Panasonic Lumix G DC-G9 Body Zwart

Panasonic Lumix G DC-G9 Body Zwart Review

Robemo 28 december 2017, laatste update op 2 december 2019, 1.510 views Product gekocht

Panasonic Lumix G DC-G9 Body Zwart

Na jaren met vooral full frame systemen te hebben rondgesjouwd, is deze camera een verademing. Supersnel, degelijk, prettig in de hand en geweldige foto's. Een sterke allrounder. Voor fotografen die goede resultaten in de dagelijkse praktijk belangrijker vinden dan pixel peepen, laboratorium meetwaarden en marketing slogans.

Pluspunten

• Snel, sneller, snelst
  • Compact en degelijk
  • Prettige bediening
  • Geweldig veel mogelijkheden
  • Prima foto en video kwaliteit
  • Geruisloze werking
  • Sterke allrounder
  • Belachelijk goedkoop

Minpunten

• Bij hoge ISO's iets meer ruis dan FF
  • Service kan beter

Snelheid en automatiek Score: 5
Batterijduur Score: 4
Uitbreidbaarheid Score: 5
Het werd tijd mijn recentie die ik schreef vlak na aanschaf van de camera te vervangen na ruim 1 jaar en 9 maanden gebruik. Zijn de ervaringen nog steeds zo positief?

Ik schreef destijds dat ik de Lumix G9 met lenzen aanschafte ter vervanging van een complete full frame spiegelreflex set van een bekend merk. Body's en lenzen van de hand gedaan voornamelijk omdat die set zeer zwaar en omvangrijk was geworden en erg belastend werd bij reizen. Voor sommige trips moest ik zelfs kiezen wat ik wel of niet mee kon nemen. Tja, een beetje het doel voorbij geschoten met die set. Ik wilde dus kleiner en lichter. Daarom vielen full frame spiegelloze camera's al snel af, want al zijn de camera's meestal kleiner en lichter, als systeem maakt het nauwelijks iets uit. De lenzen blijven fors en zwaar. Daarnaast vond ik veel camera's niet prettig te bedienen, maar dat is persoonlijk.

Ik had voor mijn keuze al wat geëxperimenteerd met camera's met kleinere sensoren. Van APS-C tot 1 inch sensoren. De keuze viel uiteindelijk op Micro Four Thirds (MFT), omdat het aanbod aan lenzen daarvoor erg groot is en bovendien met adapters allerlei lenzen bruikbaar zijn. Lenzen zijn nu eenmaal belangrijk in fotografie en een grote keuze aan goede lenzen is prettig. Het valt wat buiten het bestek van deze recentie, maar bij mijn keuze werkte de stortvloed aan informatie op internet en Youtube eigenlijk niet mee. Er wordt een hoop onzin geschreven over vermeende voor- en nadelen van sensorformaten. Ik ga er maar verder niet op in. Mijn belangrijkste criterium was de gewenste en benodigde beeldkwaliteit. Daarbij constateerde ik in mijn praktijktests, dat de beeldkwaliteit van moderne MFT sensoren zo hoog is, dat die in de praktijk nauwelijks onder doet voor grotere sensoren. Ja, in reviews maken ze soms een heel nummer van betere meetwaarden of studio vergelijkingen, maar in de praktijk en met wat ervaring kun je met MFT-camera's foto's maken die niet of nauwelijks te onderscheiden zijn van camera's met grotere sensoren. Daarbij komt dat een camera als de G9 veel snufjes aan boord heeft die helpen om een goede foto te maken.

Over die snufjes gesproken, ik ben met mijn 40 jaar fotografie-ervaring al wat langer onderweg en koos de G9 niet vanwege al die snufjes. Sterker nog, pas nadat ik na een paar maanden de 342 pagina's handleiding had gedownload kwam ik achter al die snufjes. Ik koos naast de al genoemde overwegingen primair voor de G9 vanwege de goede beeldkwaliteit, de prettige handligging en de eenvoud in het gebruik. Er zijn tegenwoordig genoeg high tech camera's, die onprettig zijn vast te houden en moeilijk zijn in het gebruik. Het lijken soms meer computerspelletjes met soms ingewikkelde en onlogische keuze-menu's. Daar gaat men zich na een tijdje toch aan ergeren.
De G9 lijkt meer op een 'ouderwetse' camera. Ietsje groter en zwaarder, maar heel fijn in de hand en met keuze-menu's en knoppen, die zelfs te bedienen zijn zonder de handleiding te lezen. Maar als je alle snufjes gaat gebruiken, dan is die handleiding echt nodig. Als old-schooler voelde de G9 meteen vertrouwd aan. Duidelijk ontworpen met inbreng van fotografen. Resultaat, een echte 'fotografen-camera'.

