Specificaties 640x480 (VGA) resolutie zonder microfoon - Bekijk alle specificaties

Logitech Webcam C200 Review

deblaauwn 5 februari 2010, laatste update op 9 april 2010, 2.744 views

Logitech Webcam C200

Pluspunten

• Kwaliteit microfoon

Minpunten

• Driver voor microfoon moet handmatig ge´nstalleerd worden
  • Systeem bevriest bij installatie

Design & bouwkwaliteit Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 3
Update: hij lijkt nu ook onder Windows 7 te werken

Voor mijn vader had ik deze webcam gekocht om te kunnen skypen, maar toen had ik er zelf ook nog een nodig. Op dit moment liggen er dus twee van deze camera's in huis.

Algemeen (en installatie/compatibiliteit)
Over het algemeen kan ik het oordeel 'voldoende' geven. Het is een camera van nog geen 20 euro met ingebouwde microfoon, wat wil je nog meer? Toch zijn er wel wat kapers op de kust: hij lijkt namelijk niet te werken onder Windows 7. De eerste camera heb ik ge´nstalleerd onder XP Home, dat verliep vlekkeloos. Mijn tweede camera was voor Windows 7 bestemd, maar dat gaat niet werken.

Aan het begin van de installatie vraagt Logitech je de camera in te pluggen, vervolgens lijkt het erop dat de stuurprogramma's via Windows Update worden ge´nstalleerd. Hierbij moet gezegd worden dat het niet uitmaakt of ik de software van de CD gebruik of van de website van Logitech, in beide gevallen is dat versie 1.1, en ik heb ook beide geprobeerd. Vervolgens installeert de Logitech Webcam Software (LWS), en tegen het eind van de installatie verschijnt een leeg, wit scherm, een oneindig doorlopende 'denk'-cursor (cirkel in Win7) en de melding (reageert niet) in de titelbalk. Onder XP komt in plaats van dit scherm de melding dat de software succesvol is ge´nstalleerd en dat je aan de slag kunt. Misschien ook nog belangrijk in dit verband: onder XP hoor je het geluid van een USB-apparaat dat ontkoppeld wordt, meteen daarna het geluid van een USB-apparaat dat aangesloten wordt, tegen het einde van de installatie. Bij Windows 7 hoor je alleen dat het apparaat ontkoppeld wordt.

De enige mogelijkheid om uit deze vicieuze cirkel te komen is een harde reset. Het proces (LWS.exe *32 heet het in Taakbeheer, ook al gebruik je de 64-bit installer) is namelijk met geen mogelijkheid killable vanuit Taakbeheer. Dit is zowel het geval onder Windows 7 64-bit (Ultimate) als 32-bit (Home Premium). Het kan niet aan dit ene exemplaar van de webcam liggen, want deze cam kan ik wel installeren op mijn laptop (XP Professional).

Maar goed, na de harde reset start de LWS gewoon op en lijkt het dat je het toch kunt gebruiken. Echter, de problemen beginnen nu pas, want geheid zal je systeem bevriezen (niet crashen, was het maar zo), en dit heeft voor zover ik heb kunnen achterhalen vooral effect op Firefox, Skype en LWS. Als de webcam aangesloten is en je probeert ÚÚn van deze programma's te gebruiken, dan bevriezen ze alle drie, en zijn net als bovengenoemd met geen mogelijkheid te stoppen.

Oplossing incompatibiliteit
Het lijkt zo te zijn dat Logitech een verkeerde driver voor de microfoon installeert. Als je hem in Apparaatbeheer opzoekt moet je de driver bijwerken, kies voor 'zelf een driver uit een lijst selecteren'. Vervolgens moet je een driver voor een (generiek) USB-audioapparaat hebben.

Met dank aan de mensen op het Logitech gebruikersforum, zie deze thread van mij.

Featureset
Volgens mij is de featureset van deze cam wel behoorlijk. Hij heeft een fatsoenlijke microfoon, handmatige focus en hij corrigeert zelf voor de belichting. Een beetje jammer is dat deze goedkoopste webcam niet de mogelijkheid heeft om handmatig de belichting aan te passen, want soms heeft hij het mis. Autofocus is natuurlijk niet aan de orde bij deze prijscategorie, dus dat kan ik ook niet als minpunt aanmerken.

Opnamekwaliteit
Deze webcam is instelbaar op resoluties van 320x240, 640x480 en 1024x768. Ik geloof dat die laatste ge´nterpoleerd is, maar dat weet ik niet zeker. De opnamekwaliteit is 'aardig', maar zeker niet meer dan dat. Als het wat donkerder is wordt het al gauw moeilijk voor dit ding. Verder is de framerate wat laag, als je te snel beweegt is het niet te volgen.

Design en Bouwkwaliteit
Het design is erg eenvoudig. De webcam is gemaakt van een tamelijk goedkoop uitziend plasic. Hij roteert over 360 graden en kantelt over 45 graden (omhoog en omlaag). De cam is voorzien van een universele voet, die niet echt goed te bevestigen is op om het even welk van de drie monitoren die ik getest heb. Deze voet lijkt vooral te zijn ontworpen om aan een plank te bevestigen nergens goed op te passen.

Tja, het komt weinig goedkoper, hŔ? Die zit dan ook wel goed, denk ik. Houd er dan wel rekening mee dat hij niet werkt dat hij niet vanzelf werkt onder Windows 7, ook al zegt Logitech van wel.

Heb jij ook een Logitech Webcam C200?

HÚ dat hoor je wel vaker over die Logitech webcams. Ik heb zelf een Pro4000 en deze heb ik wel werkend gekregen onder Windows 7 64 bits. Het vervelende is dat ik niet meer weet wat ik gedaan heb. HAHAH... volgens mij heb ik uiteindelijk de 64bits Windows XP software gebruikt.
Hier werkte alles direct goed onder Windows 7 64-bit, het kan dus wel. :)