Sony PlayStation 4 Pro 1TB Zwart

Sony PlayStation 4 Pro 1TB Zwart Review

Septimamus 9 januari 2018, laatste update op 9 januari 2018, 765 views Product gekocht

Sony PlayStation 4 Pro 1TB Zwart

Mijn korte review over de PlayStation Pro die ik na lang overwegen toch heb gekocht. Zeker geen spijt van en staat centraal in de vele uren game plezier die je zelf en met je maten kan hebben.

Pluspunten

• Graphics goed 4K+HDR
  • Design uitstekend
  • Snoertje voor controller niet te kort
  • Controller ligt goed in de hand
  • Goed OS

Minpunten

• Maakt soms flink geluid
  • Nog maar weinig games op het moment
  • Controllers redelijk prijzig
  • Games prijzig

Multimedia Score: 4
Multiplayer Score: 4
Spelaanbod Score: 2
Randapparatuur Score: 3

Voorwoord

Na een lange twijfel door een volwaardig pc-gamer om de Playstation überhaupt aan te schaffen, heb ik na een (enorm) goede deal de knoop doorgehakt. Waarom? Puur om het feit dat ik zo nu en dan even lekker wil gamen zonder dat ik mijn pc aan hoef te zetten. Controller in je hand, onderuit op de bank en even een paar uur van de wereld af. De twijfel was er omdat, als pc-gamer, je ergens toch wel zorgen maakt over de FPS. Mijn GTX970 draait nog altijd lekker alle games op mijn 144hz scherm. Specificaties waar de Playstation sowieso (nog) niet aan kan tippen. Daarnaast heb ik wel een 4K tv en wou ik dus gaan voor de Playstation Pro. Op zich liggen de prestaties van die versie van de Playstation sowieso wat hoger dan de ‘normale.’ Maar daarover in deze review meer.

Installatie

PlayStation gaat aan, de controller wordt via de kabel aan de PlayStation gekoppeld en daarna is alles gereed voor gebruik. Zo simpel is het. Volgens meerdere reviews wordt de resolutie meestal automatisch aangepast en zou je dus de juiste instellingen moeten hebben. Helaas was dit niet de situatie bij mij maar wat mij op zich positief verraste was dat de Playstation toch een soort van met je meedenkt. Na het uitvinden welke HMDI-poort op mijn tv, HDMI 2 was. Gaf de PlayStation na het inschakelen al aan dat de resolutie hoger kon als ik de instellingen in mijn tv zou veranderen. Het gaf echter niet aan hoe dit moest, maar dat is natuurlijk logisch aangezien dit op elke tv anders is. Toch heb je er wel hoop voor dat dit ergens automatisch kan aangezien ik ook een Sony tv heb. Helaas is dit niet zo maar is dit over het algemeen niet moeilijk.

Goed. Na het inschakelen van HDR en de juiste resolutie doorvoeren opereerde mijn nieuwe gamemachine nu dan toch echt in 4K. Wel heb ik nog een redelijke strijd met mijn TV over de juiste kleur, contrast en helderheid waardes. Maar goed, dat is een ander verhaal. Even voor de mensen die dezelfde, of soortgelijke tv hebben als ik. HDR werkt wél goed samen met de PlayStation. Iets wat toch best bijzonder is want HDR met elke ander doeleinde is gewoon een dikke no-go met het paneel in deze tv.

Eerste gebruik

Na alles juist was ingesteld en mijn eerste 4K games (Fifa18) was opgestart kon ik eindelijk aan de slag. En ja, ik merkte zeker verschil qua resolutie, kleur en helderheid na alle instellingen goed stonden. Het laadscherm was al oogverblindend scherp. Dat ik in een donkere kamer zat speelde daar ook wel in mee. Het rare was wel dat toen de game aan het laden was, het scherm heel even zwart wordt en daarna terugkomt met hele fletse kleuren. Daarna wordt het scherm weer ververst en is het enigszins beter, maar nog niet zo goed als het originele laadscherm. Als de game eenmaal is gestart en het stadion in beeld komt is het beeld echter wel weer prachtig. Een behoorlijke achtbaan van emoties wat je daar doormaakt na het ploeteren met de juiste instellingen waarna het daarna niet lijkt te werken, dan weer wel, dan weer niet en uiteindelijk weer wel. Maar dan heb je ook wat. De kleuren waren fantastisch en de resolutie van hoge kwaliteit. De eerste keer dat er iemand mijn kamer binnenliep dacht ze te menen dat ik naar een voetbalwedstrijd zat te kijken op de tv. Enig puntje wat ik heb is dat de resolutie zo hoog is wat het spel relatief klein maakt in de zin van kleine spelers. Als je met je gasten aan de andere kant van het veld liep was het af en toe lastig te zien. Natuurlijk speelt de grootte van je tv hier ook een groot deel in. Mijn tv is 43 inch groot waar het probleem hoogstwaarschijnlijk ligt. Iets om rekening mee te houden mocht je de volledige setup willen halen. Ik zal dus zeker wel een grotere tv aanraden.

Verschil tussen pro en slim

Het grote verschil tussen de twee zit hem in de 4K gaming en 4K media streaming Welke dus alleen de Pro versie heeft. HDR en virtual reality wordt ook door de slim ondersteund waarvan het eerste pas kan worden genoten na een firmware update. De rest van het verschillen zitten hem puur in de hardware. Zo beschikt de Pro versie over een hoger geklokte processor, iets meer werkgeheugen en ruim het dubbele aantal teraflops. Als klapper op de vuurpijl heb je ook 1 usb poort meer.

