDOK app: De speaker maakt een tijdelijk eigen WiFi-netwerk aan waarmee je in de UNDOK app connectie maakt. Vervolgens configureer je de speaker in die app om hem verbinding te laten maken met je eigen WiFi netwerk. Easy setup via WPS wordt ondersteund, dus dit heb ik als eerste geprobeerd, maar helaas kon het apparaat geen verbinding krijgen met mijn TP-link router. De speaker is na een dergelijke misconfiguratie volledig onbenaderbaar, waardoor een fabrieksreset nodig was (10 seconden knop inhouden). Na een tweede keer proberen, nu met handmatig invoeren van wachtwoord, lukte het wel en is de speaker te configureren via de UNDOK app. Ondanks dat dit slordig overkomt, staat in de handleiding beschreven dat de eerste configuratie mis kan gaan, dus dat vergeven we Roberts maar.

Gebruiksgemak

De S1 is bijzonder gemakkelijk in het gebruik. Bediening gaat via UNDOK, een app die beschikbaar is voor iOS en Android, en werkt goed en intuitief. Helaas is er geen versie van de app voor Windows, Linux of iOS, dus alle functies (behalve Spotify) moeten via de smartphone of tablet worden geregeld. De Spotify ondersteuning werkt via Spotify Connect, wat dus betekent dat de speaker vanaf ieder apparaat dat Spotify ondersteunt kan worden gebruikt.

Het apparaat kent 2 standby-modi, de standaard waarbij netwerkconnectie wordt behouden en de 'low-power' standby modus waarbij alle externe connecties worden afgezet. De laatstgenoemde functie kan worden ingesteld door de powerknop 10 seconden in te drukken, en vereist opnieuw een fysieke druk op de knop om weer uitgezet te worden. Het gemakkelijkste is dus om de speaker altijd in de standaard standby functie te laten staan. Het apparaat gaat niet automatisch in standby modus; wanneer je bijvoorbeeld je Spotify op pauze hebt gezet, moet je in de UNDOK app (of met de powerknop) het apparaat los op standby zetten.

Ook de andere functies (internetradio, eigen muziek via DLNA, externe ingang, Bluetooth) werken feilloos en zijn gemakkelijk in te stellen via UNDOK. Dit doet Roberts dus erg goed!

Geluidskwaliteit

Het belangrijkste aspect van een speaker is natuurlijk de kwaliteit van de geluidsweergave. Daardoor is het ook gelijk het moeilijkst om te reviewen, omdat ieder persoon andere instellingen prefereert. Desondanks zijn er algemene punten die aangestipt kunnen worden. Voor de tests heb ik verschillende muziekgenres geluisterd, variërend van klassieke muziek tot hiphop, (hard)rock, metal en hardstyle.
Algemeen
De geluidskwaliteit bij muziek is matig. Het geluid is ongebalanceerd, door de harde bas, doffe middentonen en schelle hoge tonen. Er is gelukkig wat in te stellen in de equalizer die ingebouwd zit in de UNDOK app, maar deze is beperkt tot treble en bass. Het iets omlaag zetten van de bas en wat omhoog zetten van de treble helpt, maar de geluidsbeleving komt niet in de buurt van bijvoorbeeld de Sonos Play:1, laat staan bij een 'domme' geluidsinstallatie met versterker en losse speakers.

Het probleem doet zich vooral voor bij zachte, gedetailleerde muziek zoals klassieke stukken van Mozart of Händel. Alle detail valt hier weg ten gunste van de achtergrond en het ritme, en zeker bij opbouw naar een finale wordt de muziek een onbeluisterbare brei. Bij hardere ritme-gerichte muziek als hiphop doet het minder ter zake, omdat het ritme en de stemmen redelijk goed uit de verf komen.

Het apparaat kan ingesteld worden als linker- of rechterspeaker, stereo-speaker of 'wijde stereo-ervaring'-speaker. Omdat ik er maar 1 heb, heb ik enkel de 'stereo' en 'wide'-standen geprobeerd. Ik kan echter geen verschil ontdekken tussen de twee mogelijkheden. Verder kan er in de UNDOK app gekozen worden voor enkele verschillende equalizer settings, waaronder een custom instelling waarbij de bas en treble kunnen worden ingesteld. De equalizer is dus beperkt, maar het is fijn dat hij er is.
Volume
De S1 kan een behoorlijk volume bereiken, zeker voor zo'n klein apparaat. Het valt wel op dat de klankkleur verandert bij hogere volumes, waarbij bas wordt opgeofferd voor meer hogere tonen. Dit is niet altijd gunstig; waar de bas bij lage volumes overheerst, wordt het geluid erg schel als het harder staat.
Bas
De basweergave van de S1 is onverwacht goed. Roberts heeft het voor elkaar gekregen om het kleine speakertje een behoorlijke hoeveelheid lage tonen te laten produceren. Het is uiteraard niet te vergelijken met een losse subwoofer of een hoogstaande 3-weg speaker, maar het valt niets tegen.
Middentonen
Zo goed als de lage tonen worden weergegeven, zo slecht zijn de middentonen. Ze worden overheerst door de bas, waardoor de balans ontbreekt. Hierdoor klinken ze dof en weinig overtuigend, en vallen details weg.
Hoge tonen
De weergave van hoge tonen is redelijk, maar ook deze worden overstemd door de bas. Ze kunnen worden ingesteld in de equalizer, maar worden dan vrij schel wat ook de weergave niet ten goede komt.