En ook nog tevreden na 1 jaar en negen maanden? Jazeker, heel erg zelfs. Natuurlijk zie je wel eens dat eigenaren in reviews hun eigen keuze verdedigen, maar daar ben ik echt te oud voor. Als de camera had teleurgesteld, had ik dat hier zeker laten weten. Maar ik ben echt een tevreden fotograaf met dit toestel. De camera is door mij gebruikt in allerlei rollen en omstandigheden. Sociale fotografie, straatfotografie, sportfotografie, reisfotografie, natuurfotografie, steden/architectuurfotografie, productfotografie. Van alles en nog wat en soms in weer of geen weer.
Ik werd eigenlijk aangenaam verrast door sommige 'snufjes' omdat ze zo goed werken. Zoals de gestabiliseerde sensor. Lensstabilisatie kende ik al langer, maar met deze sensorstabilisatie kun je ineens foto's maken onder omstandigheden die vroeger niet denkbaar waren. Gewoon uit de hand in schemerdonker. En je kunt de ISO waarden langer laag houden, zodat ruis geen rol speelt. Echt fraai.
Of sportfotografie met de electronische sluiter. Helemaal geruisloos. Geweldig. De auto-focus werkt razendsnel en accuraat. Indrukwekkend. Zelf ben ik van de oude school uit de tijd dat nog handmatig werd scherpgesteld, ook bij snelle actie. Ik doe dat nog steeds vaak. Op het circuit stel ik handmatig scherp op de plek waar ik het voertuig wil vastleggen en maak dan precies op tijd de opname al dan niet met meetrekken van de camera voor de beweging. Altijd scherp ook zonder auto focus. In recensies (of in marketingbrochures) wil men je doen geloven dat camera's perfecte auto focus hebben, bijvoorbeeld op ogen en beweging volgend. Allemaal leuk en aardig maar ik moet de eerste camera nog tegenkomen die weet waarop ik precies wil scherpstellen. Ook de G9 weet dat niet. Autofocus wordt overgewaardeerd. Iedere serieuze fotograaf heeft meer aan wat goede basistechniek om zelf scherp te kunnen stellen. Dat neemt niet weg, dat de autofocus van de G9 indrukwekkend is en in veel situaties een echt goed hulpmiddel biedt. Want dat is het eigenlijk. Een hulpmiddel.
Ik zag een beetje op tegen de electronische zoeker, maar ook dat gaf in de praktijk geen problemen. Hij is zo goed en scherp, dat je het in het begin niet in de gaten hebt. Pas als je meer informatie in de zoeker projecteert, realiseerde ik me dat het electronisch was. En eigenlijk wel zo handig al die info in je zoeker. Zoals de electronische horizon over twee assen. De camera recht houden is zo een fluitje van een cent.
Ook opvallend is, dat de camera over de hele periode geen enkele hick-up heeft gegeven. Geen rare foutmeldingen of vastlopers. Dat zie je echt wel anders.

En de beeldkwaliteit kan met gemak de toets der kritiek doorstaan. Ik kon de afgelopen tijd de beelden naast beelden van andere camera's leggen. Verrassend hoe goed de kwaliteit is. Ook bij blind-testen met derden springen de G9 beelden eruit.
Zijn er dan echt geen nadelen te verzinnen? Nou, misschien dan één. Omdat ik mij heel vroeg voor de camera had ingeschreven, kreeg ik de batterij-grip gratis nageleverd. Aardig van Panasonic. Daarin gaat een extra accu, zodat de accuduur verdubbelt. Heel handig en fijn. De camera wordt wel een stukje groter en zwaarder, maar met grip en met wat langere lenzen houdt de camera dan heerlijk vast. Maar .... de boel weegt dan wel weer ruim een kilo en echt onopvallend ben je dan ook niet meer. Dus toch een nadeel? Nou niet echt, een beetje zeuren natuurlijk, want hij kan er ook gewoon weer af.

