Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS218play Review

Zwartoog 6 januari 2018, laatste update op 10 januari 2018, 4.404 views

Synology DiskStation DS218play (Product gekocht)

Snelle, uitgebreide en betrouwbare NAS. Ik heb deze NAS aangeschaft omdat deze de goedkoopste 2-bay variant was met redelijke prestaties. De prestaties liggen vooralsnog boven verwachting. Een nadeel is wel dat de schijven niet voor de helft redundant ingericht kunnen worden.

Pluspunten

• Supersnel
  • Mooi
  • LEDs kunnen uit
  • DSM is uitgebreid
  • Redundant

Minpunten

• Schijven kunnen niet voor de helft in RAID1 draaien
  • Nog geen community packages beschikbaar

Ik heb deze NAS gekocht ter vervanging van mijn oude DS111j. Ik was erg te spreken over de betrouwbaarheid, uitgebreidheid van de DSM software, de community packages, de Linux gebaseerde toegang tot het systeem, en vooral de lange softwareondersteuning van dit model. Hierom heb ik gekozen om met Synology door te gaan.

Wat voor mij belangrijk was, was hardware redundantie (vandaar 2-bay model) en goede performance voor encrypted folders (de DS111j haalde maar 4 MB/s). Volgens de performance pagina van Synology zelf (zie: https://www.synology.com/en-global/products/performance#2bay) komen de DS218 en DS218play evengoed uit. Niet vreemd, want ze hebben beiden dezelfde CPU (Realtek RTD 1296) met hardware encryptie. De DS218play is goedkoper te verkrijgen dan de DS218. De multimedia mogelijkheden van de -play versie interesseerden mij eigenlijk niet, maar ze zitten ook niet in de weg. Het ging mij voornamelijk om de meeste "bang-for-bucks".

Werksfeer

In mijn situatie wordt de NAS niet heel intensief gebruikt. Hij wordt ingezet voor hetvolgende gebruik:
1. Desktop computer voor fotobewerking, daarnaast 2 computers/laptop voor lichtere filesharing. Bij allen worden de My Documents e.d. direct op de encrypted folder gemount.
2. Langdurige centrale opslag voor documenten, foto's, video's en andere "meuk".
3. Automatische backups
4. VPN server (om van buiten naar huis te connecten)
5. Inverse SSH forwarding server (een connectie van huis naar binnen een ander netwerk)

Ofwel: geen spannende dingen, maar vooral punt 5 vereist enige configureerbaarheid van de NAS als algemene Linux server, voornamelijk via sshd.

Installatie

Ik heb de DS218play besteld bij Megekko, en de doos bevat de NAS, net-adapter, een netwerkkabel, schroefjes, één 2.5" adapter en wat boekjes. De installatie is zoals gebruikelijk met Synology erg eenvoudig: schijf/schijven erin en aanzetten. Hij is direct via de webbrowser beschikbaar op het interne netwerk, en na wat basisstappen wordt de laatste DSM versie geïnstalleerd.

Probleem 1
Vervolgens kun je via de Storage Manager de schijfindeling configureren. Nu had ik een nieuwe 1 TB schijf liggen en de 3 TB schijf uit m'n oude NAS. Mijn idee was om 1 TB in RAID 1 te zetten (redundantie), en de resterende 2 TB voor minder relevante data. Helaas: DSM laat dit niet toe ;( Het is mij een groot raadsel waarom niet, en na wat zoeken een klacht die al langer loopt. Andere merken NASsen schijnen dit wel te kunnen. (EDIT: verkeerd gelezen - geen van allen kunnen het) Als je 2-schijf redundantie wilt, moet je dus gelijk volledig upgraden: eerst sparen en de schijven één voor één vervangen en tussentijds de resterende ruimte niet-redundant gebruiken kan dus niet.

Als je handig bent met Linux kun je via DSM wel de 1 TB als SHR (Synology Hybrid Raid - de gemakkelijke RAID1 optie voor de 2-bay NAS) configureren, en dan via de shell de resterende 2 TB partitioneren, formatteren en mounten (fdisk, mke4fs, mount). Het mounten kun je via de Task Manager laten lopen, zodat hij mount direct na de boot. Zorg wel dat je hem mount binnen /volume1/, anders kan DSM er niets mee.

