Eminent EM7080 Review

129544 2 februari 2010, 18.541 views

Eminent EM7080

Pluspunten

• Speelt alles moeiteloos af
  • Bittorrent en UseNet client
  • YouTube ondersteuning
  • Binnen 10 minuten up and running

Minpunten

• Fan is luid
  • Reclame van Eminent toont andere, veel mooiere, interface (foei!)
  • NzbGet aan de praat krijgen was even rommelen
  • Speler zelf onbruikbaar als NzbGet actief is

Geluidskwaliteit Score: 5
Al jaar en dag speel ik films en series via computers of laptops die met een TV verbonden zijn. Sinds de introductie van de mediaplayer heb ik de ontwikkelingen ten allen tijden gevolgd. Aanvankelijk was er weinig verschil in aanbod, waren de problemen talrijk en de features beperkt. Toen eenmaal mediaplayers op de markt verschenen die tegen de 100euro grens aanlagen en zogenaamd “alles konden afspelen van elk mogelijk medium wat je maar kan verzinnen” veranderde mijn interesse in een keuze.

Het maken van die keuze bleek echter lastiger dan ik aanvankelijk dacht. Het aanbod is namelijk geŰxplodeerd en het verschil tussen de velen verschillende mediaplayers is vaak summier. Zo leek de Xtreamer mij wel wat, omdat deze een stuk kleiner is dan de rest. Dit heeft echter weer als nadeel dat er geen 3.5” harde schijf in past en je dus voor de kleinere 2.5” harde schijven moet gaan. De Popcorn series leek mij weer te duur.

Wat mij uiteindelijk naar de Eminent 7080 trok was native support voor BitTorrent en UseNet. Aanvankelijk zag ik hier het nut niet van in, maar toen kwam ik tot de realisatie, dat het juist zeer logisch is om je mediaplayer zo in te zetten. Je moet immers toch je media van het internet halen, voordat je het kan afspelen met een mediaplayer. Tevens biedt de web interface voor BitTorrent en NZBGet je de mogelijkheid om waar dan ook een download te starten om vervolgens verder te gaan waar je mee bezig was. Deze manier van ‘set and forget’ werkt erg prettig :) Tevens vond ik het ook een fijne gedachte, dat medewerkers van Eminent actief op GoT zijn. Zo lijkt Eminent toch meer betrokken bij de eindgebruiker.

Unboxing
Behalve de speler zelf wordt de Eminent 7080 geleverd met allerlei kabels waaronder een USB kabel, een HDMI kabel, een component kabel en een composiet kabel. Dit is erg netjes gezien de meeste andere spelers in deze prijsklasse dit niet doen. Er zit tevens een zakje bij met een aantal lange schroeven, die je nodig hebt voor het inbouwen van de harde schijf, en zelfs een aantal reserve schroeven, mocht je er eentje kwijtraken tijdens het modificeren van de speler.

Het eerste wat ik deed was de speler aansluiten op de TV om te kijken of hij Řberhaupt wel werkte, alvorens ik de harde schijf ging inbouwen. Binnen een halve minuut kreeg ik netjes het hoofdmenu van de speler voorgeschoteld en zette ik hem weer uit voor de grote operatie.

Harde schijf inbouwen
Het inbouwen van de harde schijf verliep vlekkeloos. Ik had mij al op het internet ingelezen over hoe je te werk moest gaan en wat de mogelijke risico’s waren. Er is zelfs een filmpje op YouTube compleet met commentaar waar iemand een harde schijf in de 7080 inbouwt. Het enige waar je eigenlijk op moet letten is dat de behuizing vastzit aan de hardware d.m.v. het snoertje van de fan. Ruk dus niet klakkeloos de behuizing eraf, nadat je de desbetreffende schroeven hebt verwijderd. Tevens, bij het terugplaatsen van de behuizing, let er op, dat het snoertje van de fan niet in aanraking komt met de fan zelf.

Het formatteren van de harde schijf leek niet helemaal goed te gaan. Tijdens het formatteren zie je soms berichten voorbij flitsen die aangeven wat hij op dat moment aan het doen is. Hier zag ik een aantal keer in het rood de tekst ‘FAILED’ voorbij komen. Ik besloot echter deze te negeren en meteen over te gaan op de firmware upgrade.

