8Bitdo SF30 Pro controller Grijs, Multi-color

Specificaties Gamepad voor de Android, iOS, macOS / OS X, Nintendo Switch, PC - Bekijk alle specificaties

8Bitdo SF30 Pro controller Grijs, Multi-color Review

Basbanaan 5 januari 2018, laatste update op 16 maart 2018, 5.621 views Product gekocht

8Bitdo SF30 Pro controller Grijs, Multi-color

De SF30 Pro controller is een aanrader voor de Switch. Hij ligt lekker in de hand, heeft alle knoppen en motion controls. De bouwkwaliteit en accu geven waar voor je geld. Let op: heeft geen NFC (Amiibo) functionaliteit en gewone rumble i.p.v. HD rumble. BELANGRIJK: Zie updates onderaan.

Pluspunten

• SNES design (mooi, ligt goed in de hand)
  • Bouwkwaliteit behuizing en buttons
  • Accu gaat makkelijk 20 uur mee
  • Goede ondersteuning 8bitdo
  • Die d-pad...

Minpunten

• Geen NFC (dus geen Amiibo) ondersteuning
  • Bijgeleverde kabel kort
  • Pairing bug handheld naar tv-modus
  • Schouderknoppen niet analoog
  • Vooralsnog alleen te importeren
  • Slijtage rubber joysticks

8bitdo heeft sinds eind vorig jaar een nieuwe draadloze controller voor de Nintendo Switch op de markt. Ik zeg ‘voor de Nintendo Switch’, omdat de controller met die console in gedachten lijkt te zijn ontworpen, getuige de extra knoppen voor screenshots en home menu, zoals op de Joy Cons en Nintendo's eigen Switch Pro controller. De controller is ook bruikbaar voor mobiele telefoon en Windows of MacOS. Met een extra ontvanger (not included) is de controller ook draadloos te gebruiken voor je SNES classic mini.

Dit is hem dan

Vormgeving

Ook het uiterlijk van de controllers sluit aan bij het Nintendo verleden. Ze zijn in twee varianten te verkrijgen: de SF30 Pro in Super Famicom/ Europese SNES kleuren (grijze controller met multi-color knoppen) en de NS30 Pro in US SNES kleuren (grijze controller met paarse knoppen). Beide zijn geheel in lijn met het retro (legacy) design van de Super Nintendo dus.
Er zitten alle knoppen op die de moderne console gamer verlangt. Er zijn twee klikbare analoge sticks, een d-pad, twee linker en twee rechter schouderknoppen (achter elkaar gepositioneerd), de A B X Y knoppen, start, select en de bovengenoemde Switch knoppen.
De aansluiting voor USB-C zit aan de bovenkant, zodat de controller ook bedraad te gebruiken is en dus ook tijdens het opladen kan worden gebruikt.

Boven de US versie, onder de Europese.

Functionaliteit

Qua functionaliteit lijkt het logisch een vergelijking te trekken met de officiële Switch Pro controller van Nintendo. Dit zal oor veel gamers namelijk het belangrijkste alternatief zijn. Beide controllers hebben ook detectie van beweging als invoermogelijkheid. Niet op alle zelfde manieren als de Joy Cons, maar goed werkend en gevoelig. Ook net als de Pro controller heeft de 8bitdo controller gewone rumble feedback in tegenstelling tot de HD rumble in de Joy Cons.
Een verschil tussen beide gamepads zit in NFC functionaliteit. De SF30 Pro heeft hiervoor geen hardware en je Amiibo's zullen dus niet gescand kunnen worden met 8bitdo's oplossing. Ook zijn de schouderknoppen van de nieuwe controllers niet analoog maar digitaal voor zover ik heb kunnen ontdekken.
Het pairen van de Bluetooth 4.0 controller gaat gemakkelijk en werkt betrouwbaar. Start + een van de A, B, X of Y knop ingedrukt houden, zorgt voor de keuze tussen je verschillende apparaten (Switch, Mac, Windows of Android). Bij de Switch is wel een bug aanwezig. Wanneer je van handheld modus de Switch aansluit op de televisie, wil de SF30 Pro niet pairen. Het is vooralsnog nodig om de Switch in slaapmodus te zetten en pas in de houder (dus aangesloten op de TV) de Switch weer te ontwaken. Dan pairt de retro controler weer gewoon. Ook de Switch ontwaken met de controller is vooralsnog niet mogelijk. Na contact met 8bitdo's support, zeggen zij aan beide punten te werken.
De accu staat geadverteerd op de verpakking als goed voor 18 uur gamen en opladen in 1 tot 2 uur. Ik heb met vier keer opladen meer dan 100 uur gespeeld (minimaal 25 uur op een lading dus) en het opladen kost inderdaad iets meer dan een uur. Prima accu dus.
Als laatste heeft de controller van 8bitdo een turbo functie, voor de cheaters onder ons.
8bitdo levert over de afgelopen maand geregeld firmware updates. Direct uit de verpakking was de rumble functie vreselijk. Het apparaat schudde irritant hard en maakte een nog ergerlijker geluid. De firmware hebben dit prima verholpen tot een meer subtiele, fijne rumble. Updaten kan via deze link en dan klikken op het tabblad 'Firmware' en vervolgens 'download' naast de juiste controller.

