Specificaties met USB aansluiting - Bekijk alle specificaties

König CMP-USBVG5 Review

Wekkel 3 februari 2010, laatste update op 3 februari 2010, 7.692 views

König CMP-USBVG5

Pluspunten

• [*]Prijs, prijs en nog eens prijs. Wat zijn nou 2 tientjes om je oude videobanden te digitaliseren?
  • [*]Ten tweede werkt het ondanks de simpele techniek.

Minpunten

• [*]enige handigheid is vereist (zie beschrijving voor mijn 'probleempjes' en het doen van vereiste instellingen)
  • [*]de Ulead software installeren is een must om het product goed te kunnen gebruiken, maar het meegeleverde programma is slechts een trial......
  • [*]je moet je PC wel met rust laten tijdens het capturen
  • [*]videobeeld loopt niet vloeiend mee in de preview tijdens het capturen

Features Score: 3
Driverkwaliteit Score: 3
Algemeen
Nu opslagmedia steeds grotere capaciteit krijgt en videobanden nou eenmaal niet het eeuwige leven hebben, besloot ik een video-input apparaat te kopen. Mijn videokaart heeft namelijk geen video-in mogelijkheid.

De reden om voor de Konig CMP-USBVG5 te gaan is driemaal: de lage prijs. Bovendien is een USB aansluiting wel zo eenvoudig. Voor ¤19,95 schafte ik een exemplaar aan.

Pakket
Het pakket is niet overdadig, maar voldoende: een stick waar draden aan zitten, een (zeer kort) USB verlengsnoer en een CD-ROM. De CD-ROM biedt de driver en een trial-versie van Ulead Video Studio Plus 10 (dat is een oude versie).

Installatie
Installatie van de driver levert een melding op in Windows XP dat de driver niet 'certified' is. Voor mij geen probleem, maar voor een gemiddelde PC-bezitter wellicht een bang moment. Uiteraard koos ik ervoor alsnog door te gaan met de installatie, die vervolgens eindigde met een foutmelding dat de installatie was mislukt.

De vervolgstap - inpluggen van de USB stick via het meegeleverde USB verlengsnoertje - gaf ook gelijk een probleem: er gebeurde niets zichtbaars (XP gaf geen melding). Het viel mij gelijk op dat de led op de stick niet aan was gegaan. Het was voldoende om het meegeleverde USB verlengsnoer er tussenuit te halen en de USB stick direct in de poort te steken: de USB stick werd herkend.

Ondanks eerdere driverinstallatie vroeg Windows XP weer om installatiebestanden. Met de keuze voor automatisch zoeken, waarbij de installatie CD nog in mijn DVD drive zat, wist Windows XP de driverinstallatie af te wikkelen. De USB stick werd vervolgens goed herkend en zonder problemen geinstalleerd.

Video capture
Van nature wil ik graag weg blijven van de software die fabrikanten bij hun gadgets stoppen. Liever pak ik de geëigende programma's om dezelfde taak te vervullen. Dat scheelt wéér een nieuw programma leren en extra meuk op mijn PC.

Ik heb weinig ervaringen met capture via Adobe producten, maar met Adobe Premiere capturen kon ik vergeten. Adobe biedt geen aanhaakpunt om op de capture driver van deze USB stick aan te haken. Dat ligt uiteraard aan Adobe, niet aan het product.

Met het gratis programma Virtual Dub wist ik de capture driver te benaderen. De mogelijkheden om compressie toe te passen op video en audio zijn echter zeer beperkt. Capturen met Virtual Dub op volle resolutie (720x576) levert wat frame drops op en - erger - audio die volledig out-of-sync is. Virtual Dub is dus onbruikbaar met deze USB Stick, althans, op mijn PC (Q8200, 2Gb, 640Mb schijf). Bovendien werkt de preview functie van Virtual Dub niet tijdens capturen, en is audio volledig afwezig (wel in de capture avi, maar niet hoorbaar via de koptelefoon bij voorbeschouwen op het scherm en het capturen zelf).

Uiteindelijk koos ik er toch voor het bijgeleverde Ulead Video Studio Plus 10 te installeren. Zoals gezegd: het betreft een trial die 30 dagen bruikbaar is. Voor een volledige versie moet een key aangeschaft worden bij Ulead. Dat het een trial betreft staat overigens met kleine lettertjes op een stickertje op de verpakking van het product, je moet het maar net zien.

Met Ulead wordt de USB stick probleemloos herkend. Met wat puzzelen is ook snel een bruikbare compressie voor de video gekozen. Ik koos voor MJPEG in plaats van MPEG 2, omdat ik het beeld toch nog door Adobe Premiere ga jagen. Bovendien kon ik een optie aanvinken voor preview van het geluid. Capturen op volledige resolutie (720x576@25fps) ging probleemloos (meteen 1:05 uur gecaptured ten koste van een 24Gb file). Het enige nadeel is dat het videobeeld schokkerig wordt vertoond (1 beeldje per 0,5 seconde of zo) tijdens het capturen, het geluid komt wel zonder stotteren door. De gecapturde .avi zelf is prima (op interlactingstrepen na; dat ga ik wel met nabewerken oplossen).

Al met al in geen enkele categorie 5 sterren, maar gezien de lage prijs versus praktische bruikbaarheid gewoon een verdiende voldoende.

Heb jij ook een König CMP-USBVG5?

Mooie review.
Kun je deze konig ook gebruiken om beelden van je settopbox door te sturen via dit apparaat naar je pc, om vervolgens tv opnames te maken in media center?
Ik zou het niet weten. Het apparaat ligt trouwens al een tijdje stof te happen :)