Dualshock Controller

De controller ligt in tegenstelling wat ik veel mensen hoor zeggen toch redelijk goed in de hand. Niets voelt voor mij even vertrouwd als een muis en toetsenbord, maar het kwam redelijk in de buurt. Alle knoppen die je nodig hebt zitten dicht bij elkaar waar op zich wel weer voordeel in zit. Het schieten in schietgames vind ik echter niks met controllers zoals deze. Het ‘aimen’ zoals dat heet gaat voor mij veel te langzaam gepaard met een lage score. Racegames vind ik echter wel een genot met een controller. Geleidelijk door de bocht of rustig gas geven. Je heb wat meer controle over je auto naar mij idee.

De controller beschikt over de bekende lay-out van PlayStation. Kruisje, rondje, vierkantje en driehoekje. Wel zijn er nieuwe dingen aan toegevoerd. Ik schrok me rot toen ik voor het eerst geluid uit de controller hoorde komen. Beeld u in om ‘s- avonds GTA V te spelen met zacht volume om niemand wakker te maken waarna je wordt gebeld op de virtuele telefoon met geluid op standje doof uit de controller komt met de vraag of ik mee wou gaan om auto’s te stelen. Ook krijg je bij een politieachtervolging een rood-blauw knipperlicht aan de voorkant van de controller. Gimmicks maar ik vind het wel leuk. De headset kan je nu ook aan de controller aansluiten wat ik persoonlijk wel een voordeel vind.

Wat wel compleet nieuw is, is de touchpad op de controller. Natuurlijk is dit niet nieuw op de Pro versie, dit konden we ook al terugvinden op de eerdere versies van de PlayStation 4.
Of het nou echt wat toevoegt weet ik niet. Ik heb het eigenlijk nog niet echt gebruikt. Bij de game Horizon Zero Dawn, wat echt een aanrader is, gebruik je het om het menu op te roepen. Maar daar blijft het dan ook wel bij. In Kilzone schijn je het nog te kunnen gebruiken voor het besturen van een drone maar ik kwam nog wel wat meer functies verzinnen voor dit touchpad. Het zou leuk zijn als we hier meer innovaties in gaan zien.

OS

Het OS is toch redelijk makkelijk in gebruik. Het vinden van games die ik had gedownload welke niet direct in de timeline kwamen was me nog wat onduidelijk maar zo gaat dit natuurlijk met elk nieuw OS dat je gebruikt. Note, dat ik dus helemaal geen ervaring had met het OS van de PlayStation. Het systeem is gebaseerd op een FreeBSD genaamd Orbis OS.

Een groot voordeel van het OS is dat je een game tijdelijk even aan de kant kan schuiven als je wat wilt opzoeken in bijvoorbeeld de browser. Even op de PS knop drukken en je kan doen wat je wilt waarna je weer heel makkelijk terug kan naar je game. Sommige dingen zijn nog wel wat moelijk te vinden naar mijn mening maar het OS voelt relatief klein aan. Daarmee wil ik zeggen dat het niet lang zal duren om te vinden wat je nodig hebt wat mij als een positief punt aankomt.

Buiten de playstation store, netflix en youtube heb ik nog niet veel gedaan met het OS. Of je ook veel meer kan doen dan dat weet ik niet. Netflix werkt erg goed en youtube redleijk vloeiend en snel. De playstation store vind ik dan op zich wel mooi gemaakt. Het is duidlijk hoe je kan zoeken naar games en zie je in een overzicht wat in de aanbieding is, welke games je gratis kan downloaden met een PlayStation plus account en alle info en video’s van de games die je wilt kopen.

Met vrienden gamen is ook redelijk eenvoudig. Je vormt eerst een party in het OS waarna je kan audio chatten waarna je vervolgens een willekeurige game start waar je dan een uitnodiging van krijgt. Nadat je dat heb gedaan kan je samen spelen. Eenvoudig genoeg dus.

Games & Gaming

Waarom ik games & gaming even appart benoem is omdat de games zelf op de PS4 die de volledige functies benutten al een appart verhaal. Zo kan de ene game wel HDR ondersteunen maar niet alles uit de 4K resolutie halen, of is het bij de andere game juist weer andersom terwijl weer een andere game uberhaupt geen 4K ondersteund. Lastig dus!

Deze website houd op zich goed bij welke games er optimaal van 4K gebruik maken en wordt de lijst bijgewerkt naarmate er meer games voor de PlayStation uitkomen.

Gaming zelf is, nadat de instellingen goed staan en je een game hebt die zowel 4K als HDR ondersteund, echter wel een genot. Laadtijden zijn te overzien van de meeste games die ik heb gepeeld. De prestaties veraste mij in de positieve zin van het woord. De controller gaat lang mee en het OS is op een enkele hapering hier en daar goed stabiel.

Na lang twijfelen ben ik toch erg blij dat ik de PlayStation heb aangeschaft. Mijn grootste probleem was het aanbod in games en de prestaties. Goed, dat eerste word door de jaren heen uitgebreid en er staan goede PS4 exclusives op de lijst. Zeker met het oog op de nieuwe Red Dead Redemption heb ik de console gekocht. Of het daarna ook echt zijn geld waar is valt over te twisten. Op het moment van schrijven is de Pro versie toch een behoorlijk stuk prijziger als de slim versie. Of de voordelen die je met de Pro krijgt het waard zijn? Ik zou zeggen als je net als mij de PlayStation voor een goede deal kan krijgen wel. Maar alleen als je al een 4K tv hebt. Mocht je een FullHD tv hebben en twijfelen om voor de Pro te gaan inclusief een 4K tv. Dan zeg ik nee.

Heb jij ook een Sony PlayStation 4 Pro 1TB Zwart?

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sport