Firmware upgrade
Ook de firmware upgrade verliep niet geheel vlekkeloos. De bedoeling is dat je de firmware op een USB stick zet, die in de speler plugt en vervolgens via het menu een upgrade uitvoert. Aanvankelijke weigerde de speler het bestand op de USB stick te herkennen als een valide firmware revisie. Toen ik de speler uit en weer aan schakelde ging hij echter meteen de firmware installeren!

De Eminent 7080 is schijnbaar zodanig ingesteld, dat bij het aanwezig zijn van een USB stick met een firmware image, hij deze tijdens het booten, onmiddellijk oppikt en zonder verdere vragen aan de gebruiker installeert. Dit is natuurlijk bedoelt indien de firmware op het apparaat corrupt raakt, maar voor mij was het even schrikken.

Nadat de speler klaar was kreeg ik het oude vertrouwde hoofdmenu weer voor mijn kiezen. Het nieuwe IMS kanaal (waaronder bijvoorbeeld YouTube valt) viel mij meteen op, maar hierover later meer. Vervolgens heb ik weer de harde schijf geformatteerd, maar dezelfde ‘FAILED’ berichten kwamen terug. Alles, behalve NZBGet, werkte echter naar behoren, maar ook hier kom ik later nog op terug.

Interface
Toen ik de grafische interface van de Eminent 7080 voor het eerst zag was ik even verbaast. Ik verwachte namelijk de interface die de reclame van Eminent laat zien! De interface uit de reclame is velen malen strakker en ik denk dat een lichte ‘foei’ richting Eminent dan ook op zijn plaats is.

Gelukkig had ik voor mezelf al van te voren bepaald, dat het uiterlijk van de interface mij niet zo heel veel interesseert, zolang deze maar gebruiksvriendelijk is. De gebruiksvriendelijkheid is ruim voldoende te noemen. Met behulp van de vierpuntsdruktoets kan je de meeste dingen al doen.

De Samba voorziening van de Eminent 7080 scant automatisch het netwerk naar alle shares en presenteert deze in een lijstje (al mijn films en series staan op een NAS). Je kan snelkoppelingen toevoegen, maar dit helpt niet heel veel, want je kan een snelkoppeling alleen laten verwijzen naar een specifiek apparaat en niet mappen binnen de shares op het apparaat. Het liefst zou ik de mogelijkheid hebben om een specifieke map als de ‘films map’ toe te wijzen.

Ofwel, de Eminent 7080 mist het mediabibliotheek concept, dat je bijvoorbeeld ziet bij XBMC. Aan de andere kant, het kostte mij weinig moeite om mijn vriendin uit te leggen hoe ze haar favoriete series kan kijken. Een mediabibliotheek is dan misschien ook meer een leuke gimmick, maar niet iets dat de gebruiksvriendelijkheid aanzienlijk bevordert.

Video
Video is een dikke 10++. Ik ben nog niks tegengekomen, wat de Eminent 7080 niet slikt en hij speelt alles moeiteloos af. Ook belangrijk is de ondersteuning voor de verschillende ondertitelformaten. Zowel ingebakken (.mkv native) als standaard .srt worden ondersteund. Je kan zelfs meerdere .srt bestanden gebruiken, wat handig is als je zowel Nederlandse als Engelse ondertiteling wil. De ondertitelknop op de afstandsbediening kan je gebruiken om door de verschillende ondertitelingen te schakelen of toegang te verschaffen tot een instellingenmenu voor ondertitelingen. Hier kan je zaken veranderen zoals tijdsynchronisatie, lettertypegrootte of de verticale positie van de ondertiteling.

Audio
Helaas heb ik (nog) geen externe audio faciliteiten en moet ik het doen met het geluid van mijn TV. Gelukkig doet de Eminent 7080 DTS downsampling, zodat tig-kanaals geluid wordt teruggebracht naar stereo. Bij spelers die dit niet hebben kan je het risico lopen om bij bepaalde films een verkeerde geluidsweergave te krijgen. Je hoort dan bijvoorbeeld achtergrondgeluiden luider, dan de stemmen van de acteurs, wat natuurlijk niet best is.

