Apple iPhone X 64GB Grijs - Reviews

Apple iPhone X 64GB Grijs Review

aap 15 december 2017, laatste update op 17 december 2017, 781 views Product gekocht

Apple iPhone X 64GB Grijs

iPhone X is een mooi toestel met een scherm dat de hele voorkant vult. Maar om dat mogelijk te maken zijn m.i. te veel concessies gedaan aan het gebruiksgemak. Bovendien is de telefoon idioot duur.

Pluspunten

• groot scherm
  • supersnel
  • Face ID werkt goed

Minpunten

• veel te duur
  • zwaar en dik
  • geen home knop
  • lelijke balk in beeld
  • notch storend bij landscape gebruik

Lang getwijfeld vanwege de hoge prijs, maar toch gezwicht.

En eigenlijk had ik meteen zo'n gevoel van "is dit het nu?". Natuurlijk is de iPhone X een mooi toestel en dat hele voorkant scherm is, is uniek. Maar in het dagelijkse gebruik moet ik er nog aan wennen. Ik kom van een iPhone 6s en dan ga je er op een aantal fronten toch op achteruit: de telefoon is groter en het is lastig om in de bovenste hoeken te komen met je duim, waar dat met een 6s prima ging. Hij is ook merkbaar dikker en zwaarder; je merkt echt dat je eerder vermoeid in je polsen wordt.

De home-knop die weg is, voelt geforceerd. Het omhoogswipen ben je in een uur gewend, maar er zijn andere acties die minder intuitief gaan, zoals het task switch scherm oproepen. Ook zie je in bijna iedere app een dikke balk onder in beeld om je er aan te herinneren dat je van daar kunt swipen om de virtuele home button te activeren. Die balk is gewoon lelijk en leidt af van de rest van het scherm. Je kunt de balk ook niet uitschakelen.

Het OLED scherm zou fantastisch zijn en als je er op let, dan zie je dat zwart ook echt zwart is. Maar ik mis de wow-factor. Als je er niet op let is een scherm toch gewoon een scherm.

Dan de notch: in het gewone gebruik in de portret-stand, stoort hij mij niet echt. Ik vind het wel jammer dat het batterijpercentage nu niet permanent zichtbaar is en dat de naam van mijn provider (vodafone) net niet in beeld past. In landscape-stand is hij storender: of er zit een hap uit de zijkant van je scherm, bijv, bij sommige spelletjes. Of apps vermijden de hap door de gehele zijkant zwart te laten (en aan de andere zijkant ook vanwege symmetrie), maar dan benut je dus een deel van je scherm niet en had je bij wijze van spreken net zo goed een Samsung Galaxy S8 kunnen hebben.

Dan de pluspunten:
Het scherm is groot! Lekker veel ruimte om alles goed te zien; tenminste voor de apps die het hele scherm benutten, maar dat worden er alleen meer.
Face ID werkt beter dan ik verwacht had. Het is iets trager dan Touch ID, maar in de praktijk heb je daar geen last van. En het werkt ook met natte vingers.
De batterij gaat relatief lang mee. Mijn iPhone 6s moest als ik uit mijn werk kwam aan de lader, wilde ik er de avond nog mee uitkomen. De iPhone X gaat 's nachts met nog 75% aan de lader.
En hij is supersnel. Je merkt het echt en het maakt de interactie prettiger.

Maar voor de prijs... ik vind het toch niet echt in verhouding staan.

Heb jij ook een Apple iPhone X 64GB Grijs?

Meer advertenties

Ik kan niet begrijpen dat mensen als minpunt de prijs noemen.
Veel te duur, allee waarom koopt ge zoiets dan?
Is dat om kunnen op te scheppen dat je een veel te dure smartphone kon kopen.
Of is dat echt om aan te geven hoe dom je bent.
Enfin, ik vind die opmerking erg dom, ik koop nooit iets wat ik veel te duur vind.
Er zijn alternatieven genoeg die mooi en snel en veel beter koop zijn.

[Reactie gewijzigd door onkeltje op 24 maart 2018 18:14]

De gebruiker vindt dat hij voor die meerprijs minder krijgt dan wat je ervoor mag verwachten. Tevens is het goed om te benoemen voor andere geďnteresseerden. Het is gewoon om anderen ervoor te waarschuwen.
Wat had ge er dan meer van verwacht?
Als ik voor dat ik overga tot kopen de specificaties goed bekijk dat weet ik al dat het veel te duur is.
Uiteindelijk krijgt ge toch niet meer dan wat een veel beterkoop model (merk)te bieden heeft.
Misschien wat meer geheugen en opslagruimte, misschien een iets snellere processor maar is dat zoveel geld waard.
Enfin ieder zijn gedacht maar ik zie voor die afwijkingen echt geen reden om daar zoveel geld aan te geven.
Ik trek liever wat langer rond met mijn zelf ingerichte kampeerauto, daar geef ik dan weer liever iets meer aan. Tja meningen verschillen he. ;)
Soms moet je iets hebben gekocht en geprobeerd alvorens je tot een definitief uitsluitsel/oordeel kunt komen.

Niet alles wat er op papier goed uit ziet is dit ook in de praktijk. Zoiets moet je dus zélf ondervinden. Vergeet daarbij óók niet de wet Koop op afstand, waarbij de koper zonder opgave van redenen de koop binnen 14 werkdagen kan ontbinden en het aankoopbedrag kan terugkrijgen.

En al vind je iets op voorhand (te) duur, dan kun je alsnog benieuwd zijn hoe iets (aan)voelt/presteert en hierbij ook eventuele twijfels en/of vooroordelen wegnemen (of bevestigen).

NB: ik vermoed dat aap de iPhone heeft geretourneerd. Bananen zijn immers zóveel lekkerder (én goedkoper) ;)

Hier zijn nog steeds veel misverstanden over.

Vooraf informatie inwinnen over een product is een plicht/taak van de koper. Je hebt de tijd om een product - binnen alle redelijkheid - te beoordelen. Dat betekent niet veertien dagen lang gebruiken. Zodra e.e.a. geconfigureerd en in gebruik genomen is, houdt het op.
quote: Mrweed
Iets 14 dagen lang gebruiken is natuurlijk wel lang als een winkel een afkoelperiode van 14 dagen hanteert en het product binnen deze termijn moet zijn geretourneerd.

Zolang hier rekening mee word gehouden is er in principe geen probleem, zolang je alles maar netjes naar de fabrieksinstellingen terugzet en niet zomaar zaken (diensten) gaat activeren.

Ik wil geen reclame maken maar niet alle webshops doen hier (even) moeilijk in, alleen moet er rekening worden houden met eventuele winkelspecifieke voorwaarden.

[Reactie gewijzigd door born4trance op 1 mei 2018 17:48]