Nikon D3000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm G VR + AF-S DX 55-200mm VR Zwart Review

Zandpad 19 april 2010, laatste update op 19 april 2010, 2.275 views

Nikon D3000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm G VR + AF-S DX 55-200mm VR Zwart

Pluspunten

• Lange accuduur
  • Stevige en makkelijk in de handliggende behuizing
  • Duidelijke instructie
  • Speciale guide-modus voor beginners

Minpunten

• Weinig accessoires beschikbaar
  • Relatief kleine buffer

Uitbreidbaarheid Score: 2
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
Sinds 12 februari heb ik deze camera in handen, en nu ik een aantal dagen intensief geschoten heb denk ik wel in staat te zijn een fatsoenlijke review neer te zetten. Dit is wel mijn eerste review, dus op/aanmerkingen zijn welkom!

Mijn keuze om deze camera te kopen is voor een groot deel bepaald omdat mijn ouders allebei een Nikon D60 hebben en ik deze dus meermalen in mijn hand heb gehad. Daarnaast is mijn budget ook niet al te groot en moest het wel een degelijke camera zijn. De keus voor een Nikon werd bepaald doordat we op school een of andere Pentax dingen gebruiken en deze zijn om de haverklap stuk of hapert het apparaat weer. Pentax viel dus af, dan hou je nog Canon en Nikon over... De D3000 had dus mijn voorkeur voor de vergelijkbare DSLRs van Canon (oa. 450D en 1000D). Ik gebruik de D3000 in combinatie met een Sandisk 4GB Ultra II. Met de hoogste resolutie en de instelling op fine maak ik 526 foto's en op normal maar ik 1000+ foto's.

Voor een lijst van specificaties zie:

Featureset
De resolutie van de sensors is niet de grootste of de beste in de wereld van de DSLRs. Maar het gaat hier ook om een instapmodel, waar dus hier en daar gekozen is voor een goedkoper alternatief. De sensor, een CCD van 23.6 bij 15.8mm, is de zelfde sensor als de D60. De beeldkwaliteit is goed, maar vanaf ISO 800 krijg je behoorlijk wat ruis helaas. Gelukkig heeft Nikon daar een antwoord op in de vorm van een ruisonderdrukking optie.

Met de kit lenzen heb je een aardig zoombereik. Deze bestaan uit een Nikkor AF-S DX 18-55 G VR en de Nikkor AF-S DX 55-200 VR. Het zijn niet topklasse lenzen, maar voor de starten en hobby zijn het goede lenzen om mee te beginnen. Beide lenzen ondersteunen autofocus en manualfocus, daarnaast zijn ze vibratiereducerend waardoor het ligt schudden van de hand tegen wordt gegaan. Ik heb hierbij wel 2 UV filters van Hoya gekocht als bescherming.

Het LCD paneel op de achterkant heeft een diameter van 3inch en heeft 230.000 pixels. Het scherm is niet kantelbaar en live view is ook geen optie op deze camera. De zoeker zit op de standaard plek, en valt eigenlijk niets over te zeggen.

Nikkon heeft bij deze camera een extra GUIDE modus ingebouwd, die de gebruiker stap voor stap vraagt wat hij/zij wil fotograferen en stelt aan de hand daarvan de camera in op de juiste instellingen. Daarnaast kan de gebruiker de instellingen zelf ook nog aanpassen. Dit is een groot voordeel voor beginners in de DSLR wereld.

De standaard scènes zijn Auto, Auto (Flits uit), Portret, Landschap, Kinderen, Sport/beweging, Close-up en Nachtportret. Daarnaast heb je natuurlijk nog Manual, Apperture, Shutter en Program. Ik heb nog niet de kans gehad alles scènes uit te proberen maar de twee auto standen, portret, sport/beweging en manual standen zijn heerlijk om snel een plaatje te schieten. In de manual stand is het in het begin wel even zoeken naar de knoppen voor diafragma en sluitertijd waardes, maar zodra je dat eenmaal onder de knie hebt is het een lust om foto's op de M stand te schieten.

Op de sportstand, met AF-A , single punt scherp stellen met continu shot kun je de knop letterlijk ingedrukt houden. De camera is in staat om iets meer dan 3 foto's per seconde te halen en de buffer is 5 foto's groot. Als je actieve D-lightning uit heb, kun je op deze manier doorschieten totdat je kaartje vol zit. Vooral voor snelle sporten is dit heerlijk. Zelf speel ik handbal, en daar gaat het er af en toe snel en hard aan toe, dan gebruik ik deze stand om van één schot zo'n 15 foto's te schieten en er een stel uit te kiezen die ik wil houden.

