Pentax Optio WPi Review

hugomeeuwes 22 oktober 2008, 755 views

Pentax Optio WPi

Pluspunten

• Waterdicht tot op 1,5 meter voor 30 minuten!
  • 3x Optische zoom zit intern, dus niet gevoelig voor zand en stof.
  • Klein (102 x 51 x 22 mm)
  • 6 megapixel
  • Erg snel.
  • Veel functies
  • 22 Standaardfuncties (15 direct zichtbaar met druk op knop)
  • Goede indeling functies
  • Video en fotobewerking op telefoon zelf.

Minpunten

• Glaasje voor lens is onbeschermd, krasgevoeligheid nog onbekend.
  • Standaard geen stroom-adaptor meegeleverd. Je moet dus altijd van de batterij werken (batterij en lader wel meegeleverd).
  • Poorten voor usb/av en power zitten vanwege de water en stofdichtheid met de SD-kaart en de accu onder één klepje. Voor mijn gevoel kan het niet heel goed zijn dat deze voor het opladen van de accu, vervangen van de kaart en uitlezen van de camera elke keer open moet.
  • Geluid opname zacht.
  • Alleen 1e jaar waterdicht, daarna verdronken

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 5
Een erg mooie en kleine camera.
Hij is vooral erg snel. Na 0,6 sec na aanzetten kun je een foto maken.
Foto maken gaat ook ruim binnen de seconde. Focus je eerst door ontspanner half ik te drukken gaat het maken van de foto vrijwel direct (sneller dan iemand zijn gezicht kan verbergen :).

Ik raad je aan eerst de gebruiksaanwijzing door te nemen vanwege de grote hoeveelheid functies, die overig wel op een logische en makkelijke manier toegankelijk zijn.
Lukt het je niet even snel weer een gewone foto te maken is er een groene stand om direct een foto te kunnen maken met de standaardinstellingen.

De meest opvallende eigenschap van deze camera is dat hij water- en stofbestendig is. Je kunt hem dus mee de zee of het zwembad innemen en je kunt hem afspoelen!
Ik heb hem nog niet onder water kunnen testen, maar in januari ga ik hem wel meenemen op wintersport.

Update na 10 maanden:
Camera werkt nog steeds goed en glaasje is nog niet bekrast.
Er is veel water (en bier) overheen geweest zonder problemen.
Klepje voor accu, memorycard en kabels gaat wat stoever open, maar sluit nog wel goed.

Update na anderhalf jaar:
Kapot, verdronken in (zee) spatwater.
Hoewel hij nooit dieper is geweest dan enkele decimeters onder water is hij toch verdronken.

De lol was dus van korte duur. Erg slecht dat een camera die op zijn waterdichtheid gepromoot wordt dus maar een jaartje waterdicht is.

Heb jij ook een Pentax Optio WPi?

Voor een bedrag van 342 euro bij 6 mpixel en niet eens waterbestendig terwijl dit wel zo zou moeten zijn:
een kutcamera dus! anno oktober 2008!
Euh, zou je hem niet terug sturen en een nieuwe/geld terug vragen? Een waterdichte camera hoort gewoon waterdicht te zijn.
Heeft iets met 'valse reclame' (zie wetboek) te maken. :)