Cooler Master MasterSet MS120 (Qwerty US)

Specificaties Bedraad Qwerty met Cooler Master Mem-chanical switches - Bekijk alle specificaties

Cooler Master MasterSet MS120 (Qwerty US) Review

pclinde 30 november 2017, 500 views
De reviewer heeft het product gekregen in ruil voor het schrijven van deze review.pclinde schreef afgelopen jaar 25 reviews, waarvan 72% gesponsord.

Cooler Master MasterSet MS120 (Qwerty US)

Afkomstig van de leermeesters van Cooler Master: "Wij presenteren u de MasterSet MS120 met mem-chanical clicky switches en een likje RGB. Alleen het toetsenbord? Doe niet zo mal! Voor deze schappelijke prijs geven we je er ook nog een muis bij jongen!" Kortom: veel moois voor een lief budget.

Pluspunten

• De mem-chanical clicky switches voelen best goed aan. Ik label deze zelf als: 'Semi-Mechanisch'.
  • Solide bouwkwaliteit.
  • RGB-verlichting oogt strak.
  • Compatible met Cherry MX key caps.
  • Avago 3050 optische sensor redelijk voor casual gaming.
  • Met de MasterSet MS120 en Devastator 3 heb je keuze vrijheid voor een leuk budget.
  • Prijs en kwaliteit: een epische combo!

Minpunten

• Het label semi-mechanisch wil ook het volgende zeggen: de goede richting, maar zeker geen volwaardige ervaring als bijvoorbeeld Cherry MX.
  • Avago 3050 optische sensor niet voor die-hard competitive gaming. Ook minder voor het wat 'serieuzere' werk.

Review: Cooler Master MasterSet MS120

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpak avontuur
- In de praktijk
- Verlichting
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Cooler MasterSet MS120 productpagina

De MasterSet MS120, wederom een toetsenbord en muis combinatie van de mensen bij Cooler Master. Eerder testte is de Devastator 3, een instap toetsenbord en muis combinatie voor een geweldig lage prijs van circa 33 euro. De MasterSet MS120 gaat over de toonbank voor 75 euro en bevindt zich hiermee in het middensegment.

Nogmaals zien we de mem-chanical switches terug, maar dan net even anders uitgevoerd dan bij de Devastator 3. De opbouw van de switch bestaat uit een tactiele plunger, een springveer en de printplaat. Cooler Master product hiermee een mechanische switch te benadrukken, iets wat de Devastator 3 volledig anders doet, dit is namelijk een membraan toetsenbord met plunger(s) onder de key caps. We gaan door naar de specificaties om verder de diepte in te gaan.

Een overzicht van de specificaties:

Qua positionering probeert dit toetsenbord tussen de goedkopere membraan en duurdere mechanische toetsenborden te zitten. Een gat dat veelal door de goedkopere uitvoeringen van mechanische switches wordt opgevuld, denk hierbij bijvoorbeeld aan de Kailh switches. Het is vooralsnog een grijs gebied tussen het low en high-end segment, waar Cooler Master met de MS120 set een plekje in probeert te vinden.

De mem-chanical switch op dit toetsenbord had wat mij betreft een andere naamgeving mogen hebben. Het onderscheid tussen de mem-chanical switch op de MS120 en Devastator 3 is nu wat onduidelijk, terwijl de karakteristieken van beide setjes, met name de toetsenborden verschillend zijn. Cooler Master voegt er wel het volgende aan toe: exclusive hybrid switches, anders gezegd: ondersteuning voor Cherry MX key caps, iets wat weg is gelaten op de Devastator 3, om de MS120 verder te onderscheiden.

Het toetsenbord is voorzien van RGB-verlichting onder de key caps. Per toets zijn de instellingen op het toetsenbord te wijzigen in kleur en verschillende verlichtingseffecten. Voor een toetsenbord in dit prijssegment zijn de kleuren en effecten dankzij de transparante switch behuizingen erg deftig. En dan krijg je er ook nog eens een muis bij, not bad!

