Specificaties Socket 1156 met Intel P55 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI P55-GD65 Review

Sjaak_d 12 februari 2010, 2.991 views

MSI P55-GD65

Pluspunten

• Zeer leuk bord voor deze prijs, MSI heeft in dit bord ruim voldoende functionaliteit voor de iets meer dan doorsnee gebruiker. Features zoals de OC Genie button zijn leuk maar zelf heb ik liever zelf in de hand wat het systeem doet. Meer dan genoeg sata poorten, ruimtelijke layout van het mainboard. Kortom goed

Minpunten

• compabiliteit met geheugen (deze is zeer beperkt als je op of boven de 1600mhz uitkomt). Let wel ik heb met de bios update's en de beta bios die ik nu draai gemerkt dat er zeker vorderingen worden gemaakt hierin.

Layout Score: 5
Ik heb dit mainboard nu 4 weken in bezit. Echter ben ik al die tijd bezig geweest om het systeem stabiel te krijgen. Hierom de lage waardering voor compabiliteit. In mijn geval wou het systeem niet mijn ocz1600lv 4gb kit op 1600 mhz draaien. Ik weet dat deze ook niet in de QVL stonden van dit mainboard maar aangezien de prijs en vroegere ervaringen met ocz heb ik toch de keus gemaakt voor mijn huidige setup. Uiteindelijk het ik nu een beta bios draaien (1.73) en ik heb mijn processor moeten overklocken en PLL en VTT voltages moeten verhogen diverse features moeten uitschakelen en de CPU amplitude op 1000mwatt moeten zetten.
En nog steeds is het niet prime95 stabiel, maar het systeem draait in applicaties en spellen volledig stabiel nu.
Het komt neer op compabiliteit tussen de i7 geheugen controller-mainboard en geheugen. Mijn advies over dit bord koop geheugen wat in de QVL staat en je zult er heel veel plezier van hebben.

Heb jij ook een MSI P55-GD65?

Of je geheugen is gewoon kapot en moet je RMA aanvragen.
Dit is niet echt 'n review trouwens.
Het geheugen is zeer zeker niet kapot, anders zou het nooit op geen enkele snelheid stabiel kunnen draaien. Daarom heb ik deze review geschreven, om mensen te vertellen als ze dit produkt willen kopen dat ze letten op de geheugen compabiliteit.
Dus als je geen interesse hebt in dit produkt of de ervaringen die andere mensen hiermee hebben stel ik voor om niet in de reviews te kijken of ze aan jou eisen voldoen. Bedankt voor je input.
Het geheugen kan wel degelijk stuk zijn. Grote kans dat het nog werkt op lagere snelheden, maar op hogere snelheden gewoon faalt doordat het dan teveel fouten gaat maken. Dus tenzij je dit test kun je niet zomaar zeggen dat het geheugen zeer zeker niet stuk is.
Ik heb vergeten te melden dat ik beide sticks afzonderlijk voor een uur of 4 heb getest met memtest+ op 1600mhz. Dit is idd geen uitsluitsel dat de sticks niet kapot zijn enkel dat memtest de fouten niet kan vinden. Maar vanwege soort gelijke problemen van meerdere gebruikers her en der op het internet en de hulp die ik van zowel OCZ en MSI heb ontvangen concludeer ik dat mijn modules niet stuk zijn. Mijn korte reactie had meer betrekking op de vreselijk snelle conclusies die sommige mensen trekken.
Ik heb exact hetzelfde moederbord en OCZ lv10666 Platinum 1333Mhz en ik krijg mijn rams ook niet opgestart op1333 , zonder OC zet hij ze 1066 en onder OC clocked hij wel een heerlijke 6-7-7-20 maar nooit tot aan 1333, wat dus wel degenlijk mogelijk zou moeten zijn. (zelfs niet als ik de Vrams tot aan 1,65 verhoog)

Blij te horen dat ik niet de enige persoon ben met deze problemen.
Heb je toevallig al geprobeert om VTT voltage op 1,35 te zetten. (hij wordt rood weergegeven als zijnde te hoog, enkel dit is zeer belangrijk omdat het VTT voltage moet omhoog omdat je in feite een overclock toepast mbt tot het geheugen ). En de waarde 1.35 wordt door OCZ aangeraden om het geheugen op de geadverteerde snelheid te krijgen. Succes
neen nog niet gedaan,
vanavond eens proberen, atm@work en mocht ik op deze de ram op 1333 willen instellen krijg ik gewoon niks meer of een blauw scherm dat samengevat meedeelt: "vergeet het maar!"

maar in ieder geval bedankt voor de tip, ik heb enkel de Vrams verandert frequency en timings.

