Steelseries Arctis 7 Zwart - Reviews

Steelseries Arctis 7 Zwart Review

Foritain 3 januari 2018, 3.145 views

Steelseries Arctis 7 Zwart

Na heel erg enthousiast te zijn over de Arctis 5 hadden we hoge verwachtingen voor de Arctis 7, de draadloze variant. Wellicht waren het de hoge verwachtingen, maar we waren ditmaal niet helemaal hoteldebotel. Een goede headset met een knappe featureset, maar let wel even op de kritische kanttekeningen.

Pluspunten

• Meer dan prima geluid, best aantrekkelijk en all-round voor een gaming headset.....
  • Comfortabel geval voor kleine tot middelgrote hoofden...
  • Microfoon neemt een aantrekkelijk geluid op...
  • Geluid goed aanpasbaar met software.
  • Veel power (en behoudt kwaliteit ook bij hoog volume) en vooral ook veel bass-capaciteit als je dat wilt, extra opvallend voor een model dat redelijk ademt, goed voor de langere zit.
  • PC- en console compatible, met chat-mixer in-line
  • Hip ding om te zien
  • Solide bouw.

Minpunten

• ... maar we zien ook iets beter voor iets minder geld.
  • ... maar niet zo ubercomfy als de plastic Arctis 5 constructie, zeker op een groter hoofd.
  • ... maar het maximale volume is (in tegenstelling tot de 5) net wat te laag (mic boost fixt het)
  • Schelpen afdrukgevoelig.
  • Zachte, ademende kussentjes laten wat meer geluid lekken dan gemiddeld.
  • Flink duurder dan de 5, en iets duurder dan de concurrentie die hun eigen plusjes en minnetjes hebben, maar op geluid vs prijs vlak toch druk zetten op de Arctis 7.

SteelSeries Arctis 5

- Inleiding
- Uitpakken, bouw en features
- Pasvorm
- Geluidskwaliteit
- Praktische opmerkingen
- Conclusie

De SteelSeries Arctis 5 was voor ons één van de meer opvallende headsets van de laatste maanden. Niet dat het geluid de concurrentie omver blies, of dat hij een speciale oor-kieteltechniek had waardoor je hem gewoon niet los kon laten, maar vrouwlief en ik waren het er 100% over eens dat het één van de, of eigenlijk zelfs -de- comfortabelste gaming headset is. Again, niet dat het materiaal zo uitzonderlijk oorstrelend was, maar de hoofdbandconstructie, de kussens en de flexibiliteit van de schelpen maakten het een top comfortabel headsetje ongeacht je hoofdafmetingen, en een headset die ultiem lekker is voor grote en kleine koppies is best uniek.

De Arctis 7 zou inhoudelijk ongeveer hetzelfde moeten zijn, maar dan draadloos en ca 55 a 60 euro duurder. Gezien we de 5 al uitvoerig hebben besproken gaan we hier vooral in op de verschillen, en voeren we het tempo dus wat op.

Uitpakken, bouw, en features

Wat verpakking betreft heeft SteelSeries de zaken op orde. Nette doos, nette kabels, en duidelijke teksten. We hebben een USB kabel om te laden, een groot USB geval welke als antenne dient, en tevens een kabel om hem als bedrade headset te gebruiken op bijvoorbeeld consoles.

Uitstraling van de headset zelf, en de bouwkwaliteit wat dat betreft ook echt keurig. Alles voelt stevig aan, afwerking zoals het prijspunt doet vermoeden, en vergelijken we even met de Logitech en Razer op dit prijspunt dan geven we de bouw en fysieke indrukken toch aan SteelSeries.

De uitschuifbare mic zien we vaker, maar is wat mij betreft een uitstekende keuze. Weinig gedoe, wel flexibel, en je raakt hem ook niet kwijt, ahem.

Het grote verschil met de 5 is dat de 7 een metalen hoofdband kent, en de 5 een plastic versie. Beide wel voorzien van een mooie textile band erbij die de uistraling zeker ten goede komt. In de regel heeft metaal een goede naam, en is plastic goedkoper, maar de realiteit is complexer en daar gaan we het zo over hebben. Aan de bouwkwaliteit valt in elk geval echt niets aan te merken.