Voor schermer of felle situaties is actieve D-lightning een optie. Hoewel het ietsje langer duurt voordat de foto genomen is, is het verschil nauwelijks te merken en werkt deze feature verbluffend. Donkere plekken worden in eens een schaduw met duidelijk een persoon zichtbaar en een zonnevlek vertoont in een keer het standbeeld dat je wilde fotograferen. Het enige rare aan deze functie is dat tijdens het opnemen D-lightning alleen aan of uit kan, en bij retoucheren kunnen er drie standen worden gekozen.

Ergonomie & bedienings- mogelijkheden
De camera ligt lekker in de hand en mensen met grote handen zoals ik zullen de camera perfect vinden. De vingers van je rechterhand vallen precies om de handle en net niet tegen de camera aan. Daarnaast kun je dan makkelijk bij de ontspanknap en met je duim bij de knop van de sluitertijd en diafragma.

De camera heeft helaas (nog niet?) de mogelijkheid tot een grip, wat in protrait modus foto's maken dus moeilijk maakt. De camera zelf is niet lomp, of zwaar en voelt met deze twee lenzen zeer gebalanceerd aan.

Over de menu's heb ik niets te klagen. Alles is duidelijk in het Nederlands en opties zijn goed ingedeeld. De camera reageert ook snel en met de info knop vertelt de camera wat alles in houdt. Samen met de GUIDE modus (die ook in het Nederlands is) is de camera goed te begrijpen en maakt dit de camera tot een goede camera als instapper.

Snelheid en accuratesse van de automatiek
Dankzij de EXPEED proccesor en de CCD sensor reageert de camera snel op autofocus en mocht het dan nog niet lukken, of het schemert dan schijnt de camera zelf bij met een AF-A hulplicht. Deze optie is ook uit te schakelen. Met 3fps is het niet de snelst klikkende camera, maar ook hier moet worden gedacht het blijft een instapmodel. Met een opstart tijd van 3 seconden is de camera ook direct klaar voor gebruik. Wel moet men opletten bij de autofocus dat men op het juiste object scherp stelt. Ik dacht zelf een aantal keer goed scherp te stellen maar stelde de camera scherp op een object dan een aantal centimeter ervoor lag.

De buffer grootte had van mij wel wat groter gemogen. Onder normale instellingen bedraagt deze 5 beelden op JPEG fine. Ik heb de camera gister per ongeluk zo ingesteld dat ik 10 beelden in de buffer kon, maar ik weet niet meer hoe ik dat gedaan heb. De buffer grootte wordt tijdens het klikken netjes aangegeven in de zoeker op de plek waar het maximaal aantal foto's staat dat je nog kan maken in de vorm van rXX. XX staat natuurlijk voor het aantal foto's dat nog in de buffer past.

Beeldkwaliteit
Over de uiteindelijke beeldkwaliteit ben ik zeer tevreden. Met 10 megapixels zijn de foto's ook nog vergroot uit te printen. Of je kunt ze bijsnijden zonder veel details te verliezen. Wel is het LCD af en toe misleidend, dan denk je een scherpe foto te hebben gemaakt, maar op de computer zie je dan toch dat deze wat wazig is.

De kleuren verschillen per scene. Zo heeft close-up meer rode en groene tinten en de kinderen stand geeft kleding helder weer terwijl de huidtinten normaal blijven. De verschillende scènes maken het waard om het even uit te proberen.

ISO waardes variëren tussen ISO100 en ISO1600 met een optie voor ISO3200. Na ISO800 gaat de camera echt wat ruis produceren, maar niet in elk geval is dat hinderlijk. En je kunt het voor een deel tegen gaan door de ruisonderdrukking aan te zetten.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is stevig maar van plastic. De buitenkant voelt wel stevig aan, en het kan ook wel tegen een stootje. De camera is niet spatwater dicht er zijn een paar hoekjes (rondom de zoeker vooral) waar stof zich indrukt.

Met de Nikkon F-objectiefvatting is het wisselen van lens makkelijk. En zitten de lenzen stevig vast op de body. Zolang men zuinig met het apparaat omgaat zal er niet veel stof op de spiegel komen, en dankzij het schoonmaak programma van de camera blijf hij ook stofvrij.

Accuduur
Helaas kan ik hier nog weinig over zeggen, mijn accu is nog niet leeg geweest. Wat ik kan zeggen dat ik plusminus 350 foto's heb geschoten met hier en daar flits, LCD weergaves en veel autofocus. Ik heb nog steeds meer dan 2/3de accu over... Hier ga ik dus geen problemen verwachten. Het hebben van een tweede accu is toch geen slecht idee, want je weet nooit wanneer je je accu weer kan laden, en je zou maar zonder zitten...

