Specificaties Tower • 17 interne bays - Bekijk alle specificaties

Thermaltake View 71 Review

Foritain 15 januari 2018, 2.345 views

Thermaltake View 71

De Thermaltake View 71 is een hele flinke jongen, en met dik glas aan alle kanten is het er één om te aanschouwen. Bouwkwaliteit dik prima, maar hij loopt niet over van moderne verfijing. De grootste uitdaging is de ruimte te vullen, dit riekt naar custom water builds.

Pluspunten

• Damn impressive. Groot, zwaar, veel dik glas. Bouwkwaliteit gewoon erg goed, externe afwerking ook geen klagen.
  • Genoeg ruimte voor praktisch alles wat je kan bedenken, uitgebreide custom builds, GPU verticaal in het zicht (wel waterkoelen dan), moar RGB want veel glas, etcetera.
  • Het glas bedriegt een beetje dat het een gesloten case is, er is heel veel ademruimte
  • Heel veel kabelmanagement ruimte achterin.

Minpunten

• Heel veel ruimte is erg lastig te vullen met standaard retail spul.
  • Op veel fronten redelijk spartaans. Geen PSU cover, weinig 'slimme' oplossingen voor kabels, flink wat gaten in het zicht, en natuurlijk ook glas aan de achterkant. Een strakke afwerking gaat wel tijd en zorg vragen.
  • Nog wat zaken die net even 'mjeh' zijn. Vertical GPU bracket aanwezig, maar riser kabel niet. Alle schroefjes in één zakje, papieren sticker op het glas, front I/O had type-C mogen hebben. Gewoon wat ontbrekende puntjes op de i.

Thermaltake View 71 review

- Inleiding
- De buitenkant
- De binnenkant
- Onze build
- Showcase
- Conclusie

Tempered glass is al enige tijd de nieuwe standaard aan het worden. Waar we een aantal jaar geleden vooral de aluminium bouwers van deze wereld aan deze trend zagen werken is het bijna een vanzelfsprekendheid geworden. Wat ga je als kastenfabrikant dan doen? Op zoek naar nog opvallendere oplossingen, en in geval van de Thermaltake View 71 is dat ‘nog veel meer glas’ geworden. De View 71 heeft namelijk glas aan beide zijkanten, voorkant en de bovenkant. Oh, en hij is groot, ouderwets groot zeg maar.

De View 71 komt in twee varianten, de ‘basis’ versie met twee blauwe LED fans, of de RGB versie met drie RGB fans. De eerste kost zo’n 175 euro, de laatste ca 50 euro meer.

De buitenkant

Doos: Groot, groooooot en zwaar. Niet voor mensen met beperkte spanwijdte of moeite met het optillen van boodschappen. Gelukkig goed getraind door kinderen van solide bouwkwaliteit geen uitdaging voor vrouwlief en mij.

En meteen boos. Want Thermaltake, wat flik je nou. Sowieso vind ik het een onnodige waarschuwing om stickers op glas te plakken met ‘let op: glas’, maar papieren stickers die niet los laten? Die je enkel met wat chemische hulp los kan krijgen, bah. ASAP aanpassen naar statische stickers.

Goed, het was ook best snel vergeven, want de view 71 is damn impressive. Grote afmetingen helpen, dikke glazen panelen helpen meer, en ook de afwerking krijgt geen kanttekeningen te verduren. Dopjes op USB poorten zie ik de meerwaarde niet van in, de powerbutton had van mij wat kleiner / eleganter mogen zijn, maar objectief allemaal ok.

Glazen deurtjes zitten met scharnieren vast, en dat oogt natuurlijk wel tof. Wel zitten ze vooraan gewoon vastgeschroefd, dus geen zorgen dat ze ‘zo’ open springen. Het glas zelf is licht getint wat onze voorkeur heeft. Te donker en je moet flink LED toevoegen, te licht en je ziet 'minder chique' dingen ook sneller, oftewel dat zien we enkel graag bij cases met een heel strak interieur.

We kleden hem langzaam uit. We zien de nodige ‘gaps’ voor airflow, met daarachter zeeen aan ruimte voor ventilatoren, uiteraard met filter. Het houdt dus wel in dat je de panelen eraf moet halen om het filter te schonen. Filter aan de onderzijde is uiteraard wel eenvoudig te bereiken.

De binnenkant

Intern is.. tja. Prima solide, maar het voelt een beetje ouderwets. Geen PSU cover, geen specifieke aandacht om kabels weg te werken, en ware het niet voor wat kleine details (fan/radiator mount rechts, vertical GPU bracket) hadden we geloofd dat dit een ouder chassis design was. Vier HDD bays standaard aanwezig, uitbreiden kan indien gewenst, maar het voelt een beetje als een moetje.