Trouwens heb jij ook problemen met je OC genie? Als ik hem gewoon induw en clock hem niet enkele keren manueel omlaag overschat hij zichzelf en loopt de boel binnen de kortste keren vast. Ik dacht dat dit OC-genie gedoe one button overclock was, ok ik had moeten weten dat er nergens "stabile overclock" bijstond.
Ik heb zelf geen ervaring met de OC Genie knop dit is voor mij een feature die leuk is dat het bestaat maar ik wil weten wat er is ingesteld en hoe.
Ik kan je aanraden om even op het OCZ forum te kijken naar de correcte bios instellingen voor jou geheugen.
Overclockbaarheid, heb je de volle score gegeven, maar ik zie lees er niks over terug in je "ervaring" met deze moederbord.

Misschien handig om het erbij te vermelden.
Dat klopt, dit punt heb ik buiten beschouwing gelaten. De score heb ik gebaseerd op de opties die de bios mij geeft om instellingen aan te passen.

[Reactie gewijzigd door Sjaak_d op 12 februari 2010 17:20]

OCZ3P1333LV4GK is ook 1066 MHz geheugen volgens SPD wat met moeite op 1.65V stabiel 1333 MHz doet. Heb hier meerdere kitjes van versleten en heb uiteindelijk toch maar weer corsair gepakt. Dat draait als een zonnetje op 1333 MHz en 1600 MHz.
Heb niet meer zo'n vertrouwen in het mainstream geheugen van OCZ

[Reactie gewijzigd door lehoon op 12 februari 2010 15:56]

Klopt idd OCZ en andere toch mainstream goedkopere merken verkopen door hun geteste modules als zijnde 1600mhz terwijl de modules eigenlijk wat je noemt de beter gebakken 1066mhz modules zijn. Dit zie je meestal pas als je in de bios naar SPD informatie kijkt. Dit neemt niet weg dat de modules zijn getest op deze snelheid en dit dus aankunnen.
Dit is toch geen review...?

Anyway, mijn GEIL EVO One 2133MHz kit draait prima, op alle snelheden tussen 1333MHz en 2133MHz. Niets mis met MSI's compatibiliteit, het is OCZ dat met hun geheugen juist de boel loopt te zieken imo.
bedankt voor je reactie dat GEIL EVO 2133 kit dus wel draait op dit bord. Mijn bedoeling met deze review is niet om MSI af te branden maar om mijn ervaring te delen met andere mensen. Dat dit geen review is zoals het misschien hoort is een ander verhaal ik wou gewoon mensen laten weten dat er toch problemen kunnen zijn met geheugen modules icm dit bord. En idd door de verkoop technieken van oa OCZ heeft MSI nu het probleem dat ze hun BIOS moeten aanpassen op dit soort problemen. Dat de stabiliteit van mijn systeem met sprongen vooruit is gegaan sinds ik een beta bios draai vertelt mij dat de oplossing van dit probleem toch echt bij MSI ligt.
Mijn G.Skill 1600mhz deed het perfect. Draaide netjes 1333mhz Jdec specs. Draait nu op 1600mhz dankzij de 200mhz base clock.
1 slechte ervaring met OC betekent nog niet dat het bord slecht zou zijn of de features niet doen wat ze zouden moeten doen. Door deze reactie als review te bestempelen kan je op het verkeerde been worden gezet. De rode draad in alle overige reviews en board discussies is dat dit juist een prima bord is voor de prijs en dat vooral het vooral voor de amateur OCÚr uitermate geschikt is. Niet voor niks wordt dit bord in de BBG nu al voor de 2 maal geadviseerd als een goeie combi met de i5 750 of i7 860.
heb nu dit board ruim half jaar en ben er nog dik tevreden mee. Gebruik de standaard oc mogelijkheid,die perfect werkt. Gebruik SSD intel 40 gb als start schijf met Wind. 7. Door SSD in AHCI mode te zetten (Bios + optimalisatie via windows) is start tijd minimaal.
Je ervaring met slecht werkend RAM zodraj e op of boven de 1600MHz gaat zitten deel ik niet. Ik heb een Geil Ultra setje, 2133 CL9. Draait zonder morren op 1600MHz met 6-7-6-18 timings en als ik OC werkt ook 2133 CL9 uitstekend.
Persoonlijk ben ik niet te spreken over OCZ, mogelijk dat je het probleem toch echt daar moet zoeken.
Heb zelfde mobo met een i5.
Had OCZ platinum geheugen erin, alles goed ingesteld etc en werkte voor geen meter.
Pech met geheugen of moederbord slot stuk?

Dacht eerst dat het geheugen stuk was maar nadat ik hem had gewisseld in de shop weer precies hetzelfde. Heb nu een ander merk en nooit meer problemen gezien, draait super.