Specificaties Receiver ingebouwd in speaker(s) - Bekijk alle specificaties

Naim Mu-so Review

Foritain 15 november 2017, laatste update op 20 november 2017, 4.355 views
De reviewer ontving een beloning voor het schrijven van de review, bijvoorbeeld korting op de aanschaf.

Naim Mu-so

Naim laat ons even zien hoe je een speaker bouwt, afwerkt, laat klinken en van een praktisch ultieme gebruikservaring voorziet. Om een goed beeld te krijgen van dit bijzonder chique beestje raad ik je aan echt even door de (lange) conclusie te lezen.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit en afwerking bijzonder indrukwekkend
  • Speelt heel veel af: AirPlay, Bluetooth (met aptX), Spotify Connect, Tidal, UPnP, analoog in, USB in, internet radio, optical in.
  • Breed bestuurbaar: met app, afstandsbediening, fyiske knop bovenop.
  • Multi-room capable tot 5 devices
  • Stevige driver opbouw. Twee bass, twee mid-range, en twee tweeters, elk met eigen amp.
  • Geluid om van te genieten, maar dat laat zich niet in één regel samenvatten: zie conclusie
  • Grille kleur evt aan te passen met losse accessoires

Minpunten

• Kwaliteit in een elegant kastje kan op sommige vlakken niet op tegen geweld uit flink grotere, of meerdere torens wat voor dit bedrag ook prima te koop is. Ander verhaal dan 1150 euro aan actieve staanders.
  • Liefhebbers van meer extreme muziekgenres of zij die graag stampertje spelen (hardcore, niet die uit de film bambi) : lees de regel hierboven.
  • Voor de beste ervaring wil je hem toch van een netwerkkabel voorzien.
  • Blijft wel geld eh. Je durft hem bijna niet aan te raken.

Naim Mu-so

- Inleiding
- Techniek
- Uitpakken, bouw en features
- App en besturing
- Geluidskwaliteit
- Conclusie

Menig tech fanatiekeling zal zich vast herkennen in dit beeld: je bent op zoek naar een strijkijzer, gaat ‘even’ snel research doen, en voor je het weet ben je een avond kwijt en denk je de ultieme strijkijzer gevonden te hebben. Het resultaat is dat je meestal achteraf wel tevreden bent, maar het zet de deuren voor andere merken en producten dan je al een beetje kent vaak dicht. Het mooie aan producten testen en reviewen is dat je je soms kan laten verrassen door iets nieuws, iets compleet anders, iets waar je voorheen vermoedelijk nooit aan zal hebben gedacht.

Zo was het geval met de Naim Mu-So, een ca 1150 euro kostende wireless streaming, multi-room capable speaker. Een soundplate, soort van oversized soundbar, die in staat is alles af te spelen van Bluetooth tot Spotify en van Airplay tot alles wat er op je NAS staat. Hoewel we speakers in de categorie 30 tot 600 euro hebben getest en gereviewd uiteraard een andere klasse, en hoewel ik er ongetwijfeld een audio fanaat ergens pijn doe moet ik toegeven dat het merk Naim niet meer was dan ‘volgens mij ooit eens van gehoord’. Hoewel we voorafgaand aan eigen testen ons best doen om andere ervaringen en reviews te vermijden waren we toch wel erg benieuwd naar wat Naim nu precies is, al was het maar om uit te vogelen hoe je het uitspreekt (Neem, of Neehm), en probeerden we een beeld te krijgen van het merk achter het product.

Dat we er nog niet eerder mee in aanraking waren gekomen leek zo vreemd niet toen we leerden dat de 1149 euro kostende Mu-so en de 799 kostende Mu-so Qb de onderkant van het productsegment van Naim is, en dat zij de nodige producten met vier, vijf, of zes cijfertjes (voor de komma) in het assortiment hebben. Dure producten maken is natuurlijk geen kunst op zich, maar toen we zagen dat deze Naim producten in Apple stores liggen, en dat Naim de fabrikant is achter de audio oplossingen voor Bentley, werden we toch gevuld met stevig optimisme.

Er is natuurlijk heel veel te vinden wat luxe audio producten betreft, en we hebben ook geen directe concurrentie ervoor in huis. We gaan deze review dan in als een echte product-ervaring, waarbij we eventuele raakvlakken met eerdere ervaringen wel gaan aanspreken maar vooral op zoek gaan naar welke doelgroep Naim nu precies aan lijkt te willen spreken.

Techniek

Aan ‘techniek’ geen gebrek in de Naim Mu-so. Zes 75W versterkers sturen zes drivers aan, twee silk-dome tweeters, twee voor mid-range, en twee bass drivers, en dat geheel wordt aangestuurd door een 32-bit DSP als brein. Deze zitten ingebouwd in een houten frame aangekleed met geanodiseerd aluminium.

Grote focus op ondersteuning voor verschillende platformen en file formats. UPnP voor streamen van pc, server, NAS, RPi of andere oplossingen, AirPlay voor Apple devices, Spotify Connect voor praktisch iedereen, Tidal tot zover iemand dat in Nederland gebruikt, Bluetooth met aptX support, en daarnaast zien we nog een analoge input, USB input, en optical in. File format supports lossless formats, inclusief die van Apple, maar ook ‘gewoon’ MP3 en WMAtjes. Wel met relevante kanttekening dat voor de hoogste kwaliteit een bekabelde verbinding vereist is, waarvoor een netwerkpoort is toegevoegd.

Mocht dat niet genoeg zijn kan je ook nog gebruikmaken van verschillende internet radio stations, een aantal voorgeprogrammeerde, of je eigen keuze mits voldaan aan de geaccepteerde formaten, wat niet echte een issue lijkt.

Hoewel de Mu-so en Mu-so Qb als multiroom oplossing worden aangeboden, je kan ze koppelen, synchroniseren (niet getest bij gebrek aan een 2e unit), etcetera, maar je bent wel beperkt tot een combinatie van 5 Naim producten.