Hoewel het vertical GPU bracket er standaard in zit onbreekt de PCIe riser ervoor, die moet je los kopen. Sowieso wil je je videokaart niet tegen het glas aan zetten, deze functie is er puur en alleen voor mensen die met waterkoeling aan de slag gaan. Verder zien we weinig opvallends, anders dan heel veel ruimte voor koeling.

Achterop ook weinig verfijning, gewoon veel gaten. 2.5” drive opties in overvloed, zes stuks, maar die schroef je gewoon op stalen platen.

Bij gebrek aan meetlint zien we toch een significant deel Samsung S7 aan kabelmanagement ruimte. Erg fijn, al zal je die ongetwijfeld nodig gaan hebben als je alle ventilator plekken denkt te gaan vullen.

Onze build

Eenmaal gestript is er eigenlijk weinig aan het inbouwen, de grootste overweging lijkt iets te bedenken om het flinke interieur ook een beetje te vullen. Gezien de gatenkaas ligt custom water natuurlijk voor de hand, en mogen we toch wel de primaire focus van deze case noemen. Aan de andere kant, leuk dat we onze voeding weer een keer in het zicht zien I guess. Wat wel mogelijk is is dat je een radiator tegen de achterzijde aan zet, deze komt dan direct naast je moederbord te liggen en dan kan je tegen eventuele RGB fans aankijken. Dat kan, maar we kunnen er zelf ook niet heel erg warm van worden en zodoende kiezen wij voor de meer klassieke plaatsing van de radiator bovenin. Dankzij de flinke afmetingen, of de slangen van de Thermaltake Floe Riing RGB all-in-one is plaatsting voorin niet mogelijk. Maar Thermaltake, schroeven in één zak? Kom op...

Hierboven zie je hoe je met een AIO nog altijd een flinke ruimte over hebt, langere slangen waren fijn geweest in deze case, of je zal voor custom water willen gaan als je hem wat verder wilt zetten.

Goed, wat past? De specs:

We bouwen uiteindelijk de volgende onderdelen in: een Gigabyte Aorus Z370 Gaming 7 moederbord, een Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti Xtreme edition, een Intel Core i7-8700K onder de Thermaltake Floe all-in-one, Corsair Vengeance RGB werkgeheugen, een Samsung 960 NVMe SSD in het moederbord en een Seasonic Focus Plus Platinum voeding voorin. Dat het bouwen in zo’n zee van ruimte met ruim toegang aan alle kanten geen moeite is mag vanzelfsprekend zijn al moet je dankzij het gebrek aan PSU cover en andere overkappingen wel wat meer tijd stoppen in het kabelmanagement als je het echt strak wilt maken. We vermoeden dat het feit dat Thermaltake voedingen verkoopt met RGB features dat het PSU gebied vrij is, maar de keerzijde is duidelijk.

Hoewel voorzien van glas aan alle kanten zagen we ook de nodige ademruimte, en hoewel we geen vast vergelijkingsplatform hebben voor elke case hebben we zowel de waterkoeler als de grafische kaart al wel los getest. Zelfs in de standaard opstelling zien we daar echt niets spannends uit komen, al ontkomen we niet aan het gevoel dat je deze case toch wilt combineren met meerdere (LED) fans voorin waarbij koeling simpelweg geen significante overweging gaat zijn; meer radiatoren zullen het lastiger maken, maar meer dan een enkele fan voor- en achterin juist weer eenvoudiger; realistisch gezien verwachten we hier geen uitdagingen zelfs niet als je 1080 Ti’s gaat SLI’en met de nodige rads en fans erbij. Geluidsproductie van de stock ventilatoren is wat we verwachten; zolang ze maar op lage toeren -kunnen- draaien, en belasten we een WD Blue HDD van een paar jaar terug in één van de drive bays hebben we ook geen resonantie; prima.

Showcase

Veel glas, dus veel RGB zou je denken, en er is zeker geen gebrek aan mogelijkheden om te laten zien wat je allemaal in huis hebt gehaald. Dat enkel de blauwe fan voorin wat karig oogt mag vanzelfsprekend zijn, ik zou toch iets flamboyanters pakken

Reviewer-selfie of wat je het ook wilt noemen ;)

We laten de foto’s verder het werk doen:

De Thermaltake View 71 is een indrukwekkende case, alleen al dankzij de immense afmetingen, het ouderwets hoge gewicht, en het feit dat er dik glas aan alle kanten zit. Hij is objectief prachtig en minstens indrukwekkend, of je hem subjectief ook aantrekkelijk vindt mag je zelf bepalen. En hoewel we bij de beschikbaarheid van sommige Thermaltake producten wat kanttekeningen plaatsen is de View 71 in elk geval bij een paar webshops (direct) te koop.

