Specificaties 5" • 1280x720 (HD) • 16GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia XA Wit Review

J3S5Efun 22 januari 2018, 92 views

Sony Xperia XA Wit (Product gekocht)

zeer goede telefoon. geweldig als je hem vaak laat vallen.

Pluspunten

• zeer stevig
  • mooie dunne bezels (links en rechts)
  • strak model

Minpunten

• aflopend scherm
  • overbodige dikke rand onder
  • niet het beste materiaal

ik heb deze telefoon nu net meer dan een jaar en vond het eens tijd er een review over te schrijven.

deze telefoon zie ik eigenlijk zeer weinig voorbij komen op het internet, en alles gaat dan ook meer om zijn grotere broertjes - XA1 enzo - maar dit systeem is echt een aanrader.
ten eerste het scherm. het scherm is zeer breed, de bezels zijn eigenlijk niet eens aanwezig als je het mij zou vragen. dit levert ook wel nadelen op, zoals screenprotectors. dit scherm loopt helemaal door tot aan de randen, maar buigt daarbij ook een heel klein beetje, dit kleine beetje buigen maakt het gebruik van screen protectors zeer ongemakkelijk. er worden namelijk geen screen protectors gemaakt die ook een heel klein beetje aflopen, waardoor er tussen het scherm en de protector aan de zijkanten kleine rijen met lucht ontstaan. hierdoor reageert de rand van het scherm niet op vingers, wat sommige apps niet te gebruiken maakt. en het nadeel was, ik heb mijn vorige telefoon - een iphone 5c - 3 keer kapot laten vallen in 2 jaar, dus ik moest van mezelf wel een screen protector erop hebben. na een heel jaar gebruiken heb ik de protector maar weg gedaan, aangezien die ook vol barsten en deuken zat. gelukkig was mijn scherm nog helemaal in tact! en ik kon eindelijk weer eens bepaalde apps gebruiken!
na een paar weken zonder screen protector is mijn telefoon nog steeds heel, ondanks dat hij minstens 3 keer per dag valt (niet overdreven, maar soms alleen 2 keer). dus qua scherm is dit toestel perfect!

materiaal. het materiaal is wat minder. op de hoekjes van de telefoon is er al lak/verf aan het losraken, en bij de aan uit knop is er een klein opstaan "bobbeltje" waar het materiaal is gescheurd. dit maakt mij gelukkig niks uit, aangezien ik meer geef om prestaties dan om uiterlijk en ik toch niet naar de buitenkant van mijn telefoon staar maar wat er op het scherm staat.

camera. Tja, wat moet ik hier over zeggen. de kwaliteit verschilt. toen ik dit toestel net in handen had maakte het prachtige fotos en ik was ook verbaasd over hoe scherp de fotos wel niet waren (ook door mijn zeer hevig trillende handen). maar na verloop van tijd is de kwaliteit steeds meer achteruit gegaan. fotos zijn een heel stuk minder scherp en heel wazig. ik heb al gekeken of ik camera instellingen verkeerd had staan of dat de camera vies was, maar dat was niet het geval. dit vind ik maar raar en ik weet ook niet of andere gebruikers dit ook ervaren.

model. hier valt weinig over te zeggen. het is een mooi strak model en naar mijn zeggen een van de mooiste modellen van sony. anders dan bij andere modellen (zoals de xperia xz premium) heeft dit toestel geen dikke randen, en is er niet gegaan voor een volledig glazen buitenkant. ook is het scherm en formaat van het toestel fijn om mee te werken. wel vind ik het een overbodige toevoeging om de balk waar bij veel telefoons de homeknop zit toe te voegen. hier zit namelijk geen enkele knop en dit is dan ook een totaal nutteloze balk. ik weet zelf niet of het mogelijk was die balk weg te laten bij het ontwikkelen van het systeem maar ik neem aan dat er wel een goede reden voor is.

al met al is dit een zeer aangename telefoon die zeker wel stoot (en handicap) proof is. natuurlijk heb ik dit systeem dan wel in gebruik met een zeer stevig en ruig telefoon hoesje, dat er ook wel uit ziet alsof het tegen een stootje kan.

dit is niet de versie die ik heb, maar volledig hetzelfde als de mijne met een ander patroon op de achterkant.

Heb jij ook een Sony Xperia XA Wit?