Uitpakken, bouw, en features

Het avontuur begon met een giga doos van die koude blauwe, zie de olifant voor schaal.

We gaan geen tig doos foto’s doen, maar willen wel stellen dat we erg te spreken zijn over double-boxed producten (helemaal wanneer het met een omdoos van de shop dus drie dozen zijn); een stevige bruine doos om de nette(re) productverpakking direct af fabriek zodat je zelfs je verpakking chic kan houden. En met 13 kilo schoon aan de haak kan een beetje bescherming ook geen kwaad. Fijn dan ook dat het intern één blok piepschuim is, met bovenop een kleine afstandsbediening, wat papierwerk, een stickertje, en een eenvoudig powercord zonder grote blokken erin. Standaard powercord overigens, dus eenvoudig te vervangen als je knaagdieren of knagende kinderen hebt.

De 628mm brede, 256mm diepe en 122mm hoge Naim Mu-so is een fenomenale verschijning. Niet extreem groot, maar vergeet niet dat 13kg in die afmetingen best fors is wat de eerste indrukken van kwaliteit ook ten goede komt. Hij is de definitie van strak, de definitie van een echte top afwerking, en vooral ook heerlijk volwassen (wat je vermoedelijk ook zal zijn als je dit in huis haalt). Het woord ‘mooi’ in reviews gebruiken is lastig, maar dit –is- heel mooi spul. Solide, heel bescheiden afgewerkt (zeer licht geborsteld) aluminium waaraan ook maar geen klein kanttekeningetje toegevoegd kan worden.

De grille is net wat opvallender gevormd, al moet je de Mu-so wel in redelijk licht hebben voordat dat echt opvalt. Standaard zwart, maar voor 70 a 75 euro zijn er andere kleurstellingen grille los bij te kopen.

De speaker rust op een glazen basis, ook daar geen onaardig woord over de afwerking, en het Naim logo links onder licht ietwat op in gebruik. Wanneer je dan toch voor een dergelijk merk gaat wil je het vermoedelijk ook een beetje terug zien.

Het enige wat de geheel strakke zijkanten even opbreekt is de USB poort via welke je zowel devices kan laden als muziek van je device af kan laten spelen, en daarnaast zien we een 3,5mm analoge input.

Naim richt zich met de Mu-so op flexibiliteit wat betreft het afspelen van tal van bronnen, maar ook op flexibiliteit wat besturing door de gebruiker betreft. Geen zin in een app en kan je de afstandsbediening even niet vinden? Gewoon even het touchscreen aanraken of de rand draaien om het volume aan te passen. Dat laatste voelt ook verdomd goed aan; het solide stuk aluminium draait alsof je een luxe versterker tweakt.

Achterop treffen we flinke koelvinnen aan. Overigens weten we niet precies in hoeverre het functionele of emotionele doeleinden dient; heel warm worden ze niet (alhoewel, misschien als iemand dit ding op 90%+ volume durft te spelen voor langere tijd?) en ik neig er toch vooral naar te staren. Functioneel zijn ze overigens wel voor de verbinding, want de WiFi antennes zitten er namelijk in verwerkt.

Onderop: glas, even goed ‘mooi’ ondanks dat je het nooit echt zal zien, en direct ernaast treffen we weer wat aansluitingen aan: stroom, optisch in, en ethernet. Gezien het gewicht en de stress die je ervaart wanneer je een 1149 euro speaker op zn kant zet raden we aan die stekkers vooraf even aan te sluiten. Vooral ethernet, daarover straks meer. We zien ook een bassreflex uitgang dubbel dienst doen als handvat, al blijft het een flink monster om te verplaatsen.

App en besturing

Starten met Naim is een eitje. App installeren, WiFi koppelen, en spelen, stelt echt niets voor. Naampje geven uiteraard even bij pauzeren, wij besloten deze Mu-so Susan te noemen, for no good reason.

Drie minuten later en de radio speelt!

De Naim app is eenvoudig, totaal niet pretentieus, maar werkt wel vlot en tot dusver zonder enig morren. Het mist wel wat van het polijstwerk wat de grote mainstream partijen met flinke software development teams neerzetten, maar eenvoud is in dit geval functioneel en iedereen snapt het concept van een rondje aantikken om een input te selecteren, tot zover je al in deze App zit en het niet bijvoorbeeld direct vanuit Spotify aan wilt sturen, of direct vanuit je Mac / iTunes je speaker aanstuurt.

De afstandsbediening houdt het ook eenvoudig, al mist deze wat flair en gezien je weinig knoppen en geen feedback hebt over bijvoorbeeld de input zal je toch geneigd zijn even naar het schermpje op de Mu-so zelf te kijken of de app te pakken

Wanneer je bij de Mu-so in de buurt bent is het eigenlijk veel aantrekkelijker om toch even aan die lekkere knop te zitten. Het klinkt eenvoudig, maar het is gewoon veel fijner om even een zwieper aan dat ding te geven of de pauze knop in te drukken wanneer je wordt gebeld of wanneer de buurman voor de deur staat om te klagen over het volume en je wilt nonchalant doen alsof jij het niet bent. En geloof mij, dat laatste is met de Mu-so prima te doen.

Geluidskwaliteit

Ongecompliceerd als het product in gebruik is, het maakt de beschrijving van het geluid niet eenvoudiger. Wat verwacht je van een 1149 euro kostende speaker, of combinatie van zes individueel aangestuurde drivers? Power? Check, volle bak open is een burenruzie in de maak. Een uitermate goede balans en niveau van detail en definitie in zowel het laag, midden, als hoog ongeacht wat je speelt of het volume waarop je speelt? Check.

Naim zet met de Mu-so niet in op de perfecte vlakke lijn die onder een specifieke groep luisteraars ongetwijfeld als ideaal bestempeld wordt maar kiest er juist voor om toch ietsjes te richten op meer dynamiek wat voor een veel grotere groep als aangenaam zal klinken. Geen overdreven vocals en overdreven bass, in tegendeel, maar hoewel onmiskenbaar een ‘strakke’ bass is het zeker geen ‘subtiele’ uitvoering.

