ZyXEL GS1900-8HP

ZyXEL GS1900-8HP Review

Nelissuh 27 december 2017, laatste update op 27 december 2017, 918 views Product gekocht

ZyXEL GS1900-8HP

Dit is de goedkoopste 8 poort POE+ switch die er te krijgen is. In het totaal kan er over de 8 poorten voor 70W stroom geleverd worden. Hij is fanless gekoeld, dus geruisloos. De menu's zijn eenvoudig. Er moet wel handmatig gesaved worden, anders vervallen instellingen na herstart/power loss.

Pluspunten

• Alle 8 poorten zijn POE+
  • Fan-less stil ontwerp
  • Goedkoopste switch met deze specs
  • Managed (layer 2) switch
  • Gigabit (sommige goedkopere POE+ switches zijn 100 MBit)

Minpunten

• Gewijzigde instellingen moeten gesaved worden.
  • 70W Is voor maximaal 4 Hikvision IP camera's op basis van geclassificeerd vermogen

Features Score: 4
Dit is een eenvoudige managed 8 poort gigabit POE+ switch, die doet wat hij moet doen. Hij is de goedkoopste switch met deze specificaties.

Qua stabiliteit en betrouwbaarheid heb ik geen opmerkingen. Ik heb nog nooit de behoefte gehad om 'm te rebooten o.i.d. omdat iets niet optimaal werkte.

Ik heb 'm aangeschaft om o.a. mijn IP-camera's op aan te sluiten. De switch kan in totaal 70W leveren. De Hikvision camera's reserveren elk 16,2 Watt, en op deze switch kan ik er dus in totaal 4 aansluiten. Dat is voldoende voor mijn setup, maar houd dit in de gaten als je deze switch overweegt. Je kan in de switch kiezen of je vermogen berekend op basis van geclassificeerd vermogen of actueel opgenomen vermogen (incl. een prioriteiten volgorde met 4 niveau's of een tijdschema per poort). Aangezien de camera's in werkelijkheid maar 5 W/stuk opnemen kunnen in praktijk meercamera's van stroom worden voorzien.

Deze switch is fan-less en dus stil. In een woonhuis vind ik voor switches een fan-less ontwerp belangrijk. De kleine fans die in (grotere) switches gebruikt worden maken m.i. een zeer irritant geluid.

Ik heb me in het begin geërgerd, dat bij elke stroomonderbreking de gekozen instellingen verdwenen waren. Na wat online zoeken bleek ik niet de enige met dit probleem. Instellingen worden actief nadat op de knop "Apply" gedrukt wordt. Ze moeten echter ook nog gesaved worden met de kleine knop "save" rechts boven in het scherm (zie bijgevoegde afbeelding). Als dit laatste niet gedaan wordt zijn de instellingen geldig totdat de stroom wordt onderbroken.

[img]1xKsjo59[/img]

Voor iets minder geld kan eventueel ook de Zyxel GS1200-8HP overwogen worden. Deze heeft 4 POE+ poorten met in het totaal 60W.

Heb jij ook een ZyXEL GS1900-8HP?

Vraag & Aanbod

Ter info er is 5 december nieuwe firmware beschikbaar gekomen.

Als ik naar de changelog kijk wordt er nog netjes bijgewerkt aan kleine foutjes in de switch. In dit geval slechts een gui update.

Voor mijzelf was de keus voor deze switch ook een combinatie van specs voor deze prijs. En de mogelijkheid tot port mirroring.
Wat mij betreft was het enige nadeel dat ik kon vinden. De niet standaard stekker naar en van de adapter. Die bij mijn beste weten ook niet heel standaard is met zijn 54 volt output. Gelukkig blijft die adapter wel gewoon steenkoud.

[Reactie gewijzigd door JohnKarma op 28 december 2017 18:57]

Bedankt voor de tip. Ik heb de firmware meteen even bijgewerkt (al zag ik bij de release notes geen punten die opgelost zijn die mij problemen geven).

Naast de gui update zijn er ook wat bug-fixes:

Features:
V2.40(AAxx.0)C0:
1. [PoE] PoE default mode changes from Classification mode to Consumption mode.
2. eITS#170200226
[Time Range] Time range groups for PoE scheduling.
3. [Voice VLAN] Voice VLAN behavior enhancement (It can process the untagged packets from IP phone).
4. [Web GUI] Brand 2.0 GUI.
5. [SNMP] Firmware upgrade via SNMP.

yxel.com
Bug Fixed:
V2.40(AAxx.0)C0:
1. eITS#170500544
[DHCP] Change management VLAN does not trigger device’s
DHCP client to renew IP address.
2. eITS#170100069
[VLAN] VLAN 1’s name cannot be saved after rebooting.
3. [SNMP] When using SNMPc tool to reboot switch will pop-up error
message, but switch will reboot successful.
4. eITS#170600306
[Web GUI] The switch automatically redirects the IPv6 page to
IPv4 after IPv6 session time-out.
5. eITS#170700123
[IPv6] The switch automatically redirects the Link-local IPv6
address to global IPv6 address after session time-out.
6. eITS#170700205
[Management] User may download the running configuration
with a particular method without authentication.
7. eITS#170900867
[Time Range] The "Time Range" can neither be edited nor be
deleted if the user set the Time Range Name with "space".
8. eITS#170900256
[SNMP] When polling some particular SNMP OID that may causes
device in high memory usage and loss of the management.
9. eITS#171000804
[IGMP] GS1900-8HP/24E does not send specific IGMPv3 report
across uplink port.
10.[Web UI] Login page’s system name characters will over the
border when system name is set to 64 characters.