Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 1,128TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad Y700-15ISK 80NV010NMH Review

KatWeasl 17 december 2017, laatste update op 18 december 2017, 329 views Product gekocht

Lenovo IdeaPad Y700-15ISK 80NV010NMH

Fijne laptop om mee te werken en op te gamen. Snelle hardware, een goed scherm in combinatie met een prettig volwaardig en verlicht toetsenbord maakt dit een goede game en werk combinatie. Het is een robuust gebouwde laptop met een leuk design. Wel erg gevoelig voor vingerafdrukken.

Pluspunten

• Prima hardware voor het geld
  • Makkelijk te upgraden
  • Stevig gebouwde laptop
  • Zeer goed geluid door de "subwoofer"
  • Verlicht toetsenbord met voldoende tussen afstand en een numpad
  • Fijn FullHD IPS scherm
  • GTX 960m 4GB
  • Ondersteuning voor NVME schijven

Minpunten

• Standaard een 128GB SSD
  • Vingerafdrukken!
  • Geen Usb-C

De Lenovo y700-15isk gekocht als desktop vervanger.

Na enige zoekwerk bleek deze laptop prima "bang for my bucks".
De hardware was wel een kleine stap terug in vergelijking met mijn desktop waar ik helemaal los mee was gegaan. Echter, stond deze voornamelijk stof te happen, dus tijd voor wat anders.

Ik had nog niet eerder zelf een laptop gekocht om echt mee te kunnen werken en te kunnen gamen, dus daarom deel ik graag mijn ervaring met jullie.
Voor mijn werk heb ik gewerkt met een aantal HP Elitebooks, deze waren niet game-waardig en heb ik ook nooit zelf uitgezocht of gekocht.

Laptop uitzoeken

Voor mij was de keuze voor een laptop niet makkelijk. Ik wou graag iets wat redelijk vergelijkbaar was met mijn desktop, het moest er niet te veel als een game-laptop uitzien en liefst wou ik ook wat geld overhouden na de verkoop van mijn desktop.

Met de hardware vereisten helder en een strak budget van zo'n 1000 euro's ben ik gaan zoeken naar een leuk uitziende (game)laptop. Veel reviews lezen en pricewatch hier op tweakers afspeuren bracht mij uiteindelijk bij deze laptop.

Specificaties

Van de Y700-15ISK zijn veel verschillende uitvoeringen. Voor mij was het belangrijk dat ik een gamewaardige CPU had en de videokaart in ieder geval de 4GB uitvoering was en dat de meeste andere hardware in de toekomst kan worden ge-upgrade.
Mijn Setup
Upgrades
Netwerk
De laptop is standaard geleverd met een Intel 3165 Wireless-AC netwerk kaart, in combinatie met onze brakke wifi beviel deze mij bijzonder slecht en heb ik deze direct vervangen voor een Intel Dualband Wireless-AC 8260 kaart die ik via Tweakers kon overnemen.

SSD
Naast de netwerk kaart heb ik de M.2 SSD vervangen voor een groter exemplaar. Fabriek-af komt de laptop met een Samsung PM951 128GB M.2 SSD, prima voor Windows 10 en office. Maar wil je ook graag je games draaien vanaf de SSD dan moet er toch echt een groter exemplaar in.

Werkgeheugen
Ik kwam een aanbod tegen van iemand die graag zijn DDR4 16GB kit wou ruilen omdat die niet compatibel was met zijn laptop. Ik met hem mijn 2133 MHz kunnen ruilen voor een 16gb kit op 3000 Mhz.

Behuizing

De gehele laptop behuizing is gemaakt van plastic met verschillende soorten afwerking. Het geheel ziet er strak uit maar is wel erg vingerafdruk gevoelig, overigens niets wat je niet met een brillenpoets doek weg krijgt.

De rode accenten van de speakers geven de laptop een wat stoerder uiterlijk waaraan je kan zien dat het geen veredelde typemachine is . Echter is het niet dermate overdreven dat het schreeuwerig is.
Deksel
De bovendeksel is van plastic maar heeft een geborsteld aluminium look. Ik vind dit er persoonlijk mooi uit zien.
Wel is het materiaal wat dunnetjes, je merkt dat er enige flex in de deksel zit. De deksel gaat verder makkelijk open en de scharnieren houden het scherm goed op zijn plek.
Binnenkant
Rondom het verlichte toetsenbord is er gekozen voor zwart plastic met een matte afwerking. Ik vind dit er mooi uitzien, maar het is bijzonder vlek gevoelig. Zeker als je een langere tijd aan het werk bent en je handpalmen wat zweterig worden zie je dit goed. Met een brillendoek is dit echter zo weer weg.

Boven het toetsenbord zitten de speakers, ze hebben gekozen om dit af te werken met rood speaker gaas. Tussen de speakers zit een stuk zwart hoogglans plastic. Deze combinatie ziet er geslaagd uit, het geeft de laptop net een wat stoerder uiterlijk maar houdt het toch rustig. De laptop ziet er gelukkig niet te "gamerig" uit.
Onderkant
De onderzijde is net als de binnenkant uitgevoerd met een mat zwarte finish. Hier vind je ook de "subwoofer" met wederom rood gaas en een zwart rooster voor de lucht inlaat van de koeling.
Net als alle andere delen is ook dit plastic gevoelig voor vingerafdrukken.

