Eminent EM7080 Review

LA-384 4 november 2010, 8.582 views

Eminent EM7080

Pluspunten

• Uitgebreid scala aan ondersteunde formaten (beeld en geluid)
  • Meegeleverde kabels (een kabel voor elke aanwezige aansluiting)
  • Onopvallend design
  • Mogelijkheid tot interne harde schijf
  • Uitgebreide aansluitmogelijkheden
  • Snelle opstarttijd
  • Netwerkaansluiting mogelijk

Minpunten

• Soms is de ondertiteling niet te synchroniseren

Geluidskwaliteit Score: 5
Inleiding:
Enkele maanden geleden kwam ik op het idee om over te stappen van een crt breedbeeld tv naar een full-hd led-tv. In eerste instantie werd me daarbij ook een home theater systeem bij aangesmeerd, maar het was al vrij snel duidelijk dat dit niet de kwaliteit kon leveren die mij werd beloofd. Het home theater systeem ging dus retour afzender. Een tijdje later heb ik een vervangend systeem aangeschaft bestaande uit losse speakers en een av-receiver. Het geluid is werkelijk fantastisch, mits de bron van goede kwaliteit is. En dat was precies wat ik nog miste. De dvd-speler welke voorheen goed presteerde, kon nu echt niet meer mee met de overige hardware. Het upscalen van dvd's was van slechte kwaliteit, waardoor het beeld al snel blokkerig werd. Tijd dus voor een alternatief.

Het werd mij al vrij snel duidelijk dat ik niet meer gelimiteerd wilde worden door een beperkte acceptatie van beeld- en geluidsdragers, waardoor een mediaspeler de meest logische keuze was. Na een uitgebreide zoek en vergelijk sessie viel mijn oog in eerste instantie op de eminent em7075 en de xtreamer. De eminent had het voordeel dat er een hdmi-kabel bij geleverd was en dat hij meer bestandsformaten af kon spelen. Op dat moment zag ik de eminent em7080 staan. Er was nog niet heel veel over bekend, maar de specificaties zagen er goed uit. Hij bleek in alle opzichten gelijk aan of beter dan de em7075, waardoor de keuze gemakkelijk gemaakt was.

Uiterlijk:
Aangezien de tv, versterker en geluidsboxen allen hoofdzakelijk zwart zijn, past de eminent em7080 hier mooi bij. Daarnaast is het vrij onopvallend vormgegeven waardoor je het vrijwel overal neer kunt zetten zonder dat het stoort. Het kastje is vrij solide, zodat je bij normaal gebruik niet bang hoeft te zijn dat er wat afbreekt. Het kastje zou misschien nog wel iets zwaarder mogen zijn, zodat hij meer grip heeft. Een klein minpuntje is het felgroene lampje wanneer de mediaspeler aan staat. Het komt tegenwoordig vaak voor dat er voor een blauw lampje wordt gekozen. Dit zou hem beter staan. Het lampje leidt echter niet af.

Aansluitingen:
Het aantal aansluitingen is naar mijn mening een groot voordeel van deze mediaplayer. Hoewel ik enkel een usb-poort en de hdmi-uitgang gebruikt, zijn vrijwel alle mogelijkheden aanwezig om dit kastje aan te sluiten. Aan de voorzijde bevinden zich 2 usb-ingangen en een e-sata ingang, welke gebruikt kunnen worden voor usb-sticks, harde schijven en andere opslag apparatuur. De bovenste usb-ingang is tevens de hoofd usb-ingang. Via deze ingang kan makkelijk de laatste firmware update worden uitgevoerd (iets waar Eminent tot op heden actief mee bezig is).

Aan de achterzijde bevinden zich legio mogelijkheden om de mediaplayer aan te sluiten op tv en/of versterker. Zoals hieronder op het plaatje te zien is, wordt alles duidelijk aangegeven. Zo zijn er de volgende mogelijkheden aanwezig:
- HDMI (1.3)
- Component (Pr, Pb, Y + R en L audio)
- Composiet
- S/pdif Optisch

Via de LAN aansluiting kan het apparaatje op het netwerk worden aangesloten. De USB-aansluiting is volgens mij alleen van toepassing indien je kiest voor een interne harde schijf.

Gelukkig komt Eminent met een compleet pakket aangezien alle kabels voor bovengenoemde aansluitingen worden meegeleverd.

Mijn Setup:
Ik gebruik de Eminent em7080 in combinatie met een Philips 40PFL9704H tv en een Onkyo TX-SR607 versterker. Hierdoor laat ik alle bewerkingen uitvoeren door de versterker, waardoor beeld en geluid in onbewerkte vorm doorgestuurd worden, voor de beste kwaliteit. Ik gebruik dus slechts de HDMI aansluiting, welke zowel beeld als geluid in alle ondersteunde formaten kan doorsluizen.