De ‘sport texture’ schelpen zijn het tegenovergestelde. Daar heeft leder vaak de betere rep, of zelfs ‘mooi zacht faux leder’, maar dit materiaal is in mijn optiek gewoon een uitstekende keuze. Het ademt goed, is erg comfortabel, en voelt ook goed slijtvast.

Op de schelpen, een chat-mixer aan één kant, volumezlider aan de andere, met daarnaast de aansluiting voor optioneel 3,5mm in (consoles, mobile), micro USB oplaadpoort, en de mic. De optie om 3,5mm en mobiele devices te kunnen spelen zien we vaker, maar we zien niet heel vaak gaming headsets waarmee je ook design- en looks technisch wel in de trein kan gaan zitten.

Pasvorm

Wellicht was het de top ervaring van de Arctis 5, wellicht ligt het aan het feit dat ik een stevig hoofd heb, maar met zijn stalen band wist de 7 niet te tippen aan het comfort van de 5. Ietwat verder opgerekt dan het gemiddelde hoofd waar hij voor gemaakt lijkt is de druk rond de oren merkbaar toegenomen, en het helpt dan niet dat er feitelijk geen verstelmechanisme voor hoofdafmetingen aanwezig is. Je kan de zachte band ietsjes ruimte geven, of ietsjes strakker zetten, maar daar houdt het op. Was de 5 echt top voor ons beide, de 7 was ‘mwah’ voor een XXL knar, en ‘prima’ voor haar, maar met ‘frigging awesome’ als response op de 5 was dat toch een beetje jammer.

Maar dat is het ook, er is op zich weinig mis mee, en met de materiaalkeuze rond de oren is de 7 alsnog één van de comfortabelste headsets (volgens haar), maar onder de streep leggen wij de 5 ernaast en stellen we dat meegaan met de publieke visie dat metaal per sé beter is niet daadwerkelijk per sé beter is. En ondanks dat iets goed is doet het pijn wanneer je iets ernaast hebt wat beter voelt, maar goed, die is dan weer niet draadloos, en als je eenmaal draadloze headsets gewend bent is het heel lastig om weer aan een draadje te gaan zitten.

Geluidskwaliteit

Het geluid is niet anders dan wat we bij de 5 zagen. Kort samengevat: stevig beetje extra focus op laag en midden-laag, wat minder mids, en weer redelijk nadrukkelijke highs, met nadruk op gebruik van de software om het geluid dusdanig te tunen dat het jou zelf aanspreekt. Voor liefhebbers van wat rustige muziek tussendoor iets waar je wel even naar wilt kijken, want standaard is hij duidelijk ingeregeld op knallen in games, actie films, en/of rampestamp muziek, helemaal wanneer je hem vol open trekt en bijna pijnlijke volumeniveaus kan bereiken. Het geluid is nog altijd kort samen te vatten als goed voor een gaming headset, maar niet uitzonderlijk of world-shattering. Het ontbreekt de SteelSeries Arctis series niet aan kwaliteit, maar we zitten dankzij de draadloze feature natuurlijk wel op een flink hoger prijspunt, en de 5 blijft dan een stevige concurrent zeker met dat extra beetje comfort in het achterhoofd.

Wat de software betreft is vooral de DTS setting een bekend puntje. De één is er weg van, de ander totaal niet, en het is m.i. vooral de moeite om er zelf even naar te kijken als je veel in (actie) films zit bijvoorbeeld. De optie kan in elk geval geen kwaad.

Eén ding is duidelijk bij de Steel, en dat is het lekken van geluid. De gekozen materialen rond de oren ademen duidelijk meer dan gebruikelijk, wat absoluut fijner is in de lange zit, maar simpelweg meer naar je omgeving lekt en als gevolg ook minder van je omgeving dempt. Niet goed, niet fout, maar iets om zelf even bij stil te staan.