Veel zaken zijn heel dik op orde. Bouwkwaliteit en afwerking zouden we minimaal ‘uitstekend’ verwachten voor deze prijzen, en daar hoor je ons ook niet over klagen. Ook is er aan airflow opties geen gebrek; het feit dat er langs alle kanten lucht in en uit kan geeft meer dan genoeg voor onze ‘stock spul’ GTX 1080 Ti / 8700K combinatie, en met wat mega ruimte voor extra fans en radiatoren zien we ook niet hoe dit voor problemen gaat zorgen; intakes enkel langs onder of boven hebben het veel lastiger dan dit soort opstellingen. Kabelmanagement is deels een voordeel, want er is een enorme ruimte aan de achterzijde, maar met het binnenwerk zonder PSU cover en flink wat ‘vrije’ ruimte langs het moederbord ben je alsnog wel wat tijd kwijt om een mooi resultaat neer te zetten.

We hebben ons de laatste dagen afgevraagd of een PSU cover nu per sé beter is of niet. Wij vinden het zelf aantrekkelijker en het gebrek eraan doet het interieur wat ouder ogen, en praktisch heeft het voordelen wat kabelmanagement betreft, maar de keuze om de voeding zichtbaar te houden trekken we in elk geval geen punten voor af; er zijn tenslotte ook hele opvallende units die je wel wilt showen. Dat neemt echter niet weg dat ook op andere punten het chassis van de View 71 hier en daar ouderwets is. Ouderwets veel gaten en weinig aandacht voor een strak plaatje in het voorste gedeelte, weinig verdere aandacht voor het strak afwerking van zichtbare kabels wat we sommige fabrikanten toch goed zien doen, zes 2.5” SSD ‘brackets’ zijn gewoon metalen platen tegen de achterkant gemikt, anders dan ‘veel’ ruimte zit er niets ‘slims’ achterop voor je kabels, en eigenlijk het enige wat echt opvalt is de optie om een radiator vlak naast je moederbord te hangen. En als we dan toch op de ‘het is niet heel modern behalve het glas’ toer zijn: Geen type-C connector, boo, en alle schroefjes gewoon in één zakje op dit prijspunt? C’mon, het gevoel wil ook wat.

Zelf komen we eigenlijk gewoon niet van het gevoel af dat je deze case echt koopt voor custom water oplossingen, waar zaken als een reservoir voorin en stevige rads boven- en voorin de ruimte nuttiger invullen. Zelfs bewapend met flinke producten uit het reguliere kanaal zoals een 360mm AIO en een dikke GTX 1080 Ti is er gewoon een zee aan lege ruimte. Had Thermaltake langere slangen op hun AIO gehad dan hadden we daar wellicht nog wat mee kunnen doen, maar zelfs die radiator mount direct naast je moederbord stuurt je nu richting custom water. Dito voor de vertical GPU bracket overigens (waarvoor je de riser kabel optioneel moet kopen), want een GPU verticaal tegen glas zetten werkt prima met waterkoeling, maar een stock koeler gaan we dat nimmer voor aanbevelen. Op zich zie je van die lege voorzijde weinig onder vele praktische hoeken, maar toch, iets als dit plaatje, wat Thermaltake op hun eigen pagina heeft staan, lijkt dan meer voor de hand te liggen:

Voor custom water wil en krijg je genoeg ruimte, en heb je vervolgens glas genoeg aan alle kanten om het lekker te combineren met verlichte componenten; geen vervelend concept. Het voornaamste waar je rekening mee moet houden is dat glas zelf weliswaar heel prettig schoon te houden is ten opzichte van staal, aluminium, acryl en plastic, maar dat je de panelen wel met enige regelmaat even zal willen loshalen om de build goed schoon te houden; anders kom je ook niet bij de filters. Een andere lastige overweging voor deze Thermaltake lijkt ergens dat er rond de ca 175 euro (versie met twee blauwe LED fans) en 225 euro (versie met drie RGB fans) heel veel sterke opties op de markt zijn. Cases zoals de NZXT H700i, be quiet! Dark Base 700/900 of iets als de Phanteks Enthoo Evolv hebben allemaal toch net even wat zaken verfijnd intern, en blijf je bij ‘standaard’ componenten vinden we die verfijning echt prettiger, maar die komen niet in de buurt wat de afmetingen en immense ruimte die de View 71 biedt betreft. Lijkt een Corsair 570X op het eerste gezicht een concurrent met al zijn glas zetten we daar toch vraagtekens bij wanneer we zien dat er grofweg 60% meer inhoud in de View 71 zit, dus van dergelijk grote glazen cases loopt de markt niet over. Het blijft nog best geld, maar op een totaalplaatje met een chique custom build, mwah. Desondanks denk ik dat een RGB-gevulde versie een prima idee is, maar dat ze de goedkopere variant dan beter helemaal fan-less hadden kunnen houden voor een lager prijspunt, al vermoed ik dat review sites die 'out of the box' testen een rol spelen in de beslissing wat fans toe te voegen die ze mogelijk toch nog hadden liggen.