Featureset:
Zoals te vinden in de specificaties van de fabrikant, speelt dit apparaatje vrijwel alles af. Ik heb tot op heden slechts 1x meegemaakt dat de mediaspeler iets niet goed afspeelde. Het ging om een 5.1 dolby surround cd in .wav of .flac formaat. Het is mij nog niet duidelijk of het de mediaspeler was die hier problemen mee had, of de versterker, aangezien ik niet precies weet waar de decodering precies plaatsvond. Op dit moment wordt het beeld en het geluid zonder bewerking doorgestuurd naar de versterker, welke op zijn beurt het beeld en geluid decodeert en naar de speakers stuurt.

Beeldkwaliteit:
De beeldkwaliteit in combinatie met de versterker en de full-hd led-tv is werkelijk subliem. Let wel dat het beeld onbewerkt doorgestuurd wordt naar de versterker. De versterker zorgt voor de benodigde upscaling. Het verschil tussen 720p en 1080p is hiermee nauwelijks zichtbaar. SD beeldmateriaal (dvd en divx) is wel wat minder scherp, maar een stuk beter dan bij de dvd-speler welke ik eerst gebruikte.

Geluidskwaliteit:
De geluidskwaliteit is net als het beeld, geweldig. De pass-through functie maakt het mogelijk dat alles onbewerkt naar de versterker wordt gestuurd. Ik ben nog geen vreemde dingen tegengekomen. Ik vind het alleen opvallend dat het geluid van een gecomprimeerde avchd, soms beter is dan dat van een ongecomprimeerde bd-rip. Het klinkt voller bijvoorbeeld.

Gebruiksgemak:
Ik vind het apparaat makkelijk in gebruik. Ik heb een externe hardeschijf aangesloten op de usb-ingang. Op deze schijf is alles ingedeeld in mapjes. Hierdoor moet ik redelijk wat navigeren voordat ik heb wat ik wil hebben, maar daar kan de mediaspeler zelf niets aan doen. Ik heb wel gelezen dat je kunt werken met zogenaamde scripts, waardoor je met 1 druk op de knop, direct in het juiste mapje komt. Dit moet ik nog even proberen. Als dit inderdaad werkt zoals ik denk dat het werkt, dan krijgt dit onderdeel wat mij betreft 5 sterren ipv 4.

Ik vind het overigens wel een apparaat voor de "modernere" generatie. Als je al moeite hebt met het afspelen van een dvd in een dvd-speler, dan is de eminent em7080 misschien niet voor jou weggelegd. De mediaspeler heeft vrij veel opties en mogelijkheden, waardoor het onoverzichtelijk kan worden.

In het menu kan worden gekozen voor de weergave van specifiek video-, audio- en fotobestanden, of alles tegelijk. Indien de bestanden niet netjes worden geordend is dit een handige functie, in alle andere gevallen werkt het vrij omslachtig. Wel kan er snel geswitched worden tussen de verschillende bestandsweergaven, zodat je niet telkens helemaal opnieuw naar de locatie hoeft te navigeren.

Tijdens het afspelen kunnen een aantal dingen makkelijk worden aangepast.

Indien het video-bestand geen hoofdstukken bevat, hoef je niet te fast forwarden totdat je bij het gewenste punt bent uitgekomen. Je kunt simpel de tijd invullen. Daarnaast bevat de mediaspeler ook een optie waarmee het afspelen kan worden hervat vanaf het laatste punt waar je gestopt bent.

Ondersteuning:
Een sterk punt van de mediaspeler (eigenlijk van de fabrikant Eminent) is de geweldige ondersteuning. Eminent werkt hard aan nieuwe firmware voor dit product, wat betekend dat bijna elke maand wel een nieuwe update te vinden is. Sinds ik deze review heb geschreven (februari 2010), zijn er veel dingen verbeterd en toegevoegd. Het is fijn om te weten dat ze niet stilzitten.

Overig:
Ik lees regelmatig dat de fan erg luid is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze niet opmerk tijdens gebruik. Misschien wordt hij alleen geactiveerd als er een interne harde schijf aanwezig is.

Iets waar ik mij wel aan stoor is de ondertiteling. Deze loopt niet altijd gelijk, zeker niet wanneer het een .srt bestand betreft. Vaak kan ik dit succesvol aanpassen in de instellingen, maar het komt ook regelmatig voor dat deze instellingen totaal geen effect hebben. Soms lijkt het zelfs een negatief effect te hebben. Waar ondertiteling aan het begin zo'n 2 seconde voor of achter loopt, kan dit ineens uitlopen tot wel 10 seconde. Misschien is dit met de nieuwste firmware update te verhelpen, maar zolang dit nog niet opgelost kan worden, is dit wel een (het enige) serieuze minpunt.