Voor upgrades zoals een ssd zijn er geen klepjes in de onderkant gemaakt, maar moet de gehele onderkant los gemaakt worden. Hiervoor moeten 12 kruiskop schroeven worden losgedraaid , waarna de onderkant voorzichtig kan worden open gemaakt.

Toetsenbord

De laptop heeft een rood verlicht toetsenbord met drie standen welke matcht met de rood gekleurde speakers.

Er is genoeg afstand tussen de toetsen om er ontspannen de hele dag blind op te kunnen typen.
De toetsen hebben een paar mm travel zoals we van laptops gewend zijn en de feedback is best goed. Persoonlijk hou ik van een meer stugge toetsaanslag, maar het typen op deze laptop went erg snel. De totale afstand (van ~ tot de Backspace) is slechts 1 centimeter smaller dan mijn normale desktop toetsenbord. Ook hebben ze er nog een numpad op geplaatst.

Om alles binnen de beschikbare ruimte te krijgen zijn er uiteraard compromissen gesloten. Zo vind ik de pijltjestoetsen niet fijn werken doordat je dan met je pols net op de rand van de laptop ligt. Daarom gebruik ik in games ook eigenlijk altijd de WSAD knoppen en schakel ik de touchpad uit, zodat ik met mijn pols op de laptop kan leunen.

Touchpad

De Touchpad werkt goed, het is groot genoeg om van alle Windows 10 gestures gebruik te kunnen maken. Omdat de twee knoppen geen fysieke knoppen zijn maar een deel van de touchpad loopt het werkbare gedeelte hier in door.
Het touchpad is aan en uit te schakelen door middel van een FN+F2 combinatie.

Scherm

De excacte benaming van het paneel is "LTN156HL09-401".

Dit betreft een IPS scherm met een diagonaal van 15,6 inch en een 16:9 verhouding. Het werkt op een maximale resolutie van 1920 * 1080 op 60 hertz.
Met 141 dots per Inch en een matte afwerking is het fijn werken.

De kijkhoeken van het scherm zijn goed, onder een hoek van 45 graden is alles nog duidelijk te lezen.

De maximum brightness is 218 cd/m2 en de kleur temperatuur komt uit op 6715k wat behoorlijk dicht bij de optimale kleur temperatuur van 6500k uitkomt.

Ik heb het scherm wel direct na aanschaf gecalibreerd, ik merkte dat het kleuren-profiel niet helemaal goed was afgesteld tijdens het bewerken van foto's. Nu met het bewerken van zeer kleurrijke foto's vind ik dat het scherm goed tot zijn recht komt.
Wat ik spijtig vind is de ruime zwarte balk rondom het scherm die doorloopt naar de randen van de klep. Zeker is het mooier dat het paneel doorloopt naar de rand, in plaats van een dikke rand. Maar toch, als het scherm de volledige ruimte had benut, dan was dat nog net wat gaver geweest. Echter ben je een tijdje aan het werk met de laptop dan zie je het eigenlijk niet meer, ik ervaar het dan ook niet als storend.

Audio

De audio wordt voorzien door de Realtek ALC235 chipset.

In combinatie met de geïnstalleerde JBL speakers en de 3 Watt subwoofer module komt er echt een super geluid uit de laptop. Muziek en films klinken vol door de aanvulling van de module die in de onderkant van de laptop is gemonteerd. Je moet wel recht voor de laptop zitten om er echt van te kunnen genieten, op een paar meter afstand valt het effect grotendeels weg.

Aangezien het een algemene Realtek chipset is laat ik Windows 10 zelf de drivers installeren. Na de installatie zoekt Windows zelf nog wat updates bij elkaar om de drivers bij te werken.
Dat is ook wel nodig, voordat de drivers helemaal up-to-date zijn geven de speakers een onaangename kraak nadat er geluid is afgespeeld. Dat is flink schrikken, ik was even bang dat ik een laptop had gekocht met kapotte speakers. Zoek je hier over vervolgens op diverse fora's dan lees je dit een vaker voorkomend probleem is, wat met driver updates is op te lossen.

Aansluitingen

De aansluitingen voor stroom en de randapparatuur vind je aan de linker en rechterkant van de laptop. Dat betekent dat je overal goed bij kan en stekkers in principe niet in de weg zitten.
Extern
Aan de linkerkant zitten de aansluiting voor de adapter, een USB 2.0 poort, de SD-kaart lezer en één aansluiting voor zowel de microfoon als de speakers.
Aan de rechterkant vindt je een de LAN aansluiting, HDMI, twee maal USB 3.0 en de mogelijkheid om er een laptop slotje aan te hangen.