We beginnen bij de verpakking. Vergelijkbaar aan dat van de MasterKeys Pro S, M en L RGB series aan mechanische toetsenborden. Direct op de verpakking is de deal duidelijk: RGB, een muis en toetsenbord en mem-chanical clicky switches. Oké, de toevoeging van ‘clicky’ is iets wat de MS120 doet onderscheiden in naamgeving versus de mem-chanical switches op de Devastator 3, toch blijf ik bij mijn eerdere standpunt: een andere naam had duidelijker geweest. Binnenin vinden we een boekje, samen met een losse mem-chanical clicky switch. Door deze in te drukken krijg je een beter idee van de werking van deze switch.

We beginnen bij het vergeten kindje van deze review: de MS120 muis. In de inleiding en specificaties benoemd, maar onvoldoende besproken. De MS120 gaat qua vormgeving ver terug in de Cooler Master historie, zelfs zover, dat we nog spreken over het CM Storm tijdperk, destijds het gaming merk van Cooler Master. Dit design is toen begonnen bij de CM Storm Spawn en Xornet, goede oude tijden. Vrij recentelijk maakte Cooler Master een comeback met deze vormgeving met de MasterMouse MM520 gaming muis. Eerst even wat plaatjes voor de beeldvorming.

De MS120 muis is hier en daar wel wat aangepast ten opzichte van de MM520 gaming muis. Dit uit zich in net wat minder luxe, er zitten bijvoorbeeld geen rubberen pads op de zijkanten. Verder is de muis qua vormgeving identiek en zijn de verlichtingsopties grotendeels vergelijkbaar. Intern vinden we een Avago 3050 sensor, deze sensor zagen eerder op de muis van de Devastator 3. Eigenlijk had ik een andere sensor verwacht, mede doordat de positionering van het setje wat hoger is. Ik ga vooralsnog niet klagen, eerst wat praktijkervaring opbouwen.

Door naar de ramplank met mem-chanical clicky switches. Eerste impressie is het welbekende minimalistische design van Cooler Master, a.k.a. de MasterKeys vibes. Het toetsenbord trekt de meeste aandacht van dit setje, mogelijk door de wat grotere aantrekkingskracht van de mem-chanical switches en de RGB-effecten. De look & feel oogt en voelt zeer goed, net wat luxer dan de plastic behuizing van de Devastator 3. Wie de duurdere MasterKeys mechanische toetsenbord herkent, zal ongetwijfeld dit toetsenbord kunnen onderscheiden. De bovenkant en onderkant van de behuizing komen samen op de randen van het toetsenbord, iets wat bij de MasterKeys met Cherry MX switches uit één deel bestaat.

Op de functietoetsen F1 t/m F12 vinden we dubbele functies. Je kunt deze activeren door de FN-toets en de gewenste F1 t/m F12 toets in te drukken. We vinden op F1 t/m F4 de toetsen voor de RGB-kleuren en het mengen van de RGB kleurpatronen, op F5 t/m7 opties voor verschillende LED-effecten en de snelheid, opvallend is dat F8 geen functie heeft. Op F9 t/m F12 vinden we een turbo modus en een Windows lock optie. Media toetsen zijn ook vertegenwoordigd.

Onderop het toetsenbord vinden een tweetal foto’s, even twee plaatjes erbij van vlak en uitgeklapt, stiekem vind ik het gewoon leuk om de C4 Coupe te fotograferen.

Laatste onderdeel zijn de mem-chanical clicky switches, even een blik werpen. Dadelijk krijg je in het hoofdstuk in de praktijk meer informatie over de gebruikerservaring, voor nu is het nog even meekijken en bewonderen. De plunger(s) zijn voorzien van een kruisje om Cherry MX switches te plaatsen, we zien bij grotere toetsen key cap stabelizers, dit zijn de metalen pennetjes. De stabelizers zijn aangebracht om de toetsen te stabiliseren. Vaak zien we dat fabrikanten hier zelf de overweging maken tussen stabelizers, in de vorm van metalen pennetjes, of een tweetal extra switches aanbrengen om stabiliteit te garanderen. De extra switches komen we vaak tegen in het hogere segment, vaak zijn dit smallere switches om ruimte te besparen. Op het eerste gezicht kan ik weinig zeggen over de mem-chanical switch, door naar het volgende hoofdstuk voor een uitgebreidere switch bespreking.

