Nokia N97 Mini Bruin Review

MelodyDeluxe 15 februari 2010, laatste update op 15 februari 2010, 5.145 views

Nokia N97 Mini Bruin

Pluspunten

• uitstekend toetsenbord
  • mooi design
  • het gebruikelijke en vertrouwd gemakkelijke Nokia menu

Minpunten

• voorbeeld: open nieuwe sms, 2 seconden later in beeld. maar om nu te zeggen zwaar negatief? nee.

Algemene beoordeling

- Na 4 jaar met een Nokia 6230i gewerkt te hebben was het tijd voor iets beters; een zoektocht naar de perfecte sms en mail telefoon: dit is hem geworden, persoonlijk is dit de mooiste telefoon qua design sinds jaren, niet de snelste.

Featureset

- alle toeters en bellen die je mag verwachten van een consumenten smartphone zitten er wel in verwerkt, met de gebruikelijke menu-vriendschappelijke bediening van Nokia, laders, usb kabel en oordoppen ook aanwezig

Bereik

- Helder en duidelijk; altijd de volle bar, maar binnen ovi maps duurt een quick fix langer dan mijn definitie van quick.

Accuduur

- uitstekend! ik ben niet iemand van het mobiele browsen, maar meer van de mail en sms, en deze doet dat rustig een dag of 4 daarmee

Gebruiksgemak

- na een zoektocht van een paar weken langs alle mobiele winkels waar ik de toetsenborden heb geprobeerd en forums online heb doorgespit kwam de N97 mini voor mij als allerbeste uit de bus.
ik ben ook lovend over de Nokia suite voor op je PC. ideaal voor je contacten toe te voegen en de phone te laten synchen met fotos, berichten en je agenda.

ook de mp3 mogelijkheid icm met de 3,5mm jack. goede camera 5MP. altijd handig voor werk en prive. hoe je het toestel vasthoud; net een ultra mini laptopje. daar is een verschil mee met de maxi N97, die heeft links op de keypad nog een cursor. en die hebben ze bij de mini geschrapt. zodat je duimen dezelfde afstanden naar de toetsen afleggen. wat voor mij belangrijk was.

het recent vrijgegeven Ovi Maps van Nokia was een leuk extraatje om voor deze phone te kiezen; hiermee zou je levenslang gratis kunnen navigeren. nou ben ik geen dagelijkse cruiser naar de uiteinden des lands; maar voor de 10x per jaar dat ik naar een feest of ander gedruis raak is het toch erg handig op een pocket sized navigator bij je te hebben (ook al is t wel een batterij slurper, en de position fix zou sneller mogen naar mijn zin)

Bouwkwaliteit en afwerking

- afmeting is uitstekend voor in de broekzak, voelt solide in de hand en zoals eerder vermeld is het een prachtig design. ik heb er gelijk online ook een invisible shield full body besteld (ZAGG) en die er gisteren opgeplakt, het kost je een half uur priekerig plakwerk maar dan kun je wel je telefoon bij je sleutelbos in je broek gooien.

Stabiliteit & betrouwbaarheid

- vooralsnog geen vastlopers, qua kloksnelheid moet je toch voor een N900 oid.

- bij een HI 30 + web abbonement 60 euro bijbetaald, dus nog wel aan de prijs. maar het is het waard

Heb jij ook een Nokia N97 Mini Bruin?

mn eerste review :) een probeersel. maar zojuist even extra info toegevoegd. tnx voor de reactie.. ik zou graag uit jouw hoek horen waarom de E71 je niet bevalt
Ik zou de kopjes proberen duidelijker te maken. En ook niet elke zin met een "-" te beginnen. En misschien nog het een en ander van: wat voor functies dan? (ja allemaal, maar welke?), hij kan ze nooit allemaal hebben.. Hij heeft geen digitaal kompas bijvoorbeeld.
En hij ondersteunt lang niet alleen mp3 (ook bijv mp4/AAC).
excuses, het web heeft al tijden een slechte invloed op mij met "quick scan lees gedrag"
en de kopjes zijn vet gemaakt nu.

[Reactie gewijzigd door MelodyDeluxe op 15 februari 2010 12:39]

Leuke review, waar heb je die ZAGG protector gekocht?
Krijg binnenkort ook een N97mini, ga hem wel veel gebruiken voor navigatie.
Duurt zo'n "quick" fix altijd lang?
En wanneer hij een fix heeft geeft hij alles dan wel nauwkeurig weer?
Mijn tomtom doet er ook wel eens wat langer over, terwijl hij de andere keer binnen no-time een fix heeft.
Leuke review, waar heb je die ZAGG protector gekocht?
En dit topic kan je gebruiken voor korting: [InvisibleShield] Kortingscodes uitwisseling
;)

[Reactie gewijzigd door Emile op 15 februari 2010 21:08]

Ik heb de E71 met laatste update en ook die heeft even 2 seconden nodig om de editor te starten. Is absoluut geen issue, lijkt mij snel zat.

Het is en blijft een gsm waarbij een lange review niet noodzakelijk is maar misschien kan je iets meer zeggen wat jij als criteria en randvoorwaarden hebt gebruikt om deze nokia te kiezen, wat was voor jou belangrijk behalve in je broekzak passend (heel belangrijk !)
Waarom een mini en geen maxi, wat stond er op je shortlist ?

Persoonlijk ben ik sinds de E71 een grote fan van nokia en zal deze zeker overwegen als ik in.....september :+ mijn abbo moet verlengen.
Snelle reactie, zeker ook op je werk... :o
Wat ik al zei, het is en blijft een gsm waarbij smsen en mailen voor jou de toegevoegde waarde heeft. Verder een goede review, kort en krachtig.

De e71 bevalt me vreselijk goed, zo goed zelfs dat ik voor het eerst mijn abbo heb verlengd en het bijgeleverde toestel (E52, voor de luie mensch die vergeet op te laden) aan mijn vrouw heb geschonken.
Maar gsm's hebben een niet al te lange levensduur dus vervangen is geen overbodige luxe. En het feit dat je een nieuwe gadget krijgt en daar vreselijk gelukkig van wordt.... :9

Mijn voorkeur voor nokia's gaat uit naar de menustructuur, de degelijkheid, de batterijduur en de agendafunctie. Deze N97 is daar zeker een goed voorbeeld van.

En niet alleen syncen maar ook de backup functie werkt uitstekend door de suite, onmisbaar als je weer een keer een firmware update doet.
mn meis heeft zojuist de E72 besteld, ik mag aannemen dat ze daar net zo tevreden mee zal zijn als jij met de E71 :)..

dat back up zal ik vannavond zeker toepassen, want na de laatste firmware update verdween er mysterieus 2 gig aan muziek van mn tel. (and i cant live a day without music :P)

[Reactie gewijzigd door MelodyDeluxe op 15 februari 2010 12:31]

eehh ik heb m besteld via screenguard.nl heel snel bezorgt, en goeie updates over hoe en wanneer. kostte me ik dacht 23,- voor een full body. en ik ben er nog steeds dik tevreden mee, je kan er echt met je sleutel overheen gaan wat je wil > geen kras, pas toen ik in een melige bui de achterkant te lijf ging met een eetmes ging je iets zien :+
FF beter lezen m'n beste:
Persoonlijk ben ik sinds de E71 een grote fan van nokia