Logitech Harmony One Advanced Universal Remote Review

holescheese 31 januari 2010, laatste update op 31 januari 2010, 1.516 views

Logitech Harmony One Advanced Universal Remote

Pluspunten

• Ligt goed in de hand
  • Duidelijk en prettig scherm
  • Communiceert goed met mijn apparaten

Minpunten

• Standaard werkt niet volledig
  • Finetunen bewerkelijk
  • Software niet goed onder windows 7

Configuratie Score: 3
Eerste indrukken review

Na alle enthousiaste beoordelingen dacht ik van kom op we halen er eentje. Ook ik was het beu om met 4 afstandsbedieningen naast me te moeten zappen. Een deel van het inventaris stond sowieso op instorten dus mooie tijd om eens over te stappen.

De lokale electronica zaak zorgde voor de harde waren en na het achterlaten van toch wel een berg aan euri's mocht ik hem meenemen. De prijs tussen een internetshop en de lokale dealer maakte na verrekening van de verzendkosten nog maar een schale handvol euri's en dan verkies ik nog steeds de shop om de hoek.

Thuis gekomen de doos uitgepakt en bekeken. Alles wat je verwacht zit erin. Remote, usbkabel, laadstation, cd'tje en de beschrijving in talen die ik alleen van de handleidingen ken.

Eerste actie is het cd'tje in de laptop (Win 7) en de benodigde software installeren. De installatie verloopt vlot en probleemloos. Je krijgt er de Logitech Desktop Manager bij cadeau. Geen idee wat je hier aan hebt.
Omdat de software best wel even tijd nodig heeft om zich in het systeem te nestelen, de remote in zijn station gelegd om bij te laden en de apparatuur op modelnummers geinventariseerd. Via internet wordt de laatste update van het programma binnen gehaald. De te bedienen apparaten zijn al wat ouder en hangen middels scart, s-video, tulp en digitale coax aan mekaar.

Het opgeven van de verschillende apparaten gaat vlotjes. De scenario's inprogrammeren verloopt wat moeilijker. De standaard thema's voldoen niet in alle gevallen. Middels het toevoegen van knoppen is er wel wat te corrigeren, maar gemakkelijk verloopt dat niet. Het gevolg is dat niet alle acties direct vanuit de remote te bedienen zijn. Dit vraagt nog wat puzzel werk om dit beter te krijgen. Zo lang je schter bij de standaard functionaliteit blijft gaat het vlot.

De apparaten kunnen ook afzonderlijk vanaf de remote worden bediend. Ook hierbij zijn niet alle functies direct voor handen. Het uitzetten van de tv bijvoorbeeld is in de standaard setting niet te doen. Een dag na de aanschaf had ik gedacht de gaan finetunen. Echter op de windows 7 laptop start het Logitech programma niet langer op. Een wit scherm met "klik op next" is het gevolg. Als je dan op "volgende" klikt gebeurd er niets. Via de website even de laatste versie gedownload, die blijkbaar toch wat anders is dan de laatste van gisteren. Tot op heden nog niet verder gekomen. Ga het nu via een oudere xp-bak proberen om de zaak alsnog aan de gang te krijgen. Handig is het niet!

Tot die tijd liggen er in plaats van 4 of 1 liggen er nu 5 afstandsbedieningen op de bank.

Update: om onduidelijke redenen werkt het nu na de 5e reboot wel en zijn weer een aantal knoppen aangepast. Zal er voorlopig nog wel mee bezig zijn om alles volwaardig te laten lopen.
Als gevolg hiervan een puntje extra op de configuratie. Omdat de problemen met de software niet duidelijk zijn blijft deze gelijk.

• Aristona TV
  • Pioneer surround-set
  • Pioneer DVD-(SA)CD speler
  • Comwell sateliet receiver
  • Freecom Mediaschijf
  • Windows 7

Heb jij ook een Logitech Harmony One Advanced Universal Remote?

Heb hem ook (om dezelfde reden als in de review wordt vermeldt) maar na een paar ergenissen (functioneerde niet met mijn Marantz receiver icm Windows Media Center) met de helpdesk heb ik hem in de kast gegooid (moet hem nog steeds te koop aanbieden) en de originele afstandsbedieningen er maar weer bij gehaald. Misschien ligt het gewoon aan mijn ongeduld of gebruikte hardware, maar tis niet voor mij 'weggelegd'....

[Reactie gewijzigd door lekkereloempia op 31 januari 2010 20:43]

Niet om kritiek te leveren, maar ik denk inderdaad dat het wellicht aan de gebruiker ligt. Ik heb de mijne nu een jaartje of anderhalf en ben er dolgelukkig mee. Samsung tv, Xbox360, samsung decoder, Wii, Toshiba hd-dvd speler, pc en Panasonic receiver werken perfect en ook de verlichting heb ik erop aangesloten doormiddel van klik aan klik uit inbouw apparatuur en een Marmitek powermid xs.

Als je op je gemak alles instelt, dan heb je ook daadwerkelijk nooit meer een originele afstandsbediening nodig, is mijn ervaring. Het grootste gemak is dat je binnen een activiteit niet tussen apparaten hoeft te schakelen. Zolang ik tv kijk werken de volume knoppen op de receiver, de zenderknoppen op de decoder, de plusknop schakelt tussen vga en hdmi om naar de pc te zappen en play/stop/rewind etc doen de verlichting. Ideaal!!

De problemen die ik in de review tegen kom gaan over de software. Misschien wel vervelend, maar niet echt een onderwerp om de complete review aan te besteden. Misschien was een eerste indruk een betere benaming.

Wat betreft de Marantz versterker in de reactie van lekkereloempia. Alle apparaten die niet zouden werken (en dat zijn er volgens mij niet veel) die kun je werkend krijgen/laten krijgen. De helpdesk kan ermee aan de gang, of je kunt je Harmony laten leren van je originele afstandsbediening.

Ik weet dat ik misschien wat fanboy-achtig klink, maar als mijn Harmony vandaag kapot valt dan koop ik morgen een nieuwe.. Zo tevreden ben ik er persoonlijk mee.
Zoals in de review staat beschreven is het een beoordeling na twee dagen gebruik.
Voor de duidelijkheid dan nog maar bovenaan extra vermeld.

Het "maar" een software probleem voorkomt wel dat het apparaat goed functioneert op dit moment. Gebruiksvriendelijk is het iig (nog) niet.
ik ben zelf ook een One gebruiker, tot volle tevredenheid, ik kan me ook niet in de kritiek vinden die hier wordt gegeven. het is een geweldig apparaat, als je er maar de tijd voor neemt om 'm helemaal naar je wensen aan te passen.
bij mij start de managersoftware telkens probleemloos op, ook onder windows 7.

er is een heel forum gericht op de harmony remote's.. wellicht kun je daar ook eens kijken voor hulp bij het fijntunen....