BitTorrent / UseNet
De Eminent 7080 komt standaard met een ingebakken BitTorrent en UseNet client. Beiden vereisen dat je een harde schijf inbouwt, want de clients kunnen niet naar een externe locatie downloaden. De BitTorrent client werkte out-of-the-box en ik heb hem gebruikt om ’s nachts een film (4.6Gb DVD iso) te downloaden, die de volgende dag dan ook netjes op de harde schijf stond. Een postprocessing script pakt automatisch archiefbestanden uit (en verwijderd vervolgens de archiefbestanden) en hernoemt disc images om naar .iso.

Voor UseNet gebruik staat er NZBGet en NZBGetWeb op. Tijdens het formatteren van de harde schijf wordt er automatisch een configuratiebestand op de harde schijf geschreven. Of althans, dat was de bedoeling, maar dit gebeurde niet. Hierdoor gaf NZBGetWeb de melding, dat hij geen verbinding kon maken met NZBGet en de configuratiepagina gaf aan dat een bepaald bestand niet bestond. Door via telnet op de Eminent 7080 in te loggen en het start script van de NZBGet expliciet opnieuw te draaien werkte echter alles weer naar behoren.

Ik heb een 24uurs account bij Eweka afgesloten om NZBGet te testen. Het instellen van de server, gebruikersnaam en wachtwoord is met behulp van de webinterface heel makkelijk. Downloaden ging met 300kb/s en het controleren en uitpakken van een 5.2Gb film duurde nog een uur of anderhalf. Allemaal niet erg snel, maar het is zeker wel fijn om een download te starten en vervolgens er niet meer over na te denken.

Pauzeer echter wel al je downloads, voordat je iets met de Eminent 7080 zelf gaat doen, want de Eminent 7080 wordt onbruikbaar traag als NZBGet bezig is! Ik had eigenlijk wel verwacht dat Eminent hier iets slims op had verzonnen, zoals een scriptje dat automatisch NZBGet pauzeert, zodra de gebruiker gebruik maakt van de hoofdinterface of een film aan het draaien is. Nu voelt het meer alsof BitTorrent en NZBGet er last-minute bij zijn ge´nstalleerd, wat je ook prima zelf kan doen (zoals bij de Xtreamer)

Web Services
Met de laatste firmware kan de speler tevens online diensten, zoals YouTube, benaderen. Dit gebeurt rechttoe en rechtaan. Met een on-screen keyboard kan je tekst typen om zo door YouTube te zoeken. Het afspelen van YouTube filmpjes zelf gaat vlekkeloos en ik heb niet meegemaakt, dat hij tijdens het afspelen nog moest ‘bufferen’. Wel is er enige laadtijd zodra een film wordt geselecteerd, wat ook logisch is, want zo werkt YouTube nou eenmaal. Helaas wordt tijdens deze laadtijd geen voortgang of enkele indicatie, dat het systeem iets aan het doen is weergegeven. Dit kan dus betekenen, dat je een halve minuut naar het menu loopt te staren, voordat het scherm ineens op zwart gaat en het filmpje begint te draaien. Maar goed, filmpjes in HD kwaliteit worden netjes in HD weergegeven. Het was heel even goochelen om uit een filmpje te komen.. dit lukt je namelijk alleen met de stop knop (vierkantje). Op een of andere manier was geneigd de ‘return’ knop hiervoor te gebruiken.

Een andere dienst waar ik even snel naar heb gekeken is de weerdienst. Je kan voor tig plaatsen in Nederland het weer opvragen en vervolgens krijg je uitgebreide statistieken waaronder een vooruitzicht en zelfs een Google maps kaartje met daarop de locatie van de plaats. Het is duidelijk dat de focus lag op functionaliteit, want de manier waarop het geheel wordt weergegeven is ronduit lelijk te noemen.

Uiterlijk
Qua uiterlijk is de Eminent 7080 bedoelt om niet op te vallen. Het heeft de grootte van een externe harde schijf en is aan alle kanten voorzien van dezelfde zwarte pianolak finish die je ook op de meeste hedendaagse TV’s ziet. De voorkant is voorzien van twee USB poorten en een eSata poort, wat voor gebruikersgemak ideaal is, maar minder mooi is om tegen aan te kijken. De groene power LED had van mij wel iets minder fel en iets minder groen gemogen.

