Specificaties 5,8" • 2436x1125 • 64GB - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone X 64GB Grijs Review

aap 15 december 2017, laatste update op 17 december 2017, 314 views

Apple iPhone X 64GB Grijs (Product gekocht)

iPhone X is een mooi toestel met een scherm dat de hele voorkant vult. Maar om dat mogelijk te maken zijn m.i. te veel concessies gedaan aan het gebruiksgemak. Bovendien is de telefoon idioot duur.

Pluspunten

• groot scherm
  • supersnel
  • Face ID werkt goed

Minpunten

• veel te duur
  • zwaar en dik
  • geen home knop
  • lelijke balk in beeld
  • notch storend bij landscape gebruik

Lang getwijfeld vanwege de hoge prijs, maar toch gezwicht.

En eigenlijk had ik meteen zo'n gevoel van "is dit het nu?". Natuurlijk is de iPhone X een mooi toestel en dat hele voorkant scherm is, is uniek. Maar in het dagelijkse gebruik moet ik er nog aan wennen. Ik kom van een iPhone 6s en dan ga je er op een aantal fronten toch op achteruit: de telefoon is groter en het is lastig om in de bovenste hoeken te komen met je duim, waar dat met een 6s prima ging. Hij is ook merkbaar dikker en zwaarder; je merkt echt dat je eerder vermoeid in je polsen wordt.

De home-knop die weg is, voelt geforceerd. Het omhoogswipen ben je in een uur gewend, maar er zijn andere acties die minder intuitief gaan, zoals het task switch scherm oproepen. Ook zie je in bijna iedere app een dikke balk onder in beeld om je er aan te herinneren dat je van daar kunt swipen om de virtuele home button te activeren. Die balk is gewoon lelijk en leidt af van de rest van het scherm. Je kunt de balk ook niet uitschakelen.

Het OLED scherm zou fantastisch zijn en als je er op let, dan zie je dat zwart ook echt zwart is. Maar ik mis de wow-factor. Als je er niet op let is een scherm toch gewoon een scherm.

Dan de notch: in het gewone gebruik in de portret-stand, stoort hij mij niet echt. Ik vind het wel jammer dat het batterijpercentage nu niet permanent zichtbaar is en dat de naam van mijn provider (vodafone) net niet in beeld past. In landscape-stand is hij storender: of er zit een hap uit de zijkant van je scherm, bijv, bij sommige spelletjes. Of apps vermijden de hap door de gehele zijkant zwart te laten (en aan de andere zijkant ook vanwege symmetrie), maar dan benut je dus een deel van je scherm niet en had je bij wijze van spreken net zo goed een Samsung Galaxy S8 kunnen hebben.

Dan de pluspunten:
Het scherm is groot! Lekker veel ruimte om alles goed te zien; tenminste voor de apps die het hele scherm benutten, maar dat worden er alleen meer.
Face ID werkt beter dan ik verwacht had. Het is iets trager dan Touch ID, maar in de praktijk heb je daar geen last van. En het werkt ook met natte vingers.
De batterij gaat relatief lang mee. Mijn iPhone 6s moest als ik uit mijn werk kwam aan de lader, wilde ik er de avond nog mee uitkomen. De iPhone X gaat 's nachts met nog 75% aan de lader.
En hij is supersnel. Je merkt het echt en het maakt de interactie prettiger.

Maar voor de prijs... ik vind het toch niet echt in verhouding staan.

Heb jij ook een Apple iPhone X 64GB Grijs?