Het eerste woord wat in ons op kwam bij het luisteren was ‘volwassen’, of ‘volwassen kwaliteit’, een gevoel dat we versterkt zagen in een structureel uitstekende weergave van instrumentale en klassieke muziek, rustige nummers met de nadruk op de vocalen, of iets van Jazz. Direct hadden we daarmee momenten waarop we heel snel snapten dat dit geen 500 euro setje is. Echter volwassen kent ook een keerzijde, want richten we ons op muziekstijlen die juist niet profiteren van dergelijke karakteristiek, en dan hebben we het niet over een breed scala aan popmuziek, maar pakken we iets uit de rap of hardstyle hoek en dan missen we die overtuiging van meerwaarde.

Niet dat het opeens iets anders dan ‘goed’ klinkt, maar op dat moment worden we ons wel bewust van de twee voornaamste fysieke beperkingen van de Mu-so: 1 – het is een enkele speaker, en 2 – het is geen extreem grote speaker. Wat dat laatste punt betreft gaan we ons toch weer aan een auto-analogie wagen: zoals het Amerikaanse gezegde ‘No replacement for displacement’ suggereert dat er geen alternatief is voor een simpelweg grotere motorinhoud (laten we daar niet inhoudelijk op in gaan) is er op gebied van audio wel degelijk een verband tussen de afmetingen van de behuizing en het resulterende geluid. Kwaliteit maakt heel veel uit, maar in stijlen die niet van een technisch hoogstaande bass profiteren maar wel van een pompende bass uit een vierkante meter speaker is er weinig wat Mu-so kan doen ten opzichte van een set met een subwoofer in het formaat van bijvoorbeeld de Mu-so Qb. Of in onze situatie: pakken we de redelijk forse 400 euro kostende Edifier S1000DB’s erbij en zetten we die vol open, dan vinden we het lastig om dat enorme prijsverschil in de praktijk terug te zien.

En dat brengt ons ook bij het eerste punt. Met ongetwijfeld knappe techniek weet Naim een redelijk brede soundstage te creëren uit een toch bescheiden afgemeten speaker, maarhet is ook bijzonder lastig om te concurreren op dat vlak wanneer je twee grote units de hoeken in werkt, en vergeet niet dat we voor dergelijke bedragen twee serieuze vloerstaanders in huis kunnen halen. Vergeleken met een dergelijk 2.0 set in het hogere segment zal de Mu-so toch meer als directionele speaker worden ervaren. Wat de ruimte betreft, n=2 zegt niet alles, maar met de Mu-so ervaren in een ca 46m2 ruimte en een 35m2 reuimte ontkomen we niet aan het gevoel dat deze heer (wel een gepaste term) net wat beter tot zijn recht komt in een grotere ruimte dan een kleinere, in de laatste voelde hij merkbaar meer directioneel, al is het lastig om de aanwezigheid van meer meubilair en meer kleden (in de grotere ruimte) te verrekenen.

Maar het is natuurlijk appels en peren vergelijken wanneer we een Mu-so naast dikke 2.0 staanders zouden zetten. Zodra je het budget segment verlaat ga je je op je eigen, strenge eisen richten, en in geval van de Mu-so zal het design en vooral de formfactor daar een significant onderdeel van zijn. Dan zijn 2.0 bookshelf speakers of staanders geen alternatief voor je. Wat je dan vermoedelijk verwacht is een speaker die zijn kwaliteiten juist ook op zeer laag volume kwijt kan, en van zeer laag tot ‘aangenaam hard’ (en laten we onaangenaam kneiterhard voluit even buiten beschouwing) maakt de Mu-so indruk. Of we er nu een mainstream radiostation tegenaan zetten (Evers 4tw) of de ingebouwde internetradio stations die toch vooral op de rustige sounds lijken te focussen, het klinkt prachtig en tot zover ik emoties van geluid kan krijgen merk ik een sterke mate van rustgevendheid: een feestje met de Mu-so kan, maar hoewel ik er normaliter niet zo maar naar zou luisteren kreeg ik geregeld de neiging om toch even wat klassiek te laten spelen.

Wat echter cruciaal is te weten, en wat zich vooral uit wanneer je het volume opkrikt, is dat de geluidsweergave over de bekabelde verbinding echt overtuigend beter is. In hoeverre dat echt door de klanten wordt onderstreept of dat toch een stukje invloed is vanuit de wetenschap op basis van de specs laat ik nog even in het midden, en het wisselt ook nog wel wat per bron, maar we zien een hele duidelijke trend dat bekabeld een klasse beter klinkt. Ga je 1149 euro uitgeven dan wil je iets bijzonders, en profiteren van de volle kwaliteit lijkt enkel doormiddel van een kabeltje erin te prikken lijkt dan een inkoppertje, zelfs voor een product met ‘wireless’ in de eerste alinea van de beschrijving.

Terwijl ik dit afrond staat de Naim Mu-so in de achtergrond ons van wat rustige tunes te voorzien, en zeker naast onze gebruikelijke routine, ondanks dat daar de nodige audio in zit, voelt dit toch als geheel nieuwe wateren. Ik geef graag toe dat ik weinig directe concurrenten ken van Naim, en ben nog altijd zoekende wat audio reviews betreft. Cases, mechanische toetsenborden, muizen, die reviews die rollen in één keer uit het toetsenbord. Audio vereist de nodige momenten achterover zitten en herzien, en in geval van de Mu-so moet ik toegeven dat ik wel 20 keer door de conclusie ben gegaan om zeker te zijn dat dit is wat ik wil zeggen. Ik wil enerzijds aangeven dat ik bijzonder onder de indruk ben van deze Naim Mu-so, van het geluid tot de featureset uiteraard het materiaal en de afwerking. Ik wil tevens aangeven dat je voor dit geld ook de nodige alternatieve paden kan bewandelen, maar vooral dat ik onder de streep iets zie waar een doelgroep met wat liquide middelen en een aandachtig oor toch gelukkig van zouden worden.

