Addonics RTM435R5 Zwart Review

MasterMaceMichu 17 februari 2010, laatste update op 17 februari 2010, 385 views

Addonics RTM435R5 Zwart

Pluspunten

• Relatief goedkoop
  • Buitenkant mooi afgewerkt

Minpunten

• Binnenkant te rommelig door vele kabels
  • Slecht vastgemaakte stroomdraden
  • Enorme slechte kwaliteitscontrole

Algemeen
Omdat ik meer zekerheid wilde met betrekking tot mijn externe back-up, heb ik na lang zoeken en vergelijken deze Addonics gekocht.

Als harde schijven gebruik ik 4 Seagate 1TB schijven, waar ik verder (nog) geen waardeoordeel over kan geven.

Verpakking
De Addonics wordt geleverd met naast de unit zelf, een stroomkabel, eSATA en USB2 kabel en een zéér beknopte handleiding (1 pagina A4).

Specs
  • 4 x SATA II;
  • RAID Levels: 0,1,1+0,BIG (2 drives) / 0,1,1+0,5,5+spare (4 drives);
  • RAID level instelbaar via een dial-knop;
  • Verbinden via USB2 of eSATA.
Foto's
Genoeg getikt, hier de foto's:

Binnenkant

Binnenkant, achteraan =>redelijk druk met kabels daar!

Eén HDD geïnstalleerd

Het past allemaal maar net en de kabels komen (na één disk) al behoorlijk in de weg te zitten van de airflow!

Hier word je niet echt vrolijk van.....

4 disks geïnstalleerd, er is weinig ruimte meer over.

Zoals bovenstaand te zien is, is het behoorlijk lastig om het allemaal netjes in de behuizing te krijgen, zeker op een zodanige manier dat de kabels je airflow niet teveel verstoren.

Gebruik
Na het installeren van de disks de stroom aangesloten en de dial aan de achterkant goed proberen te zetten. Proberen, omdat ik een RAID5 Array wilde maken, maar die keuze er niet was...Zowel op de internet site als in het karige a4-tje stond op de plek waar bij mij RAID3+S stond, RAID5. Mail naar Addonics leerde dat ze een FW upgrade hadden uitgevoerd en RAID3+S voortaan RAID5 moest zijn.

Afijn, de dial op RAID3+% (wat dus RAID5 is....) gezet, stroom aan en kijken of de controle LED's op de voorkant de juiste status aangaven.....Niet dus! Handleidinkje erbij, zelf-test uitgevoerd, maar de leds bleven hardnekkig weigeren om in de juiste volgorde aan te gaan.

Wederom naar de site van Addonics en daar bleek een andere handleiding te staan. Kan gebeuren, RAID3+S is immers ook niet meer wat het geweest was.... ;)

Met deze handleiding geprobeerd de boel aan de praat te krijgen, maar ook dit lukte niet. Toen toch maar aan de server gekoppeld en gekeken of er iets herkend werd en er wellicht toch hardwarematig de goede RAIDsetting was gezet. Wellicht een defect in de LEDs....

In Windows werd wel een aangesloten HDD herkend, maar met een veel kleinere capaciteit als wat er in zat en ook kon de disk niet geïnitialiseerd worden. Dit liep dus helemaal niet goed.

Inmiddels alles opgetikt en naar Addonics gestuurd, maar die konden er ook niet veel mee. Contact gehad met de leverancier -Webconnexxion.com- en beslist om het eens met twee disks te proberen.

Unit weer afgekoppeld en de cover eraf gehaald. Nog voordat ik de schroevendraaier beet had, zag ik al wat er mis was:

De stroomdraden waren losgekomen uit de molexen!!! Gezien de korte 'bare-wire' ook helemaal niet gek, dat past zo simpelweg niet!

Direct contact opgenomen met Webconnexxion en ik kreeg gelijk een nieuwe unit opgestuurd. Een dag later de nieuwe unit in huis en.....wederom dezelfde fout! Weer een mail naar John (eigenaar) en hij beloofde contact op te nemen met Addonics.

Al vrij snel weer een mail retour: Probleem was bekend in Taiwan en er werden extra controle maatregelen genomen. Bijna een week later weer een unit op de deurmat. Deze leek in eerste instantie WEL goed, tot ik één van de molexen beetpakte om aan te sluiten: Ook weer los!

Hierna had ik het uiteraard helemaal gehad met Addonics, John heeft nog wel twee nieuwe, extra, extra, extra gecontroleerde units toegestuurd gekregen, maar....ook die hadden hetzelfde probleem!

Kortom: Enorme prutsers!

Ook al waren er geen problemen geweest met de stroomkabels, zou ik nog niet zeer tevreden zijn geweest. De ruimte in de unit is gewoonweg te klein, de draden moet je er echt in proppen, wil het passen. Ook de summiere informatie en de dial aan de achterkant spreken niet van hoge kwaliteit, iets wat je wel wilt hebben bij een back-up unit!

Eind goed, al goed
Uiteraard was er nog steeds de behoefte om een goede back-up unit te kopen. Na -weer- veel wikken en wegen, is het uiteindelijk de Areca ARC-5040 geworden, die ik hier heb besproken.

Heb jij ook een Addonics RTM435R5 Zwart?