Al met al: erg irritant, maar omheen te knutselen. Het zou mooi zijn als Synology deze functionaliteit standaard aan gaat bieden. Het probleem van deze omweg is, is dat volgens DSM deze extra partitie "niet bestaat": er is dus geen garantie dat DSM niet in een opwelling de partitie corrumpeert.

RAID herbouwen

Tijdens het vullen van deze extra partitie klaagde DSM over schijffouten. De standaard diskcheck vanuit DSM leverde niets op, maar ik merkte dat de data op de extra partitie deels corrupt was. Na een uitgebreide lees/schrijf test via de commandline bleek dat de schijf inderdaad behoorlijke kuren vertoonde. Dit was een 3 TB WD Green die bijna 5 jaar gedraaid heeft, dus "op". De upgrade naar een 2-bay NAS kwam dus net op tijd _/-\o_ _/-\o_

Enfin, nieuwe schijf gehaald (4 TB WD Red dit keer) en verwisseld. Na aanzetten begint de NAS te piepen dat het redundante volume "degraded" is. Vervolgens inloggen en via de Storage Manager aangeven dat de nieuwe schijf gebruikt mag worden. Hij begint automatisch de RAID te herbouwen, en na 2,5 uur is de 1 TB weer netjes redundant. En voor zover ik heb kunnen achterhalen, ook geen data verloren.

Redundantie helemaal goedgekeurd dus! :*)

Snelheden

Nu de NAS technisch in orde is, is het tijd voor wat basale testjes qua snelheid. Gezien de persoonlijke informatie die de NAS bevat vind ik het belangrijk dat alles encrypted wordt opgeslagen. In geval van fysieke diefstal is er dus niets te achterhalen.

De client is een "stevige" Windows 10 desktop, verbonden via de Experia v10 box (KPN) als router, en de test is erg eenvoudig: een map met 4x1 GB kopiëren. De folder is als Windows share gemount (Samba/CIFS voor intimi). Alles is dus letterlijk een huis-tuin-en-keuken configuratie.

De snelheiden verbaasden mij enorm: zowel lezen als schrijven, zowel naar encrypted als niet-encrypted folders haalden een stabiele 110 MB/s. Dit is beduidend beter dan de 57/43 MB/s die werd gemeten door Synology zelf (https://www.synology.com/en-global/products/performance#2bay). Misschien zie ik iets over het hoofd, maar dit is een enorme meevaller. Ook de CPU load bleef nihil.

Tweede test die ik deed zijn de "ruwe" snelheden op de NAS zelf, dus zonder netwerk.
4 GB via dd lezen en schrijven naar niet-encrypted folder: 157 en 152 MB/s respectievelijk.
4 GB via dd lezen en schrijven naar encrypted folder: 151 en 103 MB/s respectievelijk.

Duidelijk is dat de schijven (alles in RAID 1 overigens) rond de 150 MB/s halen. Waar de bottleneck onder de netwerk shares precies zit weet ik niet. Vreemd is wel dat lokaal schrijven naar de encrypted folder wat lager uitvalt dan via de share (103 MB/s vs 110 MB/s).

Conclusie: snelheden ook helemaal top! 8-)

Probleem 2: Community packages, sshfs en backup

Een nadeel van dit nieuwe model is dat er nog geen community packages beschikbaar zijn. Ik schijf mijn backups via een inverse-ssh-tunnel (yada-yada) naar een opslag elders. Nu heeft de DSM backup tool een uitgebreide selectie voor cloud en rsync-achtige oplossingen, maar een ssh-filesystem: nee. Hiervoor maakte ik gaarne gebruik van de sshfs package van SynoCommunity (https://synocommunity.com/), maar voor de nieuwe CPU zijn deze packages nog niet beschikbaar. Een en ander heeft te maken met de beschikbaarheid van de synotoolkit zelf.

Maar uiteraard moet er gebackupped worden, en enige omweg is mogelijk. Het viel mij op dat de belangrijkste libraries voor sshfs standaard beschikbaar zijn in DSM, en dat mogelijk alleen de sshfs binary mist. De CPU, een Realtek RTD 1296 is een (quadcore) ARMv8 model. Logischerwijs zou een ARMv8 binary van elders kunnen volden.

