Packard Bell Easynote TJ65-AU-004 Review

GAIAjohan 21 juli 2010, laatste update op 21 juli 2010, 3.889 views

Packard Bell Easynote TJ65-AU-004

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Batterijduur
  • Stevige behuizing
  • Goede specs
  • Krasbestendig

Minpunten

• Touchpad slecht
  • Beeldscherm matige egaliteit van licht
  • Ontbreken Bluetooth
  • Kunststof rondom scherm en toetsenbord trekt stof aan en wordt snel vies.

Ik zocht een goedkope laptop voor schoolwerk. Beetje typen, internetten en indien nodig redelijk wat processor-power. Nadat ik de pricewatch had doorgespit kwam deze laptop er voor mij zeer positief uit. Intel pentium Dual-Core T4200, 500GB 5400rpm HDD en volgens de website 3 uur accuduur, wat voor mij genoeg zou zijn. Verder was het laptopje slechts ¤450 bij laptopleader en dus besteld. Volgende dag al in huis, waarna de installatie kon beginnen.

De doos
De laptop zit in een mooie doos verpakt, goed beveiligd tegen schade. verder vind ik de stroomadapter in de doos, een handleiding en dat is het. Geen cd met Windows of ander spul erop. Naja, het is budget laten we maar zeggen.

Starten
Direct in het BIOS kwam ik erachter dat er een verkeerde processor in het systeem zat. In plaats van de Pentium Dual Core T4200, is het de T4300 geworden :D , die op 2,1GHz werkt ipv 2,0.

Windows Vista
Ja, bij deze laptop werd helaas Windows Vista geleverd, maar ach, er zat een upgradecoupon bij voor Windows 7. Dit bleek echter na aanvraag wel ¤14,90 te kosten. Maar ach, de installatie ging rustig door en na een uurtje ofzo kon ik fijn werken op de laptop. Accu werkte prima, ik haalde er in Vista ongeveer 4 uur accuduur uit waar ik tevreden mee was. veredr draaide alles wel, maar vond ik de laptop met name bij het opstarten traag. Ondanks dat ik alle voorgeïnstalleerde rommel eraf had gegooid bleef het opstarten traag. Ik zat maar te wachten op de Windows 7 upgrade cd.

En toen kwam die cd, en gingen we Windows 7 installeren.

Windows 7
Na de zeer lange upgrade installatie, bijna 2 uur, werkt de laptop perfect. Bovendien is de accuduur toegenomen. 5uur is makkelijk haalbaar, en dat op een budgetlaptop van ¤450. Drivers enzo werken ook allemaal prima onder Windows 7, en verder is het prettig te merken dat Packard Bell hun driverwebsite continu bijwerkt.
Op de accu kon ik de laptop op energiebesparing zetten en nog steeds zonder problemen 1080p afspelen op een externe monitor. Geen stottering of hapering aanwezig. Youtube filmpjes draaien ook perfect op hoge resoluties. Ook tijdens het kijken van youtube filmpjes (op de energiebesparing modus is de verwachte accuduur niet onder de 5 uur uitgekomen. Pas als je echt zware toepassingen gaat doen zal 5 uur niet te halen zijn.

Hardware
Zoals gezegd zit er een foutje in de laptop, namelijk de processor. Het is een T4300 in plaats van een T4200. Zowel de doos, als de sticker op de laptop vermelden T4200. Maar ik ben er blij mee. iets betere processor voor hetzelfde geld.

Exacte specs:
  • 5800mAh accu
  • 2,1 GHZ dual-core processor
Bluetooth ontbreekt dus.

Behuizing
De behuizing is natuurlijk van plastic maar voelt goed aan. Als je de laptop op 1 hoek vasthoudt buigt hij niet door, en als je op de achterkant van het scherm drukt zie je geen rare patronen ontstaan.
De lid van de laptop heeft een mooi honingraatpatroon en aan de binnenkant is het veel zwart wat de klok slaat. Matzwart rondom het toetsenbord, glanzend zwart rondom het scherm, maar het voelt allemaal degelijk aan. Wel valt op dat de glanzende onderdelen zeer gevoelig zijn voor vuile vingers.
De aan/uitknop zit aan de rechterkant in het scharnier verborgen en voelt prima aan.
Verder vinden we de volgende aansluitingen:
Linkerkant:
Cardreader

Rechterkant:
2x USB
DVD-brander

Aan de voor- en achterkant zijn geen aansluitingen te vinden.

Scherm
Scherm is glossy wat erg veel schittering veroorzaakt. Het scherm is verder voorzien wat LED-verlichting wat een redelijk egaal beeld moet opleveren. Dit is helaas niet zo, maar werken wil prima.