Geluidsproductie
De Eminent 7080 is voorzien van een 80mm fan die er voor zorgt dat het beestje niet oververhit raakt. Helaas is combinatie fan met de plastic behuizing van de speler niet goed voor de geluidsproductie, want deze is aanzienlijk. Ik heb de speler nog een keer open geschroefd om te kijken of ik iets kon ontdekken, wat de herrie veroorzaakte. De fan kan je heel simpel uit de behuizing schuiven en dan is hij ook fluisterstil. Vervolgens heb ik hem op verschillende manieren terug in behuizing geschoven om te kijken of dit iets zou schelen, maar helaas maakt het weinig verschil. Zodra de speler aangaat en de fan zijn snelheid heeft bereikt, begint de behuizing langzaam mee te vibreren, wat een hoorbaar ratelend geluid maakt.
Natuurlijk merk je hier tijdens het kijken van films niks van, maar als je ’s nachts films wilt downloaden zou ik hem niet in je slaapkamer plaatsen.

De Eminent 7080 doet eigenlijk precies waarvoor het bedoeld is: media in allerlei formaten opgeslagen op allerlei bronnen via allerlei verbindingen afspelen. De focus ligt dan ook vooral op functionaliteit en wellicht iets minder op gebruiksvriendelijkheid of ‘flashy looks’.

Mijn review kaart een aantal negatieve punten aan, maar uiteindelijk draait het om het kijken van video, en dat doet hij prima. Liever had ik NZBGet iets beter ge´ntegreerd gezien, want nu is het net alsof het apparaat twee losse doelen heeft: Of je gebruikt de hoofdinterface om films te kijken of je gebruikt de webinterface om dingen te downloaden (waarna de hoofdinterface onbruikbaar wordt).

Vooral kijkend naar de prijs heeft de Eminent 7080 een goede bang-for-your-buck gehalte. Ik had namelijk ook nog gekeken naar een zelfbouw HTPC met XBMC, maar dan zit je al snel op iets dat vier keer duurder is, meer ruimte inneemt, meer stroom gebruikt en waarschijnlijk ook meer herrie maakt.

UPDATE 2 februari 2010
Terugkomend op het verhaal van de herrieschoppende fan.

Het viel me de afgelopen twee dagen op dat de speler meer geluid maakte dan normaal. Vannacht, vlak voordat ik naar bed ging en alle overige apparatuur uit stond heb ik nog eens goed geluisterd naar het ding en hij maakte gewoon veel kabaal!

Ik heb zojuist de Eminent 7080 open geschroefd en de kap verwijderd. Met de kap eraf maakt hij nog steeds hetzelfde geluid. Verwijder ik echter de fan uit de kap en houd ik hem vast dan is hij nagenoeg geluidloos. Ik heb hem vervolgens terug in de kap geplaatst en, terwijl hij draaide, een paar keer met mijn vinger gestopt. Het viel mij op dat tijdens het 'opspinnen' de fan zichtbaar niet in balans is.

De volgende alinea beschrijft mijn 'oplossing'. Ik ben op geen enkele manier kenner van fans noch ben ik ervaren in elektrotechniek. Mijn bevindingen zijn op basis van lukraak dingen proberen.

Toen trok ik de stoute schoenen aan en drukte op de fan, alsof ik de fan dieper in zijn behuizing wilde duwen. Hierna maakte hij een stuk minder geluid, maar het was zeker nog geen natuurlijk geluid te noemen! Ik heb de fan toen weer uit de kap gehaald en de stikker aan de achterzijde, die de elektronica beschermd, verwijderd. Zonder deze stikker kan je ook bij de pin-as van de fan. Deze pin-as heb ik een paar keer met een schroevendraaier ingedrukt (dit kan want de fan zit met een veer op de as). Toen plaatste ik hem terug en hij was warempel stil!

Hij maakt nu hetzelfde geluid als de harde schijf, wat dus acceptabel is. Het is natuurlijk nog de vraag of deze stilte van korte duur is..

Heb jij ook een Eminent EM7080?

Goede to the point review , zit al een tijdje naar een goede mediaplayer te kijken, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Nog een vraagje, kun je de ondertitels ook synchroon maken met de EM7080?
Als je bedoelt permanent synchroon maken (dat hij de .srt dus eigenlijk herschrijft).. volgens mij niet, maar dat ik zou moeten controlleren. Je hebt in ieder geval de optie om te synchroniseren tijdens het spelen. In stappen van 100ms kan je zo de ondertiteling eerder of later laten verschijnen
Dat filmpje wat Eminent op hun website heeft staan bij de EM7080 laat het menu zien van de EM7075. Deze EM7075 is gebaseerd op een Sigma chip en niet op een Realtek chip zoals deze EM7080. Het verschil in interface vloeit hieruit voort. Inderdaad misleidend om dat filmpje dan ook bij de EM7080 produktpagina te plaatsen.

