Canon WFT-E5 Review

_trickster_ 11 februari 2010, laatste update op 11 februari 2010, 3.310 views

Canon WFT-E5

Pluspunten

• Zeer veel extra toegevoegde opties.
  • Zeer snel in datatransfer.
  • Hoog Wireless bereik
  • Perfect geïntegreerd in het menu van de 7D

Minpunten

• Redelijk aan de prijzige kant.
  • Extra Accu verplicht.

Kwaliteit Score: 5
Sinds December 2009 mag ik mij de trotse eigenaar noemen van de Wireless-lan Grip, de WFT-E5.
Omdat ik zelf veel aan party fotografie doe, in horecagelegenheden waar ze tegenwoordig veel TV-schermen hebben hangen, heb ik deze grip aangeschaft, om zo de foto's gelijk op de schermen te kunnen weergeven.

Eerste Indruk
De grip is redelijk groot, helaas kan ik hem niet vergelijken met een gewone batterygrip, maar deze is volgensmij net zo groot.
hij voelt ook zeer stevig en solide aan, en is van de zelfde materialen gemaakt als de 7D body zelf.
De WFT-E5 Grip geeft je de volgende extra interfaces aan je body
  • Een WiFi 54B/G module
  • een USB 2.0 poort
  • een 100Mbit Netwerk interface
  • bij gebruik van een usb Bluetooth dongel, ook Bluetooth
De mogelijkheden - in het kort

De toegevoegde mogelijkheden die de WFT-E5 grip geven aan de Canon 7D verbaasde mij zeer, in positive zin.
Door deze Grip kan je namelijk:
  • Foto's Draadloos versturen via het FTP protocol
  • Foto's Maken via je pc met de bijgeleverde EOS Utility + Liveview streaming naar je pc
  • Het Fototoestel benaderen via een ingebouwde web-server, en dan foto's bekijken en maken
  • Usb stick's / usb hdd's aansluiten op je fototoestel
  • usb/bluetooth gps ontvanger aansluiten voor Geotagging
  • Met meerdere Canon 7D een foto's schietten
  • Een CF kaartje legen op een usbstick / USB HDD
volgensmij ben ik niks vergeten.

Het Configureren

Bij het aansluiten van de grip, krijg je autmatisch 2 extra menu opties in het hoofdmenu van de 7D
in dit menu kan je alles instellen met betrekking tot de WFT-E5

Het Configureren van de wired/wireless instellingen gaat via een Wizard of via het handmatige instellingen menu.

Het opzetten van een nieuwe verbinding is een fluitje van een cent, en is in enkele minuten gebeurd.

Als je eenmaal een Wireless netwerk hebt toegevoegd aan het toestel, Kan je deze opslaan op 1 van de 5 profielen die aanwezig zijn, hierdoor is het mogelijk om verschillende locaties waar je fotografeert, standaard in te stellen, en met een simpele handeling kan je switchen tussen de verschillende profielen.
ook de instellingen voor bijvoorbeeld FTP, het IP adres van de server, username en password worden opgeslagen in je profiel.

Foto's Draadloos versturen via FTP

Ik maak zelf het meeste gebruik van deze Functie van de WFT-E5.
Via een Bedrade of Draadloze netwerkverbinding, kan de Canon 7D verbinden met een FTP server, die je wel zelf dient op te zetten.
Er zijn 2 mogelijkheden wat er na het schieten van een foto gebeurd, namelijk:
Of het gelijk doorsturen van de foto via de verbinding.
Of bij het zien op de ronde SET knop de drukken, om dan de foto te versturen.
hierbij is dus nog enige eigen controle mogelijk bij de keuze welke foto's wel en niet verstuurd worden.

bij het terugkijken van de foto's worden er met 3 verschillende soorten icoon'tjes aangegeven wat er met de foto gedaan is, namelijk, niet verstuurd, Succesvol verstuurd of Incompleet / niet goed verstuurd.
dit laatste is mij nauwelijks overkomen, alleen toen mijn PC bleef hangen, zodra een foto is mislukt, kan je met 1 druk op de knop de foto alsnog versturen.
Het versturen gaat behoorlijk snel, zelf moest ik wel mijn AP Forceren op 54Mbit, omdat deze anders terugschakelde als het bereik iets zwakker werdt, en daardoor duurt de foto wel lang.

met een Ledje voorop de WFT-E5 is ook nog te zien, of de foto succesvol is verstuurd, zonder daarvoor in play-back modus te hoeven kijken, het rode ledje valt goed genoeg op zodat je eventueel gelijk het opnieuw kan versturen.

