Sony Vaio A297XP Review

ajpohv 12 december 2005, 531 views

Sony Vaio A297XP

Pluspunten

• x-black scherm 1920x1200
  • design/ergonomie
  • snelheid (na kleine update)
  • enkel a-producten

Minpunten

• standaard configuratie met 80gig 4200rpm en 512MB intern (intussen geupdate)

Intussen ben ik al dik een jaar eigenaar van mijn Sony VAIO VGN-A297XP. Ik heb um in november 2004 bij de Greef in 's Hertogenbosch gekocht. Hele goede service bij die zaak!

Op het moment van aanzetten valt gelijk de kwaliteit van het beeldscherm op. Enorm goed contrast. 's Avonds hoef je ook geen enkele lamp meer aan te zetten, want hij verlicht je hele kamer en in de zomer kun je lekker buiten in de zon zitten en dan nog zie je genoeg op 't scherm. Ik heb intussen nog geen enkele dode pixel gezien.
Het design van de A-serie is mooi, strak en ergonomisch verantwoord. De randen zijn afgerond waardoor je nooits je polsen knelt of snijd.

De batterij gaat niet enorm lang mee. Door het 17 inch grote scherm en de hoeveelheid licht zuigt hij op brightness 5 (hoogste stand) in een uur de batterij leeg. Op de laagste stand (1) doet hij dat in 2,5 uur. Dat is niet helemaal top, maar dat kan mij niet boeien. Ik heb 95% van de tijd de adapter eraan hangen en zie dit euvel dan ook niet als een negatief punt.

De standaard configuratie komt met een 80gig 4200rpm schijf en 512MB geheugen. Deze twee CI's zie ik wel als negatief punt. Beiden maken de laptop langzaam, terwijl er toch een snel centrino pakketje met 1,8gig processor in zit. Intussen heb ik dan ook de 80gig 4200rpm geupdate naar een 80gig 7200rpm schijf en zit er intotaal 1024MB in. Nu is alles dan ook heerlijk snel.

Ik kreeg de tip van VAIO gebruikers om wel je garantie met 2 jaar te verlengen (a 250 euro). Ik heb 'm nog niet hoeven te gebruiken en hoop dat ook nooits te doen. Maar weet wel als het gebeurt dat ik dan geen gezeik heb.
Ik heb zelf de schijf en het geheugen geupdate. Als je goed naar de garantie voorwaarden kijkt staat er iets van: "Bij reparatie moet de laptop in standaard configuratie worden toegezonden. Sony is niet verantwoordelijk voor hardware die door andere bedrijven is toegevoegd". Ik heb dat letterlijk vertaald in; "Shit, er is iets mis met mijn flaptop. 4200rpm schijf erin. 512MB eruit. En versturen maar!" Laat ik hopen dat het nooit zover mag komen. Moet ik weer tig schroefjes er uit jagen!

Kort samengevat: Een te gekke laptop. Wil nooit meer een andere...behalve dat ik volgend jaar okt/nov de nieuwste versie ga halen en iemand anders een plezier doe met deze topper + nog een jaartje garantie :D

Heb jij ook een Sony Vaio A297XP?

Mooie review alex ;) Grtz, Rick :P
is bij de vaio van jou ook 'gigapocket' meegeleverd?
/zit er een tv tuner in.