Steelseries Arctis 5 Zwart Review

Foritain 20 juni 2017, laatste update op 20 juni 2017, 971 views

Steelseries Arctis 5 Zwart (Product volledig gesponsord)

Een uitstekende headset. Geluid is goed in deze prijsklasse, maar de microfoon is uitstekend en voor het comfort mag je nog een overtreffende trap bedenken, met bijkomend voordeel dat hij ook nog eens lekker om de nek zit en compatible is met analoge apparaten: n van de uitblinkers tot dusver.

Pluspunten

• Meer dan prima geluid over de hele linie, komt nergens tekort (maar is geen audiofiele headset in deze klasse)
  • Geluid goed aanpasbaar met software.
  • Veel power (en behoudt kwaliteit ook bij hoog volume) en vooral ook veel bass-capaciteit als je dat wilt, extra opvallend voor een model dat redelijk ademt. Het maakt het vooral een headset die uitnodigt om lekker te knallen.
  • Comfort. Prettige hoofdband, lekkere kussens, een positieve uitschieter op dat vlak.
  • Microfoon bovengemiddeld goed voor gaming headsets in deze klasse.
  • PC- en console compatible.

Minpunten

• Niet de headset om op laag volume van delicate instrumentale muziek te gaan genieten.
  • Zachte, ademende kussentjes laten wat meer geluid lekken dan gemiddeld.

SteelSeries Arctis 5 review

- Inleiding
- Unboxing
- Bouw & Features
- Praktijk
- Conclusie

Wat als je als 119 euro headset op tafel beland met een 15 tal alternatieven, om over het dozijn alternatieven in de kast niet eens te beginnen? Hoewel er in mijn ogen ruimte is voor een echte uitblinker in het sub 60 euro segment is de 80 tot 200 euro markt voor gaming headsets niet iets waar je een gebrek aan goede opties hebt. De SteelSeries Arctis 5 staat dus voor een mooie uitdaging.

Naast de Arctis 5 bestaat ook de Arctis 3 (ca 89 euro), een analoog model (dus zonder de DTS feature en RGB actie) met dezelfde constructie en drivers, en de Arctis 7 (ca 179 euro), waarbij de laatste gelijk is aan het model wat je hier ziet plus draadloze werking.

Een verpakking is niet cruciaal, maar zet wel de toon, en de Arctis 5 zet de toon meteen heel duidelijk met een strakke verpakking, opvallende kleurstellingen, en goede presentatie van de accessoires.

Iets kleins als een papiertje met een emoticon en de vraag je ervaringen te delen als je happy bent zorgt toch voor een glimlach en blijft hangen. Verder zien we een 2 meter lange USB aansluiting met een opvallende knop: geen volume knop, maar om de balans tussen chat geluid en game geluid aan te passen. Verder zien we een korte kabel van ca een meter, deze kan je op de langere kabel aansluiten, of op de meegeleverde analoge adapter kwijt, hiermee behoudt SteelSeries dus console compatibiliteit.

De Arctis 5 oogt best chic, een sentiment dat bij SteelSeries producten niet heel ongebruikelijk is. Redelijk weinig poespas, en dan een opvallend detail zoals het patroon in de hoofdband om hem herkenbaar te maken. In de hand voelt de headset echter opvallend licht, al is de 300 gram op de weegschaal niet echt licht te noemen. De headset draait soepel en het ontbreken van stugge elementen draagt daar ook aan bij. De plastic onderdelen kan je echter flink kracht op uitoefenen en geven niet mee, bouwkwaliteit is dan ook geen nadeel.

Onderop de linker schelp zien we de aansluitingen en aansturing. Naast de digitale ingang dus ook gewoon de optie om hem via een 3,5mm kabel aan te sluiten. Daarnaast een volumeknop en een mute knop voor de microfoon.

De microfoon kan je uitrollen en is opvallend flexibel. Groot is hij niet, maar er zit wel een flinke LED in het uiteinde, die zou wat kleiner kunnen.