Conclusie en oordeel

Met de S1 zet Roberts een gunstig geprijsde concurrent van de Sonos Play:1 op de markt, die uitblinkt in simpelheid en veel verschillende afspeelmogelijkheden. Echter, de geluidskwaliteit is niet om over naar huis te schrijven, en dat is erg jammer, zeker gezien de marketingcampagne met de leus 'It sounds fantastic'.

Toch is het apparaat een goede aanwinst, simpelweg omdat hij zo gemakkelijk en stabiel werkt. Als hij inderdaad op de markt komt voor ~100 euro dan is het een prima aankoop, maar als je zoekt naar fantastisch gebalanceerd geluid, zeker voor bijvoorbeeld klassieke muziek, kan je beter verder kijken.

Ik wil heel graag iBood and Roberts bedanken voor het beschikbaar stellen van de S1 speaker.

Heb jij ook een Roberts S1?

Mooie review en ik kan idd de opmerkingen beamen.
Bass is veel te overheersend, ook na het veranderen van equalizer en presets aan de achterkant.

Ik heb de R2 gekocht via Ibood voor 100 Euro, qua prijs/kwaliteit zit dit wel goed.
Ik heb deze als vervanging van mijn 10 jaar oude Logitech squeezebox boom gekocht.
De Squeezebox van 10 jaar oud is veel beter van geluid en gebruiksgemak. (lees: presets)
Het enige dat hij ontbrak was Bluetooth en goede Spotify integratie (het zat er wel in, maar heb het nooit echt vlot aan de praat gekregen). Je kon hem zelf via een browser configureren.

Op 10 jaar technologie voorsprong had ik wel meer verwacht van de R2.
Mijn wifi is niet al te sterk dus heb ik ook UTP aangesloten, de R2 is niet slim genoeg om het beste signaal voorrang te geven, maw hij blijft mijn Wifi kiezen boven de UTP.
Misschien zit het ergens in een setting, maar na enkele dagen proberen en Googlen nog niet echt een oplossing gevonden.

Wat ik vooral ontbreek zijn presets voor radio, de R2 is enkel te bedienen via smartphone/tablet.
Ik had liever een paar buttons gezien waar ik toch een stuk of 6 presets kon in opslaan.
Nu onthoud hij enkel de laatst gekozen zender als hij op radio stond bij het afzetten.

De UNDOK app voelt ook traag aan en navigeren tussen functies kan nogal verwarrend zijn.
Ik kan er wel weg mee, maar mijn andere gezinsleden hebben er meer moeite mee.
Bedankt voor je reactie Neusd00rn! Ik herken je problemen inderdaad. Ik heb het apparaat nu al wat langer en ik vind het gebruiksgemak niet tegenvallen. Ik gebruik hem echter vooral voor Spotify.

Het enige wat mij al meerdere keren is gebeurd, is dat het apparaat niet meer gedetecteerd wordt door UNDOK en Spotify. Het enige dat helpt is dan een factory reset... Herken je dit probleem?
Goedenavond,
Sinds kort ben ik ook in het bezit van de S1. De undok app heb ik gedownload en werkte de eerste week goed. Nu krijg ik steeds de melding in undok dat hij het audio systeem niet kan vinden. Al verschillende keren de S1 gereset en de undok app opnieuw geïnstalleerd. Dit gaat dan 2 dagen goed en daarna krijg ik de melding weer. Heeft iemand hier een oplossing voor?
Dat is wel erg irritant. Ik heb dat soms, en meestal helpt het dan om de S1 even opnieuw op te starten (powerknop paar seconden inhouden totdat lampje uitgaat, minuutje wachten, dan weer powerknop indrukken). Als je m dan een minuutje geeft doet hij het vaak weer. Wel heel irritant dat dat voorkomt, zou niet mogen.
Hoi bedankt voor je snelle reactie. Ik ben niet zo'n kenner op dit gebied hoor. Maar zou het aan de S1 zelf liggen of aan de instellingen van mijn router? Als het een defect aan de S1 is zou ik hem toch terug kunnen sturen?
Kan allebei zijn. Heb je de mogelijkheid om het een tijdje via de kabel te proberen?
Ja dat moet wel lukken. Effe tijdelijk een kabeltje door de woonkamer is geen probleem. Ik ga het morgen eens proberen. Ik hou je op de hoogte. Bedankt voor zover.