De USB kabel van 1.20 m houdt niet over.

Ergonomie en bouwkwaliteit

Als je ooit gegamed hebt met de Super Nintendo en de bijgeleverde controllers fijn vond: geen problemen hier. Zowel de linker analoge joystick als de d-pad zijn goed te beduimelen. De controller als geheel is wat licht aan en kan daardoor misschien in eerste instantie goedkoop aanvoelen. Op de bouwkwaliteit is verder echter niks aan te merken. De controller buigt niet merkbaar door, ook niet bij de eindbaas of andere spannende spelmomenten, waar je handen wellicht aardig knijpen. Alle knoppen hebben een fijne klik, niet te licht, niet te zwaar. De joysticks hebben een rubberachtige feel en een anti-slip randje, dat goed werk zonder blaren te veroorzaken (ik heb Mario Party nog niet geprobeerd). De d-pad verdient een bijzondere vernoeming. Deze is zo geweldig dat hij me deed beseffen dat ik zo'n goede d-pad eigenlijk al generaties mis op mijn consoles. Ik kreeg er zin van om Killer Instinct en Street Fighter te gaan spelen. Hij heeft de wendbaarheid die een goede d-pad moet hebben, maar is toch stevig om in te drukken en voelt qua afwerking prettig aan onder de duim.
De achterste schouderknoppen hebben een subtiele curve, waardoor ze prettig aanvoelen en goed te onderscheiden zijn van de voorste schouderknoppen.
Wel een verbeterpunt is de bijgeleverde kabel van USB-A naar USB-C, deze is wat aan de korte kant. Doorspelen tijdens het opladen betekent dus al snel plaatsnemen op de grond voor de tv of op de salontafel.

Prijs en verkrijgbaarheid

Vooralsnog zijn deze controllers nog niet officieel verkrijgbaar op het vaste land van Europa. Ik heb hem zelf gekocht via Amazon.com (link) voor €62,23 inclusief verzendkosten.
Ook op Amazon.co.uk is hij inmiddels verkrijgbaar. Voor kopers uit het buitenland zegt Amazon: neem voor garantie contact op met de maker van het product. Hier heb ik geen concrete informatie over, dus dat is een mogelijke valkuil.
Wanneer de controller in Europa beschikbaar wordt, heb ik niet kunnen vinden. Deze vraag en vraag naar info over garantie staan op moment van schrijven uit naar 8bitdo.

De schouderknoppen duidelijk in beeld.

Alles tezamen heeft 8bitdo met de SF30 Pro (en de SN30 Pro) een prima controller afgeleverd. Als je fan bent van de originele SNES controllers, voelen deze gamepads als thuiskomen. Hij is stevig gebouwd en heeft in het d-pad een absoluut hoogtepunt. De accu gaat meerdere speelsessies mee (20+ uur zeker) en de ondersteuning is goed.
Als minpunt is een bug aanwezig die pairing verhindert, wanneer je van handheld naar tv-modus wisselt. De bijgeleverde USB kabel is wat aan de korte kant.
Weet dat er geen NFC scanner op de controller zit en de rumble van de normale (niet-HD) variant is, dan voorkom je een miskoop indien die functionaliteit belangrijk voor je is.
De SF30 Pro is een dikke aanrader voor gamers die graag met controller hun vlieguren maken.

Edit 06-01-2018: eigen foto's toegevoegd.

Edit 09-03-2018: Voortschrijdend inzicht over bouwkwaliteit:
Na spelen van een onstuimiger spel (Bayonetta) blijkt het rubber van de thumbstick na enige tijd af te korrelen en zelfs geheel los te laten.
Met een extra beschermertje op de joystick werkt het nog prima, maar kwalitatief zwaar onder de maat. E-mail met klacht naar 8bitdo wacht nog op reactie.

Edit 16-03-2018: De voorgestelde oplossing van 8bitdo was om het rubber van de joystick opgestuurd te krijgen (kosteloos). Dan mocht ik het zelf opnieuw bevestigen. Op de vraag of dit een bekend productieprobleem is en ik kan verwachten dat vervanging bij herhaling nodig zal zijn, kwam geen antwoord.
Amazon was gelukkig zo behulpzaam om het hele aankoopbedrag (inclusief levering-, import- en retourkosten) te vergoeden als ik het product terugstuur.

