Specificaties 12,3" • 2400x1600 • 32GB • Overig - Bekijk alle specificaties

Samsung Chromebook Plus Review

jannoww 6 januari 2018, 410 views Product gekocht

Samsung Chromebook Plus

Deze Samsung Chromebook Plus geeft je het ideale tussenformaat tussen een laptop en tablet. Hij kan productief werken door zijn fijne toetsenbord en heeft touchscreen met Android apps.

Pluspunten

• Chrome OS start super snel op
  • Android apps icm touchscreen zorgen voor tablet-achtige ervaring
  • Toetsenbord typt fijn
  • Prima behuizing, aluminium voelt solide aan
  • Scherm ziet er prima uit, resolutie en kleuren zijn goed.
  • Accuduur zeer goed

Minpunten

• Geen aansluiting voor SD-reader
  • Beperkt bestandsbeheer
  • Geen Nederlands verkooppunt

Ik heb sinds een paar maanden nu de Samsung Chromebook Plus in gebruik. Ik heb lang zitten twijfelen over de opvolging van mijn nog steeds niet versleten Galaxy Tab S. Deze onderscheidde zich vanwege zijn mooie scherm. Vanwege het OLED scherm in de Tab S serie wachtte ik met smart af wat Samsung ging aankondigen als opvolging van de Tab S2. Echter viel de aankondiging zwaar tegen: de vormgeving was niet wat ik wilde, de prijs was erg duur en Samsung duwde de tablet als laptop alternatief, iets waar ik bij Android geen heil in zie.

Dus moest ik op zoek. Om even een situatie te schetsen waarvoor ik mijn tablet allemaal gebruik:

Grootste gedeelte is Netflix/Dumpert/Youtube kijken
Foto's bekijken, opslaan en versturen naar mijn Synology
Heel af en toe een foto bewerken
Zakelijk gebruik vanuit Office365 als OneNote, Word en PowerPoint
Mailverkeer via Gmail
Gesprekken voeren via Hangout en WhatsApp

Op werk hadden we een demomodel van een iPad pro van 12,9" staan. Met mijn media gebruik viel me het grote scherm in positieve zin op. Echter heeft die iPad hetzelfde probleem als de Tab S3: zeer prijzig en het systeem is verre van een alternatief voor een laptop.

Omdat ik ook op zoek was niet iets vernieuwends, ben ik me gaan oriŽnteren naar de Windows markt. Lang twijfelde ik over een Tab S Pro, wat natuurlijk met een OLED scherm en een volwaardig systeem een prima alternatief was in mijn zoektocht. Echter toen ik ging letten op mijn hoofdzakelijk gebruik kwam ik toch de conclusie dat bijvoorbeeld Dumpert kijken via de browser voor mij niets is. De app werkt aanzienlijk sneller met snel navigeren door de filmpjes. Daarnaast vind ik het fijn dat ik niet continu de batterijduur in de gaten hoef te houden, iets dat met Windows natuurlijk wel gedaan moet worden. Dus moest ik weer verder zoeken.

Op dat moment werd duidelijk dat Android Apps breder ondersteund werden door Chrome OS, een systeem dat ik al jaren met interesse volg. Toen ik zag dat Samsung op dat moment 2 Chromebooks had aangekondigd ging ik dit met verregaande interesse volgen. Het volgen veranderde in wachten toen bleek dat de Chromebooks in de eerste instantie niet in Europa op de markt komt. Dit gaf me de tijd om mezelf extra in te lezen in Chrome OS met de voor- en nadelen ervan. Want mijn keuze voor Samsung was al gemaakt: het scherm werd als zeer goed gereviewed, iets waar ik toch wel het meeste waarde aan hecht.

De keuze die ik had lag tussen de Chromebook Pro en Plus. Qua geld zat hier zo'n honderd dollar tussen, iets dat voor mij geen probleem vormde. De Pro versie zou je dan snel prefereren, maar die vormde een obstakel die ik vaker in Android land hoorde: door Intel aangedreven appatuur zorgt voor haperingen in Android apps. Iets dat wel te begrijpen valt aangezien het toch niet geoptimaliseerd is ervoor.