De oorschelpen draaien, maar de boog zit vast. Het aanpassen naar het hoofd gaat grotendeels vanzelf door de flexibiele band die SteelSeries een Ski Goggle Headband noemt, niet onterecht. Die kan je overigens nog wel iets strakker of losser instellen als je wilt, en resulterende pasvorm voldoet ruim voor kleine tot flinke hoofden. Samen de headset delen is ook niet echt een punt, enkel wanneer je beide aan het uiterste eind van het spectrum zit (dus een zeer klein hoofd en een zeer grote uitvoering) zal je de moeite willen nemen de band wat te verstellen. Dat was iets waar ik mij zorgen over maakte maar geen issue bleek.

De stoffen kussens rondom de oren zijn extreem zacht, en voelen luchtig. Zo klinkt het overigens ook, daarover straks meer.

Voor de compleetheid, de specs:

Hoewel de jongeren onder ons de V2 niet meer zullen herinneren blijft die ‘oude’ SteelSeries echt een icoon en ons voorlopig ook nog even bij. Het was in zijn tijd, en eigenlijk nog altijd, n van de lekkerste headsets om op te hebben. Niet dat het geluid met kop en schouders af wist te zetten van de alternatieven, maar omdat hij licht op het hoofd zat, zacht op de oren, en als het comfort maar goed genoeg is dan kan je elders wat punten laten vallen. De eerste uren met de Arctis 5 deden ook echt terug denken aan die tijd, voor mij uiterest comfortabel (grote jongen zullen we maar zeggen) en voor vrouwlief (1,77, een stuk schattiger gebouwd) was dit de meest comfortabele headset van de hele toren. Niet alleen direct uit de doos, maar vooral ook na langdurig gebruik valt op dat de druk niet alleen uitstekend wordt verdeeld, maar dat je oren ook niet warm worden of gaan zweten. Een ander voordeel, apart als het klinkt, is dat de pasvorm zowel n oor gebruik als de om-de-neck uitstekend weet te passen. Als je wel eens joekels van headsets heb gehad waarbij je erachter kwam dat je nek draaien geen optie meer is weet je waar ik over over heb.

De consequentie van wat ademen is wel dat er wat meer geluid lekt, dus als je hard wilt knallen zonder dat iemand er last van heeft, of als je op zeer laag volume de omgeving af wilt sluiten, zijn er betere keuzes. Die keuze moet je bewust maken.

Over knallen gesproken: dat kan deze headset, het maximale volume is absurd hoog, al vereist het wel degelijke input om te zorgen dat het geluid dan niet te ruw wordt. SteelSeries heeft namelijk standaard best een aardige focus op het laag en midden-laag gelegd. Met de neutrale HyperX Revolver er direct naast is de laag capaciteit van deze headset des te duidelijker, en je kan het volume ook flink hard opkrikken voordat een bass-heads de grenzen van het prettige bereikt, en dat is best opvallend voor een redelijk open headset. Kijken we naar de detail capaciteit dan zijn er absoluut alternatieven die in verfijnde kwaliteit meer excelleren, echter weet deze headset over de hele linie een dermate degelijke weergave te produceren (dus we hebben het zeker niet over ‘muddy mids’) dat de andere voordelen die deze headset biedt zwaarder mogen wegen. Maar laat er geen onduidelijkheid over zijn, deze headset nodigt niet uit om op laag volume naar een instrumentaal stuk te luisteren, hij stuurt je echt aan om de headset in de party modus te zetten, een 2017 populaire playlist erbij te pakken en het volume nog wat op te krikken. Ik kan het in elk geval wel waarderen, of wellicht dat ik er gewoon gevoelig voor ben, maar ik merkte duidelijk dat ik alles net even een standje harder speelde, games inclusief.

n van de grote voordelen is de extreme aanpasbaarheid en bijvoorbeeld de DTS feature. Want hoewel ik het kan hebben over het feit dat tal van games heerlijk voor de dag komen voor een headset van deze prijs is het vooral de flexibiliteit waarmee je in de de volwassen SteelSeries Engine software jouw persoonlijke voorkeur naar boven haalt. Virtual surround doet het bovengemiddeld goed tot zover die implementaties gaan, maar als jij besluit dat de explosies nog meer moeten trillen dan pas je dat zelf aan. Ik zou dan kunnen klagen over het feit dat je feitelijk die software wel in wilt duiken om er echt uit te halen wat er in zit, zonder software/driver installatie gebruik mist dan wel wat, maar als je dat niet zou doen kan je praktisch gezien ook een Arctis 3 kopen en als ik dan uitga van het 89 euro prijspunt valt er ook genoeg voor te zeggen.