De exacte ID is deze:
ELF 64-bit LSB executable, ARM aarch64, version 1 (SYSV), dynamically linked (uses shared libs), for GNU/Linux 3.7.0, stripped

Na wat zoeken op deze arch kwam ik uit op de site van Linaro: https://releases.linaro.o....03/openembedded/aarch64/ met verschillende binaries die sshfs zouden moeten bevatten. De rootfs van Linaro downloaden, uitpakken en de usr/bin/sshfs op de Synology NAS zetten en duimen maar.

Succes! Deze binary van Linaro "past" exact op de DS218play, en mount met succes mijn sshfs. De Synology Backup tool (Hyper Backup) kan nu zijn archief naar deze mount wegschrijven.

De DS218play is een uitstekende all-round NAS voor veeleisend thuisgebruik. De snelheden zijn boven verwachting en uitstekend voor normaal desktopgebruik. De RAID 1 configuratie is eenvoudig en bij degradatie ook eenvoudig te herstellen na het vervangen van de defecte schijf. Deze communicatie verloopt overigens via e-mail indien gewenst. Eigenlijk exact zoals een RAID zou moeten werken.

Mindere punten zijn er ook: dat de schijven alleen volledig als RAID 1 geconfigureerd kunnen worden, en dus niet deels RAID 1, deels "flat" om redundantie en capaciteit te balanceren vind ik een duidelijke tekortkoming.

Een andere tekortkoming is het ontbreken van een aantal vrij standaard Linux pakketten: sshfs is er zo een, screen/tmux een andere. Als Tweaker maak ik veel gebruik van ssh-tunnels voor toegang tot systemen buitenshuis. Dit biedt enorme flexibiliteit.

Hoewel de backup mogelijkheden via DSM indrukwekkend te noemen zijn, is de software erg knorrig. Voor bijvoorbeeld rsync (met mogelijkheid over ssh, dat wel), kan ik bijvoorbeeld niet localhost opgeven als desitnation server. Dat is jammer, aangezien de externe server via een ssh-tunnel loopt die via localhost te bereiken is. Een ander issue is de username van de remote-server: deze mag bijvoorbeeld geen "+" bevatten: een backup naar een remote systeem dat userbeheer via Active Directory doet is dus geen optie (gebruiker is dan vaak "DOMAIN+username", wat volgens DSM een ongeldige naam is).

Kortom: DSM is mij iets te restrictief in de user interface - een "laat me doen wat ik wil en zeur niet"-mode is erg te wensen voor de geavanceerde gebruiker.

Voor een Tweaker is er gelukkig overal omheen te werken, wat dan ook weer een sterk punt is van een Synology. Aangezien de NAS technisch perfect werkt (snelheden, redundancy), ben ik alsnog erg tevreden.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS218play?

Voor Docker heb ik gezocht naar workarounds maar voor de DS218PLAY kon ik geen vinden. :'(

Iemand heeft het wel voor elkaar gekregen met de DS418PLAY.

Nu is mijn vraag, als NAS/Synology-newb. Zijn workarounds met 3rd party packages doorgaans, na verloop van tijd dus, wel beschikbaar in de Synology wereld?
Ik ben bang van niet. De 418Play heeft een Celeron CPU (dus meer gebruikelijke x86 / x64 architectuur). De varianten met een Celeron kunnen dus in theorie alles draaien wat jij op je eigen computer ook kunt, en packages die op een Synology met Celeron draaien kunnen dus makkelijk op andere varianten draaien - zolang ze maar een Celeron (of andere x86 arch) hebben.

Aangezien Docker een virtualisatie tool is, kan ik mij voorstellen dat het ondersteunen hiervan op niet-x86 architectuur ondoenlijk is. Als je Docker wilt, moet je naar een zwaardere NAS. 218+ is ook een optie, zie:
ondersteunen hiervan op niet-x86 architectuur ondoenlijk is
Of course! Ik heb helemaal niet gedacht over de architectuur. Fijn dat je mij hebt geattendeerd over Docker en architectuur! _/-\o_

Ik heb zojuist de DS218+ besteld voor een aardig prijsje; 267 euro. Morgen lekker hobbyen. :Y)
Goede prijs. Is dat ex BTW? Waar gekocht?
Prima review van Zwartoog.
Tweedekansje van Coolblue, inclusief btw. Het heeft zichtbaar schade aan de voorkant. Maar wellicht dat ik daar vrede mee heb aangezien het in de meterkast komt. Vanmiddag komt het binnen. Dus ben benieuwd :)
Goede deal!