Uitbreidingsmogelijkheden
Deze laten nog wel de wensen over. Ik volg een opleiding tot forensisch medewerker, waardoor ik wel eens foto's moet maken van bewijsmaterialen. Hiervoor wilde ik graag tetherend foto's maken. Canon levert hiervoor gratis software, maar Nikon doet het niet voor dit model. Daardoor moet ik third party software gebruiken, die niet altijd goed werkt.

Ook is er geen optie voor een grip op de camera. Dit maakt het maken van foto's in de portrait stand lastig maar het is wel te doen.

Gelukkig is er wel een uitgebreid aanbod aan externe flitsers, zelf gebruik ik de Nikkon Commander voor macro foto's. http://nikon.nl/nl_NL/pro...aram=0&RunQuery=l1&ID=721

De Nikon D3000 is duidelijk een instapmodel met een aantal beperkingen. Toch is het een goed model voor mensen die richting de DSLRs willen en niet al te veel geld willen uitgeven. Ga je voor een upgrade dan is de D5000 een betere optie. Ondanks dat de hoeveelheid accessoires de wensen overlaat is het aantal lenzen wel goed. Daarnaast zijn de functies van de camera wel breed genoeg om verschillende soorten foto's te maken. Kortom, goede camera voor de budget reeks en toch zul je er veel plezier aan hebben.

Edit 19-4-2010:
Nu na een aantal maanden heb ik wat vergelijkingsmateriaal van mezelf. Omdat ik voornamelijk in sporthal fotografeer is ISO1600 echt een must, wat ruis oplevert, zeker op rode vlakken. Daarnaast gebruik ik hem in de kroondomeinen en bossen rondom Apeldoorn. Hierbij gebruik de A stand met centrum- of spotmeting. Hierdoor kan een foto soms heel erg overbelicht raken als je spotmeting op een hert gebruikt. Of heel erg onderbelicht raken als je centrummeting gebruikt...

Edit2 19-4-2010:
Als ondersteuning van het bovenstaande heb ik 3 foto's bijgevoegd:

Foto 1
Univé-Achilles Heren 1 promotie wedstrijd naar de 1ste divisie. Cirkelverdediger nummer 11, twee minuten tijdstraf nummer 11, 7 meter worp voor Achilles.
Manual, F4,5, ISO1600, 1/160, +5EV, 70mm

Foto 2
Macro foto van een bij op een bloem met bokeh.
Aperture, F4,5, ISO 200, 1/1600, 70mm

Foto 3
Damhert vlakbij de uitkijkpost op Het Aardhuis te Apeldoorn. Spotmeting ging dus mis.
Aperture, F4,5, ISO 200, 1/100, 48mm

• Sandisk 4GB Ultra II
  • Sandisk 4GB Extreme III
  • Sandisk 8GB Ultra II
  • Nikkor 18 - 70 F/3,5-4,5G ED IF
  • Hoya HD UV filters
  • Third party grip met 2 orginele EN EL9a
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Nikon D3000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm G VR + AF-S DX 55-200mm VR Zwart?

Nette review, op wat spellingsfoutjes na ;) ben zelf aan het oriënteren en kan wat punten uit je review meenemen in mijn evaluatie van verschillende camera's.
Je review is wel redelijk standaard, d.w.z. wat je vertelt is ook te vinden in de meeste reviews door fotografiewebsites en tijdschriften. Tip voor de volgende keer: probeer aan te geven wat je echt opviel of wat nog verbeterd kan worden, zeker als je vergelijkingsmateriaal hebt zoals de camera van je ouders. Verder niets op aan te merken, netjes voor een eerste review.
2 maanden verder en hier is je antwoord. Ik vond zelf dat ik nog niet in staat was om dat te doen, nu heb ik een goed beeld ervan. Hopelijk kan ik nog wat foto's uploaden!
Dat de spotmetering op een hert dit opleverd lijkt me logisch. En de plant is prima belicht out of camera.

Of het zwart is te zwart of het wit is blown out. Dus dit is prima.

En de kleur in de sporthal is een verkeerde witbalans.

Kortom doet de camera het prima maar moet je misschien nog wat meer oefenen :)
De plant is zo out of the camera. En zeker niets mis mee.

De sporthal wit balans is TL. En het hele dak hangt er vol mee?
Maakt niet uit, het is alsnog een automatische instelling die verkeerd kan uitpakken. In JPEG had ik de camera altijd op Automatisch staan, mocht dat niet goedgaan dan paste ik het later wel aan. In RAW is het een ander verhaal.