En met software komt natuurlijk RGB, kunnen we niet vergeten.

Cruciaal natuurlijk dat je beide schelpen een andere kleur kan geven. Terug naar het geluid: Counter-Strike is altijd een gevalletje apart wat surround, en geluid in zijn algemeenheid betreft, maar doet het hier goed. Games als Battlefield of Ghost Recon Wildlands, of andere games die ietwat epischer zijn en waarbij diepe knallen echt weten te overtuigen brengen nog meer leven naar dit model. Welke game maakt eigenlijk niet gek veel uit, en over het algemeen pakt de ‘game’ modus ook gewoon goed uit, maar met een beetje handmatige liefde merk je dat de headset die al overtuigd ten opzichte van bijvoorbeeld de 109 euro kostende HyperX Revolver, of de iets goedkopere Edifier G4, dat hij er nog wat verder vanaf zet.

Wat opnamekwaliteit betreft beloofd SteelSeries best veel. Ze hebben er zelfs een hele pagina aan gewijd. En ook dat lijkt niet onterecht, want de microfoon doet het uitzonderlijk goed. Opname is helder, stemmen klinken fris, levendig, waar net een iets donkerder geluid gebruikelijk is in gaming headsets. Ruisonderdrukking is eveneens uitstekend wanneer we het on-desk systeem op volle toeren laten blazen. Als we zwakke plekken moeten benoemen is het dat de onderdrukking, welke met een tweede microfoon aan de buitenkant werkt, niet in staat is om het geweld van een mechanisch toetsenbord weg te filteren, maar laat mij de headset zien die dat kan? Kortom: top.

Veel concurrentie of niet, en in ons geval hebben we aardig wat kussentjes op de oren waaruit we kunnen kiezen, maar de Arctis 5 is een model dat ruim voorbij de verwachtingen ging. Ik vreesde er bijna voor dat er wederom een headset zich stuk zou bijten op die verdomde HyperX Cloud II en de prijs-prestatieverhouding, maar de meerwaarde is hier op een aantal fronten overtuigend. De Arctis 5 klinkt over de hele linie goed, net als de V2 in de tijd was zeker niet de beste ooit voor zijn geld maar kwalitatief komt alles keurig tot zijn recht (en in dit geval in een wat hogere klasse, dus des te beter), hij kan indien gewenst knallen als een beest (lees: hoog max volume, nodigt daar ook toe uit) en laat zich via de software (zowel DTS als met de equalizer) dusdanig aanpassen dat ongeacht of je je nu op actie films, epische games, shooters, of tal van muziek soorten wil focussen een knap geluid voor je geld weet te regelen. Je zou hooguit kunnen klagen dat dat een redelijke beschrijving is van een half dozijn headsets tussen de 100 en 150 euro, en dat de volledig analoge Arctis 3 een stuk goedkoper is zonder de digitale voordelen, en dat laatste mag je ook best even bij stil staan.

De Arctis 5 zit echter heerlijk op het hoofd, licht om de oren, en zelfs na uren en uren het voor elkaar krijgt het minste te zweten van de hele line-up die hier op tafel ligt of in de laatste maanden is gepasseerd. Vooral het gevoel van de kussentjes is ook positief, gewoon net wat zachter dan die van bijvoorbeeld Logitech en hun G933/G533. Zou het puur op basis van het geluid nog spannend zijn met al die alternatieven, dat comfort veranderd een goede basis in een positieve uitschieter en persoonlijke favoriet van vrouwlief wie de headset overigens bij het eerste opzetten al had geclaimd. Pasvorm blijft altijd subjectief, maar met ons tween zijn we redelijk overtuigd dat deze Steel als benchmark van (langdurig) comfort mag rekenen, zeker voor zij die net wat gevoeliger zijn voor warmere oren of wat meer druk er om heen). Dat de geluidsdemping van buiten dan wat minder is, en je de omgeving iets meer pest met jouw geluid, is iets wat ik dan graag accepteer maar waar je voor jezelf zeker even bij stil kan staan. Verder dan die overweging is het echter lastig om een echt minpunt aan te wijzen, we zoeken dat graag op, maar vinden het hier gewoon niet.