Ergens is dat een goede samenvatting, maar ontkom ik niet aan het gevoel dat dit product meer woorden verdient. Laten ik dus proberen nog eea toe te lichten. We hebben zeker de nodige 2.0 sets voor op bureau voorbij zien komen, hebben wel wat ervaring met wat luxere vloerstaanders voor in de huiskamer, en hebben meer Sonossen gezien dan ons lief is en durven dan nog te stellen dat deze Naim echt een uitzonderlijk apparaat is en elke ster van welk sterren-rating-systeem gewoon dik waard is. En dan laat ik het feit dat ze bij Apple stores liggen of iets voor Bentley doen volledig buiten beschouwing, dit ding staat op zichzelf gewoon uitstekend al is het wel een indicatie dat mensen met een prijzige smaak hier ook wat in zien.

1149 euro is ook geld, veel geld in mijn ogen, en uiteraard gaat niet elke euro richting geluidkwaliteit maar probeert Naim vooral een heel mooi totaalplaatje neer te zetten voor mensen die dit zonder al te veel moeite op tafel leggen en gewoon iets bijzonders verwachten op elk vlak. Zoals Sonos een product neerzet dat in de oren van de massa goed klinkt, zet Naim een product neer dat in de oren van de wat kleinere maar meer-eisende doelgroep daarboven goed klinkt, een doelgroep voor wie dergelijke alternatieven alsnog te gewoontjes zijn. Een deel van de investering gaat ook hier naar de hele ruime featureset, met ondersteuning voor de meeste gangbare platformen (inclusief Spotify, je NAS, Bluetooth aptX, USB, analoog, optical, etc), de meeste gangbare bestandsformaten, en het feit dat je hem zowel met een prima overzichtelijke app, eenvoudige afstandsbediening of gewoon met het touchscreen en die lekkere knop bovenop kan bedienen; praktisch gezien biedt Naim een top ervaring voor zowel de tech leek met Spotify op de iPhone en de tech geek met de hele collectie zorgvuldig gemapped op de NAS. Een ander deel gaat naar de uitzonderlijke constructie, met glazen basis en bescheiden verlichte logotje en top aluminium afwerking van het geheel. Het is echt een prachtig product, en één die onmiskenbaar afzet tegen wat je in de gemiddelde winkelstraat tegen het lijf gaat lopen, al moet je niet verwachten dat je er even mee gaat slepen ondanks de ‘wireless’ subtekst, kwaliteit kent zijn prijs in gewicht. Nog een ander deel van je investering zal vast naar de naam zelf gaan, maar noem eens een high(er)-end oplossing waar dat niet zo is, of voor sommigen zal dat zelfs cruciaal deel van de beleving zijn.

Met de nodige investeringen in andere elementen moet je niet denken dat hier iets anders dan een echt uitstekend geluid in zit. Ik ben geen audiofiel, maar ik zet dit aan en voel direct dat dit een chique, volwassen set is met de nodige kwaliteit zoals we van het merk zouden verwachten. Je voornaamste vraag op gebied van geluidskwaliteit per euro zal moeten zijn of je wellicht ruimte hebt voor iets (flink) groters, of nog mooier: twee (flink) grotere speakers, want voor dit bedrag kan je ook eenvoudig een vierkante meter aan power in huis halen die het de Mu-so enkel op geluidskwaliteit goed lastig gaat kunnen maken. Kijk ik even terug op de Edifier S1000DB of S2000Pro die minder dan de helft kosten (wat materiaal en featureset niet echt te vergelijken zijn overigens), dan zien we daar al de nodige druk op een speaker als deze ontstaan, zeker in minder delicate muziekstukken. Maar ook dat is kenmerkend voor speakers: echt onderin de markt maak je snel gigantische stappen, maar vanaf een paar honderd euro mag je al snel diep in de buidel tasten voor upgrades of verschillen die kleiner zijn, chiquer zijn, of genuanceerder en juist specifieke-genres gericht zijn. Zodra je de vier cijfers in gaat belanden we dus sowieso in het domein van mensen die veel minder met de kosten bezig zijn, en enkel met het totaalplaatje perfect voor hun situatie.

Echter ga ik er gemakshalve vanuit dat wanneer je dit model overweegt je een mooi kastje in huis hebt om één chique speaker neer te zetten en aan te sluiten, en niet zit te wachten op mega torens als alternatief of een suggestie om overal maar even kabels te trekken (of geluid-per-euro, om maar in bizar slechte termen te spreken). Meerdere Naims per ruimte kan uiteraard wel, net als één Mu-so in maximaal vijf kamers, maar een soundplate als deze zal in de praktijk toch een ruimte voor eigen rekening gaan nemen. Overigens raden we wel aan die netwerkkabel te trekken, want dat biedt structureel voordelen voor de geluidskwaliteit. Bluetooth AptX aansturing is harstikke leuk voor erbij, maar ik neem aan dat je dit overweegt om er het maximale uit te halen, en dat doe je met een hoge resolutie stream.

Met die doelgroep (chique huiskamer, wens voor één mooie speaker op een mooi kastje) in het achterhoofd denk ik ook een kanttekening dat keiharde muziekstijlen hier niet tot hun recht komen echt heel relevant is, Swedish Deathmetal (of weet ik veel wat het was, in mijn oren een hoop geschreeuw) komt ook prima ‘gedetailleerd’ door, maar tot zover het al niet fout voelde op mn eigen vaste speakers voelt het op deze Mu-so helemaal als heiligschennis. Mainstream stijlen doen het uitstekend, en er is echt niets mis met wat dance of hiphop nummers die in gevarieerde radiostations aan bod komen, maar je koopt dit niet voor de uiterste voorkeuren van een jeugdig publiek. Vermoedelijk veel relevanter: Liefhebbers van rustige stijlen, vooral instrumentaal en klassiek of jazzy, komen hier helemaal aan hun trekken met de manier waarop alles van laag tot hoog in gezonde balans en met uitstekende definitie tot het oor komt. Ik zelf kan klassiek best waarderen, maar ben zeker geen liefhebber, en toch nodigt de Mu-so uit om daar een flinke tijd naar te luisteren, net als dat rustige muziek met focus op individuele instrumenten en vocalen spontaan aantrekkelijker klinkt.