Het kan voorkomen dat de review hier en daar niet helemaal lekker loopt, of dat je nog belangrijke informatie mist. Indien dit het geval is, schroom dan niet dit hieronder te vermelden in een reactie.

Heb jij ook een Eminent EM7080?

Ik heb een SA-PT560 Panasonic dolby surround via een optische kabel aan de 7080 gesloten echter loopt geluid niet gelijk aan beeld... weet iemand hoe dit op te lossen?
Loopt geen enkel mediabestand synchroon? Soms komt het wel eens voor dat het ene geluidsspoor wel goed loopt en het andere niet, dit is dan bron-afhankelijk.

Je zou eens kunnen proberen of het met hdmi wel goed werkt. De hdmi aansluiting verdient eigenlijk de voorkeur boven de optische aansluiting.

De usb aansluiting aan de achterkant is een zogenaamde slave aansluiting, hierdoor kun je de andere kant van je usb kabel in je pc stoppen en zo films naar je internet hdd blazen.
De usb aansluitingen aan de voorkant zijn master aansluitingen, daar kun je idd gewoon sticks/externe schijven aan hangen.
Verder een goeie review! Ik zit erover te denken om ook de 7080 aan te schaffen, maar dan met een 2TB schijfje erin ;)
Ook de aan de USB aansluiting aan de achterzijde kan je een externe harde schijf aansluiten.
Uitstekende review, enige wat ik nog mis zijn plaatjes :o
Apparaat zelf en de user interface zou leuk zijn.
Mooie review! Heb het apparaat zelf ook (naar volle tevredenheid). Om in te haken op je srt verhaal, het lijkt erop dat je verkeerde srt bestanden gebruikt? Ik heb namelijk totaal geen problemen met de synchronisatie hiervan? Zijn de subs op de pc wel synchroon?
Bedankt voor deze uitgebreide review.

Het ziet er zeer interessant uit !
Ik wil overgaan tot aankoop.
Heb nu de wd player in mijn bezit maar deze speelt jammer genoeg geen Avi af vanuit de camera.
Dat is een must voor mij,...enig idee als deze player dit wel ondersteund?
Dus film vanuit de filmcamera gecaptured op de pc. Is een andere avi dan bijv. divx.
Ook de ondersteuning van menu ben ik zeer blij mee.
Ik verwacht dat de em7080 geen problemen zal hebben met een ruw .avi bestand. Ik heb het zelf nog niet getest. Je zou het eens op het tweakers forum kunnen vragen.
Ik ben op zoek naar een mediaspeler en twijfel tussen deze eminent EM7080 en de acryan playon hd. Waarom zou ik voor de eminent EM7080 kiezen?
Die keuze kan alleen jij maken. Persoonlijk vind ik het een sterk punt van deze eminent dat hij audio zonder bewerking kan doorsturen naar de versterker. Alleen Dolby Digital TrueHd wordt niet doorgestuurd vanwege een niet afgenomen licentie van Dolby. Ik adviseer je om wat reviews en specificaties naast elkaar te leggen en zo een keuze te maken.
eerlijk ik heb spijt dat ik hem gekocht heb , dat irriterende geluid van de ventilator ik word er echt gek van .
Ik heb ook een WD mediplayer LIVE die is daarintegen muis stil.

waarom zit die ventilator er eigenlijk in voor kan je die niet uit zetten .

fantastische player maar de ventilator maakt echt een rot herrie en daarom vind ik het een dikke MIN .
Heb je de player al eens opengemaakt en gekeken of het kabeltje niet tegen de fan aanzit? Dit is een veelvoorkomend probleem.
Hoe is het met de ventilator, diverse revieuws gezien waarin men klaagde dat deze lawaai zou maken.
Herkennen gebruikers dit of hebben zij andere ervaringen.
Ik ben een leek op het gebied van de pc, kunnen jullie mij vertellen welke harde schijf ik erin zou kunnen plaats (merk en type)??
Dank voor de reacties.

[Reactie gewijzigd door w.relouw op 30 maart 2010 11:25]

Ik gebruik de eminent em7080 zelf voornamelijk voor films. Het geluid gaat via een versterker en staat eigenlijk altijd op standje bioscoop. Aan het einde van een film hoor ik een geluid, waarvan ik vermoed dat het de ventilator is. Echt storen doet het me niet, aangezien het alleen hoorbaar is, op het moment dat er geen media wordt afgespeeld.

Welke harde schijf kan ik je geen antwoord op geven. Hij ondersteund een interne 3,5" SATA harde schijf tot 1.5tb.
Als je meer dan 2 meter van de 7080 zit hoor je het nauwelijks meer. Zeker niet als je gewoon film aan het kijken bent.