Specificaties 13,3" • 1920x1080 (Full HD) • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

HP Spectre x360 13-ae010nd Review

martin72 10 november 2017, laatste update op 29 november 2017, 831 views

HP Spectre x360 13-ae010nd (Product gekocht)

High-end laptop en dat zie en voel je er ook aan af. Genot om mee te werken. Connectiviteit en werkelijke accuduur tot zover niet heel geweldig, en een premium prijskaartje.

Pluspunten

• goede prestaties
  • gewelding scherm (FHD)
  • toetsenbord
  • robuust
  • levering met goede sleeve en stylus
  • 2 jaar onsite garantie (in elk geval via HP)

Minpunten

• niet echt storend, maar ventilatie hoorbaar en slaat snel aan
  • accuduur t.o.v. specs verre van realistisch
  • video-uit alleen via USB-C/Thunderbolt

Een prachtige laptop die robuust overkomt. Kleiner dan de 13" ultrabook die hij vervangt. Zelfs even getwijfeld of hij niet terug moest voor de 15.6 inch, maar ja, +400, 700gr zwaarder enz.

Prachtig scherm, 4K is vast nog mooier maar dat vraagt en kost ook veel, terwijl ik nu bij 100% scaling al erg mijn best moet doen om de letters nog te lezen. Persoonlijk vind ik het tack sharp en prachtige kleuren. Voor een glanzend scherm vind ik de spiegeling meevallen.

Het toetsenbord werkt prettig.Voldoende travel en weerstand, grote toetsen. Toetsenbord verlichting kan alleen aan of uit, ik was gewend aan een paar stappen en dat was fijner. Een detail: als je het volume naar 0 draait dan brandt daar een speciaal lampje voor op het toetsenbord. Bij mij staat het geluid altijd uit en dus brandt er altijd een lampje. Erg zinloos. Touchpad is ook fijn en vooral niet te klein. Het blijft Synaptics en ik begrijp weleens dat niet iedereen daar fan van is, maar goed, ik ben niet verpest door iets beters en dit is prima.

Gezichtsherkenning werkt goed, door IR ook bij weinig licht. Bij veel licht van achteren wil het niet altijd lukken. Bepaald geen feature die op mijn must have lijstje stond overigens.

Het touchscreen werkt fijn, ten opzichte van een iPad/Tab S oid is het formaat in portrait wel een beetje raar.

De ventilator slaat snel aan en die hoor je ook. Ik vind het niet storend, maar het is maar wat je gewend bent.

Geluid is best redelijk, maar je hoort ook de beperkingen van zo'n plat apparaatje. Echt indrukwekkend is het niet, ik vraag mij af waarom iedereen tegenwoordig B&O of Harman Kardon op zijn kastjes wil zetten.

De accuduur vind ik tot zover tegenvallen, hoewel het natuurlijk even duurt voor je echt een beeld hebt. Het lijkt wel alsof de methoden om de accuduur te meten zijn overgenomen van de manier waarop de autoindustrie brandstofverbruik meet.
Natuurlijk had ik niet daadwerkelijk verwacht om 12 of 16 uur zonder oplader te kunnen werken, maar na 6 uur waarvan 2 uur zonder beeld (extern scherm), 2 uur met iets meer verbruik (wat GB's cloud sync) en 2 uur Word met batterijbesparing aan was ik toch op 10% uitgekomen. Ben (niet) benieuwd hoe dat er over een paar jaar uitziet. 16 uur kan denk ik wel, met alle communicatie uit, het scherm op 10% en vooral niets doen.

M.b.t. de aansluitingen mis ik wel een video-uit met een normale videostekker. Ik snap dat niet alles past, maar USB-C/Thunderbolt heeft wel als nadeel dat de adapters naar VGA/HDMI (de keuze bij aansluiten voor presentaties is vaak beroerd!) erg duur zijn! Mbt de aansluitingen is de USB-A wel weer heel prettig.

