Samsung X120 JA02 Review

Femme 11 februari 2010, laatste update op 12 februari 2010, 1.931 views

Samsung X120 JA02

Pluspunten

• Goede prestaties
  • Prima accuduur

Minpunten

• Matige kleurweergave

De Samsung X120 is een 11,6 inch netbook met een Celeron SU2300 processor en een resolutie van 1366x768. In de hier besproken uitvoering heeft het netbookje 3GB geheugen. De X120 heb ik aangeschaft als opvolger van een Samsung NC10, die ik te lage prestaties en een te lage resolutie vond hebben.

Het verschil in formaat tussen een 10,1 inch en 11,6 inch netbook is goed te merken. Groter moet het van mij niet worden. De resolutie van 1366x768 pixels is een enorme verbetering ten opzichte van het postzegelformaat schermpje van de NC10 (1024x600). Op de NC10 is het onmogelijk om serieus fotobewerking te doen omdat de Atom te traag is en er tussen de toolbars in Lightroom en Photoshop geen ruimte overblijft om een afbeelding van enig bruikbaar formaat weer te geven. Helaas is het kleurbereik van het beeldscherm in de X120 tragisch slecht. Bij grijsovergangen wordt je getrakteerd op keiharde dithering en banding. De kleurweergave lijkt nergens op vergeleken met de weergave van de IPS-panelen in mijn Apple 30-inchers. Het beeldschermpje lijkt een aantal keren op negentig graden te zijn gewassen waardoor de kleuren flets zijn geworden.

De Celeron CULV-processor is merkbaar vlotter dan een Atom N270. Ook tijdens eenvoudige handelingen zoals een beetje webbrowsen is het verschil in performance goed te merken.

De X120 komt standaard volgedouwd met allerlei software waar je niet op zicht te wachten na het openmaken van de doos een uur van je tijd opeist aan wachten op het verplicht installeren en vervolgens weer de-installeren van deze rommel. Het standaard meegeleverde Western Digital Caviar Blue 320GB schijf is traag als je een ssd gewend bent. Ik heb er zo snel mogelijk een Vertex 30GB ingemikt, wat nogal een uitdaging bleek zonder optische drive. Het klonen van de WD-drive naar de Vertex in True Image bleek nooit een bootbaar resultaat op te leveren. Uiteindelijk bedacht ik me dat ik nog ergens een externe sata-schijf had liggen waarmee ik mijn Windows installatie-dvd's kon booten. De driver en software downloads op de site van Samsung zijn goed in orde zodat je probleemloos een verse installatie kunt doen.

Het toetsenbord is ok maar het touchpad vraagt gewenning vanwege het feit dat de twee muisknoppen links en rechts van het touchpad zijn geplaatst in plaats van eronder. Verder is het jammer dat er geen usb-poorten aan de linkerzijde van het apparaat zijn (is prettiger met een bedrade muis als je rechts bent).

Over de accuduur kan ik nog niet zoveel zeggen maar deze lijkt behoorlijk goed. Als je het rustig aan doet lijkt zeven uur haalbaar. Bij veel cpu-tijd neemt de accuduur snel af. De accu heeft een capaciteit van 8850mAh. Het systeem is redelijk stil zolang je de cpu niet zwaar belast. De NC10 was stiller.

Het design en de bouwkwaliteit van de X120 is ok. Het blijft natuurlijk ver verwijderd van een Mac maar dat geldt voor alle Windows-laptops en zie je terug in de prijs. De bovenkant van de laptop is uitgevoerd in hoogglans zwart wat garant staat voor veel zichtbare vingervlekken. Wat betreft gewicht is de X120 vergelijkbaar met de NC10.

Al met al een aardige netbookje dat een stuk soepler werkt dan een netbook met een Atom en een fijne resolutie heeft. Jammer van de matige kleurweergave.

Heb jij ook een Samsung X120 JA02?

Gave review! _/-\o_

Ik ben wel beniewd welke score de laptop haalt met de Windows Prestatie Index.
Is de videokaart; de Intel GMA 4500MHD; voldoende om aero te draaien?
Dat kan een Intel 4500MHD prima aan hoor.
Ik heb er eentje in mijn notebook zitten (met een Celeron 723) en daar gaat het prima (in WinVista dan).
Je mag inderdaad aero draaien. De cpu-, geheugen- en graphicsscores in de Windows Experience Index zijn respectievelijk 3,9, 4,7 en 3,2.
een goede review inderdaad

Sterker nog, ik zit ook aan een SSD Vertex 30GB te denken.
Bestaat er een specifieke uitleg over de(ze) installatie van een SSD ?
"Het design en de bouwkwaliteit van de X120 is ok. Het blijft natuurlijk ver verwijderd van een Mac maar dat geldt voor alle Windows-laptops en zie je terug in de prijs. "

(pest mode)
Welke Mac ken jij met dezelfde specs en prijs met een betere bouwkwaliteit? ;)