Praktijk

Nog wat andere praktische zaken. Accuduur is dik in orde, want de claim van SteelSeries van 24 uur is niet uit de lucht gegrepen; 20-24 uur bij ‘normaal’ gebruik, al mag je daar natuurlijk wat vanaf tikken als je hard gaat knallen. Geen RGB scheelt ook, want leuk als het is, dikke kans dat je die uitschakelt op een draadloos model voor de extra batterij tenzij het een klein ledje is.

Microfoon dan, een mega focuspunt van SteelSeries waar ze zelfs een enorme blog aan hebben toegewijd om ons te overtuigen dat dit de aller beste mic ooit is in gaming headsets, of zoiets… En dan merk je het al: nee, dit is niet de aller beste mic ooit. Het is een goede mic, een hele goede mic zelfs met een opvallend neutraal klankbeeld en een prima beperking van achtergrondvolume, maar hij komt niet zonder handleiding. Je moet hem goed voor je mond hebben, beweeg je het nodige dan zakt het volume soms aardig in, en zelfs perfect gepositioneerd is hij op maximaal opnamevolume echt net aan hard genoeg. Een beetje mic boost tot the rescue, maar dat gaat weer ten koste van wat kwaliteit. Onder de streep goed, maar laat je niet te veel opzwepen door de marketingsaus.

Het grote probleem met gaming headsets is dat er gewoon heel erg veel op de markt zijn. We hebben heel veel goede headsets gezien die op sales vlak niet of nauwelijks van de grond komen simpelweg omdat mensen door de bomen het bos niet meer zien en dan vasthouden aan een bekende, wel-beschreven model van een paar jaar terug. SteelSeries heeft wat dat betreft de naam in elk geval wel mee, en daarbij stak de 5 voor ons ook overtuigend boven het maaiveld uit met zijn echt ultieme balans tussen comfort en fysieke kwaliteiten. Steken laten vallen kan gewoon niet, daarvoor is de concurrentie moordend, en gebeurde ook niet. Je kon als headset koper nog op een dozijn alternatieven uitkomen voor welke reden dan ook, maar de Arctis 5 had meer dan genoeg kwaliteit en opvallende elementen in huis om op te vallen, zelfs als hij ‘ietsjes’ duurder was dan wat directe concurrenten.

De Arctis 7 beland wat dat betreft in zwaarder weer. 55 a 60 euro extra voor het draadloze element is heel erg pittig, pittiger dan dat tientje of 2 extra van de Arctis 5 boven zijn concurrenten met het oog op het comfort. Met die 175 a 179 euro zit hij ook zo’n 60 euro boven een Void Pro Wireless, een tientje of wat boven een Razer Thresher, een paar tientjes boven een Logitech G933, en dan vragen we ons nu af wat echt de meerwaarde van de Arctis 7 is boven die capabele alternatieven. Met zijn stalen constructie voelt hij in elk geval niet significant lichter, wat de Arctis 5 wel deed (al moeten we de accu niet vergeten), al is hij op kleine tot gemiddelde hoofden wellicht nog een wat meer natuurlijke fit dan de ietwat grovere Logitech G933, of de ‘wel heel erg licht opver de oren zittende’ Razer en Corsair. Aan de andere kant, de Logitech heeft meer power in de drivers, de Razer houdt hem op geluidskwaliteit prima bij, en de Corsair Void Pro doet er op dat vlak ook nauwelijks voor onder terwijl de prijs wel een heel stuk lager ligt.

De Arctis 7 gooit de chat mixer in de mix erbij, en houdt consolegebruik geheel open, en ik denk dat hij wat uitstraling betreft ook zeker hoge ogen gooit, maar dat neemt niet weg dat ik de SteelSeries Arctis 7 in een pittige positie zie voor mensen die niet direct verliefd zijn op dit design van SteelSeries, of we het nu over het visuele element hebben (Wat ik goed zou snappen) of over het hoofdband- en schelp design en de gevolgen van die zachte, ademende materialen voor het comfort (met dus wel die beperktere demping als gevolg).

Een lastige klant dus. Een goede headset, maar niet zonder stevige druk van de concurrentie. Dan ben ik uiteraard benieuwd, spreekt deze je dan toch meer aan, en zo ja: waarom?