Nu eerst eens even wat praktijkervaring delen met jullie. We beginnen met het MS120 toetsenbord. Mem-chanical clicky switches by Cooler Master, what’s the deal!? De mem-chanical clicky switches laten een heel ander gevoel achter dan de mem-chanical switches van de Devastator 3. Nu laat de Devastator 3 wat meer feedback achter dan een normaal membraan toetsenbord, en is het plakkerige gevoel van membraan minder aanwezig. De MS120 benadert het net even anders, en voelt hierdoor in de praktijk anders aan. De switches hebben een hoorbare klik, wat voor meer feedback zorgt. Je kunt click geluid vergelijken aan dat van een Cherry MX Blue en Cherry MX Green toetsenbord. Het gevoel van mechanisch is echt een verbetering ten opzichte van de goedkopere Devastator 3. Ben je in een twijfel, vind je Cherry MX toetsenbord te duur en wil je gelijk een volledig combo setje, dan is de MS120 best wel interessant. Ik zou niet voor de set kiezen als je het alleen voor het toetsenbord doet, leg dan net wat meer geld neer voor een volwaardig Cherry MX toetsenbord. De deal van dit setjes is heel simpel, een degelijke set met redelijke features en RGB voor een scherpe prijs.

Nog even terug naar de mem-chanical clicky switches: het neigt de kant op te gaan van mechanisch, maar is er nog net niet. Een toetsaanslag voelt voldoende, het doorduwen tot op de bodem (bottom out) neigt weer net wat meer naar membraan, ergens wat plakkerig/sponzig. Gevoelsmatig heeft de switch veel kenmerken van een Cherry MX Blue switch. Meer feedback samen met een hoorbare klik, waardoor het MS120 tijdens het typen wel aanwezig is. De wens van Cooler Master om rond dit prijspunt het gevoel van mechanisch aan te bieden is geweldig. De switches meten zich zeker niet aan de kwalitatieve Cherry MX switches die beschikbaar zijn. Een gemiste kans? Nee, dat zeker niet. Cooler Master heeft wat mij betreft een hoger slagingspercentage dan verwacht, een semi-mechanische beleving voor niet al te veel geld, Good Game!

De MS120 is redelijk vergelijkbaar aan de prestaties van de Devastator 3, ook uitgerust met een Avago 3050 optische sensor. In de praktijk zetten beide muizen vergelijkbare prestaties neer. De muis is redelijk klein, met zijn vorm ben ik zelf geneigd om een fingertip en claw-grip aan te nemen, terwijl een palm-grip nog best te doen is, zelf ben ik voorstander van de claw-grip met dit muisje.

De Avago 3050 optische sensor is als voldoende te classificeren. Voor je dagelijkse sessies online, tussendoor wat gamen en andere meuk is het een sensor die voldoende scoort. Lekker casual PUBG, wat Assassin Creed Origins en Call of Duty WW II gaat deze muis prima af. Wanneer het wat competitiever wordt valt het muisje al snel af. Echt wild willen gaan op een low sense setting, van links naar rechts over de muismat is te veel voor deze sensor. Ook het heel nauwkeurig te werk willen gaan met zoom opties op scopes in PUBG, rekening houdend met bullet drop et cetera zijn elementen die net wat te veel vragen van deze muis. Wel moet ik hierbij opmerken dat ik verpest ben met een Avago 3360 sensor.

De MasterSet MS120 is voorzien van RGB-verlichting, voor een toetsenbord in dit prijssegment kan ik alleen meer zeggen: wow! Ik haal herhaaldelijk aan prijssegment, aangezien er ook nog een muis in dit combi setje zit. Met de transparante switch behuizingen oogt de verlichting super.

De MasterSet MS120 voelt voor zijn prijs redelijk compleet aan, kenmerken van deze set zijn grotendeels afkomstig van het toetsenbord; magische RGB-verlichting en laten we vooral de mem-chanical clicky switches niet vergeten. Verbazingwekkend is het Cooler Master best goed gelukt: het gevoel van een mechanische switch. Ergens vind ik dit het spannendste kenmerken van dit setje, terwijl veel mensen juist kiezen voor een checklist met RGB, een combinatie van een toetsenbord en muis en een schappelijke totaalprijs. Hier heeft Cooler Master de keuze wat makkelijker gemaakt: non-RGB maar wel met 7 verlichting modi, de Devastator 3. Wel met RGB-verlichting, de MasterSet MS120.