De foto van het hert heeft niet bepaald een optimale belichting. Spotmetering... sja, niet echt geschikt voor die omstandigheid blijkbaar. Spot is sowieso heel moeilijk om te gebruiken, je had beter centrum-weighed kunnen doen als je al geen 3D Color Matrix II wilt gebruiken. Op mijn D90 heb ik die modus op mijn Fn-knop staan, omdat ik ook centrum-weighed nauwelijks gebruik. De rest gaat allemaal op 3DCM2. Het hert valt echter nog wel te redden met een aantal kleine bewerkingen. Ik denk dat je met het naar beneden brengen van de exposure en misschien wat toevoegen van saturatie en contrast een heel mooi plaatje overhoudt. De scherpte is namelijk prima!

Ik raad je aan om in het vervolg niet meer zo te zitten aan de opties die nu leiden tot foutjes. Witbalans en belichting zijn in principe prima in de nabewerkingssoftware te regelen, dus beperk je tot de standaarddingen als het diafragma, de sluitertijd en ISO-waarde. En schiet in RAW als dat mogelijk is! :)

Nu even over je review:
- Je raadt aan om bij hogere ISO-waarden de ruisonderdrukking aan te zetten. In verschillende tests, waaronder die van Tweakers, is naar voren gekomen dat dat geen zin heeft. Voor ruis uit hoge sluitertijden is het een ander verhaal, maar beide werkingsmechanismen zijn compleet verschillend.

- AF-A is niet verstandig voor sport. Dat zeg je ook niet letterlijk, maar je hebt hem bij die bezigheden wel op die modus staan. AF-A is eigenlijk een mengeling tussen AF-S (single servo) en AF-C (continuous) en de camera bepaalt wanneer wat gebruikt wordt. Voor sport is AF-C altijd aan te raden, omdat sporters over het algemeen nogal bewegen. Dan is het niet zo handig als de camera op AF-A bepaalt dat hij één keer scherpstelt, bijvoorbeeld bij een golfer die stilstaat. Het moment wat jij wil vastleggen zal waarschijnlijk de swing zijn waarbij de golfer nog wat naar voren of naar achteren beweegt, maar dat weet de camera niet en dus krijg je in pakweg de helft van de gevallen een onscherpe plaat.

- Als iemand in RAW schiet, maakt je stukje over de kleuren niet zoveel uit. Dat zou je erbij kunnen zetten als je dat nodig vindt. Als ik zelf in JPEG schiet, verkies ik de instelling Vivid. Dat levert op mijn D90 de mooiste foto's op, al is dat wat persoonsafhankelijk.

Verder is het een leuke review hoor! Je vertelt duidelijk wat jouw ervaringen met de camera en lenzen zijn en da's heel belangrijk! :)
Ik weet niet precies wat je bedoelt. Mijn D3000 heeft alleen een optie "Ruisonderdrukking". Nu met mijn D5000 heb ik twee verschillende ruisonderdrukkers: hoge ISO en Lange Sluitertijd.

Op de D3000 heeft het wel nut om het aan te zetten omdat het de hoge ISO ruis eruit haalt. De D5000 heeft iets meer gradaties en iets meer keuze daarin.
Je kunt beter dan in raw schieten en het achteraf nog aan passen. of je neemt een wit blaadje mee en je stelt daarop je balans af.
Uitbreidbaarheid:
had je deze opties niet van te voren kunnen bekijken?

De D3000 heeft een andere doelgroep dan de groep met tethering en grip.
Dat heb ik ook gedaan...
Tethering en grip is absoluut niet nodig voor mij, het was leuk geweest als het had gekunt...
Ik weet niet of je deze al geprobeerd had, maar bij mij werkt het helemaal goed: http://www.diyphotobits.c...tobitscom-camera-control/

Je kunt in die HTML zelf eea aanpassen waardoor de layout anders wordt. Ik heb 'm zo gemaakt dat ik de foto na het maken vol in beeld krijg, wat handig is voor studiotoestanden.

Wat betreft een grip: kijk eens in China. http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.28916 zou moeten passen denk ik (garantie geef ik je niet) Kost je nog flink minder dan een originele Nikon grip zou kosten. Het blijft behelpen (controleer even of en hoe de ontspanknop werkt, ik denk via IR), maar dat hou je met camera's in deze prijsklasse. Ik gebruik zelf een model waar wel een grip voor beschikbaar is, maar ben juist blij dat ik een relatief compacte camera in handen heb. :)