Tweakers zegt: 8,5

Apple iPhone 8 64GB Grijs

Apple iPhone 8 64GB Grijs Review

Darks 28 december 2017, laatste update op 28 december 2017, 1.622 views Product gekocht

Apple iPhone 8 64GB Grijs

De iPhone is er weer met zijn jaarlijkse update. Al staat dit toestel dit jaar in de schaduw van zijn duurdere broer, het blijft een prima smartphone en is onklopbaar voor mensen die snelheid en stabiliteit als belangrijkste eisen stellen.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Snelheid
  • Stabiliteit
  • Software
  • Ondersteuning

Minpunten

• Design gedateerd
  • Prijs accessoires

Verder kijken dan het scherm.

Intro

Apple was met de iPhone de grondlegger van de smartphone voor het brede publiek. Ooit stond een iPhone garant voor de beste ervaring gecombineerd met innovatie en sterke hardware. Na enkele jaren is de concurrentie sterk toegenomen, en is de fabrikant steeds vaker het mikpunt van kritiek. Toch zijn er nog voldoende argumenten om trouw te blijven aan de iPhone, en deze probeer ik in functie van mijn gebruikerservaring te staven in deze review.

In mijn huishouden zijn de laatste jaren de iPhone 4s, 5, 6, 7 en nu 8 uitvoerig gebruikt, net als de Galaxy s6, s7 en s8, waardoor ik ook een goede vergelijking kan maken met de laatste generaties vlaggenschepen van Samsung.

Mijn laatste smartphone was de Galaxy S8+, deze had ik gekocht nadat ik mijn iPhone 7 had nagelaten aan mijn vriendin die een nieuw toestel nodig had. Hoewel de S8+ een prachtig toestel is (ik werd aangetrokken door het scherm), had ik na enkele maanden alweer heimwee naar een iPhone. Ook de grootte van het toestel viel tegen, een groot scherm is leuk om een filmpje te zien, maar als je vrij actief bent en je toestel gewoon op zak wil hebben is dit best vervelend. Vandaar mijn keuze om voor de gewone iPhone 8 te gaan en de plus versie links te laten liggen. Twijfel je zelf, dan kan ik je alleen maar adviseren een winkel binnen te stappen en beide toestellen eens ter hand te nemen.

Design

Ik zal het maar direct op tafel gooien, op vlak van design moet de iPhone het afleggen tegen zijn grote concurrent. Het ontwerp is an sich nog prima en zeer functioneel (dit is een voordeel waar ik nog op terug kom), maar het 4.7 inch scherm met redelijk dikke randen gaat al enkele jaren mee en dat merk je. Ik begrijp dat Apple dit jaar de iPhone X heeft om in het oog te springen met vernieuwing, maar een kleine aanpassing voor de 8 was gewoon leuk geweest, al waren het maar kleinere schermranden. De kwaliteit van het lcd paneel is dan wel weer gewoon erg goed. Verder blijft het design identiek aan de iPhone 7, enkel is de achterzijde nu van glas. Dit vind ik mooier en beter schoon te houden, maar wel breekbaarder. Al zou ik sowieso nooit een iPhone gebruiken zonder hoesje.

Functionaliteit

Op dit vlak speelt het vertrouwde design dan weer een voordeel uit; je weet gewoon op voorhand al dat je iPhone prima en doordacht in mekaar zit. Alles is logisch, strak, en eenvoudig. De home knop zit op zijn vertrouwde plek met geïntegreerde vingerafdrukscanner die uitstekend werkt. Ook de integratie met de 'taptic engine' zorgt voor een erg goede feedback ondanks dat de knop uit zichzelf niet beweegt. Het is even vreemd als je nog van een oudere iPhone komt, maar het went erg snel. Ook in de stille stand geeft hij erg stevige en duidelijke trillingen wanneer je een bericht of oproep krijgt. Het ontwerp is een combinatie van een minimum aan nuttige knoppen die voor een aangename gebruikservaring zorgen. De enige aansluiting is net als vorig jaar de lightning-port. Niets mis mee, al begin ik toch stilaan te hopen op een algemene overstap naar USB-C, zeker omdat Apple dit bij hun Macbooks reeds met harde hand doorvoert.

