1 review

Panasonic Lumix G DC-G9 Body Zwart - Reviews

Panasonic Lumix G DC-G9 Body Zwart Review

Robemo 28 december 2017, laatste update op 15 juni 2018, 969 views Product gekocht

Panasonic Lumix G DC-G9 Body Zwart

Wow. Wat een verrassing. Na jaren met vooral full frame systemen te hebben rondgesjouwd, is deze camera een verademing. Supersnel, degelijk, prettig in de hand en geweldige foto's. Misschien geen camera voor ruis fetisjisten, maar de ruis is echt gering en makkelijk te verwijderen.

Pluspunten

• Snel, sneller, snelst
  • Compact en degelijk
  • Prettige bediening
  • Geweldig veel mogelijkheden
  • Prima foto en video kwaliteit
  • Geruisloze werking

Minpunten

• Iets meer ruis dan Full frame camera

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5
Ik heb de camera net een dag, dus een volledige review is niet aan de orde. Meer een eerste indruk. En die is voornamelijk .... WOW. Wat een beest van een camera. Vanaf het eerste moment valt de enorme werkingssnelheid op. Door de super lichte ontspanknop wordt dat gevoel nog versterkt. Je eerste foto heb je gemaakt voordat je er erg in hebt. Ik fotografeer al ruim 40 jaar en heb al wat bijzondere camera's in handen gehad. Maar deze mag er wezen. Qua snelheid voelt het aan als een top digitale reflex van de grote merken. Zonder enige hapering wordt er scherpgesteld en afgedrukt. Ook met wat 'oudere' lenzen.

De handligging is geweldig en de bediening lijkt ook afgekeken van de grote jongens. Soepele en logische bediening met goed voelbare knoppen. Dat zie je echt wel slechter, ook bij duurdere modellen. Het volledig draaibare scherm vind ik prettig, maar dat is misschien persoonlijk. De touchbediening werkt even vlot als de rest van de camera. Uitschakelbaar als je dat wilt. Maar daar waar sommige moderne camera's beginnen te lijken op een computerspeletje, voelt dit model gelukkig nog aan als een 'ouderwetse' camera, ondanks dat hij vol zit met de allerlaatste snufjes.

De zoeker is fenomenaal. Helder, scherp en snel met een prima weergave van hoe de foto er uit komt te zien. En groot! Ongelooflijk, zelfs groter dan die van mijn full frame reflex. Hoewel ik jaren moeite had met elektronische zoekers kan ik eigenlijk niks negatiefs verzinnen over deze zoeker.

Helaas is het weer somber en koud, dus nog geen spannende foto's kunnen maken. In het slechte licht wel wat plaatsjes gemaakt om de boel te testen en de resultaten zijn echt goed. De beste kwaliteit die ik gezien heb van een Micro Four Thirds model.

Voor mij staat mijn keuze nu vast. Ik doek mijn full frame systeem op. Het gezeul met grote camera's en lenzen begon mij al langer tegen te staan. Nu de kwaliteit van deze MFT camera zo hoog is geworden durf ik het wel aan. Het beetje meer ruis bij de hoogste ISO's is nauwelijks storend. Bovendien kun je het gebruik van die hoge ISO's vaak vermijden met deze camera, omdat de beeldstabilisatie erg goed werkt.

Ik zal als ik wat meer heb kunnen doen met de camera deze review aanvullen, maar voorlopig ben ik een tevreden fotograaf. Wow.

Op dag twee is het weer zo mogelijk nog slechter. Dus veel binnenshuis uitgeprobeerd in weinig licht. Zonder handleiding kom je een aardig eind met deze camera, omdat het fotografische deel zo 'traditioneel' is uitgevoerd. je vindt alles vrij eenvoudig. Maar de camera beschikt over zoveel mogelijkheden op gebied van foto en video, zoals 6K foto (18 megapixel foto's uit een videostream), post-focus (achteraf scherpstelpunt kiezen), 4K video, dat de beknopte handleiding geen uitkomst biedt. Zoals tegenwoordig gebruikelijk moet je dan de volledige handleiding van internet halen (342 pagina's!). Snel op tablet en telefoon gezet om makkelijk te kunnen raadplegen.

