Everglide DKTBoard Review

endemion 20 februari 2010, laatste update op 9 augustus 2011, 352 views

Everglide DKTBoard

Pluspunten

• Compact design.
  • Verlichte knoppen (+ aan/uit knop hiervoor).
  • Toetsaanslagen voelen in beginsel goed aan, een stuk beter als 10 bordjes (moet daar wel bij zeggen dat je het eerst gevoeld moet hebben voordat je merkt hoe slecht zo'n goedkope bordjes aanvoelen).
  • Aluminium buigt niet door bij leunen.

Minpunten

• Prijzig.
  • Zwaar als je graag naar lan-parties gaat.
  • Niet erg duurzaam.
  • Verlichting redelijk zwak.

Ruim 1,5 jaar geleden dit bordje gekocht met het idee hier kan ik lang mee doen, voor 50. Daar mag je toch wel wat kwaliteit van verwachten lijkt me. Helaas valt het wel tegen.

Het is een eenvoudig bord, standaard 103 toetsen + een aantal media toetsen (stop, pauze/play, volume, email, www ed). Prima voor mij ik gebruik toch zga nooit andere dan de standaard knoppen. Maar wel met verlichting zodat de knoppen in het donker ook goed te zien zouden moeten zijn. Helaas is deze verlichting niet erg sterk. De bovenste rijen knoppen zijn sowieso al slecht verlicht, daarnaast hadden de licht doorlatende "lettergaten" wel wat helderder gemogen.
Het is teven ook een compact bord met knoppen ala laptop layout (gewone soft touch knopjes, dus niet echt laptop knopjes). Precies waar in naar opzoek was want een paar extra cm ruimte op je bureau maakt weer plaats voor notitie blokjes ed die je dan beter kwijt kunt.
Wennen aan de knopindeling was zo gebeurd aangezien ik hiervoor ook al zo'n type tobo had.

Het zou ook een game bord moeten zijn. Wat solide zou moeten zijn. Dit klopt tot op zekere hoogte. Get bovendeel vd behuizing is gemaakt van aluminium. Dat is netjes en buigt ook niet door als je met je pols ofzo op het bord leunt.
De onderzijde is dan weer gewoon van plastic dus ook de pootjes, jammer altijd jammer als zo'n pootje afbreekt. Niet dat dat gebeurt is maar stel je legt dat bord aan de kant voor het een of ander, op de vloer bv en er trapt een onoplettend persoon op. Dag pootjes.

Over bouwkwaliteit gesproken. Net binnen een jaar ging het mis.
- Als eerste viel 1 vd leds uit vd letter verlichting dus linkerkant tobo donker (geen garantie verleend door muizenshop.nl btw, zie shopreview).
- Later ging het me ook steeds meer opvallen dat de WASD knoppen het niet meer zo best deden. Terwijl ik niet eens zo'n fanatieke gamer ben (ga soms maanden zonder te gamen) toch deze knoppen versleten. Erg irritant bij het typen als de D of A (veel gebruikte knoppen) weer eens blijft steken omdat je er een beetje vanuit een schuine hoek op drukt.
- In een poging WASD minder stroef te maken geprobeerd een druppie olie erop te doen. Het is een gesloten systeem dus verder geen probleem olie komt niet in aanraking met elektronica. Dus doppies eraf wippen olie en er weer opdrukken.
Helaas had dit niet het gewenste effect dus maar weer de olie eraf halen, helaas blijkt ook hierbij een wat slechtere bouwkwaliteit. Er zit 1 (bij simpele trus tobo's zijn het er 4) haakje zodat toetsen niet mee omhoog komen bij "kleverige" vingers. Bij de 2e keer loswippen zijn er nu bij 2 toetsen haakjes afgebroken.
Zou mooi zijn als er bij game tobo's iig reserve WASD knopjes geleverd werden, zelden het geval.

Het bord is op moment van schrijven niet meer te krijgen. Misschien wel zo goed want het blijkt toch niet zo'n best bordje te zijn geweest.

Heb jij ook een Everglide DKTBoard?