Sony Vaio VPCW12S1E/W Review

ChrisMett 6 februari 2010, 2.298 views

Sony Vaio VPCW12S1E/W

Pluspunten

• Netbook heeft net wat meer dan de instapmodellen

Minpunten

• Door het gebruik van Windows 7 en dan daar bovenop een batterij aan Sony Vaio software maken dit systeem zeer traag.
  • Toetsenbord had professioneler mogen zijn

Features.
De Netbook heeft wat betere eigenschapen dan de goedkopere concurrenten. Zo heb je een hoge resolutie display 1366x768 met LED achtergrondverlichting. Bluetoth, SD, MS kaartlezer geintegreerd.
Met 250gig harddisk heeft hij net wat meer dan de instap modellen.
Dit model wordt met windows 7 geleverd.

Prestaties.
Ook deze netbook draait op een Intel ATOM processor. Wel is waar de N280 met 1,66Ghz.
Echter wordt het systeem met Windows 7 geleverd met daarbovenop een battery aan Sony Vaio software waardoor de VPC zeer traag wordt. Of je muziek wilt luisteren, film wilt kijken of wilt internetten. Het duurt zeer lang voor er wat opgestart wordt. Dit heb ik opgelost door Windows eraf te gooien en Ubuntu te installeren. Deze herkent alle hardware en ondersteunt alles. Voor Windows XP zijn geen drivers voorhanden en Sony geeft aan dat die er ook niet komen.
Prestatieindex in Windows 7 is 2,2 max.

Beeldkwaliteit.
Een mooi scherm met een hoge resolutie. Probleem is dat ik de letters niet meer kan lezen. Dit kun je aanpassen naar 125 of 150% maar dan komt je beeld weer overeen met de 1024x600 van de instapmodellen.
Wel is de kijkhoek wat beter dan de goedkopere modellen. Horizontaal wat beter dan verticaal. En door een glansscherm ziet het er net wat mooier uit.

Bouwkwaliteit.
Het is allemaal kunststof en hij voelt dan ook fragiel aan. Het toetsenbord gaat richting 'kinderspeelgoed' en dat is zeer jammer daar de prijs van het apparaat zeer hoog is.

Ergonomie.
Typen gaat wel prettig. Echter doordat zij de toets met cijfer '1' erop net wat breeder hebben gemaakt, geeft dit verwarring als je snel aan het typen bent. Touchpad werkt niet prettig. Meteen een bluetooth muis kopen en koppelen zeg ik.

Warmte en geluidsproductie.
Bij zware taken treed de ventilator in werking. Niet echt hinderlijk. Heet wordt hij verder niet.

Mobiliteit en accuduur.
Er zit een zeer grote accu onder het apparaat. Juist ONDER HET APPARAAT. Doordat de accu voor de helft in de netbook gaat steekt de andere helft onder de netbook uit. Hij is dan ook niet vlak als je het scherm dicht klapt. Hierdoor heeft hij dus standaard altijd een voetje aan de achterkant.
Wel gaat deze 6 tot hooguit 7 uur mee.

Prijs.
Ik heb voor de netbook 410 euro betaald. Dit is een te hoge prijs voor wat je ervoor krijgt. Ik ga voor Sony om net dat stukje extra, echter mis ik dit hier in de bouwkwaliteit. ook de ondersteuning van de helpdesk over dit apparaat is matig. Je hebt meteen door dat je met iemand te maken heeft die geen verstand van dit product heeft.

Heb jij ook een Sony Vaio VPCW12S1E/W?

Goede review, ik denk er ongeveer net zo over.

Ik vind voornamelijk de uitstekende batterij een beetje irritant. Zo wordt het model niet echt geadverteerd.

Op zich kan ik alles wel goed lezen op het scherm. Het is inderdaad een beetje klein, maar het is zeker wel te doen. Mijn vorige netbook had een lagere resolutie en daar moest ik bij sommige sites steeds horizontaal scrollen. Dan heb ik liever dit.
Kan ik uit je review afleiden dat de extra hoge resolutie met 10,2" redelijk waardeloos is? Behalve wellicht bij het kijken van films, maar als de tekst niet meer leverbaar is, schiet het neit echt op lijkt me?

Ook de accutijd valt me tegen. Bij de consumentenbond (ok, ok, waardeloze organisatie qua testen) komt dit model als beste uit de test qua accutijd (10 uur).

Verder vraag ik me af waarom je niet voor de opvolger, de 21, bent gegaan met een N450. Die zou toch weer 20% zuiniger moeten zijn en de acuut is het zelfde gebleven.

Ik twijfel zelf tussen de opvolger van deze en een Samsung N210. De Samsung heeft een 5900 mAh accu en de Sony's 5200 mAh, dus, dan zou de Samsung langer mee moeten gaan. Die heeft alleen geen hoge resolutie scherm, maar na deze review vraag ik me af of dat uberhaubt zin heeft.
Als je gewoon de zoom functie in browsers gebruikt vul je en je beeld en is alles minimaal net zo goed leesbaar als een 15" of groter.

Heb je toevallig al geprobeerd het geheugen te vergroten? Heb zelf de opvolger met de N450 en led scherm en heb het vermoeden dat heel de behuizing aan de onderkant eruit moet om het geheugen te kunnen vervangen.