Het spelen met 6K foto is indrukwekkend. Je merkt dat video en foto steeds dichter naar elkaar toe groeien. Een interessant artikel dat ik onlangs las wees daar al op. De schrijver zag dat als een logische ontwikkeling, omdat het menselijke visuele systeem in feite ook een soort 'permanente videostream' is naar onze hersenen. Ook al kunnen we kijken naar een stilstaand beeld, dan nog is het in feite een 'videostream', want als er een vlieg door het stilstaande beeld vliegt, dan zien we die ook. Mensen dromen ook niet in stilstaande beelden, maar in bewegende beelden. Met deze camera licht je simpel één foto van 18 megapixel uit een videostream van 30 of 60 beelden per seconde. De kans dat je dan het goede moment hebt 'gepakt' is dan groot.
Daarnaast kan de camera ook 'gewoon' serieopnames maken tot zelf 20 beelden per seconde. Daar kan mijn full frame reflex een puntje aan zuigen.

Om een volledig beeld van de foto en video kwaliteit te krijgen, heb ik wat meer tijd nodig. Maar de tot nu toe hoofdzakelijk binnenshuis geschoten beelden beloven veel goeds. Video ziet er gewoon perfect uit, zeker vergeleken met de full frame reflex. Dat gaat ook een stuk makkelijker door de fantastische autofocus, ook in weinig licht. Ook de foto's zien er goed uit. Erg scherp, natuurlijke kleuren, veel dynamiek en verrassend weinig ruis. Natuurlijk iets meer dan full frame, maar opvallend makkelijk te bewerken en ruis te verwijderen in bijvoorbeeld Lightroom. Hoewel ik stop met Adobe in de zin dat ik geen abonnement wil nemen, wordt gelukkig de G9 nog net ondersteund door de laatste update van mijn 'oude abonnementvrije' Lightroom-versie. De RAW files van de G9 zijn zeer goed te bewerken en geven fraaie resultaten. Maar zelfs de JPEG's uit de camera zien er prima uit.

Alvast twee plaatjes in extreem weinig licht (alleen kerstverlichting). Wilde een 80 megapixel foto plaatsen, maar dat bleek niet zo simpel. Allereerst mag de foto niet groter zijn dan 4 MB. Dat is niet veel, maar met veel compressie kom je daar nog wel. Maar toen bleek er ook nog een limiet te zijn van 10.000 megapixel breedte. Nou goed, hierbij dus de aardbeien in iets gekrompen versie van 75 megapixel en zware compressie. Het origineel is beter.

Camera nu enkele weken in bezit en kreeg onlangs de gratis batterijgrip. Die is net als de camera super degelijk afgewerkt. De gehele rechter bovenhoek van de camera is op de grip gedupliceerd. Dus ook in verticale stand kun je functie's als ISO, witbalans, belichtingscompensatie instellen, maar ook de mini joystick en zelfs het achterste instelwiel zitten op de grip. Naast natuurlijk de ontspanknop. De camera voelt met de grip eronder zeer comfortabel aan, ook in de verticale stand. Is de grip een must? Zeker als je langere lenzen hebt, maar ook met een zoom als de 14-140 is de grip fantastisch. Zonder langere lenzen voelt de camera ook zonder grip goed aan.
Door griep en slecht weer nog niet veel foto's kunnen maken. Toch maar eentje erbij gezet.