Hij klinkt gewoon verdomd aantrekkelijk en is een chique, fysiek aantrekkelijke, niet te grote maar wel degelijke speaker die je huis dagelijks de nodige uurtjes met muziek vult van laag tot middelhoog volume, waarbij de brede bronondersteuning ook niet genoeg genoemd kan worden. Af en toe een feestje kan zeker want aan volume, en beheersing bij hoog volume, ontbreekt het de Mu-so ook niet, maar als dat je primaire doelstelling is zou ik gewoon grotere torens in de kamer neerzetten. Dit is een volwassen product voor een volwassen doelgroep (met volwassen portemonnee) die iets genuanceerds zoekt, vermoedelijk de liefhebber die elke dag de nodige uurtjes wil genieten, en dan in een ultiem elegant jasje. Goedkoop is het niet, maar het zit ook niet heel ver van mainstream prijzen af terwijl we er toch de nodige extra aantrekkingskracht in zien. De naam Naim gaan wij in elk geval niet snel vergeten.

Mijn dank aan Coolblue voor het mede mogelijk maken van deze ervaring. Zij verkopen overigens ook de alternatieve cover kleurtjes als je dat zoekt.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog enkele andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Naim Mu-so?

"Tidal tot zover iemand dat in Nederland gebruikt,"

Er is toch nog geen serieus alternatief voor cd-kwaliteit streaming muziek? Of heb ik wat gemist? Ik maak er met veel plezier gebruik van in ieder geval.
Ik gebruik Deezer, die levert ook lossless wanneer beschikbaar.
Haha, dat begreep ik al. En Tidal kan inderdaad wel wat meer gebruikers gebruiken :)
Heh, dat was hopelijk vrij duidelijk een grapje. Ik hoor namelijk genoeg mensen erover praten, maar niemand in de omgeving die het ook daadwerkelijk gebruikt :D Geen diepere betekenis iig.
Thanks voor de complimenten. Het is een lastig onderwerp, dus er is de nodige uurtjes gaan zitten in de op- en onderbouwing. Niet iets wat je even benchmarkt enzo, wat natuurlijk helpt om eventuele schijn tegen te gaan maar op gebied van audio vooralsnog niet haalbaar is. Aan de andere kant hoop ik dat we na x jaar en x honderd reviews een beetje de indruk mogen wekken dat wij (mijn vrouw en ik bouwen samen onze ervaring op) geen onzin schrijven.

Ook leuk dat deze review je heeft gemotiveerd actief deel te nemen in Tweakers, welkom, etcetera. Uitleg over de verschillende review-product-bron-statussen waar je als gebruiker verplicht te kiezen bij het plaatsen van een review kan je hier vinden, dat geeft je al een beeld wat deze specifieke status in kan houden. In dit geval is het simpel: Zoals in de review staat speelt Coolblue hier een faciliterende rol in. Zij sturen (af en toe, totaal dit jaar via CB zal een stuk of 4-5 zijn?) wat op, soms blijft er wat, soms gaat er wat terug. Hence: 'deels gesponsord', en specifieker kunnen we veelal niet zijn omdat we vaker dan niet vooraf geen idee hebben wat er in het jaar gaat en blijft. Daarbij heb ik ook grote moeite met de status 'geleend' omdat dat dan kan suggereren dat er geen connect is. Overigens maakt het niet uit of het CB is of een fabrikant, dit beeld is vrijwel overal hetzelfde.

Onder de streep maakt het niet veel uit, want ongeacht de staat zal je moeten beslissen of je de reviewer in kwestie denkt te kunnen vertrouwen of niet. We doen ons best om een goede reputatie op te bouwen, maar het is een pad zonder eindhalte.
Ik loop sinds 2016 al mee, maar nooit echt actief geweest. Dit viel mij gewoon op in de review sectie. Ik denk dat het zeker handig is als we dit verder bespreken, aangezien er al een hete discussie ontstaan is, hier maar ook op het forum zie ik?
@Foritain om toch eventjes op jou en Popolundies bericht in te gaan, met 100'den reviews welke worden gemaakt voor de broodwinning, zou je juist verwachten dat er dan meer informatie gegeven moet worden, lijkt mij niet eerlijk om dit verhaal om te draaien en nog steeds het kaartje 'user-review' op te hangen.

Zelf als reviewer, of beter gezegd, Social Influencer, spreek je van te voren af wat er wordt gereviewd, wat de verdiensten zijn; product houden, met korting, terug sturen maar met financiële betaling of geleend. Ik snap niet wat daar moeilijk aan is/was. Als ik met CoolBlue samen werk, vertellen zij mij van te voren: Dit product mag je houden in ruil voor een review, dit product moet je terug sturen. Dit soort grote bedrijven houden er van om dit goed geregeld te hebben, en niet 'we zien wel wat er gebeurt'

Dit onderstaande is dan ook mensen op het verkeerde been zetten: "omdat we vaker dan niet vooraf geen idee hebben wat er in het jaar gaat en blijft. " een jaar in technologie land is heel veel wat betreft vooruitgang en prijs, dus dit is niet helemaal eerlijk wat je zegt.

Het is echt niet dat ik het je niet gun, maar aangezien ik zelf ook met CB samenwerk, weet hoe het review wereldje in elkaar steekt, ziet het er naar alle schijn uit dat er gebruik wordt gemaakt van de onwetendheid van mensen en dat is gewoonweg erg jammer.

Ja, je hebt een goede reputatie, maar die kan je hierdoor dan wel gebruiken danwelniet misbruiken. En zie het niet als negatief, als een verduidelijking van je review, wat je twee regels kost: producten gratis ontvangen van CB in ruil voor een review. Of met dure gadgets, terug gestuurd naar CB na de review maar een financiële compensatie ontvangen.

