Creative Zen MX 16GB Zwart Review

McGryphon 4 februari 2010, 914 views

Creative Zen MX 16GB Zwart

Pluspunten

• behoorlijke geluidskwaliteit
  • prettige interface
  • prijs

Minpunten

• ondersteunt vrij weinig bestandsformaten

Geluidskwaliteit Score: 4
Daar mijn oude Creative Zen V de geest gegeven had, en 4 GB mij toch te krap was, moest ik een nieuwe MP3-speler gaan uitzoeken. De kandidaten waren:
Creative Zen, Zen MX, Zen X-Fi, Zen X-Fi2
Apple iPod touch, iPod nano

Apple viel als eerste weg. De Ipod nano had mij een te klein scherm en was toch redelijk aan de prijs. De iPod touch was een zeer leuk apparaat, maar de 32GB versie eigenlijk te duur en het apparaat als geheel net te groot. Vervolgens kon ik gaan kiezen welke Zen ik nou wilde hebben. Toen ik zag dat de MX het goedkoopste was en daarbij ook nog een betere integratie van SD-kaartjes bood dan de Zen en Zen X-Fi, was er nog de keus tussen de X-Fi2 en de MX. De X-Fi2 had een naar mijn mening slecht reagerend touchscreen, en het gebrek aan een gewone volumeknop maakt het lastig om hem blind te bedienen, wat wel een vereiste was. Vandaar dat ik uitkwam op de Zen MX.

Welnu, de Zen MX. Hij is iets dikker dan een gewone Zen, en is wat uitgekleder qua features. Video wordt alleen in het eigen formaat weergegeven, dus geen WMV en XVid, wat de normale Zen wel kan. Daarnaast is de ondersteuning voor .aac geditched, wat voor mij geen probleem is maar voor sommige andere mensen misschien wel een struikelblok is. De interface is zoals bekend, hetzelfde als elke ander Creative PMD, vrijwel gelijk aan die van Apple dus. De knoppen aan de zijkant werken goed, voelen stevig aan, en zijn erg geschikt om op de tast alles te doen.

De geluidskwaliteit is vergelijkbaar met die van mijn inmiddels overleden Zen V, dat betekent dus aanmerkelijk beter dan bijvoorbeeld een iPod, maar ook merkbaar minder dan een Cowon of iets dergelijks. De meegeleverde oordopjes zijn welhaast waardeloos, het geluid verliest een hoop definitie en de basfrequenties zijn nogal oververtegenwoordigd wat enkel tot nog modderiger geluid leidt. Met Shure SE530's is het geluid helder, gedefinieerd, en prettig gevoiced. Het is zoals eerder gezegd niet het beste geluid dat je uit een PMD kan krijgen, maar het is waarschijnlijk wel beter dan gemiddeld.

De betere integratie van SD-kaartjes in de media library is wel een groot pluspunt, het niet steeds hoeven wisselen van media library is een behoorlijke verbetering ten opzichte van de vorige generatie Zen. Ook de batterijduur lijkt verbeterd, na 29,5 uur constant muziek afspelen op volumeniveau 15/25 was de batterij leeg. Op de site van Creative staat 25 uur aangegeven voor de vorige generatie zen, en 30 voor de Zen MX. De voicerecorder levert matig geluid, maar dat is met een microfoon in zulk een formfactor te verwachten. Bruikbaar is het zeker.

Bottomline: ik zou deze speler eigenlijk aan iedereen aanraden die op zoek is naar een goeie, goedkope MP3-speler.

Heb jij ook een Creative Zen MX 16GB Zwart?