Heb jij ook een 8Bitdo SF30 Pro controller Grijs, Multi-color?

Nette en vlotte review. Ik zou eigenlijk als tip willen meegeven om eigen foto's te gebruiken. Als je geen eigen materiaal in een review plaatst, dan lijkt het erop dat je een review hebt geschreven op basis van specificaties of reviews van anderen.
Ik heb dergelijke "reviews" vaker voorbij zien komen en daarbij kwam het neer op het verzinnen van een verhaal rondom specificaties en officiële persfoto's. Eigen foto's kun je over het algemeen met je smartphone maken, zorg ervoor dat je veel kunstlicht hebt of zorg voor veel daglicht.

Aan je tekst te zien, ga ik er vanuit dat je de controller ook daadwerkelijk in huis hebt, dus dat zit wel goed.
Dank voor het compliment en voor de tip. Ik twijfelde zelf ook al of eigen foto's beter zouden zijn. De promo foto's zijn zo mooi namelijk. :P
Maar je uitleg snijdt hout; eigen foto's volgen later vandaag.

Edit: toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Basbanaan op 6 januari 2018 12:31]

Heb deze controller ook sinds een week in mijn bezit (30 euro via aliexpress). Kan mezelf niet vinden in je switch problemen aangezien ik geen switch in mijn bezit heb :p.

Gebruik de mijne grotendeels voor mijn snes classic in combinatie met hun wireless dongle en voor mijn pc (speel race en vechtspellen liever met een controller).

Accuduur kan ik beamen dat die zeker geweldig is.
En ook de bouwkwaliteit is zeker goed, ik heb op de d-pad na bijna het gevoel dat ik een echte snes controller on mijn handen heb.

Toffe review review verder. +2
Goede review. Zit al een poosje te kijken naar de controllers van 8bitdo en dit is toch wel een mooi model voor zowel de Switch als de classic mini consoles met adapter.

@kabrok , bij welke aanbieder heb jij hem gehaald op Aliexpress? Ze worden veel aangeboden zie ik, maar koop dan liever bij een shop waarbij een tweaker al een goede ervaring heeft.
Nette review! Ik ben deze ook aan het overwegen maar weet het nog niet zeker. Heb je zelf ervaring met de Nintendo Pro Controller? Zo ja, de prijs niet meenemend in je overweging; welke zou je kiezen?
Dank!
Ik heb deze controller nu toch teruggestuurd, gezien de issues met het rubber (de rechter thumb stick begon ook af te brokkelen). Ik heb de pro controller van Nintendo besteld, en zal binnen 2 weken laten weten of hij ook zo fijn is.
Leuke controller. Ik zit er aan te denken om het vanavond te bestellen. Wat ik niet uit je recensie kan lezen is hoe het in de hand ligt na een aantal uur. Ik zelf heb kleine handen dus ik gok er op dat deze controller wel eens ideaal zou zijn. Wat is jouw mening @Basbanaan _/-\o_

Edit: Nadeeltje is wel dat er geen analoge triggers zijn. :'(

[Reactie gewijzigd door Ivysaur op 23 maart 2018 19:52]

Ik weet niet of je ooit een snes controller vast hebt gehad? Deze is namelijk bijzonder vergelijkbaar.
Hoe het ook zij, hij is voor mij (maat L handschoenen) prima voor lange game sessies. Dus met kleine handen moet het goed komen.

Edit: wat betreft de niet-analoge triggers, die heeft de pro controller ook niet.

[Reactie gewijzigd door Basbanaan op 23 maart 2018 21:13]

Ik gok dat dat zo'n 20 jaar geleden is dat ik voor het laatst een SNES controller in handen heb gehad, haha. Maar als jij bij lange sessies geen problemen hebt dan ga ik het zeker bestellen. De Xbox 360 wired is eigenlijk best te doen, maar ik zoek een leuke wireless en kwam jouw recensie tegen. Dus 1 + 1 is 2. 8-)

Nu bij Amazon (+ de receiver) is het 60 euro, ofzo. Dat is nog te doen.

edit: Vind het toch wel frappant om 60 euro uit te geven en daarna 1 tot 2 weken te moeten wachten tot levering. ;( Even een aantal dagen geduld, tot die tijd zoeken zoeken naar andere mogelijkheden tot koop. En anders toch maar een dualshock 4 + bluetooth dinges.

[Reactie gewijzigd door Ivysaur op 24 maart 2018 02:50]