Het MS120 toetsenbord benoem ik zelf tot semi-mechanisch, luxer dan membraan, maar zeker niet de ervaring van een Cherry MX toetsenbord. De toevoeging van secundaire opties zoals mediatoetsen, een windows lock en het mengen van kleuren met de RGB toetsen zijn aangenaam. De bouwkwaliteit is meer dan voldoende, de RGB-verlichting komt met de transparante switches goed tot zijn recht, zo op je bureau oogt het als een duurder setje.

De MS120 muis is voldoende, voor alledaags gebruik en casual gaming zul je in de praktijk tegen weinig problemen ervaren. Wanneer het wat serieuzer wordt, dan pas zul je fine tuning opties gaan missen. Low sense gaming, wat gelijk staat aan veel meters maken op je muismat, is net wat te veel van het goede. De Avago 3050 is een acceptabele sensor. De MS120 set zal waarschijnlijk goed in de smaak vallen bij het jongere publiek: een goedkopere set, de flashy termen van mechanische toetsen en RGB-verlichting voor circa 75 euro, als warme broodjes over de toonbank? In het middensegment levert Cooler Master een mooie instapservice voor semi-mechanisch met RGB-verlichting, net wat spannender dan de Devastator 3 voor zijn meerprijs. Met deze twee sets heeft Cooler Master twee nette posities in de markt ingenomen, waar vooral een stukje keuze vrijheid voor niet al te veel geld een bepalende factor zal zijn.

tweakers - nomineer voor review van de maand

http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/CM-MS120/low1.jpg http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/CM-MS120/low2.jpghttp://techgaming.nl/image_uploads/reviews/CM-MS120/low3.jpg http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/CM-MS120/low4.jpg

Heb jij ook een Cooler Master MasterSet MS120 (Qwerty US)?

Zoals je weet is dit ook een setje waar ik mijn ogen op heb laten vallen, maar de mediaknoppen vind ik persoonlijk een groot gemis :D.

Deze mist, net zoals de Devastator 3-set ook een DPI switch. Wel vreemd. Op m'n Octane en Devastator 1 zitten die wel.

Mooie plaatjes. +3.
Jep. Is ook een stukje segmentatie. Je moet dan direct door naar het 'luxere segment', wat best jammer is van de MS120, aangezien de set redelijk compleet is. :D

Wat gaat het nu worden @AnonymousWP!? :P
Inderdaad, want de MS120 is toch wat luxer (hoger prijssegment), maar toch vind ik de keus dan vreemd.

Zie je DM :p. Mediaknoppen zijn voor mij persoonlijk een must, dus dan valt deze al af :p. Vind het wel een goede prijs/kwaliteit.
Een ramplanktastische review!
Mooie set
Thanks Ewoud! Vooral voor de prijs is het een mooi setje.
Wederom een mooie review met de (signature) buiten foto's :)

Zeer interessante switch is dit, als ik het goed begrijp zorgt de veer voor het "gewicht" van de switch. En de slider heeft een nokje voor de tactiliteit(want er zit geen rubber sheet op het membraan toch)?

Dus deze switch heeft het actuatie (wanneer de toets registreert) punt dus helemaal onderaan. En niet zoals bij "echte" mechanisme switches halverwege (voor touch typing).
Dat klopt. De veer zorgt ook voor een succesvolle toetsaanslag en de uitlezing hiervan, beter gezegd: een succesvolle registratie. De slider zorgt voor het actuatiepunt en tactiliteit, zodat je een bevestiging krijgt wanneer je punt bereikt van een registratie. In het geval van deze mem-chanical clicky switches raak je wel snel bottom-out, waardoor het actuatiepunt niet echt super aanwezig is.
+3 mooie review , prima setje voor de huidige marktprijs.
Heel erg leuk om een hybride te zien die vrijwel het beste van beide werelden wil bieden. Heb nog niet veel van deze op de markt gezien. Lijkt me wel dat er animo voor is. :)