Sitecom WL-183 Wireless Network 300N Router Review

atlaste 9 februari 2010, laatste update op 9 februari 2010, 1.714 views

Sitecom WL-183 Wireless Network 300N Router

Pluspunten

• Bereik

Minpunten

• User interface levert features gewoon net niet
  • Instabiel
  • Restarts bij iedere wijziging
  • Performance is ruk
  • Fabrikant doet er allemaal niets aan
  • En het wordt ook niet beter met meer tweaken

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 4
Ik heb deze router inmiddels een jaar en ben zelfs al zover dat ik aan het kijken ben naar een andere router. Maar laten we positief beginnen... wat is er allemaal wel oke aan dit ding?
- 802.11N (DRAFT!)
- 10 jaar garantie
- Intuitieve user interface
- Redelijk goedkoop

Wel oke? Ja... wel oke jammer genoeg. Het is een echte net-niet router:
- Ja, er zit 802.11N op. Zodra je het echter gebruikt met een niet-sitecom 802.11N adapter (bijv. in je nieuwe laptop) breekt de hel los. Specifiek is de DHCP server in het beestje niet goed in het sturen van een lease naar de laptop, hoewel je wel een verbinding hebt en verbindingsstatus "100% signaal" aangeeft... Dus je wacht.. en wacht... en wacht... en voila, eindelijk werkt het.
- Snelheid lijkt beter te zijn dan hij is. Het ding geeft continue aan een 300 mbit verbinding te hebben, maar zodra er ook maar 1 byte over de lijn gaat wordt de snelheid naar beneden gedrukt. Concreet is het mij nog nooit gelukt om meer dan 2,6 MB/s over de wireless lijn te krijgen (wat ik drama vind, aangezien ik dat verwacht van een G router en niet een N router). Ik heb het uiteraard getest met meerdere pc's en laptops, meerdere N adapters, met een afstand van 0, zonder interferentie met andere verbindingen, op meerdere kanalen, etc, etc.
- Verbindingen zijn niet 100% stabiel. Met name als de router het wat zwaarder krijgt, vind hij het niet leuk meer.
- Configuratie lijkt simpel, maar is het niet. Een heel concreet voorbeeld is port forwarding. Stel je een situatie voor met een laptop waar je een Torrent port wil forwarden, die het IP adres krijgt via DHCP, waarbij je de router opnieuw moet opstarten na iedere wijziging (dus ook een port forward toevoegen). Dat werkt niet: het IP adres is anders na de restart en je kan weer opnieuw beginnen.
- En de fabrikant (sitecom) lijkt niet erg zijn best te doen om de problemen op te lossen; ik hou trouw de updates bij, maar de problemen lijken er niet beter op te worden.

Garantie heb je op deze manier niet zo veel aan, want het resultaat is gewoon een nieuwe slecht ontwikkelde router.

Enige goede punt is dus: bereik. Fair enough, hier heb ik zelf in een huis met flink wat staal in de muren niets over te klagen.

Inmiddels werk ik wireless met statische IP adressen (ja echt, zucht...) en verlang ik weer terug naar de dagen van mijn stabiele asus routertje.

• XBOX 360
  • WII
  • Samsung x360
  • Dell M60
  • Sitecom 300N adapter (2x)

Heb jij ook een Sitecom WL-183 Wireless Network 300N Router?

tja ik gebruik 'm nu zo'n 1,5 jaar maar ik heb er geen echte problemen mee gehad. Ik doe er dan ook verder weinig bijzonders mee, alles standaard laten lopen via de router met een powerline-adapter. Ik heb niks te klagen, toendertijd iets van 100 € betaald maargoed, draadloos bereik is ook goed. Is de score niet wat aan de lage kant?