EOS Utility in combinatie met de WFT-E5

De bijgeleverde EOS Utility die bij de Canon 7D zit kan zelf ook overweg met de WFT-E5.
daardoor zijn alle mogelijkheden die de EOS utility mogelijk maakt, ook draadloos mogelijk.

na het instellen van het fototoestel, en het starten van de EOS utility scant het programma opzoek naar het fototoestel en dit is dan ook zonder problemen gevonden.

De mogelijkheden van deze combinatie zijn, Draadloos of bedraad het zelfde als dat het fototoestel via USB zou aansluiten namelijk;
- Foto's schieten.
- Sluitertijd, Diafragma, ISO, en andere instellingen aanpassen.
- Live Preview streamen naar je PC !

en zo nog veel meer dingen, maar zoals al eerder gezegt, zijn deze mogelijkheden ook mogelijk als je de camera zonder WFT-E5 aansluit via USB.

De ingebouwde webserver

Ik heb zelf niet echt veel gewerkt met de ingebouwde web-server, alleen even snel gekeken wat de mogelijkheden waren.
bij het benaderen van het fototoestel krijg je een menu voorgeschoteld met een foto album ( gemaakt vanaf je CF kaartje ) en een pagina voor het schieten van draadloze foto's.
opzich erg handig als je ergens wireless zou willen schieten, waar je geen canon software wilt instaleren, al zal dit waarschijnlijk niet veel voorkomen.

USB Storage

De mogelijkheid van usbstorage is voor sommige ook een mooie uitkomt.
het is mogelijk om een usb harddisk of usb-stick aan te sluiten op de camera, en foto's die je schiet gelijk en/of op je CF kaart & usb device te zetten.
hierbij is het ook mogelijk om 2 verschillende kwaliteiten op te geven, voor elke storage 1.
RAW naar externe usb device en JPG naar CF kaart.
de usb power van de WFT-E5 geeft genoeg power om een 2.5" HDD te voeden van spanning voor het overzetten van data.

Geotagging

Ik heb zelf wel de materialen om dit te kunnen doen.
maar helaas nog geen tijd gehad om het te proberen en op pad te gaan.
ik zal dit waarschijnlijk binnenkort wel doen, en zal dan de review aanvullen !

Multishoot

Voor mensen die geld op hun rug hebben groeien is het ook mogelijk om met meerdere Canon 7D + WFT-E5 combo's ze aan elkaar te koppelen.
waardoor na het afvuren van het master fototoestel de andere slave 7D's ook een foto maken.
ideaal voor meerdere standpunten van 1 bepaald moment te fotograveren.
maar aangezien zonder lens dit dan neerkomt op ongeveer 1800 euro per slave, lijkt mij dit een prijzige zaak.

Image Tank

Ook een Mooie bijkomstigheid is tegenwoordig bij het vele grote foto schietten en filmen, is het legen van je CF kaartje op een USB-stick / usb-hdd
na het aansluiten van een usb storage is er in het menu een extra optie te vinden voor het kopieeren van alle afbeeldingen en filmpjes op de harddisk.
op het toestel is het mogelijk om een mappenindeling te maken op de harddisk.
na het kopieeren is het mogelijk om de foto's op het CF kaartje te laten staan, of om deze te verwijderen zodat het kaartje weer leeg is voor verder gebruik.
ik heb deze optie op dit moment niet nog niet veel gebruikt.
maar ik denk dat deze optie voor op vakantie een grote toegevoegde waarde heeft.

conclusie

Ook al hangt er een aardig prijskaartje aan de WFT-E5 hangt.
ben ik zeer tevreden over de wirelessmodule en heb ik er geen spijt van.
het is ook te merken dat ze techniek, aandacht en zorg die ze voor de Canon 7D hebben gestoken.
Dit ook in de WFT-E5 hebben gestoken.

ik zal Z.s.m even de wat foto's toevoegen van het menu-interface en de module zelf.

Heb jij ook een Canon WFT-E5?

Vreten al die features geen batterijen?

Ik heb zelf de 350D, maar als ik via de USB connectie (die op de camera zelf zit) foto's overzet op mijn pc, kost dat aardig wat capaciteit van de batterij.
Vandaar dat ik dat toch maar blijf doen via een card reader (nog sneller ook).
Dit vreet in verhouding bijna niks.
op bijvoorbeeld het foto´s doorsturen via FTP wat ik zelf het meeste gebruik. gaat mijn accu in mijn WFT-E5 ongeveer 3x langer mee als de accu in mijn body ( ongeveer 700 foto's )

wat ik zelf meestal doe, omdat het allebei de zelfde accu's zijn, als de accu van het toestel 35% is, omruilen met de WFT-E5. dan zijn ze ongeveer te gelijk leeg.
dus over de accuduur ben ik zeer tevreden
ik zou het erg prettig vinden als je een update doet als je de GPS heb kunnen testen... GPS is iets wat ik nog mis bij Canon en helaas heb je deze add-on erbij nodig.