Zoals gezegd, een tevreden fotograaf, die durft te vertrouwen op zijn camera voor alle klussen en omstandigheden. Hopelijk nog vele jaren. De bijgevoegde opnames spreken voor zich. (Alle foto's maak ik in RAW formaat, waarna ik ze 'ontwikkel' in Lightroom. Vanwege de 4 megabyte limiet van de site zijn de foto's nog eens stevig gecomprimeerd. Een Jpeg foto direct uit de camera is al snel 10 megabyte of meer. Er is dus wel wat verlies en de foto's zijn net iets minder 'crisp'. Maar ze geven wel een aardige indruk).

O ja, voor ik het vergeet. Met de huidige prijs (nazomer 2019) is de camera concurrentieloos. Vind maar eens een camera met zulke top specificaties en mogelijkheden voor deze prijs. Dat gaat echt niet lukken. Een koopje.

Tenslotte een onderwerp dat eigenlijk nooit in reviews aan de orde komt, namelijk de service nà de aankoop. Hoe staat het ermee als je eens iets hebt aan je camera? In de ruim 40 jaar dat ik fotografeer heb ik natuurlijk wel eens gebruik moeten maken van de diensten van de service-organisaties. Ik heb altijd gebruik gemaakt van camera’s van de ‘grote merken’ en op een enkel incident na kreeg ik meestal prima service. Als je geld verdient met je camera is dat best belangrijk en die groten hebben meestal ook een soort ‘pro’ service al dan niet tegen betaling, waardoor je opties hebt als een vervangende camera en kortere wachttijden.
Nu Panasonic steeds meer camera’s levert die zich ook richten op de ‘professionals’ (mensen die geld moeten verdienen met hun camera) heeft ook Panasonic zo’n ‘pro-service’ aangekondigd …….. behalve in Nederland (maar wèl in bijvoorbeeld België). Tja, hoe zit het dan met service in Nederland. Nou, dat is de meer ‘consumenten-service’ waarbij Panasonic zelf niks repareert en je via een weinig zeggend call-centre meteen doorverwijst naar het bedrijf Tech Repair. Zo bleek mij toen ik dacht iets simpels te vragen aan Panasonic. Mijn camera had last van losgaande bekleding, iets dat in voorgaande jaren wel bij meer camera’s van andere merken gebeurde. Op zich geen ramp, maar wel vervelend. Ik vroeg of ik het stukje bekleding kon bestellen, omdat de oude niet goed meer paste na het loslaten. Panasonic gaf meteen aan niets voor mij te kunnen betekenen. Ik moest mij maar melden bij Tech Repair. Een bedrijf overigens dat allerlei merken en apparatuur repareert, maar dat een nogal matige klantwaardering krijgt van zo’n 2,5 uit 5. Kijk zelf maar eens op internet, sommige ervaringen zijn niet mals. Toch dit bedrijf benaderd, maar ook zij konden geen stukje bekleding leveren (levert Panasonic niet, zei men). Ik moest de camera maar opsturen, want dan zou men een heel stuk camera moeten vervangen (kaartleeseenheid, afdek klep en frame). Kortom, ik zou dan mijn technisch 100% functionerende camera voor onbepaalde tijd kwijt zijn en ter vervanging van een stukje bekleding ging men dan in mijn camera grutten. Wat zou u doen? Er zijn zat verhalen op internet te vinden, ook over dit bedrijf, waarbij goed werkende producten met nieuwe defecten of schade terug worden gestuurd. Dus maar wat op internet gezocht en voilá, ik vond het klepje inclusief bekleding op diverse buitenlandse sites. Gewoon besteld voor paar tientjes en bekleding overgezet. Opgelost. Ik hoop dat Panasonic in Nederland zijn service op het niveau brengt van zijn producten, want dit kon echt beter. Te beginnen met het beschikbaar stellen van onderdelen, want het is toch raar dat ik ze van het andere eind van de wereld moet halen. Ik heb dit uiteraard ook voorgelegd aan Panasonic. Men kwam keurig op de lijn met excuses. Men hoopt het in de toekomst beter te doen. En ik ook, want de G9 en hun andere top camera's verdienen de beste service.

Heb jij ook een Panasonic Lumix G DC-G9 Body Zwart?

Mooie review, heb ook interesse in deze camera
Dank voor de uitgebreide review!
Erg nuttig, zo'n uitgebreide recensie. Het bevestigd de positieve indruk die ik al had.