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Steelseries Arctis 7 Zwart?

Ik zie dat je vergelijkt met de Arctis 5 en je schrijft dat je die al eerder hebt gereviewd. Als je dat zo prominent schrijft, dan zou ik onderaan je review een link verwachten naar die review. Als je er maar 3 hebt dan kunnen we daar om lachen, maar de lijst met reviews is toch iets langer... dus best even zoeken...
Zoekfunctie? ;)

Fair punt hoor, daar nie van, echter ik ben bewust gestopt met links zodat niemand erover kan vallen wanneer ik er per ongeluk één vergeet die dan nog verwijst naar eigen site, de buren, etcetera. Idealiter verwijs ik meermaals, bijvoorbeeld ook naar de reviews van andere genoemde producten, maar je eigen teksten proofen is pittig en dikke kans dat je er dan consequent een paar over het hoofd ziet.

Ongetwijfeld had jij hem al gevonden, maar voor anderen:
productreview: Steelseries Arctis 5 Zwart review door Foritain
Ik begrijp dat het ondoenlijk is om links te plaatsen naar alle vergelijkbare producten en alles dat je enigszins noemt in je review. Maar alleen in je samenvatting en minpunten doe je 4x (!) een verwijzing naar type 5... Wellicht is dat een goed criterium voor je, als een vergelijkbaar product meermalen prominent in de samenvatting komt... dan is een link wel logisch. Als het alleen in de body komt dan niet.

Anyways welldone, keep up the good work!
Thanks :D

En nogmaals, ik ben het 100% met je eens hoor, maar ik moet gewoon een afweging maken. De prijs van het niet doen (even moeten zoeken) tov de keerzijde is voor mij de reden structureel links te vermijden :D
Top review weer Foritain +3! Leuk om te lezen gezien ik hem zelf ook heb, en ik vind het echt een top headset!

Betreft de punten die je noemt kan ik mij er goed in vinden, al ervaar ik sommige minpunten zelf als pluspunten. Je geeft zelf echter ook al aan dat je de punten moet overwegen als zijnde plus of min punten voor jezelf. Zo vind ik het zelf bijvoorbeeld heel fijn dat de kussens niet alles tegenhouden wat van buitenaf komt. Ik ben toch graag een beetje bewust wat zich om mij heen afspeelt. Wel was het in het begin even wennen, want hij sluit veel meer af als mijn vorige headset waardoor ik mijzelf opeens veel zachter hoorde praten.

Daarnaast vind ik de headset er gewoon enorm goed uitzien :D En zit hij ook erg lekker op mijn hoofd (maatje skihelm XL). Microfoon inschuifbaar, goede accuduur van 20+ uur, en helemaal positief verrast door de ChatMixer. Die komt soms echt enorm goed uit in bijvoorbeeld een potje PUBG :+

kutgw!
Thanks :D We hadden het erover inderdaad. Ik vermoed dat er toch een gat zit tussen mijn XXL en jouw XL :D Blijft gewoon lastig om iets subjectiefs als vorm in beeld proberen te brengen.

As for PUBG, ik ga f downloaden, pctje is weer schoon ;)
Er zal ongetwijfeld verschil zitten, en ik kan mij voorstellen dat je bij XXL de band losser moet doen om de beugel meer op je hoofd te laten steunen. Tevens ook wel het vermelden waard is dat Steelseries veel onderdelen, en ook verschillende mogelijkheden aanbiedt in hun webshop om de headset te customize :) .