[Reactie gewijzigd door kanem0chi op 15 november 2017 20:41]

Je mening is ongefundeerd en je lijkt het antwoord niet te willen lezen, terwijl het al zo vaak is aangehaald.

Deels gesponsord = je krijgt het product voor een deel gesponsord. Dat kan dus drie dingen zijn:
Je kunt het product overkopen met korting.
Je schrijft meerdere reviews en mag een gedeelte van de producten houden.
Je krijgt een product en weet niet of je het mag houden of dat het terug moet. Zie onderstaande quote:
Nu beweer jij weer wat anders:
[...]zou je juist verwachten dat er dan meer informatie gegeven moet worden, lijkt mij niet eerlijk om dit verhaal om te draaien en nog steeds het kaartje 'user-review' op te hangen.
Je moet aangeven hoe je aan het product bent gekomen, dat doet Foritain netjes. I don't see the problem.

Vervolgens beweer je ook:
Dat is niet waar, soms weet je niet wat de voorwaarden zijn omdat er wordt gezegd: We zien het wel. Zelf heb ik dat meegemaakt met een aantal producten. In zo'n geval doe je ook "deels gesponsord".

Ofwel, ik kan alleen maar concluderen dat je betoog onzin is en je het alleen maar doet omdat je een flamewar wilt starten, jaloers bent of mensen in een kwaad daglicht wilt zetten. Het kan aan mij liggen, maar je doet dit zo ongelooflijk vaak dat het me niet verbaast als je naar een ban solliciteert. Nu ga ik daar absoluut niet over en van mij mag je nog 50 jaar meedraaien op deze website, maar ga geen ongefundeerde onzin verkondigen alsjeblieft. Foritain geeft netjes aan hoe hij aan het product is gekomen, zodat mensen zelf de review op waarde kunnen inschatten. Zelfs als hij niet weet wat er met het product moet gebeuren, en het dus kan zijn dat hij het leent of mag houden, kiest hij voor de middenweg: gedeeltelijk gesponsord. Dat is naar mijn mening de enige juiste optie en een stuk beter een omzeilingstechniek als: het eerst te kopen (zodat je je review op "gekocht" kan zetten), en later na de review het geld op je rekening gestort te krijgen of te krijgen via affiliates bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door Frozen op 15 november 2017 21:19]

Daar ga je geen antwoord op krijgen. Dat wordt vaker gevraagd en er zijn ook al de nodige discussies geweest, maar ze (pclinde en Foritain) negeren dit volledig. De reviews zijn goed en het zijn ook prima gasten, maar het stinkt als de pest als je niet gewoon normaal kan reageren hoe ze aan de producten komen etc.

@Foritain @pclinde Kijken jullie mee? Is wel zo volwassen als jullie hier transparant over zijn.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 15 november 2017 16:56]

Wat is dat nou weer voor onzin @AnonymousWP . Als een iemand normaal een vraag stelt krijg je normaal antwoord, maar er zit een grens aan wanneer het duidelijk trolling is, alt-account insinuaties, of dezelfde vraag 20x herhaalt omdat iemand het antwoord niet aan staat. Antwoord op de poster boven je staat overigens hieronder, moet ook gewoon gewerkt worden en niet elke reactie krijgt binnen 5m antwoord, daarbij zijn het er dermate veel dat er vast wel ergens een keer iets gemist wordt.

Als ik ergens een post van jou heb gemist waarin je mij dingen hebt gevraagd, herinner mij dan eventjes zodat ik dat met alle plezier netjes wil doen. Jij kent mij ook langer dan vandaag, en ik schat je hoger in dan hier suggesties te gaan lopen maken op basis van wat ouwe wijven geouwehoer over dat je geen antwoord krijgt als tot zover ik oprecht weet ik geen vraag van je heb gemist. We zijn geen kleuters volgens mij.
Voorheen was ik niet op de hoogte van het transparant zijn in je reviews, en over hoe je precies aan de producten komt en wat het (financiële) gewin is. Toen ik dit te horen kreeg, ben ik eens gaan kijken of dat vermeld werd maar kon het zelf ook niet echt duidelijk terugvinden. Vandaar dat ik een beetje geïrriteerd overkwam. Ik heb de reactie inderdaad gelezen, waarvoor dank.

Ik geef toe: ikzelf heb hier niet om gevraagd, maar ik zie en begreep van anderen dat er niet inhoudelijk op is gereageerd. Prima als dat wel zo is en ik dit gemist heb. Als dat het geval is neem ik het terug en bied ik daarvoor bij deze mijn excuses aan. Zoals ik zei: je bent een goede gast dus ik ga je nergens op afkeuren of wat dan ook. Het leek mij alleen beetje verdacht, omdat het mij ook opviel dat er niet gereageerd werd (op het specifieke vraagstuk), of dat er geen antwoord op een specifieke vraag kwam. Het lijkt voornamelijk om de duidelijkheid te zijn in de reviews zelf, dat er nogal dubieus/geheimzinnig wordt gedaan hoe je precies aan de spullen komt etc.

Maar goed, ik heb in ieder geval gezegd wat mij opviel en daar heb ik antwoord op gekregen. Graag wil ik het dan ook hier bij laten. Bovendien is dit voornamelijk niet iets waar ik bij betrokken was en dat wil ik ook graag zo houden.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 15 november 2017 17:38]

Hey @AnonymousWP. Alsnog haak ik even in, gezien het feit dat ik een mooie tag notificatie krijg. Er is nu al het één en ander besproken over dit onderwerp, er zijn wijzigingen geweest en alsnog blijft er veel hangen in de spreekwoordelijke wandelgangen. Ik vind het helemaal niet erg als er vragen worden gesteld, maar laten we dit gewoon netjes in een topic doen op de forums. Ik vind het gewoon geen stijl om dit onder een review te doen. Dit is niet iets persoonlijks, maar meer in het algemeen.

