Microsoft Bluetooth Mobile Keyboard 6000 Review

FunFair 29 november 2011, 3.233 views

Microsoft Bluetooth Mobile Keyboard 6000

Pluspunten

• Compact.
  • Bluetooth (tot 10m afstand, perfect voor een mediacenter).

Minpunten

• Geen duidelijke vermelding betreft bluetooth dongle.
  • Geen Caps Lock indicatie.
  • Werkt alleen als de bluetooth drivers zijn geladen, dus een USB keyboard bewaren is noodzakelijk voor bios instellingen.
  • update-
  • erg gevoelig voor vocht

Sinds een week dit mooie keyboardje in bezit. Na jaren lang gebruik gemaakt te hebben van diverse Microsoft keyboards, was ik op zoek naar iets nieuws. De huidige range van keyboards zijn naar mijn inziens te uitgebreid of te groot. Dit keyboard is daarom echt een verademing. Compact, functioneel, draadloos en prettige toetsen. Je zou kunnen zeggen dat ze hiermee goed aansluiten op het idee van apple's toetsenbord voor de PC markt. Gezien de meeste pc's tegenwoordig van zwarte kleur zijn voorzien, past dit keyboard hier goed bij.

Verpakking
De doos is minimaal. In eerste instantie vraag je, je af hoe ze het erin hebben gekregen. Verder zijn er geen drivers nodig, alleen is een bluetooth verbinding vereist. Dit staat helaas niet duidelijk vermeld, waardoor ik onder de indruk was dat deze erbij zou zitten (net als bij een draadloze muis).

Inhoud
Wat krijg je bij dit keyboard?
- Bluetooth keyboard;
- Bluetooth keypad;
- Stoffen zakje om het keypad in op te bergen;
- 3 AAA batterijen;
- Boekjes met standaard informatie.

Wat mis ik bij dit keyboard?
- Bluetooth dongle.

Layout
De layout van de toetsen heeft veel weg van een laptop, wat even wennen is. Home, End, Printscreen en Insert zijn te benaderen met een Fn toets. Overige toeten die normaliter op de rechterkant van een toetsenbord zitten tref je niet aan. Wel zijn er 3 volume knoppen aanwezig, zachter, harder en mute.
Het keypad is een losse toevoeging. Het zit erbij en werkt uitstekend, maar ik verwacht niet het veel te gebruiken.

Installatie
Het installeren van het toetsenbord is vrij eenvoudig. Batterijen erin en aanzetten. Bij het eerste gebruik komt het keyboard direct in discovery mode te staan, wat te herkennen is aan het knipperende ledje. Door met de gebruikelijke bluetooth software te zoeken, valt er te pairen. Op het beeldscherm krijg je een code te zien, die je 'blind' moet overtikken om vervolgens op enter te drukken. Hierna werkt het keyboard.
Wat me opviel is dat het niet duidelijk is wanneer Caps Lock ingeschakeld is. De bluetooth software die ik gebruik biedt echter de mogelijkheid om het in de tasktray aan te geven.
Microsoft heeft dit model overigens nog niet toegevoegd aan de Intellitype software. Het valt echter wel te programmeren met de bovenstaande software, maar dan moet je een ander model kiezen.

Batterijduur
Hier kan ik helaas nog weinig over vermelden. Het keyboard van apple zou 9 maanden moeten meegaan en maakt ook gebruik van bluetooth. Ik verwacht dat dit keyboard daarom minimaal een half jaar zou moeten werken bij intensief gebruik. Ik heb hier alleen geen vooronderzoek over gedaan.

Gebruik
Gezien het een draadloos toetsenbord is, is het fijn om te weten of er vertraging aanwezig is tijdens het typen of niet. Tijdens normaal gebruik ervaar ik deze vertraging niet, ook niet in spellen als COD4 of Counterstrike, waarbij alles om reactiesnelheid draait, heb ik er geen last van, waarbij met de gemiddelde draadloze muis toch wel ergenis kan ontstaan.
Wanneer het toetsenbord een tijdje niet gebruikt wordt, gaat het automatisch in standby. Deze periode is echter lang genoeg om niet als irritant te worden ervaren. Wanneer het toetsenbord in standby gaat wordt de verbinding verbroken en wordt deze opnieuw tot stand gebracht bij de eerste aanslag. Dit kan ongeveer een halve tot hele seconde duren, maar het keyboard onthoudt welke toetsen er zijn ingedrukt en stuurt deze alsnog door naar de computer. Dus de letters die je typt hoef je niet opnieuw te typen.

