Dali Katch Dark Shadow Review

tweakerrobin 7 januari 2018, laatste update op 8 januari 2018, 115 views

Dali Katch Dark Shadow (Product gekocht)

De Dali Katch is een fantastische combinatie van klein, gemak en bijna overal eindeloos luisterplezier. De rubberen voetjes zijn bij mij snel afgebroken, maar dit weerhoud mij niet om de Dali een 8/10 te geven, wat een bijzondere prestatie hebben ze bij Dali geleverd.

Pluspunten

• luisterplezier
  • gemak
  • bouwkwaliteit
  • geluidssynamiek
  • geluidsklanken
  • verhouding tussen geluid en formaat
  • powerbank functionalteit

Minpunten

• voetjes die afbreken
  • mist detail in het geluidsbeeld
  • golvend en beperkt laag
  • vervormd stereobeeld

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 3
De Dali Katch korte review

Dit is mijn eerste review die ik schrijf. Ik werk zelf in de video- en mediabranche en kan erg enthousiast worden over speakers. In deze review ga ik niet in op technische details maar beperk ik mijzelf louter tot de consumentenervaring.

Wat heb ik hiervoor gehad?

Als tiener kocht ik mijn eerste speakerset op de HCC beurs, Logitech introduceert hier de Z680 5.1 speakerset. Ik was een van de 5 gelukkigen die na betaling een speakerset mee naar huis mocht nemen. Een doos zo groot dat hij niet eens in de kofferbak paste. Hierna overgestapt op de Z5500, Bose 901’s, Dali Concept 1, Dali Concept 2, en nu jaren later heel tevreden met de Canton Karat m80dc aangedreven door een Rotel 1070.

Mijn idee over hedendaags geluid

Mijn voorkeur gaat uit naar speakers waar je comfortabel uren naar kan blijven luisteren. De hedendaagse mode is het Amerikaans Harman of Sonos achtige geluid (Loudness freaks). Elk detail en helderheid wordt verkracht door de DSP met een harde punchy bass, die niet eens te definiŰren is. Het contrast is zo onnatuurlijk dat het pijn doet.

Een extreem voorbeeld van dit geluidsbeeld is de UE boom. Het geluid doet mij achterover slaan, het enorme spektakel dat uit zo’n microboxje komt is fantastisch, maar na 10 minuten beginnen mijn oren te ontsteken en ben ik er helemaal klaar mee. Een groot deel van de mensen die dit soort geluid aantrekkelijk vinden kunnen zich goed identificeren met het geluidsbeeld. Weinig inhoud en onvolwassen. Muziek dat dat vaak wordt afgespeeld uit dit stoere geluidsbeeld komt uit de hiphop cultuur met nog al eens autotune...

De Katch

De Dali Katch heeft een premium uitstraling en lijkt mij een fantastisch kado om te geven of te krijgen, het is een erg kleine speaker met een door honingraat ge´nspireerde grill. De Dali Katch staat op kleine rubberen voetjes, die bij mij na een aantal maanden gebruik zijn afgebroken. De Dali Katch ondersteunt draadloos Bluetooth 4.0. Ik had graag ook een Chromebox Audio module in de Katch willen zien, maar in de praktijk werkt Bluetooth zonder verbindings problemenen en ondersteundt het Apt-X

Het Katchy Geluid

Voor deze review heb ik geluisterd naar:

Muse - Resistance
Philip Glass - Koyaanisqatsi
Extrawelt - Fear of an extra planet
Daf Punk - Get Lucky
TBD - What is this
Poco adagio - James O'Donnell
The Way I'm Livin' - Lee Ann Womack

De Dali Katch is geen geluidswonder zoals je uit vele reviews moet geloven. Voor de aanschafprijs van 400 euro kan je ook naar hifiklubben om een paar random Argon speakertjes je te laten aansmeren. Het geluid van de Dali Katch is voor zijn formaat het beste wat er tot nog toe te koop is. Een dynamiek in de lagere tonen die nog niet eerder bij dit formaat te horen zijn geweest. De speakers zijn een genot om uren naar te luisteren, zonder luistermoe te worden. Het is voor mij duidelijk dat Dali geprobeerd heeft om het geluidsbeeld zo neutraal mogelijk over te laten komen en dit is ze goed gelukt. Het is niet verwachten dat de Katch op hoog volume nog net zo strak is en zal daarom iets vervormen. Gelukkig hebben ze bij Dali hieraan gedacht en hebben ze de equalizer 2 modussen gegeven, waarbij het laag niet meer kunstmatig wordt opgepompt, met een positief effect op de hogere volumen. Sowieso kan de Katch wanneer op stroom aangesloten op hoger volume spelen.

De Dali Katch is een fantastische combinatie van klein, gemak en bijna overal eindeloos luisterplezier. De rubberen voetjes zijn bij mij snel afgebroken, maar dit weerhoudt mij niet om de Dali een 8/10 te geven, wat een bijzondere prestatie hebben ze bij Dali geleverd.

Heb jij ook een Dali Katch Dark Shadow?

mooie review!
Hier een link naar de whitepaper met specificaties:
Ik vind het ook een erg leuke eerste review! Super gedaan!