Wat wel grappig is is dat je bv de camera via je computer of iphone kan bedienen via je browser..
Uitstekende review! Wat ik me afvraag: is het ook mogelijk om video meteen naar een externe HD weg te schrijven?
Trickster,

Je bent heel positief en dat is mooi. Ik heb een WFT-E5 aangeschaft, maar verbinden met Mac OSX 10.6 werkt ook na software update niet. Canon support heeft dit onderkent en werkt aan een oplossing. Het zou een kostbaar misverstand zijn als Canon dit probleem niet kan oplossen.
Als ik het dus goed begrijp kan je dit dus toepassen in een club die een draadloos netwerk met ftp server heeft draaien om de foto's direct te laten zien op de schermen die er hangen. RAW is dus geen optie omdat je via een 54G verbinding laten we zeggen gemiddeld 20MB per foto moet uploaden wat nogal tijd met zich meeneemt.

Je wilt dus in RAW en JPEG werken om de foto's later nog te kunnen bewerken. Maar hoe maakt het systeem dan onderscheid dat hij alleen de JPEGs moet versturen?
Dat kun je instellen. Je kunt RAW+JPEG weg laten schrijven. Ik zet hem dan op small jpeg en full raw, aangezien dat groot genoeg is voor een weergave resolutie. Vervolgens zeg je dat je alleen de jpeg wilt laten uploaden via ftp.

Ik heb dan een tooltje geschreven die automatisch de laatst gemaakt jpeg crossfade met de vorige foto en deze geanimeerd weer blijft geven tot er een nieuwe foto wordt gemaakt en ook met een queue werkt zodat je achter elkaar gemaakte foto's netjes als snellere slideshow ziet. Werkt erg goed en snel.

Alleen de gps functie heb ik nog niet aan de praat gekregen omdat m'n gps waarschijnlijk te oud is.
Hey, hier kom ik toch even de tijd nemen om te registreren.. knappe review ! alles mooi gedetailleerd.. waarvoor dank!!
Ik sta net op het punt de wft-e5 te bestellen.. ik was net eventjes opzoek gegaan of er een verschil bestond tussen de wft-e5a en de wft-e5b .. ik veronderstel dat het gewoon de USA versie tegenover de Europese versie is.
en wel héél leuk om vast te stellen dat je ook de beelden livestream projecteert op feesten.
Ik maakte tot vandaag de dag gebruik van een EYE-FI pro SD kaartje, welke een mogelijke goedkopere oplossing/alternatief is .. al is het bereik wel soms een beetje teleurstellend, maar als je een sd kaartje en de WFT-E5 vergelijk van omvang en prijskaartje,dan zijn het appels met peren vergelijken ..! maar al bij al toch mss een oplossing voor diegene die een verbinding willen maken met de wifi van de pc of laptop (enkel lokaal of met de mogelijkheid te publiceren, facebook,flicker etc) om dan via Lightroom bvb ook de foto's meteen te kunnen weergeven of projecteren via beamer

Wat me ook héél nieuwsgierig maakt is.. uw tooltje !
citaat "Ik heb zelf een Utility gebouwd voor het direct kunnen laten weergeven van foto's die via FTP binnen zijn gekomen, deze draait dan ook op een laptop, en geeft de foto's keurig weer via het 2de scherm (vga-out)....etc..

Hou je dit liever topsecret of valt er over te praten? .. tipje voor jou (al zal jij het waarschijnlijk zelf wel weten) of andere lezers.. is dat je via de Lightroom Auto-Import functie de foto's eerst via een presetje (auto fix,zwart wit,colorboost,miljoenen combinaties natuurlijk) kan laten 'behandelen' ..alvorens te projecteren.. dat is dan meteen ook het grote voordeel ..het nadeel .. simplistische fade weergave van het laatste binnen gelopen beeld.. geen verdere inzoom,crossfade,kantel, of what-so-ever mogelijk. Dus ..dat laatste doet me toch een beetje uitkijken naar .. een tooltje (?) ;-)

..euh, ik zal nu toch maar eerst even overgaan tot de aankoop .. nogmaals dank voor de goede review-beschrijving