1 review

VKWorld Mix Plus 4G Phablet Zwart - Reviews

Specificaties 5,5" • 1280x720 (HD) • 32GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

VKWorld Mix Plus 4G Phablet Zwart Review

DutchTech 23 november 2017, 646 views

VKWorld Mix Plus 4G Phablet Zwart

Fantastische bouwkwaliteit en een prima 'bezel-less' scherm voor een budget-smartphone. De camera valt erg tegen en de prestaties zijn niet super, maar dankzij 90% stock Android en uiterst snelle vingerafdrukscanner compenseert het toestel hier en daar haar gebreken. Al met al geen slecht toestel binnen haar prijsklasse.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Helder bezel-less scherm
  • 'Stock' Android
  • Vingerafdrukscanner

Minpunten

• Scherm slechts 720p
  • Camera
  • Accuduur

De Apple iPhone X, Samsung Galaxy S8, Google Pixel 2 XL, OnePlus 5T, HTC U11. Allemaal smartphones waar je vast en zeker al eens van hebt gehoord. Terwijl we bijna zouden vergeten dat er veel meer smartphonefabrikanten zijn. Fabrikanten waar je waarschijnlijk nog nit van hebt gehoord. Ik kreeg van GearBest de kans om wat van zulke smartphones te testen. De eerste is de Mix Plus 4G Phablet van VKworld. In deze review ga ik het hebben over het design, scherm, prestaties, camera en software van deze 'budget-telefoon' die maar rond de 100 (!) kost.

DESIGN
Het eerste en misschien wel meteen het beste van de VKworld Mix Plus is het design. Meestal wanneer je gaat zoeken naar goedkope smartphones vind je in principe alleen designs van plastic en nogal licht gewicht. Maar deze smartphone loopt op dat punt flink voor op de concurrentie. Het toestel is voorzien van glas op zowel de voor- als achterkant. Dit glas is volgens de fabrikant 2.5D 'Gorilla Glass'. Verder is het toestel omgeven door een soort roestvrijstalen band. Dit laatste geeft de VKworld een stevig gevoel in de hand. Het glas laat het weer redelijk luxe aanvoelen.

Als ik heel eerlijk mag zijn vind ik het - op de voorkant na - een mooiere telefoon om te zien dan mijn iPhone 8 Plus. En dat zegt volgens mij wel heel wat. Over de iPhone 8 Plus gesproken: de VKworld is kleiner dan dat toestel, terwijl de schermgrootte hetzelfde is. Hoe dat komt? Dankzij het (vrijwel) randloze design lukt het om veel scherm in een kleinere vormfactor te krijgen. Het gevolg is dat onder meer de camera naar beneden is verplaatst. En dat ziet er in mijn ogen niet zo mooi uit.

SCHERM
Anno 2017 willen we niet alleen maar een goed scherm hebben, we willen een 'randloos' design dat alleen maar uit scherm bestaat. Veel high-end smartphones, waaronder de iPhone X, hebben dit inmiddels al. Zoals ik in het vorige stuk al zei is onder andere de camera naar onderen verplaatst. Het lijkt zo alsof de telefoon omgekeerd is, dat oogt wat minder mooi. Maar dat is natuurlijk volledig subjectief. Immers, niet iedereen vind bijvoorbeeld de 'notch' van de iPhone X mooi.

De VKworld beschikt over een 5,5-inch 'on-cell' display met een resolutie van 1280x720 pixels, ongeveer 267 pixels per inch. Dat is weinig, zeker als je bedenkt dat er smartphones rond dezelfde prijsklasse zijn met een resolutie van 1920x1080 pixels. Ter vergelijking: de 12,9-inch iPad Pro heeft een resolutie van 2224x1668 pixels met slechts 3 pixels per inch minder.

Is het dan zo'n slecht scherm? Nee, zeker niet hoor. Wat ik onder meer een dikke pluspunt vind bij dit scherm is dat de kleuren zeer helder zijn.

Het is ook gewoon een 'responsive' display. Daarmee bedoel ik: het reageert snel genoeg op aanrakingen. Bij goedkope smartphones valt vaak op dat deze vereisen dat je bijvoorbeeld harder drukt, of simpelweg dat er niet meteen op input gereageerd wordt. Daar had ik bij de VKworld-telefoon absoluut geen last van.