Tijd om te knallen, private Fortitain! :Y)
+3 , bedankt voor de review en foto's, Added on Wireless Wishlist :) !
Bedankt voor alweer een goede review! Kwam hem toevallig vandaag tegen bij het bekijken van headsets. Hoe moet ik in godsnaam een keuze maken nu haha. Op verschillende websites wordt de Arctis 7 en de Syberia 800 de hemel in geprezen. Hier op Tweakers zijn de meningen hierover dan weer minder. Lastig lastig...
Thanks! :)

Begrijp mij niet verkeerd, dit is een goede, -zeer- goede headset. Het is vooral zo dat er veel -zeer- goede headsets zijn voor dit geld, of soms wat minder. Als je deze op het oog hebt voor welke reden dan ook verwacht ik echt niet dat je er teleurgesteld mee thuis gaat komen ;)
Zeer uitgebreide review en mooie foto's over een paar gave oorwarmers :) +3
eerste keer usb headset.
harde hoofd'band' verdraag ik niet
voor mij zit de rekbare band perfect, niet te hard, niet te zacht aan de oren.

nadeel voor mij is dat ik de headsetband op de kruin van mijn hoofd plaats, en daarmee de micro echt moet wrikken om hem ietwat richting mond te krijgen.

iemand tips hoe ik de settings in discord/windows afspeel/opname apparaten best zet want random wordt ik gemute/hoor ik niets meer van discord tijdens gamen.
settings staan bij mij in discord op default en in windows als standaardapparaat.
random moet ik in settings van discord gaan en opnieuw default aanklikken als ik terug iets wil horen of mezelf wil unmuten (logo van mute komt er wel visueel niet op)
Lijkt wel alsof hij verbinding verliest / opnieuw maakt, waardoor hij een andere device als default aanmerkt? Er is geen 'setting' die hem automatisch doet veranderen tot zover ik weet. Gebeurd dit gewoon mid-game?
jip, random, soms gebeurt het wanneer er iemand het kanaal joint/leavet, niet altijd. soms ook totaal geen trigger, voor zover ik kan bedenken.

ik kan het probleem voorkomen. tot vrijdag was mijn setup
-speaker aux out rechstreeks op pc
-hs usb rechstreeks op pc

gewijzigd naar
-speaker aux out op wifi dongle van hs

nu komt het niet meer voor maar kan ik mijn rechtste volume wieltje niet meer triggern om het volume van enkel discordchat te wijzigen. hoewel ik de setting wel heb aangezet op 'standaard comm app' op 'in ear chat device van hs' in widows en in discord

freaking software :D
weet niet onmiddellijk wat ik verkeerd doe : - ) whatever im over it
Klinkt raar. In elk geval geen feature of setting die fout staat dat zoiets gebeurd. Andere pc wel eens getest om dat uit te sluiten?
Dank voor de alweer supernette review! Hij staat ook een beetje op mijn verlanglijstje (past mooi bij mijn APEX M800 en mijn Rival 710), ik zoek nog een reden om mijn 10 jaar oude Siberia op pensioen te sturen :-)

Op de site van Steelseries is de Arctis 5 trouwens op dit moment (volgens mij al sinds black friday) 107¤ en de 7 is 146¤. Maakt het gat tussen beide wel wat groter dan 2 tientjes, maar de prijs zelf is daarmee denk ik wel wat redelijker.

Mooie review en aangezien ik deze op het werk mag dragen omdat ze teveel last hadden van lekkage van mijn muziek dacht ik ook nog een kleine bijdrage te kunnen leveren.

Gezeur over de muziek is gestopt en de reacties als ik hem dan even afzet in het kader van de communicatie spreken boekdelen (wut,,,staat ie zo hard :) ). Ik heb geen omgevingsgeluiden tijdens gebruik die tot me doordringen (is niet iedereen even blij mee...ze moeten nu zwaaien..springen...dansen om mijn aandacht te krijgen).

Draagcomfort is prima, heb gevoelige oren blijkbaar en als de schelpen te hard of niet ruim genoeg zijn snel last. Met deze kan ik de hele dag doorknallen. Het gewicht zorgt er wel voor dat bij het laatste slokje uit blik ik mijn headset wel even vast moet houden (zelfde als ik over de rand naar beneden het atrium in wil kijken terwijl ik op de koffie sta te wachten).

