Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 1,128TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion 15-ck094nd Review

1lau 16 december 2017, laatste update op 16 december 2017, 508 views

HP Pavilion 15-ck094nd (Product gekocht)

Razendsnelle en lichte laptop met een mooi design en verlicht toetsenbord, de scherpte van tekst ten opzichte van m'n oude laptop is minder

Pluspunten

• Razendsnel
  • Licht gewicht
  • Mooi design
  • Veel schrijfruimte (1,128TB)
  • Ondersteund 2,4 en 5 Ghz wifi
  • Verlicht toetsenbord
  • Genoeg aanslutingen

Minpunten

• Geen los accu
  • IPS scherm (glanzend)
  • Geen DVD Speler
  • Lage maximale helderheid
  • Mist VGA (D-sub)

Dit is mijn eerste productreview :)
Geschiedenis
Mijn Lenovo ThinkPad Edge 15 (NVLB3MH) uit 2010 begon vorige week vrijdag 8 December grotere kuren te vertonen met blauwe schermen en reboots bij spellen, Twitch streamen en media afspelen
Het toetsenbord was hiervoor al onbruikbaar geworden door oververhitting en de cpu was door mij lager geklokt om het tot dan toe uit te houden (4 jaar langer)
Zoektocht
Het werd dus tijd voor een nieuwe laptop, liefst 2 dezelfde, want mijn familielid wilde er ook 1
Ik wilde eerst kijken naar de gaming laptops, maar die zijn helaas ver boven mijn budget of de reviews over MSI waren vooral over de slechte bouwkwaliteit
Ook zijn deze nog niet voorzien met de 8ste generatie iCore wat toch mijn voorkeur heeft

Bij AMD kwam ik goedkope en aantrekkelijke modellen tegen zoals HP 15-bw091nd & HP 15-bw052nd
Maar uit de Engelstalige review websites blijkt dat deze niet op kan tegen
de mobiele iCores

Na wat verder zoek en filter werk kwam ik uit op de Asus VivoBook R542UN-DM109T en
HP Pavilion 15-ck094nd
Met mijn nieuwe laptop wilde ik ieder geval een dedicated gpu hebben die nog jaren vooruit kan met Twitch streamen met lichte games
Keuze
Uiteindelijk hebben we besloten om de HP Pavilion 15-ck094nd aan te schaffen, vanwege de design en de 5Ghz wifi ondersteuning
Het was voor ons de eerste keer dat wij bij CoolBlue iets aanschaffen
Ik kon mij van een ander familid herrineren dat zij wel zeer tevreden is met haar aankopen en geleverde service van deze webwinkel
Levering
De bestelling was op Zaterdag geplaatst en zou op Zondag Code Oranje dag worden bezorgd door PostNL
Zondag kwamen ze niet langs en dat was wel begrijpelijk, er werd contact gezocht met PostNL en de webwinkel
Coolblue reageerde wel keurig via e-mail en twitter met de mededeling dat deze op de maandag (een dag later) zou worden afgeleverd

Maandag kwam deze net voor 12:00 aan en de rest van de dag ging het weer sneeuwen met Code Rood
Het was keurig afgeleverd en goed verpakt in 2 grote dozen met airbags
De Installatie
De laptops starten zeer snel op, ik had op mijn oude laptop de hdd vervangen voor een 850 evo ssd van Samsung met windows 7 Pro
Het verschil was toch merkbaar en voor mij opmerkelijk
Deze pluspunt zou voor alle huidige nieuwe laptops kunnen gelden met Windows 10 en ssd

Na wat instellingen te hebben doorgegeven en verandert werd het tijd om de OS te updaten en dat duurde wel lang vanaf 14:00 met enkele herstarts met nog wat updates tot het avond dinner rond 18:00

Daarna werden verschillende platforms geinstalleerd, nadat ninite is gebruikt
De bloatware van HP heb ik laten staan, omdat ik niet weet wat ik eraf zou willen halen
Windows 10 opnieuw installeren is ook een optie, maar tijdrovend
De icons op het startmenu werden wel aangepast
In actie
Dagen nadat de data was overgezet en instellingen zijn aangepast werd het tijd om op Twitch te streamen
Het viel mij gelijk op dat het scherm op OBS zwart bleef
Na wat onderzoek blijkt dat een laptop met 2 videochips problemen zou geven op OBS
OBS 64bit was in gebruik en zelfs na de instellingen waren er nog problemen met game en/of display capture