De helderheid van het scherm is trouwens ook goed. Ik kon niets vinden over de technische specificaties, maar heb wel vast kunnen stellen dat het scherm meer dan helder genoeg is in het dagelijks gebruik. Ondanks de wat lagere resolutie springt onder meer videocontent er daardoor echt uit. Wel zijn de zwartwaarden niet optimaal, dat is minder.

Al met al is heeft de VKworld Mix Plus een mooi scherm. Ongetwijfeld ook wel n van de betere in haar prijsklasse. En dat is wat mij betreft wel een flink compliment.

PRESTATIES
De VKworld Mix Plus heeft een 'MediaTek' MTK6737 Quad Core 1.3GHz-processor gepaard met 3 GB aan RAM en 32 GB opslaggeheugen. De processor is zeker niet n van de snelste, en dat merk je in het gebruik ook. Voordat ik daarop inga even de resultaten van een benchmark-test met behulp van Geekbench. Deze applicatie biedt een globaal beeld van de prestaties van een smartphone, tablet of pc, al is het geen garantie voor de prestaties in de praktijk.

De Mix Plux haalde een score van 553 (single-core) en 1557 (multi-core). Ter vergelijking, bij de iPhone 8 Plus is dit respectievelijk 4272 en 10428. Nog een vergelijking: de iPhone 5/5c uit 2012 heeft een vergelijkbare score (zowel single-core als multi-core). Maar ik ben hier niet om de processor af te zeiken. Immers gaat het hier om een smartphone met het prijskaartje van een keertje goed uiteten. Terwijl een iPhone tegenwoordig zoveel kost als een premium laptop. Dus echt een eerlijke vergelijking is het niet.

Maar goed. Hoe presteert de Mix Phone dan in de praktijk? Zoals ik eerder zei merk ik dat het zeker geen snel beestje is. Ook de 3 GB aan RAM (evenveel als in de iPhone 7 Plus, 8 Plus en X) is wat karig, zeker bij Android dat over inferieur geheugenbeheer beschikt. Regelmatig heb ik last gehad van crashende apps, draadloos internet dat pas na een herstart weer functioneerde enzovoort. Ik gaf aan dat qua input in principe geen vertraging is, maar het komt wel voor dat door de matige processorkracht animaties met moeite 'meebewegen' met de vinger van een gebruiker.

Het is een redelijk capabel toestel als het gaat om hardware. Maar meer dan dat is het niet. Als je geen zware apps gebruikt en je beperkt tot bijvoorbeeld de telefoon, mail, WhatsApp, camera webbrowser enzovoort... mja, dan moet het wel goed komen. Zodra je wat zwaardere apps gaat gebruiken raakt het RAM-geheugen al snel vol en heeft de processor moeite om alles bij te benen.

Wat ik wel nog even als groot pluspunt wil aanmerken is de vingerafdrukscanner. Ik weet niet hoe het ze gelukt is, maar deze telefoon heeft een snellere scanner als de iPhone 8 Plus! Een aantal keren ontgrendelt het toestel niet (al voel je wel altijd een trilling), maar meestal wel. En als het werkt, dan werkt het ook hartstikke goed. Misschien ligt het aan de animaties, maar ongetwijfeld zal het ook te danken zijn aan gewoon goede hardware. Het is gewoon een uiterst snelle en relatief betrouwbare vingerafdrukscanner.

CAMERA
De VKworld Mix Plus beschikt over twee camera's. Eentje achter en eentje voor. Deze zijn respectievelijk 13 megapixels en 8 megapixels. Over zaken als het diafragma is helaas niets bekend.

Wat meteen opviel is dat de Mix Plus veel moeite heeft met het binnen laten van licht. Er is weinig detail aanwezig. Natuurlijk is het maar een 8 megapixel camera achterop, alsnog valt het erg tegen. En voordat je zegt "ja maar de foto is bij weinig licht gemaakt": dat valt wel mee. Ik heb er bewust voor gekozen geen foto bij daglicht buiten te maken, omdat je dan niet goed kunt testen hoe de camera omgaat met weinig licht. En dat is toch een belangrijk aspect geworden bij smartphonecamera's.

Ik heb geen uitgebreide tests met deze camera gedaan, omdat ik al heel snel kon zien of het wel of geen goede camera is. Het is niet mijn intentie de camera van dit toestel af te kraken, want zoals ik meermaals heb benadrukt kost 'het ding' maar rond de 100. De eerste smartphone die met ongeveer zo'n prijs een topcamera heeft moet ik nog tegenkomen. De camera is het meest geschikt voor foto's bij voldoende daglicht en als je verder geen eisen stelt aan de kwaliteit. Daar houdt het ook mee op.