Geluid is prima alhoewel ik wat licht gekraak krijg als ik echt hard wil (kan ook de streamkwaliteit zijn van youtube, maar de bass houd er op een bepaald niveau wel mee op en verwordt tot een rommel of kraak).
Een minpuntje vanuit mijn gebruik merk ik als ik geen muziek luister maar wel de headset voor de telefonie inzet, als ik een kwartier niet gebeld wordt dan staat ie gewoon uit en moet je de knop een seconde of wat indrukken om hem actief te krijgen. Powersafe feature die op zich heel nuttig is maar voor inzet bij telefonie dus wat frustreert (valt natuurlijk wel buiten het normale gebruik van een gaming headset).
Microfoon is inderdaad wat gevoelig voor locatie tov je mond, veel gesprekken ben ik slecht hoorbaar totdat de mic weer op de juiste plek zit. Mikt overigens niet heel nauw.

Zit sterk te denken om mijn ouwe trouwe logitec fatality in te ruilen voor deze voor thuis
Die heeft in de schrale tijden zijn werk netjes gedaan :+ heb nu thuis ook de steelseries en bevalt maar gebruik em nog vrij weinig omdat het meeste over de speakers gaat. Dacht destijds tijdens het bericht er wel een smile bij mocht dat nog een plusje opleveren _/-\o_
Vraagje, hoe duur was de headset toen je hem ging testen? Hij is nu 'maar' 124, is deze headset die prijs waard of is er beter?
124 euro is een uitstekende prijs. Ik meen dat hij in de tijd ~169 was, op basis van ongeveer 160-170 zal de review geschreven zijn. Ik ken geen betere wireless headset voor dat bedrag :)
Superbedankt voor je hele snelle reactie, ga hem aanschaffen want zie ook niks beters voor deze prijs!
Veel plezier alvast? :) Mooie headset, jammer voor mij dat ik zo'n grote kop heb :D Laat maar horen hoe het bevalt!
Dit vat wel samen hoe ik na 20 minuten over de headset denk. Hij ziet er mooi uit en voelt op het eerste gezicht best comfortabel. Ik heb ook een groter hoofd en bij mij drukt na het verstellen van het klitteband de metalen band op mijn hoofd en zitten de schelpen te drukken tegen mijn oorlellen. Leuk dat hij in de aanbieding was bij bol.com, maar hij gaat dus morgen weer terug. Helaas. Welke zou jij aanraden voor een wat groter hoofd? Ik dacht zelf eraan om nu de Sony wireless Gold en/of de HyperX Cloud II te gaan proberen. Hopelijk passen die beter.
Tja, als je wireless wilt (ga ik van uit?) dan blijft de HyperX Cloud Flight mijn eigen favo. Voelt bij lange na niet zo luxe aan, maar plastic oogt/voelt weliswaar cheaper maar is in mijn ervaring niet per sé minder duurzaam. Zit echter lekker op mijn helmmaatje XXL harsens, goede mic, lange accuduur, goed geluid.

Cloud II blijft een klassieker, Cloud Alpha is m.i. beter, minder clamping force en zou een goed go-to model zijn als je wat wilt besparen met een grote knar.
Draadloos hoeft niet perse, maar is misschien wel gemakkelijker. Ik heb een fijne normale hoofdtelefoon (Sony MDR-1r) dus nog idealer zou het zijn als ik een kabeltje zou kunnen vinden met ingebouwde microfoon, zodat ik deze hoofdtelefoon kan gebruiken. (De meegeleverde kabel, werkt niet goed samen met de PS4) Helft vd tijd draag ik een bril, dus een headset moet daar ook wel mee overweg kunnen.

Ik heb de Cloud Flight net bekeken, maar die is gelijk weer een stukje prijziger idd. Schat jij de Cloud II ook in als geschikt voor grotere hoofden?
Ik heb ook een MDR-1R liggen. Heerlijk comfy ding. Begint wel redelijk af te takelen na een jaartje of 3.

Losse lavaliers (bedraad) kosten je een tientje (of 2), dan zit je al vaak op de kwaliteit van een beetje gaming headset.

Cloud II past ook, maar is wel USB. Cloud Alpha is iets beter, iets minder druk rond de oren (fijn voor je bril, heb ik zelf ook), enkel iets duurder en komt zonder de usb dongle. Ik zou niet twijfelen iig.
Dus eigenlijk stel je voor om te doen wat ik voorhad: een losse microfoon te kopen. In dat geval moet je natuurlijk wel weer een audiosplitter hebben, of de microfoon direct op de PS4 kunnen aansluiten.
Splitter kabeltje van een paar euro werkt dat? Not sure...