En daarmee hebben we een duidelijk beeld. Is het de meest ontwikkelde of verfijnde case op de markt vandaag? Verre van, en we denken dan ook dat een stukje verfijning hier en daar moet kunnen zelfs wanneer je voor een groot monster gaat. Maar hij is solide, degelijk afgewerkt, biedt die mega ruimte die een aantal mensen nu eenmaal wel willen, en combineert heel veel glas met een stevige hoeveelheid ademruimte wat juist voor die met veel radiatoren bewapende doelgroep ook wel degelijk een overweging is. Te veel kanttekeningen om het een ultieme case te noemen, maar desalniettemin zeker het overwegen waard als je dit aantrekkelijk vindt, een strak plan hebt om die forse ruimte in te vullen, en de tijd wilt nemen om het ook echt strak weg te werken, want daar krijg je niet gek veel hulp bij.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res foto’s voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Thermaltake View 71?

Wat een beest van een kast! :D En die foto's :*) Mijn eerste kast ooit was ook een Thermaltake. Goede herinneringen aan.
Thanks Nemmy. Wel wat anders dan een Thermaltake van tig jaar terug vermoed ik :D

En beterschap ;(
Kun je niet die stickers voorzichtig met een föhn los maken? De warmte maakt de lijm week als het goed is waarna je deze makkelijk kan verwijderen. Nouja nooit getest op de kast die jij hebt gereviewed offcourse maar bij vele andere dingen heeft t me goed geholpen. Beetje opletten dat je de omringende onderdelen niet beschadigd.

Goede review! En mooi de kast ingericht.
Jazeker, kan op glas ook weinig kwaad. Maar een fohn is geen onderdeel van mn toolkit hier xD. Jammere is dat er gewoon mooie statische sticker voor zijn...
+3 voordat ik mijn verhaaltje verder afmaak.

Wat een prachtige en krachtige kast, véééél RGB. Voor sommige misschien te veel, maar ik vindt het prachtig. Zelf zou ik de kast niet aanschaffen, te groot voor mijn miezerig bureautje. Hulde! _/-\o_
Thanks :D

En tis iets voor de led freak, zo veel is zeker, en 1 met een dik bureau natuurlijk ;)
Vooruit! Rechtstreeks vanaf de wc een +3. Ga zo door! :) Btw er zit zoveel rgb in dat de gemiddelde gaybar jaloers is op je.

[Reactie gewijzigd door Frozen op 15 januari 2018 12:06]

Frozen first? Da's nieuw. Nou succes zou ik zeggen, en fijn dat ik je toilettair entertainment mag zijn voor vandaag!
Also Nada vraagt hoe het komt dat jij zo veel over dergelijke bars lijkt te weten?
Ja hier 'Pete Hoekstra'd' hij zich niet onderuit.
Zit er eentje in Delft, van de lhbt-studentenvereniging. Elke keer als ik naar het station fiets, fiets ik er langs! Helaas pindakaas! ;)
Mooie behuizing en weer een Topreview! natuurlijk :) +3
Gozer echt een Top review moet ik zeggen. +3 vanuit mijn kant!
moet zeggen ik mag altijd graag je reviews lezen en ben af en toe wel jaloers op wat voor pareltjes jij mag behandelen :D
dit is wel een kast waarvan mijn tweaker brein begint te denken om mijn build te veranderen haha.
Thanks :D Lekker enthousiast, dat hopen we ook op te wekken :D

Wat heb je nu staan dan?
heb nu zelf een S340 Razer edition staan van NZXT maar met custom loop en ik dacht eerst dat ik daarmee wel genoeg ruimte zou hebben om te doen wat ik wou. maar was toch wel aardig krap. en dit zet met toch wel aardig aan het denken