SOFTWARE
De VKworld Mix Plus draait op een vrijwel geheel 'stock' versie van Android 7.0. Veel smartphones komen met een soort extra software-laag erbij met veel bloatware. Daardoor is de ervaring dan altijd erg ondermaats. Bij de Mix Plus worden wel custom icoontjes gebruikt, maar over het algemeen is alles lekker standaard. Voor mij persoonlijk is dat een zeer welkome ontwikkeling bij smartphones. Want hoewel ik eigenlijk iOS prefereer boven Android, vind ik dat laatstgenoemde steeds gemakkelijker en fijner in het gebruik aan het worden is.

Nadeel met veel Android-smartphones is wel dat er vrijwel tot helemaal geen updates voor worden uitgebracht. Een toestel wordt vaak met een bepaalde versie geleverd, en daar moet je het maar mee doen. Dat is jammer, maar begrijpelijk. Immers kost het tijd en geld om een software-versie dusdanig aan te passen aan een bepaald toestel. En dat hebben met name de kleinere fabrikanten beide niet.

Alsnog ben ik blij te zien dat er geen bloatware op het toestel staat. Daar kunnen veel fabrikanten nog van leren!

CONCLUSIE
Ik heb al eens eerder een Android-smartphone gehad, de LG Nexus 5X. Dat was een toptoestel voor een bedrag ruim het dubbele van die van de VKworld Mix Plus. En de Android-versie daarop was volledig 'stock'. Een verademing met smartphones als de Samsung Galaxy-lijn bijvoorbeeld.

En toen kreeg ik de VKworld Mix Plus. Wat vind ik er nou uiteindelijk van? Om te beginnen de bouwkwaliteit. Die is echt, werkelijk waar meer dan prima. Ik zou liegen als ik zeg dat het niet in de buurt komt van hoe een iPhone voelt. Het toestel voelt robuust en premium in de hand. Dat was voor mij het grootste pluspunt van de smartphone.

Minder te spreken ben ik over de schermresolutie. Ja, de iPhone 6, 6s, 7 en 8 hebben allemaal een resolutie die niet veel hoger is. Maar je ziet het verschil toch erg goed, hoogstwaarschijnlijk omdat de Mix Plus een groter scherm heeft met toch nog een iets lagere resolutie (oftewel, het aantal pixels per inch is minder). Wel is het scherm gezien de prijsklasse van de smartphone meer dan prima, mits je het puur hebt over zaken als de helderheid, contrast enzovoort. En de prestaties zijn zeker niet de beste, maar iemand die geen zware apps gebruikt zal daar weinig tot niets van merken.

Dan de camera. Hier ben ik het minst over te spreken. De kwaliteit valt - even niet naar de prijs van de telefoon kijkende - erg tegen. Zelfs bij voldoende daglicht moet je geen goede kwaliteit verwachten. Het is prima als je geen eisen stelt aan de kwaliteit, maar aangezien mensen tegenwoordig een DSLR in hun broekzak willen kunnen stoppen zal voor hen deze smartphone overduidelijk geen optie zijn. Maar dan komen we weer voor de zoveelste keer terug op het punt over de prijs. De Mix Plus kost bijna letterlijk geen drol. Daarom vind ik het ook onterecht om hem om die reden aan de schandpaal te nagelen. Ik wil die prijs dus blijven benadrukken voor de twijfelaars onder ons.

Tot slot nog even de software: omdat de Mix Plus grotendeels een stock versie van Android draait werkt dat al fijner als wanneer er een dikke laag bloatware bij zit. Het relativeert net even die paar gebreken dat het toestel heeft voor mij.

Heb jij ook een VKWorld Mix Plus 4G Phablet Zwart?

Kwam je review tegen en heb ook eind vorig jaar deze telefoon gekocht voor mijn ouders, enige wat zij soms ervaren is zoals jij ook schreef: wegvallende wifi, maar telefoon is na een redelijk snelle herstart weer prima te gebruiken, zij zijn er al bijna een jaar blij mee en ik dus ook! Wout je dit ook even melden. Enige is dat er sinds maar 2 updates zijn geweest, en dit was eind vorig jaar. Verwacht dus niets beters of hogere dan android 7.0 of beveiligings updates. Custom ROMs voor dit model ben ik nog niet tegen gekomen. Mede dankzij de mediatek processor vrees ik. Maar hulde voor je review!