Netgear R6220

Specificaties WiFi-ac • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

Netgear R6220 Review

FlowDesign 13 december 2017, laatste update op 13 december 2017, 156 views Product gekocht

Netgear R6220

In het kort een prima router met voldoende doorvoersnelheid en instellingen/opties. Echter deze toch teruggestuurd omdat de ontvangst in huis tegenviel.

Pluspunten

• WAN-poort te gebruiken voor Access Point modus
  • Meer dan genoeg setup-mogelijkheden en instellingen
  • Eenvoudige interface

Minpunten

• Ontvangst 5 GHz niet toereikend
  • Ontvangst 2.4 GHz niet toereikend

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 3

De mogelijkheid om de router in Access Point modus te zetten en de WAN-poort te gebruiken voor verbinding met het modem in huis is erg makkelijk in te stellen en je houdt een extra LAN-poort over.

Echter heb ik de Netgear R6220 (€61) toch teruggestuurd omdat de ontvangst in huis tegenviel.
Ik had met een TP-Link Archer C1200 (€49) en met een D-Link DIR859 (€69) duidelijk betere ontvangst. Misschien omdat die beide 3 antennes hebben i.p.v. 2?

De Netgear R6220 liet ondanks een mindere ontvangst op 5 GHz toch een iets betere doorvoersnelheid noteren dan de TP-Link. De DIR-859 liet echter zien dat er toch een klein verschil zit tussen AC1200 en AC1750 en liet dat ook zien met een hogere doorvoersnelheid.

TP-Link Speedtest: +/- 70 Mbps
Netgear R6220 Speedtest: +/- 75 Mbps
D-Link DIR859 Speedtest: +/- 84 Mbps
(Dit gaat wel richting de max van mijn KPN glasvezel internetverbinding).

Qua features en instellingen scoort de Netgear m.i. het beste door de gebruiksvriendelijke interface en door de WAN-poort te kunnen gebruiken voor Access Point modus.
Daarna de TP-Link en dan de D-Link.
Afgezien van de Access Point modus zijn alle drie de routers nagenoeg gelijkwaardig.
De D-Link heeft wel de minst gebruiksvriendelijke interface van de drie, maar niet vervelend of onmogelijk. Alles wat je in wilt stellen lukt gewoon. Alleen gaat het bij de andere twee net iets makkelijker.

De TP-Link is echt een koopje, echter ging deze bij mij na een half jaar gebruik wat kuren vertonen. Op sommige dagen kon ik geen verbinding meer maken via de WiFi en was de enige oplossing opnieuw opstarten. Onder garantie heb ik m'n geld teruggekregen van de verkoper. Daarna heb ik de Netgear en de D-Link uitgeprobeerd, waarna ik besloten heb dat ik de D-Link behoud vanwege de betere WiFi prestaties t.o.v. de Netgear.

Heb jij ook een Netgear R6220?