Na bijna 3 maanden

De positieve eerste indrukken zijn de afgelopen tijd overeind gebleven. Hoewel ik in eerste instantie bang was spijt te krijgen van het opdoeken van mijn full frame camera en lenzen set, blijk ik in de praktijk geen moment te hebben waarop ik de set miste of nodig had. Ik zie mijzelf als het type pixel peeper van het ergste soort, maar de kwaliteit van de beelden die de camera levert zijn echt boven verwachting. De door mij gevreesde extra ruis ten opzichte van full frame blijkt nooit echt spelbreker te zijn. Dat komt mede doordat de ruisstructuur fraai egaal is en fijn korrelig. Ruis is daardoor minder storend, maar ook met maar weinig ruisreductie goed te verwijderen. Details blijven goed scherp en zichtbaar. Eigenlijk beter dan bij full frame, waarbij vaak nogal wat verscherping nodig was, zeker als niet altijd de duurste lenzen werden gebruikt. Full frame is snel wat zachter. Ik heb voordat de full frame set de deur uit ging nog even wat test foto's gemaakt en daarbij bleek, dat de G9 zelfs met consumentenlenzen vaak scherper foto's leverde dan peperdure full frame lenzen. Zet je op de G9 een Leica lens, dan wordt dat verschil alleen maar groter. Daarbij kan je met de G9 die scherpte vaak al bereiken met geheel geopend diafragma of een halve, maximaal een hele stop kleiner. Dat lukt bij full frame echt maar met héél weinig lenzen. Daar moet je al snel 1, 2 of zelfs 3 stops diafragmeren om optimale scherpte te bereiken, waardoor veel van de winst van full frame verloren gaat. Kortom, je maakt makkelijker scherpe foto's met de G9. Iets wat ik mij niet eerder had gerealiseerd.
Ik kreeg van vrienden de vraag of ik de camera niet wat groot en zwaar vond voor een micro 3/4 camera. Tja, dat is natuurlijk persoonlijk, maar ik kwam af van camera's van 900 gram en meer en dan is die 660 gram een peulenschilletje. Maar bij de lenzen is het verschil nog veel groter. Ik speelde in de winkel even met de Leica 200 mm 2.8 op mijn G9 en dat is best een flinke jongen van ruim 1250 gram. Maar een vergelijkbare lens voor mijn full frame weegt al snel 3850 gram, is vele malen groter en kost zoveel als een leuke auto. Het is dus allemaal betrekkelijk. Mijn huidige setje van 6 lenzen (van 24 mm tot 300mm in full frame termen) voor mijn G9 weegt nog geen 900 gram. Kijk, daar kun je nog eens mee op reis. Mijn 300 mm voor full frame woog al meer. Dit was ook de reden waarom ik de op zich compacte en vrij lichte Sony A serie links heb laten liggen (en ik vond de ergonomie niet prettig, maar dat is persoonlijk). Met lenzen (en adapters) bleef het gewicht en omvang van zo'n set even groot. Mijn huidige setje past in een compacte tas met ruimte over voor frutsels.
Super tevreden dus. Een echte 'fotografen' camera waarmee je heel veel situaties aan kunt zonder je een breuk te tillen. De nòg ergere pixel peepers dan ik , die denken dat al hun foto's minstens op posterformaat moeten worden afgedrukt (al doen ze dat nooit), die moeten maar een 100mp Hasselblad H6D setje kopen. Natuurlijk pas nadat ze een paar maandjes naar de sportschool zijn geweest om het setje te kunnen optillen. :) .

Nog een paar plaatjes toegevoegd (helaas met zware compressie om binnen de 4mb te blijven).

UPDATE juni2018

Camera nu ruim een half jaar in bezit. Inmiddels ook ervaring opgedaan in het gebruik tijdens een trektocht in bergachtig gebied met grote temperatuurverschillen.
De eerdere ervaringen blijven staan. Wat opvalt in het gebruik is hoe moeiteloos je met de camera kunt werken. Na enig inleren kun je al snel met de camera lezen en schrijven. De werking is zo vlot en vanzelfsprekend, dat de resultaten relatief 'eenvoudig' zijn te realiseren. Als je de camera een enkele keer uit handen geeft aan een ander om een foto te maken, dan zijn die plaatjes bijna altijd geslaagd. De sublieme autofocus en beeldstabilisatie spelen daar ook een rol bij. Dat kon ik met mijn dure grote spiegelreflex meestal wel vergeten. En dan toch vergelijkend met de spiegelreflex valt ook de geruisloze werking op zelfs als je niet de geheel stille electronische sluiter gebruikt. Ook de gewone sluiter is stil vergeleken met de reflex en in combinatie met het uitklapbare scherm maak je makkelijk onopvallend een foto zonder dat dit leidt tot geïrriteerde blikken.
Natuurlijk was het bevrijdend om tijdens het reizen met minder dan de helft van het gewicht op pad te zijn, terwijl ik meer lenzen bij me had. Tja, en de resultaten? Ik heb het materiaal dat ik in eerdere jaren heb gemaakt naast de resultaten van nu gelegd en getoond aan bevriende fotografen en vrienden/familie. Men zag geen verschil tussen resultaten van mijn peperdure spiegelreflex met lenzen en van mijn G9 set. En dat was voor mij belangrijk. Zoals gezegd, kan ik bij extreem pixel peepen van foto's gemaakt met hoge ISO waarden enig verschil zien bij 100% vergroting. Maar goed, dat heeft weinig te maken met je dagelijkse resultaten. Die zijn gewoon uitstekend. Kortom, ik durf zo langzamerhand te stellen dat mijn overgang van full frame spiegelreflex naar Micro Four Thirds systeemcamera goed is verlopen. Geen spijt en geen enkele behoefte aan grotere systemen. Ik heb weer enkele foto's toegevoegd (met zware compressie helaas om binnen de verplichte 4 Mb te blijven).

Heb jij ook een Panasonic Lumix G DC-G9 Body Zwart?

Mooie review, heb ook interesse in deze camera
Dank voor de uitgebreide review!
Erg nuttig, zo'n uitgebreide recensie. Het bevestigd de positieve indruk die ik al had.