Naar mijn idee gaat dit onderwerp niet meer om 'de afkomst van een product', waar iedereen met een simpele reactie antwoord op kan krijgen, mocht die vraag dan wel gesteld worden, dan zal het wel van belang zijn voor besluitvorming van de persoon in kwestie. Echter komt deze vraag bijna niet voor. Daarbij zijn er richtlijnen opgesteld, iets waar ik mij gewoon netjes aan hou. Er heersen vooral wat frustraties in de eerder genoemde wandelgangen, nergens voor nodig wat mij betreft.

En mocht het dan ook echt nodig zijn: Uitleg status afkomst product
Laten we het zo houden idd, wel fijn dat duidelijk is wat jij zegt / zei / denkt te weten dus op basis van een paar verhalen was (van mensen die overduidelijk hun eigen agenda pushen). Dank voor de toelichting. Mocht je nog een keer vragen hebben weet je mij te vinden, verwacht alleen niet dat die gaan komen op een klein groepje die al 10x antwoord heeft gehad maar het antwoord gewoon niet leuk vind. Ga ik tot die tijd gewoon lekker door met testen waar ik zin in heb, gewoon, omdat ik het leuk vind :D Jij deed dat voorheen ook een paar keer, maar sindsdien is het rustig, geen tijd of what? :)
Zo is het inderdaad. Is ook zonde van m'n (en die van anderen) tijd en energie om deze discussie te gaan voeren die eindeloos is. Daarom laat ikzelf het hierbij. En nogmaals: het was niets persoonlijks wat ik zei, en ik kan het met iedereen prima vinden, en dat wil ik liever ook zo houden. Maar goed, hier is dit misschien niet de beste plek voor inderdaad, @pclinde. Een topic vind ik te opvallend, want dan gaat iedereen zich ermee bemoeien en loopt het (nog meer) uit de hand. In de toekomst zal ik het via een privébericht doen. Als jullie hierop eventueel willen reageren, raad ik een privébericht aan.

De reden dat ik al een tijd niet heb gereviewed is het gebrek aan niet over de eerste drempel kunnen komen. Door wat privédingetjes niet genoeg doorzettingsvermogen, al dan niet inspiratie etc.. Wel heb ik mij ingeschreven om de OnePlus 5T te reviewen, en er staan nog 3 reviews open waar ik altijd nog aan verder kan werken :).

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 16 november 2017 11:09]

Toch jammer om te zien hoe iedereen hier gedown-mod wordt.. duidelijk om te zien dat er twee kampen zijn. Aan de andere kant geeft dit dus ook weer dat er wel degelijk behoefte is, maar door de harde kern als het ware wordt weggemod. Dit zou iedereen juist aan het denken moeten zetten? Ja, er is een topic forum over, maar zoals je al zei @AnonymousWP je krijgt hier nagenoeg nooit antwoord op, niet hier, en ook niet op het forum zie ik zo 123.

Het feit blijft dat het een mooie review is, maar met hoeveel korreltjes zout moet je dit nu nemen? Waarom wil @Foritain of @pclinde niet uitleggen wat hun voordelen zijn van deze reviews, terwijl andere reviewers dit wel gewoon doen? Het is niet transparant, terwijl hier wel over de rug van alle tweakers wel winst wordt gemaakt.

Ik denk dat @kanem0chi een goed punt maakt, waarom wil men hier geen openheid over geven, maar ook weer word weggemod: kanem0chi in 'productreview: Naim Mu-so review door Foritain'
Ik vind het vrij opmerkelijk dat een account dat zich nog nooit gemengd heeft met geen enkele discussie (nieuwsberichten, forums en overige reviews) zo'n uitgesproken mening heeft. Je mening delen mag, maar vind je het zelf ook niet een beetje vreemd? We hadden het over transparantie en dan dit... Als @AnonymousWP deze behoefte heeft dat kan dat via het volgende topic: Uitleg status afkomst product Ik nodig je ook graag uit, zodat ik onderdeel mag zijn van je ontgroening op de forums, je eerste bericht is altijd spannend. Succes! :D
Yes, ben blij dat nu andere het ook zien. Dit is al eerder aangehaald door Danny, Herman en ik zelf ook.. maar altijd zonder inhoudelijke reacties.. :(

Ik snap het probleem ook niet van het niet melden ( misschien ook wel, want bang dat dit in hun portemonnee raakt) je wilt toch oprechte, goede en transparante reviews leveren..

[Reactie gewijzigd door kanem0chi op 15 november 2017 16:53]

Ik was er eigenlijk nooit van op de hoogte, Martijn. Danny vertelde mij erover en vind het echt een rotstreek. Wees gewoon transparant als je reviewed, klaar. :)

Gelukkig doen jij en Danny dit wel :D.

@Danny.G en @kanem0chi Ik heb m'n bericht even bewerkt..

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 15 november 2017 16:56]

Fantastische review wederom, en audio producten recenseren is erg lastig dus petje af!
Ik vind het een heel interessant product, tijdje terug naar geluisterd toen ik hem zag staan bij de Apple winkel, (geen bezoekers dus kon uitgebreid luisteren zonder achtergrondgeluid).
Hij ziet er fantastisch uit, super strak elegant en minimalistisch 10/10 maar om heel eerlijk te zijn vond ik het geluid iets minder dan ik voor de prijs had verwacht. Begrijp me niet verkeerd het is heel erg goed geluid, mooi helder, amper vervorming en erg clean, maar het lijkt mij super interessant om hem te vergelijken met de instapper Devialet Phantom 1200watt, die gaan voor ongeveer dezelfde prijs gaat. Misschien een leuke vergelijking om ooit te doen? Ik denk dat ze bij Chattelin er best wel oren naar hebben (pun intended)

Nogmaals er goede review, en erg uitgebreid!
Wat je al zegt, het is echt bizar lastig te reviewen. Ik kan mij ook voorstellen dat je niet meteen heel leip wordt van het geluid wanneer het zo overduidelijk gericht is op (even wat van jouw woorden) 'helder' 'clean' 'amper vervorming' gezien voor de meeste mensen iets dynamisch, iets met het laag wat aangezet, etc 'beter' klinkt. Ik bleef maar op dat 'volwassen' woordje hangen, want je hoort dat er serieus kwaliteit in zit, maar zoals ik ook al zeg vooral voor stijlen die daar van profiteren. Het grootste 'probleem' zit denk ik aan het formaat. Ik zat naar zoiets te kijken bijv https://www.teufelaudio.n...ima-40-active-p16060.html

Kost iets meer dan de helft in de aanbieding... appels en peren, of? Overigens wel even puntje voor Naim wat de featureset/inputs betreft.