[Reactie gewijzigd door gerritjan op 11 januari 2018 17:30]

Ik denk dat jouw leessnelheid te wijten is aan de RAID1 setup, = in theorie dubbele leessnelheid ;) .
Nee , RAID1 zorgt niet voor dubbele leessnelheid. Alles word nog steeds vanaf 1 disk afgelezen.
RAID0 leest wel van 2 disken tegelijk af. Daarbij is je snelheid wel hoger

[Reactie gewijzigd door degroot op 9 januari 2018 16:33]

Dat vroeg ik mij ook af! Is dat altijd zo? In principe kan RAID 1 dubbele leessnelheden aan, mits de controller het een beetje handig aanpakt.

Zo niet: wat is dan het leesschema? Altijd 1 schijf lijkt mij niet handig voor de duurzaamheid van die schijf - wel voor het energieverbruik aangezien de andere dan uit kan.
Wat ik niet helemaal begrijp is het volgende:
Je wil de NAS gebruiken in raid maar een deel niet... waarvoor gebruik je, je 111 niet voor dat deel, of gewoon een externe HD?
In dat geval heb ik:
- een extra kastje (stroom)
- een extra kabel en switchpoort nodig
- extra HDD nodig

Dat is in theorie niet nodig. :)
maar minder schrijf bewegingen op je NAS...
een extra backup...
Maar sorry hoor.
Als je een Synology DiskStation DS218play aanschaft.
als je zo op je centen zit.... Koop Geen Synology!!!!!!!!!!!
Die zijn duur.
Dank!

Hangt af hoe de ACL ingesteld is. Daar heb je als eenvoudige gebruiker op een systeem geen invloed op. username+DOMAIN kan bijvoorbeeld ook. Punt is dat DSM mij iets te picky is. ;(
mede dankzij deze review ga ik de DS218play bestellen, bedankt!
"Mijn idee was om 1 TB in RAID 1 te zetten (redundantie), en de resterende 2 TB voor minder relevante data. Helaas: DSM laat dit niet toe ;( Het is mij een groot raadsel waarom niet, en na wat zoeken een klacht die al langer loopt. Andere merken NASsen schijnen dit wel te kunnen."

bij welke 2 bay NAS kan je dan wel gedeeltelijk in raid 1 draaien?
Hmm, ik had dit deze post verkeerd gelezen/onthouden:

Geen van allen kunnen het blijkbaar.

Bedankt voor de correctie, heb de review aangepast!
Fijn verhaal van een medetweaker. Wellicht niet helemaal volledig, maar beter dat dan de sponsored hallellujah's van het toenemende aantal brood-reviewers. Dank voor de moeite en het delen van je eerste ervaringen!
Dank je wel! Mochten er dingen zijn die je graag wilt weten, dan kan ik die altijd proberen. Zolang het m'n storage of config niet in de war gooit ;)
Ik ben wellicht een wat a-typische tweaker en vaak op zoek naar de wat minder technische cijfers en feiten. Mogelijk in de markt voor de 218+ zou ik bv graag weten of zo'n Synology herrie maakt en hoeveel. Valt bij herrie de fan eenvoudig te vervangen?
De fan van de 218Play lijkt vrij makkelijk te vervangen, maar het inwendige is waarschijnlijk wel anders dan de 218+. In de 218Play kun je bijvoorbeeld geen geheugen bijsteken/wisselen.

Qua geluid: de instellingen staan zo low-noise mogelijk, maar je hoort hem toch flink blazen. De uitgeblazen lucht is wel warmer dan de omgeving, dus moet blijkbaar wel gekoeld worden.
Hartelijk dank! Medetweakers die echt de moeite nemen om reviews te schrijven. Toppie! _/-\o_

Ik heb deze ook op mijn wensenlijst. Heb je al enig ervaring met Docker en DS218PLAY? Ik ben daar heel benieuwd naar. Ik wil namelijk beetje hobby-en met mijn PHP/NGINX server. Voor serieuze sites zal ik gebruik maken van cloud hosting.
Dank je wel! Docker wordt inderdaad niet aangeboden op dit model, evenals btrfs als filesystem. Dan moet je echt ee klasse omhoog ;)
Het blijft toch altijd een probleem dat de packages er niet zijn voor nieuwe NASsen. Dat houdt mij toch tegen om mijn DS216 te vervangen door een vlotter model met iets meer opslag.