Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Valve Steam Link Review

KatWeasl 9 december 2017, laatste update op 16 december 2017, 69 views

Valve Steam Link (Product gekocht)

Geweldig apparaat, gekocht voor 5 euro in de Steam sale. Aansluiten op de lan en tv en gamen maar. Letterlijk plug & play, alles draait super op 1080p met 60fps. Uitermate tevreden.

Pluspunten

• Plug & play. De eenvoud, kwestie van aansluiten en vervolgens enkele instellingen doorlopen en gamen maar!
  • Afmetingen. Het is een klein apparaat, past achter elk scherm.
  • Ondersteund stereo en surround, 5.1 met shooters en race games is dit erg prettig
  • Overzichtelijke interface met prettig grote knoppen.
  • Werkt prima met non-steam games zoals Battlefield 1
  • Genoeg aansluitingen voor randapparatuur: 3 maal USB en bluetooth
  • Mits Steam geopend is op de host, is Windows volledig functioneel
  • Zeer compleet. Wordt geleverd met adapter, HDMI kabel, UTP kabel en 4 verschillende stekkers.

Minpunten

• Zuur als je ooit de volle prijs hebt betaald voor de Steam link.

Geluidskwaliteit Score: 5
De Steam Link stond al een tijd op mijn verlanglijstje. Maar de aanschaf was er nog niet van gekomen, nu werd de Link voor 5 euro aangeboden op Steam dus direct eentje gekocht, hierbij een review.

Het leek me interessant om uit te proberen hoe goed het gamen op de bank werkt over lan. Gamen met de laptop op de bank werkt niet goed omdat onze wifi in huis hiervoor niet toereikend is. Ik heb dan ook niet de moeite genomen om de Steam Link via wifi te proberen, maar direct aan de kabel geprikt.

Gebruikte Hardware

Als host gebruik ik een Lenovo Y700-15isk die op de zolder/studeerkamer staat.

Aan de Steam Link hangt een Samsung LED 32C5100 32 Inch televisie die net als de laptop op 1920 * 1080 het beeld weergeeft.
De audio is via tosslink verbonden met een Sony BDV home cinema set.

Door het huis ligt Cat 6 bekabeling en wij hebben een glasvezel 50Mbit verbinding met de buitenwereld.

Voor het remote besturen van mijn Laptop gebruik ik nu "Unified Remote" zodat ik op mijn telefoon een muis en toetsenbord heb als het nodig is.

Steam Link

De Steam Link is een prettig klein kastje die makkelijk achter de TV past. Het is voorzien van voldoende aansluit mogelijkheden voor randapparatuur en heeft (helaas) een losse adapter voor de stroom voorziening.

Gamen met de Steam Link

Setup
Na een korte setup die je moet doorlopen en nog één keer naar boven lopen om een koppel-code in te voeren op de host computer kan je aan de slag. Steam draait standaard in Big Picture modus wat op de TV wel zo prettig is gezien de grotere afstand tussen jou en het scherm.
Gamen
Het gamen op fullHD verloopt heerlijk soepel met 60 fps en ik merk niet bijzonder veel vertraging ten opzichte van het gamen direct op de laptop.

Ik ben begonnen met een paar Need for Speed en Grid games, dit gaat moeiteloos. Ook de puzzel en platform games draaien heerlijk. Wat ik ook erg prettig vind is de surround output van de Link, op de bank en voor de TV met goed geluid om je heen gamen is zeer ontspannend.

Ook is de ondersteuning voor non-Steam games prima. Een Kwestie van deze in de lijst met games zetten en zorgen dat Origin of bijvoorbeeld battle.net van te voren zijn opgestart zodat de games direct geladen kunnen worden.
Inputlagg
Bij shooters loop je tegen de beperking van de rand apparatuur aan. Ik gebruikte in eerste instantie een draadloos 5GHz toetsenbord en muis en de grotere afstand dan normaal (achter de laptop) veroorzaakt net te veel inputlagg.

Ik ben eens even gaan zoeken op het interweb naar te gebruiken controllers die via de Bluethooth een verbinding maken.

De volgende controllers moeten in ieder geval werken:
• The Steam Controller
• Wii U Pro Controller
• Nvidia Shield Controller
• Logitech F310
• Nintendo Switch Pro Controller

Persoonlijk ben ik altijd een groot fan geweest van de Playstation 3 en 4 controllers. Echter een losse PS4 controller is mij wat te duur ten opzichte van de Steam Link, dus het is een PS3 controller geworden. Een nieuwe PS3 controller is ongeveer net zo duur (ongeveer 25 euro) als een complete Playstation 3 op marktplaats, dus ik heb er voor de gein meteen maar een PS3 met 3 controllers en wat games bij gekocht. Als je een van de bovenstaande controllers hebt liggen ben je natuurlijk wat goedkoper uit.

De inputlagg die ik heb ervaren met mijn toetsenbord en muis combo is nu nagenoeg verdwenen. In FPS is het wel even wennen, maar met platform games en racing is het een verademing.

Media Streaming

Audio streamen gaat prima, wel is het handig om net als met non-Steam games van te voren even de mediaplayer even in de games lijst te zetten.

Bij windows 10 kan je naast de Mediaplayer ook gebruik maken van Groove voor audio en video. Dit werkte bij mij voor geen meter in combinatie met de Steam Link, ik had erg veel last van stuttering bij zowel audio als video. Het was interessant om even uit te proberen,maar ben weer snel naar Mediaplayer overgestapt.

Video streaming loopt nog niet lekker via Mediaplayer, mogelijk heeft dat te maken met het feit dat de Steam Link alleen h.264 codec ondersteund. Een andere optie is om bijvoorbeeld Kodi op de host computer te installeren, voor zover ik heb gelezen werkt dit beter dan de standaard Windows mediaplayer.
Er zijn enthousiaste mede-tweakers die met Kodi bezig zijn om dit als app rechtstreeks op de Steam Link te laten draaien. Deze verkeerd nog in Beta status en ik ben er zelf nog niet mee aan de slag gegaan.

De Steam Link is een erg leuk apparaat wat bij tijd en wijle voor zeer schappelijke prijzen wordt aangeboden via Steam. Als het weer zo ver is kan ik iedereen zeker aanraden om er een paar euro's aan te spenderen.
Het wordt zeer compleet met de benodigde stekkers en kabels geleverd en het aansluiten is een makkie.

Afhankelijk van je persoonlijke voorkeur adviseer ik wel er een controller bij aan te schaffen, dat is nog net iets prettiger gamen op de bank dan met een toetsenbord en muis.

Heb jij ook een Valve Steam Link?

Meer advertenties