De oplossing was echter simpel: OBS 32bit gebruiken
Het werkt voor mij tot nu toe perfect
Decibel
De hdd maakt wel geluid wanneer er gebruik van wordt gemaakt, maar deze is niet luid
Tot nu toe heb ik alleen Hearthstone en Heroes of the Storm opgestart naast OBS
Met HS gaat het geruisloos
Bij HotS gaan de ventilatoren wel hard en gaat het als een kruimeldief bij maximale instelling, na het verlagen was het weg
Benchmark
Recent is er op deze site een review gemaakt over de HP Pavilion 14-bf
Waarbij veel punten voor komen die verlijkbaar zijn zoals lage maximale helderheid
Via HDMI gebruik ik ook een 2e scherm en deze kan scherper ingesteld worden

Ik doe nauwelijks benchmarks, maar uit die review zou je wel een idee kunnen geven qua gebruik en scores
Let wel dat die laptop een Intel Core i3-7100U gebruikt en geen GeForce MX150 bezit
Meer ervaring
De laptop zijn nog maar 6 dagen oud
Wellicht komen er nog andere opmerkingen bij als ik ze tegenkom

Fijne feestdagen! ;)

Heb jij ook een HP Pavilion 15-ck094nd?

Hey! Kan je me wat vertellen over de accuduur? Vind de laptop in alle aspecten wel interessant (wel slechte ervaring met HP... maar ach), maar kan niks vinden over de accu. Hoe lang gaat deze mee?
@ugattie1611
Hallo, op de CoolBlue webpagina staat 8 uur
HP Pavilion 15-ck094nd

Bij de extra videochip/kaart is de accuduur lager denk ik
De modellen zonder Nvidia gaan volgens mij 12 uur of langer meer

Zelf heb ik geen slechte ervaringen met HP
De prutmerken voor mij zijn Acer, Dell, Packard Bell en Lenovo

Als het goed is heb je nog een folder in de bus gekregen van http://www8.hp.com/nl/nl/home.html
Misschien zit er ook wat interessants voor je tussen ;)

Fijne feestdagen! O-)
Bedankt voor de review. Ben ook geintresseerd in deze laptop. De variant ck040nd met mat scherm. Mooie laptop voor het geld met ook de nieuwste hardware. Bij de specificaties zie ik staan dat er maximaal 8gb in kan, terwijl ik in de toekomst graag nog zou willen uitbreiden. Kan jij zo zeggen of dit klopt?, kan het namelijk zelf nergens terug vinden.
@Matedeor
Gaat het om dit HP Pavilion 15-ck094nd model of de ck040nd variant?

Ik zou als je het zeker wil weten aan desbetreffende webshop navragen, omdat ik zelf nog niets heb uitgebreid
Zelf zou ik in de toekomst de hdd verwisselen voor een ssd

Hearthstone heb ik gister nog zonder oplader opgestart bij 100% en dat ging vrij hard, ik denk dat het 4 uur zou uithouden

edit: het model van bol.com is volgens mij verkeerd aangegeven qua schermtype

[Reactie gewijzigd door 1lau op 26 december 2017 21:27]

Gaat om de ck040nd variant (http://store.hp.com/Nethe...d=2QH06EA&opt=ABH&sel=NTB). Bijzondere is dat op de hoofdpagina van HP bij dit model ook wordt vermeld dat het om een ontspiegeld scherm gaat, later in de uitgebreidde specificaties is dat weer niet heel duidelijk terug te vinden. Ga toch even contact opnemen.

Edit: heb bevestigd gekregen dat het scherm van de ck040nd mat is, maximaal geheugen is helaas 8gb.

[Reactie gewijzigd door Matedeor op 27 december 2017 13:48]

Bedankt voor de reactie

Goed dat die scherm wel mat is
16 Gb zou teveel energie consumeren
Voor die prijs (boven 999) is een model met GTX kaart en meer geheugen misschien beter

HP Omen, Asus RoG, etc
Als het om puur gaming gaat zelfs een desktop