Panasonic Lumix G DC-G9 Body Zwart Review

Robemo 28 december 2017, laatste update op 7 januari 2018, 233 views

Panasonic Lumix G DC-G9 Body Zwart (Product gekocht)

Wow. Wat een verrassing. Na jaren met vooral full frame systemen te hebben rondgesjouwd, net kennis gemaakt met dit kleine ding. Supersnel, degelijk, prettig in de hand en geweldige foto's. Misschien geen camera voor ruis fetisjisten, want bij hoge iso's is er wel wat ruis. Maar verder ....

Pluspunten

• Snel, sneller, snelst
  • Compact en degelijk
  • Prettige bediening
  • Geweldig veel mogelijkheden
  • Prima foto en video kwaliteit

Minpunten

• Iets meer ruis dan Full frame camera

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5
Ik heb de camera net een dag, dus een volledige review is niet aan de orde. Meer een eerste indruk. En die is voornamelijk .... WOW. Wat een beest van een camera. Vanaf het eerste moment valt de enorme werkingssnelheid op. Door de super lichte ontspanknop wordt dat gevoel nog versterkt. Je eerste foto heb je gemaakt voordat je er erg in hebt. Ik fotografeer al ruim 40 jaar en heb al wat bijzondere camera's in handen gehad. Maar deze mag er wezen. Qua snelheid voelt het aan als een top digitale reflex van de grote merken. Zonder enige hapering wordt er scherpgesteld en afgedrukt. Ook met wat 'oudere' lenzen.

De handligging is geweldig en de bediening lijkt ook afgekeken van de grote jongens. Soepele en logische bediening met goed voelbare knoppen. Dat zie je echt wel slechter, ook bij duurdere modellen. Het volledig draaibare scherm vind ik prettig, maar dat is misschien persoonlijk. De touchbediening werkt even vlot als de rest van de camera. Uitschakelbaar als je dat wilt. Maar daar waar sommige moderne camera's beginnen te lijken op een computerspeletje, voelt dit model gelukkig nog aan als een 'ouderwetse' camera, ondanks dat hij vol zit met de allerlaatste snufjes.

De zoeker is fenomenaal. Helder, scherp en snel met een prima weergave van hoe de foto er uit komt te zien. En groot! Ongelooflijk, zelfs groter dan die van mijn full frame reflex. Hoewel ik jaren moeite had met elektronische zoekers kan ik eigenlijk niks negatiefs verzinnen over deze zoeker.

Helaas is het weer somber en koud, dus nog geen spannende foto's kunnen maken. In het slechte licht wel wat plaatsjes gemaakt om de boel te testen en de resultaten zijn echt goed. De beste kwaliteit die ik gezien heb van een Micro Four Thirds model.

Voor mij staat mijn keuze nu vast. Ik doek mijn full frame systeem op. Het gezeul met grote camera's en lenzen begon mij al langer tegen te staan. Nu de kwaliteit van deze MFT camera zo hoog is geworden durf ik het wel aan. Het beetje meer ruis bij de hoogste ISO's is nauwelijks storend. Bovendien kun je het gebruik van die hoge ISO's vaak vermijden met deze camera, omdat de beeldstabilisatie erg goed werkt.

Ik zal als ik wat meer heb kunnen doen met de camera deze review aanvullen, maar voorlopig ben ik een tevreden fotograaf. Wow.

Op dag twee is het weer zo mogelijk nog slechter. Dus veel binnenshuis uitgeprobeerd in weinig licht. Zonder handleiding kom je een aardig eind met deze camera, omdat het fotografische deel zo 'traditioneel' is uitgevoerd. je vindt alles vrij eenvoudig. Maar de camera beschikt over zoveel mogelijkheden op gebied van foto en video, zoals 6K foto (18 megapixel foto's uit een videostream), post-focus (achteraf scherpstelpunt kiezen), 4K video, dat de beknopte handleiding geen uitkomst biedt. Zoals tegenwoordig gebruikelijk moet je dan de volledige handleiding van internet halen (342 pagina's!). Snel op tablet en telefoon gezet om makkelijk te kunnen raadplegen.

Het spelen met 6K foto is indrukwekkend. Je merkt dat video en foto steeds dichter naar elkaar toe groeien. Een interessant artikel dat ik onlangs las wees daar al op. De schrijver zag dat als een logische ontwikkeling, omdat het menselijke visuele systeem in feite ook een soort 'permanente videostream' is naar onze hersenen. Ook al kunnen we kijken naar een stilstaand beeld, dan nog is het in feite een 'videostream', want als er een vlieg door het stilstaande beeld vliegt, dan zien we die ook. Mensen dromen ook niet in stilstaande beelden, maar in bewegende beelden. Met deze camera licht je simpel één foto van 18 megapixel uit een videostream van 30 of 60 beelden per seconde. De kans dat je dan het goede moment hebt 'gepakt' is dan groot.
Daarnaast kan de camera ook 'gewoon' serieopnames maken tot zelf 20 beelden per seconde. Daar kan mijn full frame reflex een puntje aan zuigen.

Om een volledig beeld van de foto en video kwaliteit te krijgen, heb ik wat meer tijd nodig. Maar de tot nu toe hoofdzakelijk binnenshuis geschoten beelden beloven veel goeds. Video ziet er gewoon perfect uit, zeker vergeleken met de full frame reflex. Dat gaat ook een stuk makkelijker door de fantastische autofocus, ook in weinig licht. Ook de foto's zien er goed uit. Erg scherp, natuurlijke kleuren, veel dynamiek en verrassend weinig ruis. Natuurlijk iets meer dan full frame, maar opvallend makkelijk te bewerken en ruis te verwijderen in bijvoorbeeld Lightroom. Hoewel ik stop met Adobe in de zin dat ik geen abonnement wil nemen, wordt gelukkig de G9 nog net ondersteund door de laatste update van mijn 'oude abonnementvrije' Lightroom-versie. De RAW files van de G9 zijn zeer goed te bewerken en geven fraaie resultaten. Maar zelfs de JPEG's uit de camera zien er prima uit.

Alvast twee plaatjes in extreem weinig licht (alleen kerstverlichting). Wilde een 80 megapixel foto plaatsen, maar dat bleek niet zo simpel. Allereerst mag de foto niet groter zijn dan 4 MB. Dat is niet veel, maar met veel compressie kom je daar nog wel. Maar toen bleek er ook nog een limiet te zijn van 10.000 megapixel breedte. Nou goed, hierbij dus de aardbeien in iets gekrompen versie van 75 megapixel en zware compressie. Het origineel is beter.

Heb jij ook een Panasonic Lumix G DC-G9 Body Zwart?

Mooie review, heb ook interesse in deze camera