Toetsenbord en touchpad
Het toetsenbord is een full-size toetsenbord met num-pad. De knoppen zijn mijns inziens aan de grote kant ten opzichte van een normaal computertoetsenbord. De toetsen voelen goed aan bij het typen.
Het toetsenbord biedt ook vele Fn-functies, en enkele zijn ook bereikbaar door middel van touch-toetsen boven het toetsenbord. Deze touchtoetsen kunnen ook rood verlicht worden als het aanstaat. Bijvoorbeeld het Wlan-lampje brandt standaard omdat ik wlan aan heb staan. Geluid harder en zachter brandt alleen als je die toetsen gebruikt.
Verder valt op dat de voorbereidingen voor Bluetooth wel aanwezig zijn, maar ze simpelweg niet werken.

Het touchpad is van mindere kwaliteit ten opzichte wat ik gewend was bij mijn oude Fujitsu Siemens Amilo A1645. Je moet vrij hard drukken en soms reageert hij niet snel genoeg op het tippen van het touchpad.

Koeling en stilte
De laptop is in idle best koel. De processor is idlend ongeveer 40 graden en de harde schijf ligt daar net iets onder. Tijdens het werken voel je ook niet dat de laptop warmer is dan de omgeving.
Bij full-load verandert het een beetje. De processor loopt op naar 65 graden en de warmte begint met name aan de onderkant door te werken. Op je schoot houden is geen slim plan meer.
Maar als je normaal werkt zul je hier geen last van krijgen. De laptop blijft bij normaal werk koel.
Ik hoor de laptop zelf niet. Als er 1 ding is die kabaal maakt is het de dvd-brander, verder is het een zeer stil product.

Power
De processor is qua power goed genoeg voor mij. Op 2100MHz zijn de prestaties goed. Unrarren gaat lekker, ik ben er zeer tevreden over. Op 1200MHz, de bespaarstand draaien Youtube video's en 1080p's
Grafisch is het natuurlijk wat minder met een Intel GMA, maar voor gamen heb ik hem ook niet gekocht. Met een tweede scherm eraan op 1080p naast het standaard scherm draaien alle 2d-apps en films nog soepel. Het draait allemaal prima, geen klachten.
Met 4GB intern geheugen heb je ook nooit een tekort en de 500GB harde schijf van Seagate presteert ook prima. Gemiddelde leessnelheid van 62MB/s.

Voor de prijs van ¤450 presteert de laptop zeer goed. Hij blijft bij gewoon werk koel, de processor presteert voortreffelijk, ook op de energiebesparingsmodus. De accu houdt het makkelijk 5 uur vol onder Windows 7, de behuizing lijkt goed inelkaar te zitten.
Enige nadelen zijn het touchpad en het scherm dat niet van denderende kwaliteit is qua verlichting. Verder ben ik zeer tevreden met deze laptop

edit:// 21 juli 2010
Ik heb deze laptop nu een half jaar en ben erg tevreden, zeker omdat het zo'n 'slecht' merk zou zijn. De accuduur is nog steeds prima en soms haal ik gewoon 6,5 uur op één batterij met wlan aan en draadloze optische muis.

De minpunten zijn nog steeds hetzelfde, al zou ik ook de stofgevoeligheid van het plastic rondom het scherm en toetsenbord nu opmerken. Verder viel me op hoe krasbestendig de buiitenkant eigenlijk is voor een laptop van deze prijs. Dit is gewoon prima. Voor de 450euro die ik destijds heb geïnvesteerd had ik qua prestaties nauwelijks een betere laptop kunnen kopen naar mijn mening, al heeft deze laptop wel nadelen wat de bediening betreft. Het touchpad blijft een heikel punt, het scherm ben ik inmiddels aan gewend en bluetooth gebeurt met een stickje van 2 euro van dealextreme.

• Eminent
  • Windows 7

Heb jij ook een Packard Bell Easynote TJ65-AU-004?

Ik heb deze nog steeds maar gaat nu wel achteruit accu 10 minuten leeg en een kabaal komt er uit, hdd begint ook meer herrie te maken dus er moet wat vervangen worden. Maar hij doet t goed voor een laptop zo oud.
Ik heb hem ook nog. Doordat de aan uit schakelaar stuk is, staat hij altijd aan of in slaapstand.
Verder nog prima. Zelfs de accu. Die is nog 76% na al die jaren :)
Mooi om te horen dat bij jou de accu nog heel is, maar ik denk dat je zelf liever gehad had dat de accu stuk was een niet de aan uit knop. Ga ik mijne en ssd zetten waarschijnlijk en een nieuwe netwerk kaart en misschien nog de dvd drive eruit halen en daar een 1TB hdd in doen, ik hou van dat ding ik zou m nooit weg doen