Tel bij dik geluid en top comfort een nette presentatie op, een uitstekende microfoon zowel wat stemgeluid als ruisonderdrukking, en de mogelijkheid om hem zowel voor PC, Mac (ha) als consoles in te zetten en SteelSeries heeft mijns inziens een keurige headset in zijn handen met de Arctis 5. Niet voor de audiofiel, het blijft een gaming headset met een duidelijke focus op kracht boven verfijning, maar dus wel voor de gamer, de liefhebber van populaire muziek, de film fanaat, en zij gewoon een damn comfortabel geval op hun hoofd willen, direct uit de doos, en als op de echt lange termijn. Een positieve uitschieter dus tussen de vele gaming headsets, en een mooie voor de concurrentie om zich tegen op te meten op de lange termijn.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog bijna 350 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Steelseries Arctis 5 Zwart?

En weer virtueel over de kop ;)
Wederom een toppert!
Wow. Vergeet niet een goed ijsje te reviewen ;)
Je wilt niet weten hoe vaak ik eten/drinken heb willen reviewen, of over schrijven, etc. Voorheen deed ik ook vaak wat eten onderin blogs. Probleem is dat ik 9/10x iets zo lekker vind dat ik het op heb en daarna pas bedenk dat het een foto waard was :'(
Gisteren is mijn Logitech headset in 2e gebroken... no joke :( . En dan kom jij precies op tijd met zo een toffe review van een headset :D deze ga ik serieus overwegen!
Hahaha net aan :P Een tijdelijke oplossing om wel te kunnen communiceren, zonder een halve headset (lees: microfoon met 1 oorschelp ) en een losse koptelefoon op te hoeven doen :P

[Reactie gewijzigd door Nemm op 23 juni 2017 15:52]

Damn dude! Je hebt mij overtuigt! Nu mijn vrouw nog :P
Ik moet zeggen, ik heb vandaag deze headset ook gekregen, maar ik vind dat de pricewatch: Razer BlackShark (momenteel een 140,- in de pricewatch) voor het (vergelijkbare) geld toch wel beter klinkt dan deze Steelseries Arctis 5. Ik vind het geluid wat blikkerig / hol klinken en mist wat diepte (bass wellicht?) (als ik zo op internet lees ben ik niet de enige) en vind het jammer dat deze de omgeving niet afsluit.

De BlackShark heeft dan weer als nadeel, dat de microfoon ontkoppelbaar is en dat daar een kinderziekte zit (de 3,5mm jack die daarvoor gebruikt wordt, maakt niet goed contact, waardoor anderen vreselijk gekraak horen). Ook de microfoon is groter, al weet ik nog niet helemaal welke er beter klinkt.

Mocht je de Razer Blackshark op de plank hebben liggen, kan ik je zeker aanraden om die ook te gaan reviewen / testen / gebruiken. ;) Mocht je aan verzoekjes doen, bij deze, ben wel benieuwd wat jij van de BlackShark vind namelijk.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 9 augustus 2017 16:55]

De kans dat ik een 4 jaar oude Razer voor mn neus krijg is niet zo groot :D

Blikkerig/hol zou ik het iig zelf zeker niet noemen, al blijft alles wat je hoort toch subjectief.

Dat gezegd hebbende, de ManOWar van Razer was geluidstechnisch wel erg goed, maar ook een stuk duurder.
De kans dat ik een 4 jaar oude Razer voor mn neus krijg is niet zo groot :D
Er zal vast wel een reden zijn, waarom de headset nog steeds bij verschillende webshops te koop staat, hahaha. Dus zeg nooit nooit. ;)
Klinkt als een valide idee... of.... ze komen maar niet van die dingen af? :D
Ik ga eigenlijk uit van het eerste! ;)
Assumption is the mother of... wat was het nou? :D

Arctis 7 review inc ook btw.
Ik ben gewoon positief! :Y

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 10 augustus 2017 22:01]

Als ik het goed begrijp, is deze beter dan de "HyperX Cloud Revolver S" of "HyperX Cloud II" ? :)

Mooie review trouwens! :-)