Connectiviteit
Na een vraag van een medetweaker is het wel interessant om te ververmelden dat het mij niet gelukt is om succesvol te verbinden met een Smartphone welke WiMo 6.5 draait. Het pairen van de devices gaat goed, maar de verbinding komt uiteindelijk niet tot stand. Ik vermoed dat er geen driver aanwezig is op het toestel om het keyboard mee te besturen.
Het keyboard is volgens de specificaties wel geschikt voor MacOSX, over Linux wordt niets geschreven.

Over het algemeen vind ik het keyboard de prijs, welke best fors is, wel waard. Op het moment van aankoop was het 75 euro bij een webshop. Plus een bluetooth dongle van 10 euro.

De bijgevoegde foto's geven een impressie van het formaat. Het bovenste keyboard is een Microsoft Comfort 2000, welke ik al erg fijn vond met de lage knoppen.

-update 29-11-2011-
Keyboard heeft gisteren perongelijk een beetje bier gedronken. Normaliter is bij een keyboard nog een randje wat de electronica beschermt tegen evt. vocht. In dit keyboard wordt gebruik gemaakt van een laptop systeem, ofwel het bier is tussen de prints gaan zitten. Na een nacht drogen werkt het keyboard op de 5 na. Erg vervelend!!! Ik had niet verwacht dat een beetje vocht dit zou veroorzaken. Het uit elkaar halen van het keyboard is overigens geen eenvoudige klus, schroefjes zitten verstopt onder rubbers en de printplaten zitten op elkaar gelijmd, waarbij deze in een traditioneel keyboard los liggen van elkaar. De prints zijn wel met een beetje moeite te scheiden van elkaar. Ik heb geen gekke dingen gezien. Nog een nacht drogen en hopen dat hij weer werkt. Anders mag hij dienst doen als media center keyboard. Hoewel ik het keyboard liever voor mijn normale setup gebruik, gezien hij erg lekker typt.
De duurzaamheid valt dus vraagtekens bij te zetten. Ook zat er meer vuil onder de toetsen (en doorgedrongen in de behuizing) dan ik had verwacht. Dacht dat dit allemaal beter op elkaar aan sloot. Bouwkwaliteit krijgt daarom een sterretje minder.

Heb jij ook een Microsoft Bluetooth Mobile Keyboard 6000?

Ik neem aan dat je dat numpad ding ook gewoon weg kan laten? Dus gewoon kan uitschakelen.

En, hoe zit het met ondersteuning van bijv een pda of een smartphone?
Keypad is een toevoeging, het is niet nodig en ik gebruik het zelf ook niet. Op zowel het keyboard als keypad zit een aan/uit knopje.

Met PDA/Smartphone zal ik eens testen.

-edit-
Helaas, mijn HTC Touch Pro (WiMo 6.5) voegt het keyboard wel toe, maar kan er niet mee overweg.

[Reactie gewijzigd door FunFair op 20 februari 2010 17:33]

Leuke review. Dank voor de foto's.

Interessant weetje: Asus levert dit bluetooth keyboard (het qwerty-gedeelte) bij de Asus EP121 slate. Het toetsenbord van de US-versie van de EP121 (sinds kort in mijn bezit) heeft exact dezelfde layout als het toetsenbord op de foto, tot en met het EUR-teken op de 5-toets. Alleen zit er nog een Asus-merkje linksboven.

Verschil: het numerieke gedeelte zit er niet bij, en dat lijkt me juist wel handig voor bepaalde toepassingen. Ik denk bijvoorbeeld aan keyboard mapping met software als http://www.autohotkey.com/

Vraagje: moet je het numeriek gedeelte apart verbinden en aanmelden in de BT-instellingen op de PC? Zie je dus twee bluetooth-apparaten aangemeld staan?

Ik zou namelijk zeker willen weten of het numeriek gedeelte zelfstandig (en dus los) van het qwerty-gedeelte gebruikt kan worden.
Beetje late reactie, maar de keypad moet je apart verbinden via Bluetooth m.b.v. een code die je moet overtikken van het scherm.

Het kan dus los gebruikt worden bij een laptop bijvoorbeeld :)