Omdat ik van verschillende mensen binnen Samsung al te horen had gekregen dat ze met de Chromebook zich richten op Amerikaanse markt werd ik het wachten zat en besloot ik iets te gaan doen wat ik nog nooit eerder had gedaan, namelijk importeren. Amazon is hierin een grote partij, wat me toch wel een fijn gevoel gaf. Toen de Chromebook Plus ook nog eens wat in prijs daalde via die site besloot ik tot actie over te gaan: voor 500 euro kon ik hem volledig laten verschepen. Sterker nog: ik had hem zondag besteld, hij was dinsdag al binnen!

Toen ik er mee aan de gang ging viel in de eerste instantie het scherm wat tegen. Het is namelijk een Led scherm en geen OLED, iets dat je 's avonds voor het slapen gaan met filmpjes kijken goed merkt. Met smartphones zweer ik er ook bij: heeft het scherm geen OLED? Dan is het geen optie voor mij. Echter hoe langer ik er mee werk, hoe minder ik me eraan stoor. De kleuren zijn mooi en het scherm geeft de beelden scherp weer. Daarnaast is de 3:2 verhouding uitstekend voor dit gebruik.

Met het in gebruik nemen was het eerste dat ik deed Android Apps installeren. Apps zijn wat vergroot en duidelijk niet geoptimaliseerd voor dit schermformaat. Maar storen doe ik daar niet aan: het functioneert en zorgt bijvoorbeeld bij Dumpert voor een aanzienlijk snellere ervaring dan de browser. Wel valt het op dat de kwaliteit van de filmpjes, net als bij Netflix in de browser zelf beduidend beter zijn. Voor dagelijks gebruik zit ik dan ook gewoon in de app, maar voor langere filmpjes maak ik gebruik van de browser, aangezien de streams beter van kwaliteit is. Ditzelfde geld voor Netflix: de kwaliteit is gewoon een stuk beter. En sinds ik de webapp gebruik, merk ik dat de webapp eigenlijk niet eens zoveel minder werkt. Dit geldt overigens niet voor Dumpert en YouTube, deze missen snelheid en functionaliteit. Bijvoorbeeld bij Youtube is het in de app mogelijk om een volgend filmpje alvast klaar te zetten terwijl het huidige nog aan het afspelen is. Dit is niet het geval in de browser.

De Chrome browser gebruik ik al jaren ook op Windows en daardoor heb ik goed vergelijkingsmateriaal. En ja, dit gedeelte is gewoon 100% volwaardig ten opzichte van een Windows computer. Sterker nog, het werkt een stuk sneller en soepeler. De zoekknop op het toetsenbord werkt super, want deze functie gebruik ik op internet zelf het meeste. Ook de integratie met zoeken van andere apps is dan fijn. Het toetsenbord typt fijn en het werken met productiviteit als Word voelt in de cloud als geen beperking. Enig nadeel is dat het toetsenbord in het donker geen licht geeft. Iets dat als je vaak typt als een groot nadeel kan werken. De S-pen gebruik ik niet vaak maar werkt super in OneNote Online.

Het beheren van bestanden kan via de bestanden app van Google zelf. Deze is geoptimaliseerd, maar vind bijvoorbeeld ES file Explorer wel een stuk prettiger. Deze heeft een tablet interface en werkt daardoor overzichtelijk. Vanuit hier is het prettig werken met bijvoorbeeld een LAN server, zoals ik heb met mijn DiskStation. Het is wel beperkt: het werkt niet heel snel en het werkt vrij gesloten. Op dit moment acht ik Windows nog steeds wel functioneler.

Al met al raak ik steeds meer tevreden over dit mooie apparaat: het start snel op, heeft een zeer goede accuduur en loopt wel soms vast, maar omdat het systeem ook zo snel herstart is dit zo weer opgelost. Het is jammer dat er geen USB en SD aansluiting op zit, maar met een goed AlieExpress verloopje van 3 euro is dit ook weer zo opgelost. Het is voor mij voor 95% een Windows vervangend product met de voordelen van een mobiel besturingssysteem: het werkt snel, heeft een goede accuduur en is snel opgestart. Ik vind het een absolute aanrader, maar je moet er wel naar opzoek zijn: voor een tablet is hij wat groot en voor een laptop is hij wellicht wat klein. Ik hoop dat jullie wat hebben gehad aan deze uitgebreide review, mocht je verzoeken of vragen hebben hoor ik het graag!

Heb jij ook een Samsung Chromebook Plus?