Er bestaat geen goede ervaring met enkel een functioneel ontwerp als de software met haken en ogen in mekaar hangt. Opnieuw kan je hier vol vertrouwen rekenen op iOS, dat voor een vlekkeloze samenhang zorgt tussen hardware en software. Het werkt zeer stabiel, is eenvoudig en overzichtelijk en je kan rekenen op jarenlange updates. Een aantal nieuwtjes sinds versie 11 kan ik zeker smaken, zoals het controlepaneel om eenvoudig bepaalde essentiële functies te bedienen. Schijnbaar had iOS 11 wel wat problemen met bugs vlak na de release, wat wel een beetje een blaam is voor Apple. Ik heb mijn iPhone later gekocht en we draaien inmiddels versie 11.2.1 en kan enkel zeggen dat deze voor mij vlekkeloos werkt. Het ziet er dus naar uit dat de problemen wel aangepakt werden.

Prestaties

Verder kijken dan het scherm, en dan bedoel ik vooral, kijk eens onder de motorkap. De iPhone 8 heeft de A11 aan boord, net als de iPhone X. Zoek je hier de benchmarks van op dan is het al snel duidelijk dat Apple een monster van een SoC heeft gebakken en in deze smartphone heeft gestoken. Hoe ze het voor mekaar krijgen dat weet ik niet, maar ik kan je garanderen dat de iPhone 8 altijd instant reageert. Het voelt eerlijk gezegd als overkill, want een iPhone 7 is niet merkbaar trager. Voor wie zijn smartphone langer dan een jaar gebruikt kan deze reserve echter nog goed van pas komen en boezemt het vertrouwen in. Naast snelle prestaties is de A11 ook erg zuinig, daar kom ik nog op terug bij de bespreking over de accuduur.

Een telefoon dient om te telefoneren, dat zouden we wel eens vergeten. Hier enkel lof, de verbinding is stabiel en de kwaliteit van de gesprekken is zeer goed.

Camera

Hier ga ik kort zijn gezien ik niet bepaald een kenner ben van fotografie, maar als ik de camera van de iPhone vergelijk met de Galaxy S8 dan komen ze ongeveer even goed weg en dat betekent toch wel wat. Een smartphone blijft een point-and-shoot camera voor mij en dat doet ie prima, met snelle focus. Foto's zijn scherp en de kleuren correct. Ook de opname van video gaat zeer goed en stabiel, en er is zelfs een optie voor 4k en slow motion. Als gewone gebruiker kom je dus eigenlijk niets tekort. Wil je net wat meer mogelijkheden en ben je niet vies van een groter toestel, kijk dan zeker eens naar de iPhone 8 plus.

Audio

Het ontbreken van de 3.5 mm aansluiting was een van de grote kritieken op de iPhone 7 vorig jaar. Nou, die jack komt niet meer terug. Ik maak er geen groot drama van, bij het sporten gebruik ik reeds bluetooth oortjes, de lightning oortjes zijn prima voor huis/tuin/keuken gebruik en als je dan toch je klassieke kwalitatieve hoofdtelefoon wil gebruiken zit er tenminste een adaptor bij. Wel niet zoek laten geraken. Belangrijker voor mij is de kwaliteit van de audio die de iPhone kan voortbrengen. En dit blijft een punt waar je weinig betere smartphones gaat vinden. Naar mijn ervaring heb je met een iPhone steeds een goede DAC aan boord om je dagelijkse muziek op een heldere, volle manier te vormen. Ook de stereo speakers zijn een aangenaam pluspunt. Deze zijn best capabel en gaan vrij luid, waar ik bij andere smartphones het volume bijna altijd tegen het maximum zet is dit op de iPhone hoogstens 60-70%. Ook heb je veel minder last van het per ongeluk afschermen van je luidspreker wanneer je het toestel dwars vast hebt.