Ik heb lang gespeeld met een MDR-1R op een Creative G5 (beetje tunen, zit er best dik game geluid in) en een losse Rode NT-USB als mic (iets andere klasse natuurlijk). Op zich is dat een prima viable alternatief.

Wel meer gedoe, vrouwlief gebruikt de Cloud flight, ik pik hem als ze niet kijkt, en wireless vs gedoe met losse devices en meerdere kabels is ook wat waard. Tis maar net wat jij fijn vindt, er is niet echt een goed/fout antwoord hier of één ding wat ik aan zou raden boven het ander.

Je zou ook een modmic kunnen overwegen? Populaire optie voor liefhebbers van hun muziekheadphones voor gaming. Zit je nog wel met twee kabels. Of een wireless lavalier, maar dan zit je op 300 euro voor een goede :D
Haha, dat wordt een beetje teveel van het goede. Dan kan ik net zo goed een normale hoofdtelefoon kopen met microfoon erin. Waarom gaming headsets een losse categorie zijn is mij ook een raadsel eigenlijk...

Ik dacht tot ongeveer ¤ 125 te kijken en alleen daarboven te gaan als ik echt erop vooruit ga. Ik heb nu een paar keer online gegamed en dan is het leuk om te praten met elkaar. Voor muziek heb ik de MDR-1r zoals gezegd en ook een prima geluidsset. Nu kan ik natuurlijk de MDR-1r verkopen (nog in uitstekende staat) en een goede normale hoofdtelefoon halen met microfoon, dat is ook nog een optie.

Mooiste is natuurlijk als je geen draad hebt en fatsoenlijk verstaanbaar bent. En dan ook nog prettig zittend op een grote harses, zonder flashy game design. Vraag ik teveel? ;)
Ik blijf zelf blij met de void Pro wireless. Geluid van de HyperX is beter, maar dat ding is XXL, zit rete los en heeft cloth pads dus ook na tig uur heb ik er geen last van.

Als extra uitgeven voor de cloud Flight je te veel is is dat wel een alternatief.

Weet alleen niet of die Ps4 compatible is.

En anders again, de cloud alpha. Voor ca 99 eur is dat in mijn ervaring de beste wired allrounder. Past op iedereen, goed geluid, goede mic, nette bouw.
Los van het feit dat ik het design van de Void Pro niet zo mooi vind, valt het me op dat de review van Paul Hulsebosch heel erg afwijkt van jouw mening. Hij vindt het de één-na-slechtste uit de round-up. Jij bent zeer positief. Was het nu één specifiek punt dan kan je dat nog afwegen, maar eigenlijk verschillen jullie beoordelingen over de hele linie. Lastig voor mij ;)

Poeh, inmiddels heb ik alles wel gezien en gelezen voor mijn gevoel. Tot en met de Siberia 840 aan toe, die momenteel voor ¤ 200 over de toonbank gaat. Ik denk dat ik toch wel graag draadloos wil en daarmee zou de veelgeprezen Cloud II afvallen. Als ik het goed zie, dan is de wireless Void Pro enkel geschikt voor de pc. Daarmee dus ook geen optie meer. De Sennheiser 4.50 BTNC (of zijn 4.40 broertje) kunnen kennelijk niet goed overweg met de PS4. Afwegingen, afwegingen, eerstewereldproblemen...

Eigenlijk blijven er dan dus nog maar 3 over: Sony wireless Gold (of Platinum), Kingston HyperX Cloud Flight en Corsair HS70. De Siberia 840 blijft wel trekken en is nu in de aanbieding, maar met ¤ 200 nog altijd een enorme uitgave voor een gaming headset.
Bevalt zeer goed! Verbinding valt pas weg als ik echt daadwerkelijk verder weg loop. Afentoe voel je n beetje aan de buitenkant van je oren dat de headset op je oren drukt maar verder topding.