Voor onderweg meer dan genoeg aansluit mogelijkheden en voor thuis gebruik ik een USB dock.
Intern
Het moederbord maakt voor de Southbridge gebruik van de HM170 chipset om ondermeer de SD-card, Wifi, ethernet en SATA/AHCI aansluitingen aan te sturen.
Ik heb ook voor deze laptop gekozen vanwege de mogelijkheid hardware te kunnen upgraden.
Aan de binnenkant zijn er de volgende aansluitingen beschikbaar:
• 1 x M.2 voor NVME SSD's
• 1 x Sata 3 6Gb/s voor 2,5 inch schijven
• 1 x M.2 NGF voor Wifi
• 2 x So-Dimm DDR4

Ik heb ondertussen alles behalve de 1TB HDD vervangen dus de laptop is al een paar keer open geweest. Behalve de schroeven die verwijdert moeten worden moet de onderkant worden open gewrikt met bijvoorbeeld een bankpasje. Harder materiaal laat meteen sporen achter in het relatief zachte plastic van de onderkant.

Batterylife

Zonder de laptop aan de adapter te hangen en de brightness van het scherm op ongeveer 60% kan ik in de praktijk 6 uur aangesloten werken zonder stroom. Dat betreft dan voornamelijk werken in office en browsen.

Als ik ga gamen gooi ik de laptop meestal aan het stroom. Doe ik dit niet dan is de batterij binnen anderhalf uur leeg. Ik kan dit nog wel iets op rekken door alle settings terug te schroeven en op energie zuinigere profielen te gaan gamen, maar dit https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Eqmsk13ziBq7G1.jpeggaat uiteraard ten koste van grafische pracht.

De batterij is te vervangen als deze in de toekomst ooit de geest geeft. Nu na een jaar gebruik moet ik zeggen dat ik nog niet heel veel merk van de achteruitgang van de batterij.

In de praktijk

Met mijn wensen ten aanzien van upgrades en het mijzelf gestelde budget, heb ik bij de aanschaf van deze laptop, enige compromissen moeten sluiten. De voornaamste zit wat mij betreft in het gewicht en de videokaart. Met mijn desktop had ik de luxe van 2 maal een GTX 980, natuurlijk had ik zoiets liever ook in mijn laptop gehad, maar dat was budgettair gezien niet mogelijk.
Werken op de laptop
Het werken met de laptop bevalt goed, zoals ik hierboven al beschreven heb is de laptop voorzien van een goed scherm en een toetsenbord wat groot genoeg is om er de hele dag op te kunnen werken.
Voor het uitvoeren van office en surfen is deze laptop natuurlijk complete overkill. De overcapaciteit zorgt er in ieder geval voor dat dit heerlijk soepel gaat.

Ik neem de laptop regelmatig mee voor werk, daarvoor heb ik een goede laptop rugtas gekocht. Door het gewicht 2.6 kilo vond ik het niet prettig lopen met een schoudertas.
Gamen op de laptop
Naast werken heb ik de laptop ook aangeschaft om te kunnen gamen in de loze uurtjes en dat gaat prima. De GTX 960m 4GB videokaart kan het netjes bijbenen al moet in bijvoorbeeld Battlefield 1 wel de maximale settings worden terug gezet.
Thuis gaat de laptop aan de monitor en een dock, daaraan een losse toetsenbord/muis combinatie en speakerset. Feitelijk is het in die setting gewoon een desktopcomputer en in die rol doet de laptop het perfect.

Hiernaast gebruik ik tegenwoordig de Steam Link regelmatig om te kunnen gamen op de bank in de woonkamer. Voor 1080p gaming over het netwerk is deze laptop een zeer geschikte host.
Zie mijn review over de Steam Link: productreview: Valve Steam Link review door KatWeasl

Voor lanparty's is de laptop een zegen! Geen gesleep meer met zware computercase's, monitoren en toebehoren. Het enige wat ik nu meeneem is mijn rugtas met de laptop, voeding en een losse Logitech MX 518 muis.

Het is een erg prettige laptop om in de praktijk mee te werken. Het fijne scherm en het toetsenbord zorgen er voor dat een hele dag werken op deze laptop geen enkel probleem is.

De upgrade mogelijkheden zijn goed, te benoemen het werkgeheugen, wifi-module, SSD, HDD en de batterij.

Binnen het mijzelf gestelde budget was dit de best mogelijke laptop om aan te schaffen. En in het afgelopen jaar heb ik wel een en ander ge-upgrade.

Mogelijke nadelen zijn het feit dat de laptop best zwaar is, een goede laptop (rug)tas is wel zo prettig. De netwerk kaart was het enige wat mij wel echt tegen viel, in huis hebben wij helaas een wat brakke wifi voorziening en de Intel 3165 AC kaart viel hier enorm door de mand.

Al met al, geef ik de laptop 5 sterren, voor het budget was de machine absoluut bang voor mijn bucks!

Edit: typefouten.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Y700-15ISK 80NV010NMH?

Beste medetweakers,

Dit is een van mijn eerste reviews die ik heb gemaakt. Toevoegingen, tips, "opbouwende" kritiek is altijd welkom.