Mbt concurrentie. Meestal is dat makkelijker op te zoeken zodra je er één in een bepaald segment hebt gedaan, dus wie weet. Enerzijds is het echt heel leuk om te ervaren, maar het is ook echt een draak van een opgave tov zaken die je wat objectiever kan meten.. Besides: Ik dacht wat ruimte in de agenda te krijgen, tot ik bedacht dat ik weer eens zou kijken voor een leuke kerst actie. Insta-swamped...

[Reactie gewijzigd door Foritain op 16 november 2017 13:09]

Veel mensen vallen inderdaad op een flinke bass, niets voor niets dat achter elke speaker by de mediamarkt een volume en bass booster zit, maar wat mij bij de naim opviel is dat hij de kracht een beetje miste, voor de rest klink hij erg goed, beter dan de opties die Sonos en Bose aanbieden (stukken beter zelfs)
Om heel eerlijk te zijn heeft die avond bij Chattelin echt mijn interesse voor de audiofiele en speaker wereld opnieuw gewekt, de phantom's zijn echt audiofiel, zo... anders is het beste om het te zeggen, lastig om te beschrijven (nogmaals probs dat jij het wel duidelijk wist te verwoorden in je review echt lastig) maar ik luisterde wel naar de duurste variant, de instapper lijkt mij het interessantst om te vergelijken.

De Teufel speakers die je linkte zullen voor veel mensen inderdaad ook een goede optie zijn.
Wat mij ook opviel is dat veel mensen de prijs zien van de Muso en dan zeggen dat ze het veel te veel vinden. Het is ook veel en de Devialets zijn ook duur, maar als je naar value kijkt is het eigenlijk heel interresant, de Muso heeft speakers, een amp, een dac en een streamer allemaal in een compacte en elegante behuizing, bij grote speakers moet je dat er (meestal) nog allemaal los bijkopen.

Ik vind het heel interessant waar bedrijven als Naim heengaan en ik hoop dat meer andere bedrijven volgen.

Ander vraagje, welke camera gebruik je? Ik ben van plan ook weer wat meer reviews te schrijven gezien de positieve reacties op mijn vorige reviews maar wil wat mooiere plaatjes, zeker nu ik m'n 1+3 een tijdje kwijt ben.
Kan ook een akoestische dingetje zijn, het missen van de bas.
Dat zou bij een systeem als de muso niet het probleem moeten zijn
Je hebt nog een hoop te leren dus. Neem anders een kijkje in het akoestiek topic op het forum. :)
Wat bedoel je precies met akoestisch? Heb je het dan over speaker plaatsing?
Luidspreker plaatsing en demping in het https://gathering.tweaker...message/46869491#46869491 en multi subwoofer opstellingen in het grote subwoofer topic
Dat komt omdat je torens hebt staan, mij is verteld dat bij speakers als de Phantom en ook de Muso plaatsing veel minder uit maakt dan bij toren speakers, bij de muso is dit iets minder het geval vanwege de aanwezigheid van bass reflex.
Wie 4 muren en een dak (plafond) heeft, heeft een probleem met de akoestiek. :)

[Reactie gewijzigd door Lip op 19 november 2017 21:32]

Klopt, maar plaatsing is veel minder belangrijk, een groot verschil in bass ga je niet krijgen door de speaker anders te plaatsen.
Ook heb ik het niet over een te grote afwezigheid van de bass, hij word alleen wat slordiger in de echt lage frequenties en bij hoger volume valt het een beetje in het niet. Er zit gewoon niet genoeg kracht achter
Ik begrijp dat het totaal niet te vergelijken is maar ik prefereer toch de sound van de Phantom (gold), veel mensen zullen het niet echt willen omdat ze de dreunende subwoofer missen, maar de phantom weet het zo goed over te brengen, niet te beschrijven, je moet er echt een keer naar luisteren.

De Muso bied echter wel een zeer goede geluids/prijs verhouding voor een draadloze speaker, stukken beter dan Sonos en Bose bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door DamirB op 19 november 2017 21:41]

Met je winter Mu-socks luisteren naar Mu-soic op je Mu-so.
Mooi apparaat, jammer van het bureau waar die op staat ;). Tijd voor een nieuw iets meer stijlvol bureau? Dit geldt ook voor het plantje :P
Fair point, maar ik heb op kantoor een fotohoekje ingericht en daar past een lekker klassieke hoek ook niet echt in. Misschien wat meer werken en minder reviewen zodat we een classier stekkie kunnen vinden ;)

En don't diss my plant ffs -O-
Foto's van het apparaat zijn erg mooi (zoals we van je zijn gewend) alleen dat bureau/kamer/plantje. Daar kan je vast iets mooiers van maken. Ik voel een klus blog aankomen :Y)
Ik en klussen, hah. Misschien een "Fori goes woonboulevard" blog dan.

Kamer moet nog wel op de schop, kabels liggen overal. Maar te veel leuke dingen om te doen....
@Foritain Kunnen we je op het mobiele nummer bereiken wat je als WiFi wachtwoord heb ingesteld?
Dat is Suzan's nummer :D

Maar scherp, dank je wel. Niet een enorm risico gezien ik tijdelijke (2e) netwerkjes op zet om eea te testen, maar desondanks knullig en reden om daar toch maar -iets- aan te verbergen, thanks ;)

... of was het een easter egg en krijg je een prijs als je belt? :D

[Reactie gewijzigd door Foritain op 16 november 2017 15:02]