Specificaties 2,6" display, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Star Qwerty B3410 Zwart Review

ikt 5 december 2010, laatste update op 5 december 2010, 492 views

Samsung Star Qwerty B3410 Zwart

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteit
  • QWERTY is een reuze handig
  • Geluidskwaliteit is erg goed (Equaliser)
  • Internetbrowser werkt goed bij niet al te grote pagina's

Minpunten

• Naaistreek van Samsung om even later een versie met Wi-Fi uit te brengen
  • Slecht playlist/muziekbeheersysteem
  • Gaat nogal snel van de lock af
  • QWERTY toetsenbord/slide optie is vaak incompatibel met Java applicaties
  • Geen bijgeleverde USB-kabel

Ik heb deze telefoon al 3/4e jaar, en nu is het eens tijd om eens een review te schrijven na grondig gebruik. Mijn vorige telefoon was een Motorola C200, echt een telefoon waar je alleen maar mee kunt bellen en smsen. Deze telefoon is dus een hele grote stap vooruit. Aangezien ik niet zo heel erg veel bel en sms, heb ik dus besloten om deze te nemen.

De telefoon ligt goed in je handen, en het smsen met of zonder T9 via het touchscreenscherm gaat erg goed. Met 1 hand berichten intikken gaat prima, handig voor als je onderweg bent. In QWERTY modus ligt het even fijn in je handen. De knoppen kunnen wel wat beter, het indrukken van de knoppen voelt niet echt goed aan.

Het touchscreen werkt prima, en het homescreen heeft een sidebar waaruit je dingen kunt slepen, zoals een klok. Ik gebruik die optie niet, maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen agendapunten of andere dingen snel in beeld willen hebben. De interface werkt redelijk, alleen is het scrollen op het eerste gezicht nogal onhandig. Het went wel snel en is niet zo'n hele grote belemmering. De gevoeligheid kan soms wel wat beter. Vooral met preciesiewerk, zoals internetgebruik is wat irritant. Op links drukken gaat moeilijk. Java-applets zijn in dat opzicht ook moeilijk te bedienen. Maar daarbuiten werkt het prima.

Het erafgaan van de keylock gebeurt bij mij redelijk vaak. Maar daarop heb ik een oplossing gevonden. Een wachtwoord op het telefoonboek en recente gesprekken doen. De telefoon belt dan geen random mensen meer. Ook het uitgaan en weer aangaan is gefikst, want de pin wordt niet ingevoerd. In plaats daarvan voert hij dingen in, in het beveilingscode scherm. Geen sim block dus. :)

De camera heeft een redelijke kwaliteit. Foto's maken van dingen op afstand gaat redelijk. Hij heeft geen autofocus, maar daarvan merk je niet veel. Barcode apps werken niet goed, maar die gebruik je met deze telefoon toch nauwelijks. Een paar mods (DVD lens in het cameragat proppen) levert wel erg mooie macro plaatjes op. De sensor is dus ok, de lens is alleen een beetje slecht.

Over bestandenbeheer ben ik wat minder te spreken. De scrollknoppen (volume up/down) werken in deze modus niet, en het navigeren in mappen met films en foto's gaat tergend langzaam. Grote foto's bekijken werkt wel prima, het zoomen werkt vloeiend. Alleen naar de volgende foto gaan werkt soms langzaam.

Films bekijken gaat ook redelijk. Tijdens het film kijken is de interface helemaal lamgelegd, maar de video speelt gewoon door. De snelheid is wat minder goed, 15 FPS met een redelijk lage kwaliteit. Het is te doen, alleen is het verre van ideaal. Maar op zo'n klein scherm moet je sowieso geen films kijken ;)

De grootste ergernissen bij mij zijn eigenlijk het ontbreken van Wi-Fi. Ik heb nu redelijk goedkoop internetten met prepaid (Aldi), en afgezien van het ontbreken van afbeeldingen (want die zorgen ervoor dat de kosten omhoogschieten), werkt het prima. Een Wi-Fi toevoeging (wat Samsung ook heeft gedaan) zou erg handig zijn.

Het ontbreken van een degelijk playlist systeem wekt ook wat ergernis bij mij. Gelukkig beheer ik mijn muziek op de PC ook met correcte ID3 tags, en weergeeft de telefoon altijd de titel, in plaats van auteur. Dus een paar keer flink scrollen met de volume up/down knop en je bent bij het gewenste liedje. :)

Al met al is dit een redelijke telefoon. Hij kan wel beter, maar voor deze prijsklasse is hij absoluut een goede telefoon.

Heb jij ook een Samsung Star Qwerty B3410 Zwart?