Accu

We zijn allemaal een beetje slaaf van onze smartphone, maar als je een smartphone met een brakke accuduur hebt dan is het helemaal jammerlijk. Sleuren met laders, powerbanks, zoeken naar stopcontacten, ik maak me er liever niet te druk om dus dit onderdeel is voor mij wel een breekpunt. Het probleem is dat het moeilijk is om een algemene score te geven over de accu van een smartphone. De grootte is van belang, maar ook de zuinigheid van de SoC, het type scherm en bovenal de voorkeuren van de gebruiker. De iPhone 8 heeft een 1,821mAh batterij aan boord en deze is een stukje kleiner dan die in de iPhone 7. Ga je vergelijken met Android toestellen dan ziet het er helemaal treurig uit want deze hebben vaak minimum 3.000mAh aan boord. Maar cijfers zeggen dus niet alles, en hier haalt de A11 SoC een grote slag thuis. Door slim te schakelen tussen zuinige en sterke cores werd het energieverbruik geoptimaliseerd. Het relatief kleine lcd scherm speelt ook een positieve rol voor de accuduur. Dat het een lcd scherm betreft is dan wel weer nadelig voor het verbruik tijdens bijvoorbeeld Netflix kijken, waar een Amoled scherm veel zuiniger is omdat er veel zwart weergegeven moet worden.

Persoonlijk gebruik ik mijn iPhone eerder zakelijk. Hij gaat mee om bereikbaar te zijn, ik bel, sms, whatsapp en mail een aantal keer per dag. Tijdens een pauze ga ik eens door facebook en enkele nieuwspagina's. In de wagen gaat er al eens Spotify op, en eenmaal thuis kijk ik wel eens een paar filmpjes op Youtube. Gemiddeld blijf ik zo over met minimum 50% batterij wanneer hij 12-14 uur van de lader is. Dit is erg geruststellend. Nu en dan ben ik de deur uit van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat en bij mijn gemiddelde gebruik kan ik dan toch wel 24 uur op mijn toestel rekenen zonder op zoek te moeten naar een lader. Ben je iemand die uren games speelt of Netflix kijkt, dan zal de accu wel veel sneller leegtrekken.

Als je dan toch moet laden is het bedroevend dat Apple slechts een 5W lader in de doos stopt. Doe jezelf een plezier en schaf een 12W lader van een degelijk merk aan en je bent veel sneller aan het opladen. De snelste oplossing is een USB-C lader van Apple (als je een nieuwere Macbook hebt heb je die misschien wel al liggen), maar het verschil in laadsnelheid met 12W laders is erg klein, en de grote meerkost niet waard (je moet dan een dure adaptor én ook een USB-C naar lightning kabel kopen).

Draadloos laden kan ook, en is een leuke toevoeging. Ik gebruik het echter niet en kan er mijn ervaring dan ook niet over delen.

Ik kocht mijn iPhone 8 voor 768 EUR. Het blijft dus een dure telefoon, maar je krijgt ook wel heel wat kwaliteit voor je geld. Als je bij Android gaat zoeken kan je vaak wel een toptoestel met een mooiere korting vangen. Daar staat dan weer tegenover dat de waardevastheid van een iPhone nu eenmaal groter is. Verzorg je toestel als een goede huisvader, en na 1 of 2 jaar kan je nog een mooi gedeelte van de aankoopprijs recupereren bij verkoop. De bouwkwaliteit en ondersteuning spelen hier ook een grote rol. Mijn moeder gebruikt mijn oude iPhone 5 nog steeds en dat beestje gaat al mee sinds 2012. In onze huidige consumptiemaatschappij vind ik het wel positief dat ik mijn dure toestel na 2 jaar ook nog een toekomst kan geven. Het blijft dus een dure telefoon, maar er valt wel iets te zeggen voor de meerprijs. Op vlak van accessoires en hoesjes durft Apple wel vaak absurde bedragen vragen. Hiervoor zijn er voldoende goedkopere én kwalitatieve alternatieven te vinden.