In de EM7080 thread op GoT heb ik twee 'oplossingen' voorbij zien komen die mensen die ook problemen met het geluid van de fan hadden naar voren droegen.

1. Check of het snoertje van de fan niet in contact komt met de fan
2. Draai de fan een kwartslag en schuif hem er dan weer in

Dat verhielp bij hen hun probleem met het geluid van de fan.
Ik heb al eens geprobeerd het beestje minder stil te maken waaronder de fan een kwartslag draaien. Volgens mij maakt het weinig verschil. Echter viel het mij vanmorgen op dat hij meer herrie aan het produceren is dan normaal dus ik ga er binnenkort weer naar kijken.
Dat is nou het verschil met de Popcorn Hour. De interface ziet er zo uit als op de reclame en je kunt NZBGET ook laten draaien terwijl je een dvd bekijkt.
En jehebt geen fan nodig als je een 'groene' harddisk inbouwt want de behuizing is van metaal.
Bedoel je dan de nieuwste A-200 of de 'oudere' C-200? Beiden zijn in ieder geval een stuk duurder dan de Eminent, vandaar ook dat ik ze niet in mijn overweging had meegenomen.
Inderdaad zou het geen overbodige luxe zijn als de GUI een update krijgt. Zoiets als: http://images.hardwareinfo.net/products/thumbs/077687-11.jpg
Dat is ook de GUI die in de reclame van Eminent gepromoot wordt en ik dus dan ook verwachtte. Nu heb ik er maar bij neergelegd dat je bij het gebruik van de speler doorgaans niet langer dan 30 seconden naar de GUI staart, maar toch.. de "Wow" factor is wel een stuk minder :'(
ik heb een vraag, ik had een conceptronic met een 3.5 western digital caviar green
van 1TB, alleen de media player is stuk gegaan. kan ik de harde schijf gewoon
in de EM7080 plaatsen en afspelen want alle films staan er nog op of is dit niet mogelijk.
Ja en nee. Tijdens het formatteren van de harde schijf door de EM7080 maakt hij een aparte Linux partitie aan en zet hij tevens wat standaard mappen en configuratiebestanden op de hoofdpartitie. Zonder deze werken NzbGet en BitTorrent niet

Echter, als je niet van plan bent NzbGet en BitTorrent te gebruiken kan je harde schijf gewoon inbouwen. Ik denk dat je er dan gewoon bij kan en je films kan afspelen. Het inbouwen van de harde schijf kost sowieso maar een paar minuten dus je kan het altijd proberen :)
Ik zal binnenkort de review voorzien van foto's, plaatjes en eventuele relevante links. In ieder geval staat mijn verhaal op papier :)
Mooie review!
Mbt. het tegelijkertijd afspelen van video en downloaden met NZBget heb ik nog niets gemerkt van haperingen en/of vertragingen.
Moet wel bijgezegd worden dat ik nog op een ouwe CRT-bak 'moet' kijken en de TV-out op PAL 576 (ofzoiets) staat en geen HD(-ready).
Verder ben ik zeer content over de EM7080, al zou ik graag een mooier GUI willen hebben om vrienden/familie ook over te kunnen halen naar deze mediaplayer... :)
oke bedankt voor je reactie :*) en voor zoeen mooie en uitgebruide review
Ik ben erg tevreden over mijn Eminent.

Tegenwoordig is er ook de NZBe App in de App Store waarmee je vanuit je iPhone niet alleen naar NZB's kan zoeken, bookmarken maar ook de NZB's gelijk naar je eminent 7080 kan uploaden.

Dit maakt het allemaal toch net even makkelijker.
Heb de Eminent 7080 met ingebouwde 2TB schijf origineel.
Maar hoe download ik nu nzb file naar mijn Eminent?.
Want nu heb ik mappen op de computer waar het bestand wordt uitgepakt, maar ik wil hem naar Eminent hebben?.
Via het webinterface, in de router het adres van de EM7080 op zoeken.
Dit adres in de zoekbalk van je browser intikken met :8080.
Voorbeeld http://10.0.0.9:8080/
Tegenwoordig kan het ook via een App op je Iphone.