Stevige sleeve (zowaar best een bruikbaar ding) en stylus worden standaard bijgeleverd (NB: niet bij het instapmodel met de i5!). In tegenstelling tot sommige berichten verbindt die wel degelijk via bluetooth en heeft een speciale presentatiefunctie. Ik ga er zeker achter komen hoe handig dat werkt. Ik vermoed dat ik de laserpointer ga missen.
Tenslotte: ik heb dit ding ondanks wat waarschuwingen over de dienstverlening direct bij HP gekocht. Levering was gewoon snel en netjes. Garantie is twee jaar onsite, ik weet niet of dat ook via andere resellers geldt.
Tja en dan de prijs: ten opzichte van wat anderen voor vergelijkbare specs bieden is het niet heel verrassend, maar wat een bak geld voor een laptop. Natuurlijk is het best een huzarenstukje en daar betaal je dan ook voor (heb ik niet voor niets voor gekozen), maar ik vrees dat het bekende stuk fruit een te grote aanjager is voor anderen om het prijspeil te bepalen.

Mocht ik in de komende tijd nog tegen zaken aanlopen dan meld ik mij, dit is de indruk na 2 dagen.

Al met al reuze blij en tevreden met mijn nieuwe tool, maar wel met een paar kanttekeningen zoals je van een Nederlander mag verwachten.

UPDATE 29/11:
Inmiddels een paar weken in gebruik. Mijn review is niet in een ander daglicht komen te staan. Wel wat aanscherpingen:
- Uiteindelijk toch prima tevreden met de accuduur. Als je veel uren wilt halen is het wel van belang het scherm niet te fel te zetten en verder hangt het er sterk vanaf wat je doet. De Citrix Receiver die ik veel gebruik vraagt kennelijk toch wel wat.
- Ventilator valt reuze mee. Van tijd tot tijd kan het apparaat wel heet worden en dan hoor je hem wel, maar zeker bij dagelijkse taken is hij gewoon muisstil.
De grote trackpad is fijn, maar ondanks kennelijke maatregelen wil hij mijn pols een enkele keer toch nog wel als vinger detecteren en dan is opeens je muis ergens anders. Of dit gebeurt hangt wel van je houding af en wil mij vooral een enkele keer in de trein overkomen.
- Erg blij met het touch screen, dat ik ook veel in laptop modus gebruik.
- Mijn twijfel over de 15,6 inch is weggenomen nu ik er een paar weken overal mee rondsleep en overal op werk, veel in de trein ook. Dit is daar een super apparaatje voor, extra gewicht en grootte zou ik toch onhandig gaan vinden. Maar goed, dat is ook een kwestie van smaak en gebruik.

Kortom: het blijft een (prijzige) aanrader.

Heb jij ook een HP Spectre x360 13-ae010nd?

Over het zinloze lampje bij geluid uit: ik heb een Spectre x360 uit 2015 en daar zit ook een lampje bij geluid uit. Echter kan het lampje uit door het geluid op 0 te zetten en dan op de mute knop te drukken. Dan is het lampje uit en komt er ook geen geluid uit de speakers.

Wat er gebeurd is het volgende: als het volume op 0 komt zet Windows (of de laptop, geen idee eigenlijk) het geluid automatisch op mute. Als je dan nogmaals op de mute knop drukt wordt het geluid dus unmute maar staat het nog wel op 0. Lampje geeft mute aan, aangezien de mute niet aan staat, staat het lampje dus ook niet aan.

Ik heb geen idee of het ook zo op de nieuwe Spectre werkt, maar ik dacht, ik meld het even ;)

[Reactie gewijzigd door landcross op 11 november 2017 16:11]

Dank, staat in bestelling via werk, moet nog even geduld hebben.
Paar vragen alvast:
Kun je iets zeggen over de pen in combinatie met w10 digital ink? Bruikbaar? Ik probeer zoveel mogelijk papierloos te werken.
Wat is de beste hdmi oplossing, ivm presentaties?
Ik zou het wel jammer vinden als de specs (4core i7) leiden tot meer geluid en minder accuduur bij normaal simpel gebruik. Zijn er instellingen te optimaliseren mbt energieverbruik en prestaties?
Pete
Zit er bij deze versie al de Sureview/privacy filter op? Of dat een optie?
Ik zit zelf aan de i5 variant te denken.
Word die van jou ook zo warm? ik heb zelf de i5 8350u variant, tijdens windows update word hij rond de 90 graden. Wat mij erg veel lijkt. Heb jij ook warmte issues?