Het is makkelijk om de iPhone 8 te beschouwen als een overbodige, weinig innoverende smartphone in de schaduw van de iPhone X. Leg je hem naast de nieuwste Android toestellen, valt meteen op dat het design van de iPhone al enkel jaren stilstaat. Toch moet je even verder kijken dan het scherm, en dan kan je in dit toestel een razendsnelle, zuinige en functionele smartphone vinden waar je nog jaren op kan vertrouwen. Apple heeft steken laten vallen, en je kan binnen dit budget betere features krijgen bij andere merken. De iPhone 8 is dus zeker niet perfect, maar voor mij blijft hij wel de beste keuze.

Heb jij ook een Apple iPhone 8 64GB Grijs?

Meer advertenties

Ik ben erg aan het rond kijken naar reviews en dan vooral over de accuduur.
Heb op dit moment een Android telefoon maar die haalt het einde van de middag nog niet eens en halverwege de avond moet ik hem weer opladen.

Ben dan ook wel benieuwd hoe lang de accu van de iPhone 8 zou mee gaan met 2 tot 3 uur spotify streamen en een ongeveer 3 tot misschien 4 uur het scherm aan op een dag (vooral whatsapp, internet, facebook en 15 minuten youtube ongeveer).
Het blijft moeilijk voorspellen omdat er tal van factoren zijn die meespelen. Ben je bijvoorbeeld afhankelijk van 4G en heb je een slecht signaal, zal dit ook een negatieve impact hebben op je accuduur.

Mijn ervaring met Spotify op de iPhone 8 is vrij goed, en dan bedoel ik dat het een verbruiker blijft, maar de iPhone gaat er zuiniger mee overweg dan mijn vorige toestellen. Exacte cijfers kan ik je niet geven want ik gebruik Spotify vooral tijdens het sporten en dan heb ik nog een activiteit applicatie draaien ook.

Momenteel ben ik twee dagen thuis, is de iPhone permanent met WiFi verbonden en gebruik ik hem weinig intensief. Na 24 uur heb ik nog 65% batterij over. Ik heb echter ook al een situatie gehad dat ik op een slecht 4G netwerk Youtube aan het kijken was en toen heb ik 20% op een uurtje verstookt. Om maar te zeggen, het toestel is ontzettend efficiënt als de omstandigheden gunstig zijn, maar als hij moet werken dan moet die energie natuurlijk ook geleverd worden.

Met het gebruik dat jij omschrijft ga je normaal niet bedrogen uitkomen. Het is enkel bij intensieve taken zoals gamen en Netflix kijken dat ik zou kijken naar een toestel met groter scherm en accu. Veel succes.
Dank voor je reactie! Als ik jou zo hoor dan vermoed ik dat ik het wel moet redden met de accu duur :)
zijn er recentere reviews vergelijking iphone7 iphone 8 64g en is een aankoop 128g voor de (7) niet wat overdreven, als je de aankoopprijs vergelijkt tussen de (8) 64g en de (7)) 128g.
ook nog iets anders. zoals ik hierboven lees is elke (8) versie inhoudelijk niet hetzelfde, of heb ik het mis.
ik dacht dat het over de batterij ging.
ik bezit nog steeds mijn trouwe (iphone 4s), maar het geheugen 16g is toch zeker niet voldoende.
daar het nieuwste toestel van iphone misschien toch zou kunnen leiden naar een prijsvermindering van de 7 of de 8 (hoop ik toch) begin ik na te denken aan een nieuw toestel en had (64g) in gedachten.
pech wat de (7versie) betreft. en 128g lijkt me te groot, echter de (8) heeft dan weer maar 1 camera.
graag nog wat meer gebruikerservaring. en ja is de (8S) een betere aankoop dan de (8) evenzeer is de (7s) een spiegelbeeld van de 8, zoals indertijd de (4s) werd vergeleken met de gewone (5serie)
iedereen bedank bij voorbaat voor enig welke info.
sorry voor de gezichtjes, want die heb ik er niet bij gezet hoor.
een raadsel hoe die er bij komen te staan in mijn vraag.